Dit is de nieuwe Volkswagen Passat (B8)

Auteur: , 65 Reacties

Volkswagen-liefhebbers kunnen hun hart vanavond ophalen, want hier is-ie dan: de achtste generatie van de Passat.

De Passat is al jarenlang een van de belangrijkste modellen van Volkswagen: in 41 jaar tijd werden er ruim 22 miljoen verkocht. Het is dus niet zo gek dat de technici in Wolfsburg de auto nogmaals flink onder de loep hebben genomen en de nodige zaken hebben aangepast. Zo past VW het MQB-platform uit de Golf toe, waardoor de Passat liefst 85 kilogram is afgevallen.

Dankzij het MQB-platform hebben de ontwerpers en technici namelijk veel meer vrijheid bij het maken van verschillende belangrijke onderdelen, zoals het onderstel, dat nu negen kilo minder weegt. Daarnaast is de aandrijflijn is ongeveer 40 kilo lichter en kon op het interieur van de Passat B8 ruim 30 kilo bespaard worden.

De Passat is in zijn huidige vorm al jarenlang succesvol en de Duitsers spelen met het nieuwe ontwerp op safe. Ja, de B8 ziet er anders uit dan zijn oudere broer, de B7, maar echt schokkend zijn de visuele aanpassingen verder niet.

De nieuwe Passat is leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren, die tot twintig procent zuiniger moeten zijn dan hun voorgangers. Deze motoren zijn leverbaar met een vermogen tussen de 120 en 280 pk, al krijgt de dieselversie maximaal 240 paardenkrachten. Daarnaast komt Volkswagen met een hybride met 211 pk (waarvan 109 elektrisch), waarmee je vijftig kilometer volledig elektrisch kunt rijden.

UPDATE: de volledige/officiële informatie lees je HIER! (incl video)



65 reacties

De concurrentie is en blijft mooier in mijn ogen. Toch een goede poging van Volkswagen…
Ik vind de neus er wat raar uitzien op de foto hierboven..
Verder ziet de variant er wel goed uit!
Beetje weinig verandering voor de rest…
In het interieur zal ik er zelf de loep moeten opleggen om te zien waar er iets verandert is..
Die digitale cockpit ziet er gaaf uit! Als hij maar met 20% of 14% komt, dan gaan we hem weer veel zien!
@sportstand: vast wel, maar daar zit die digitale cockpit vast niet in. ‘Buiten je leasebudget Jan’
Neusje is wel aardig, kont doet me denken aan een 156. Middendeel: saai en kleurloos
@henk_he: doe even normaal. Als je daar wat van een 156 in ziet, mankeert er iets aan je ogen
@tweetyv6: brede, niet al te hoge puntige achterlichten op een achterkant die verder vrij is van opsmuk. Dat heeft de 156 ook. En natuurlijk is de designer van de 156 nu design opperhoofd bij VW.
Mooie wagen alleen de uitlaten vind ik niet zo mooi .
De auto is wel ruim en mooi van binnen
@koenigseggccxr: Inderdaad heel aanstellerig die uitlaten.
@koenigseggccxr: Precies! Deden me denken aan W12 uitlaten, beetje sjonnie gehalte.
via Android app
Het digitale instrumentarium is mooi, voor de rest vind ik het interieur niet echt anders dan bijvoorbeeld dat van een octavia. Wel lekker krachtige motoren zeg!
Wat een hok
Nieuw blok voor de GTD? Mmmm
Als die achterkant van de station er werkelijk zo uit komt te zien, vind ik het persoonlijk niet echt goed gelukt. Hij is overall wel mooi, maar die station niet echt.
Die achterkant lijk wel een touran met 2 mooie uitlaten…
Voorkant redelijk geslaagd, achterkant is weel bijna kei hetzelfde…
Dat interieur mogen ze ook eens dringend over een andere boeg gooien!

Vraag me af hoe lang hij er nieuw zal blijven uitzien…
@rune: ‘kei hetzelfde’? We zijn hier niet in brabant, jongeman..
@parker: Sorry, ben nochtans van West-Vlaanderen… :p
*pakt popcorn en gaat weer in de tuin zitten*
Ook hier zie ik weer een hoop BMW invloeden.
Die voorkant lijkt wel op dat nieuwe Chinese merk. Qoros, verder is het eigenlijk gewoon weer een flinke facelift.
beetje een chinees aandoend neusje… of ligt dat aan mij?
@mrbadaboem: ze willen mogelijke Chinese kopies vermijden door zelf een kopie van een kopie van het vorige model te maken.

De Chinezen zitten nu vast met de handen in het haar.
Chrome eraf, wieldoppen erop, R-pakket eraf, mistlichten eraf, plastic bumpers erop, en voila uw lease Passat.
Lijkt op een kleine A8 aan de zij & achterkant.
Wat een jaren 80 stijl… En daarmee bedoel ik niet jaren 80 a la testarossa, maar alles wat saai en vormloos was in de jaren 80, zoals volkswagens…
Kan wel zijn dat er ergens een nieuwe passat is onthuld, maar waarom plaatsen jullie plaatjes uit 2003?
@Jochempie: Grappig.
@Jochempie: wow super grappig.
Het kijk een Gol- Jett- Phaeto- oh, een passat als je de badge ziet. Begin me er langzaam een beetje aan te ergeren, design kenmerken zijn goed, maar alles hetzelfde uitlaten zien slaat nergens op. Audi, BMW en zelfs Mercedes zijn ook schuldig.
Vormloos geheel. Duidelijk gevalletje, “blijven steken in de plaatwals”.
Geen verassing, maar gewoon een mooie auto.Knip en klaar.
hoffmeister-knik? *kuch* BMW *kuch*
@uselessblogger: sterk aflopende motorkap en laag geplaatste koplampen… *Kuch* 3-serie *Kuch*
Best een net model geworden al lijkt ie en profil nog precies op z’n voorganger. Wel wat ongelukkig om een persfoto van het interieurlampje te gebruiken waarbij het motorlampje brandt.
@remydeb:
Motor al stuk in de folder?
Dan zeggen die lui wat over Alfa, die zijn nooit verder gekomen dan roesten in de folder en dat ligt alweer een jaar of 30 achter ons..
@remydeb: dat is toch gewoon de zelf check situatie voordat de motor gestart wordt?
@mashell: horen er dan niet meer lampjes te gaan branden? Bij mijn auto gaan er in ieder geval meer dan 10 lampjes branden.
Eerlijk, ik vind het beter ogen dan de huidige versie maar ook eerlijk, erger kon het niet.

Het blijft in ieder geval veel te saai voor mij. Het zilvergrijze exemplaar is er te veel aan …
Gewoon een erg goed en mooie auto voor de gewone man. Ik zoek het voor mij persoonlijk wat hogerop en exclusiever.
@schellekens006: wat hogerop en exclusiever? Je wordt op je wenken bediend, VW heeft voor jou de Golf Sportsvan. Die is behoorlijk aan de prijs en zal dus niet veel verkocht worden, exclusiviteit gegarandeerd, en je zit daarin lekker wat hogerop ;) maar voor echte exclusiviteit moet je toch uitwijken naar exoten als een Toyota Avensis, Honda Accord of Suvaru Legacy want zelfs de Europese premium merken die in dit segment verkopen (Mercedes, BMW, Audi en Volvo) verkopen zoveel dat het gewoon massa productie is.
@mashell: Vergeet de Lexus IS en de Infiniti Q50 niet twee schitterende auto’s, exclusief en betrouwbaarder dan die Europeanen.
Vind zelf dat ie er erg strak uitziet. Mooi ding hoor!
Voorkant Passat CC en achterkant weer herkenbaar VW. Zal gewoon weer een goede (lease) auto worden.

Klassieke concurrenten zijn natuurlijk de Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, maar die zijn nooit echt mijn type auto’s geweest. Eerlijk gezegd ben ik er niet uit vind ik deze Passat nu mooi of niet? Mijn sympathie voor VAG is er vanwege dat zij Lambo, Bugatti en Bentley in leven gehouden hebben, maar dit is amper nieuwe dan het vorige model.
Ben wel lichtelijk teleurgesteld.

In deze klasse zou ik bovengenoemde auto’s allemaal laten staan inclusief de VW Passat, ik zou gaan shoppen bij Lexus of Infiniti.
Conservatief, typisch volkswagen. Maar hij is zeker mooi.
-edit: nutteloze bijdrage-
“Passaai” doe mij maar gewoon een mooie c-klasse of Opel insignia maar dit voelt gewoon als saai thuis komen, het gevoel van “zo ik ben weer thuis én de ellende kan weer beginnen” heeft overigens iedere volkswagen naar mijn mening
Hij is mooi maar zo gaan we hem amper zien… Het zal hier eerder een saaie zilveren of grijze bluemotion worden…
Station lijkt op de Honda Accord station!
@Praeses: Die station is een vrijwel exacte kopie van de vorige Passat, en wetende hoe lang die al meeloopt weet je dus ook waar Honda z’n inspiratie vandaan gehaald heeft.

Aan de andere kant, als je een zakelijke combi wilt maken, zonder allerlei rare designfratsen, dan heb je als ontwerper niet heel veel vrijheid…
Best wel gewaagd!

Niet de auto zelf, maar om op het navigatiesysteem de straten Germania te tonen, de stad van Duitslands grootste ‘architect’. Volkswagen verloochent zijn afkomst in ieder geval niet.
C-classe of Insignia kunnen helemaal niet tippen aan deze Passat wat betreft functionaliteit en ruimte. Echt een zakelijke en gebruiksvriendelijke auto en daar gaat het in principe om. Toch sportiever ogend zonder te moeten inboeten aan knie en hoofdruimte. Belangrijkste zit toch weer onderhuids met resem aan motoren en rijhulpmiddelen. GPS in wijzerplaat is schitterend.
No way ugly as hell…dat doen de concurrenten toch echt beter.
De sedan heeft op de foto’s wel iets, maar eerst in het echt zien want bij VW liggen de foto’s soms nogal lang in de fotowinkel. De variant ruikt op de foto al naar spruitjes.
Het interieur is opmerkelijk. De lijnen op de ventilatieroosters zijn mooi maar weer zit het infotainment te laag. Ook jammer dat de klimaatknoppen weer verdiept moeten zitten, dat ziet er goedkoop uit als niet helemaal passend maar toch gerecycled. En gerecycled is er veel, bijna alles is 1 op 1 uit de MQB Golf overgenomen. Behalve het volledig digitale cluster, dat is uit de Audi TT (niet toevallig ook een MQB voertuig).
De politie mag de touran wel inruilen voor deze, niet dat ik deze mooi vind maar toch beter als die lelijke touran..
Nog steeds een kofferklep met beugels? Dat kan echt niet meer op zo’n dure auto in deze tijd. Daar wordt de effective ruimte een stuk kleiner van.
Nah, interieur saai/lelijk exterieur gaat wel maar beetje t zelfde als vorig model passat.. Station zoals hier afgebeeld wel mooi.. Maar toch, wss een van de beste kopen op de automarkt
Als je had geroepen dat het een flinke face-lift was, dan had ik je ook geloofd. Daar is VW immers ook niet vies van.

De neus vind ik nog niet echt mooi. Die grille zou zo op een Aziaat kunnen, en doet wat mij betreft iets teveel z’n best om te roepen dat er een grote luxe auto aan komt rijden.
Jammer van dat Audi lijntje over de zijkant, langs de deurgrepen. Verder een mooie zakensedan.
Het moet toch fantastisch zijn voor een Volkswagen ontwerper dat hij na 4 jaar weer nieuwe koplampen en achterlichten voor een model mag tekenen.
De looks zijn niet echt mijn ding, te amerikaans. Maar als ze met dezelfde afmetingen 85 kilogram minder op de schaal kunnen zetten dat is knap. Dat is een volle persoon minder en dat voel je.
Vind het geen heel mooi ontwerp. Maar er zit wel een premium-ish feel aan, waardoor dit ontwerp de oude B7 er gelijk zwaar verouderd en goedkoop uit laat zien.
@endofline de ventilatieroosters in het dashboard
Ik vind hem persoonlijk iets te vierkant en die uitlaten passen totaal niet op een passat.
Dat werd tijd, de huidige draait al bijna 10 jaar mee. De sedan ziet er goed uit, de variant is weer vrij lelijk. Benieuwd hoe deze grote bak het gaat doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).