Precies 40 jaar na het debuut van de originele Scirocco op de Autosalon van Genève zal Volkswagen volgende maand de vernieuwde variant presenteren. Er zit echter nu al een nadeel aan voor de Nederlandse geïnteresseerden…
Facelift
Volkswagen heeft de Golf Coupé een nieuwe voor- en achterkant gegeven, met een compleet herdesign voor de bumpers. Ook nieuw zijn de koplampen met optioneel bi-xenon. Onderin de lampen is een LED-strook geplaatst die dienst doet als dagrijverlichting, de achterlichten zijn standaard al LED-exemplaren. Vooraan valt verder op dat er horizontale blades á la Golf GTI zijn toegepast. Achteraan hebben ze het logo op de achterklep een nieuwe functie gegeven, namelijk die van portierklink.
De R-variant van de Scirocco is ook weer van de partij, met een front dat overeenkomt met de Golf R. Hij is verder te onderscheiden door zijn zwarte remklauwen, matte spiegelkappen, 19 inch velgen (standaard staat de Scirocco op 17 of 18 inch) en obligate R-badges. En natuurlijk door zijn luchthappers, sideskirts en diffuser in de kont.
In het interieur vallen de wijzigingen mee (voor, na). Er is een nieuw instrumentenpaneel geplaatst en bovenop het dashboard prijken nu drie klokjes die de olietemperatuur, stopwatchtijd en turbodruk aangeven.
Vier benzinemotoren, twee diesels
Volkswagen klopt zich op de borst en roept dat de blokken zuiniger zijn geworden – tot 19 procent – terwijl de vermogens omhoog gingen. De line-up bestaat uit louter viercilinders die allen zijn uitgerust met een start/stop-systeem en te koppelen zijn aan Volkswagens transmissie met dubbele koppeling: de DSG-bak. Dit zijn ze, met de Scirocco R met 280 pk als topper:
- 1.4 TSI: 125 pk (+ 3 pk); 5,4 l/100 km / 125 g/km CO2.
- 2.0 TSI: 180 pk (+ 20 pk); 6,0 l/100 km / 139 g/km CO2.
- 2.0 TSI: 220 Pk (+ 10 pk); 6,0 l/100 km / 139 g/km CO2.
- 2.0 TSI: 280 pk (+ 15 pk); 8,0 l/100 km / 187 g/km CO2.
- 2.0 TDI: 150 pk (+ 10 pk); 4,1 l/100 km / 107 g/km CO2.
- 2.0 TDI: 184 pk (+ 7 pk); 4,3 l/100 km / 111 g/km CO2.
En dan het nadeel: hij komt niet naar Nederland. PON heeft besloten om de Scirocco na de verkoopstop in 2012 niet meer te leveren. “We zagen de Scirocco in steeds kleinere aantallen verkopen,” aldus een woordvoerder. “Het segment van de compacte coupé is de laatste jaren ook veel kleiner geworden.”
Gelukkig hebben we de foto’s nog. En die ene rijtest.
Kek karretje blijft het. Jammer dat ze zo weinig worden verkocht in Nederland.
@exotic: logisch als ze uit productie worden gehaald door vw…
@euro95: ze zijn helemaal niet uit productie. Pon heeft (zoals ze wel vaker doen) de wagen veel te hoog in de markt gezet (lees: veel te duur gemaakt) kwam er toen achter dat ze niet verkochten en toen besloten de wagen niet langer meer te leveren. In andere landen kon je de Sirocco gewoon nog bestellen.
@mashell: Hoezo te duur? Als ik de prijzen vergelijk kostte de Scirocco 2.0 ongeveer hetzelfde als de Golf 2.0 GTI (beide +/- 35k).
@mashell:
Was alles maar zo simpel als jouw kijk op de wereld. Eer dat men een keuze als deze maakt dan heeft markt bepaald dat een auto niet levensvatbar is. Denk aan leasebedrijven die ongetwijfeld een zeer hoog percentage van de verkopen waarnemen en de keuze van de wagenparkbeheer. Een Scirocco is minder representatief qua uitstraling voor een bedrijf etc etc. De prijs bepaald de fabriek samen met de importeur per land .. als het had geholpen deze te verlagen (denk aan de Touareg 2jr geleden €10.000 omlaag) dan was dat gedaan.
@prop: Juist, een Scirocco is minder representatief dan een Polo….
@alcantara: bijvoorbeeld ja
@euro95: de Scirocco is helemaal niet uit productie gehaald door Volkswagen, anders zouden ze ook niet deze facelift aankondigen.
Het is alleen zo dat deze auto niet meer in Nederland wordt geleverd, maar in andere landen is de Scirocco nog steeds leverbaar.
ik zie ze toch nog regelmatig rondrijden.
jammer dat ze niet geleverd gaan worden.
dit is een hartstikke leuk segment, maar daar gaan we dus weinig van zien (Veloster, BRZ/GT86, CRZ)
zeker dat dit de nieuwe is? ik zie geen verschil..
@uselessblogger: jawel, deze heeft duidelijk minder mooie achterlichten. Ook is de kleur van de instrumenten verlichting niet langer wit maar nu een soort van lichtblauw.
@mashell: ik bedoelde het als sarcastische opmerking om even op te merken hoe weinig verschil er tussen beiden is
@uselessblogger: Dat begrijpt hij niet ;)
En dus mogen we zelf de gebruikte importen.
De mooiste VW op de markt komt niet naar Nederland…
Gelukkig komt hij niet naar Nederland. Elke golf is er al 1 te veel en daar hoeven geen extra versies bij. Na de golf type hadden ze gewoon moeten stoppen.
Nieuw? Dit is nog minder nieuw dan Golf V > Golf VI.
Eigenlijk vind ik dit meer een facelift die hem gelijk trekt met de golf 6. Staat deze op MQB eigenlijk? Wat mij betreft zeker geen ‘nieuwe Scirocco’.
@CurlyB: staat nog niet op MQB (net als de Beetle houdt deze het PQ36 platform in leven). Kun je zien in het interieur, oude trage RNS510 en geen cruise control op het stuur.
Goede keis van Pon…not! Hebben ze iets wat niet slaapverwekkend saai is dan brengen ze het in NL niet uit. Pon ziet ons liever in een rammelende Up! of een Polo slowmotion rijden.
Het is dat er staat dat dit de nieuwe is en dat er beschreven staat wat er veranderd is want ik zie het niet.
hij ziet er precies goedkoper uit ?
@w211: ja dat vond ik ook
Noch vis, noch vlees.
Men neemt een nieuwe golf ..slaat er 1 keer krachtig met platte hand op en noemt hem dan scirocco ….klaar
Nee sorry, ziet er nog steeds uit als een vrouw met hele korte beentjes. Totaal niet sexy!
En dan die vetrol vanachter, geïnspireerd bij Audi?
“Nieuwe” ^^
Het logo op de achterklep dient nu als portierklink? Hoe moet ik mij dat voor me zien? Zo doen ze dat al sinds de golf 5.
ik ben absoluut geen vag hater (ook geen liefhebber), maar zijn jullie zeker dat dit de nieuwe is? ik zie erg weinig verschil met de vorige namelijk..
@lamborgfan: Als je geen VAG liefhebber bent dan doe je je naam weinig eer aan.
@alcantara: Dus omdat ik Lamborghini modellen gaaf vind, vind ik een golf een yeti een transporter ook gave modellen?? ik wist wel dat vag haters over het algemeen dom volk is.. maar dit slaat alles! lol xD
@lamborgfan: omdat ze VAG haten?? De Vag liefhebbers stromen ook niet over van intelligentie! Anders liet je je niet naaien door Vag om voor veel te veel geld een niet zo hele goeie te kopen.
vw logo op de motorkap is ook zo lelijk. vorige model was beter naar mijn idee.
@rijgewoonbmw: logo heeft altijd al op de kap gestaan bij de Scirocco, ook bij de pre-facelift (want dit is gewoon een facelift)
Jammer van de aanpassingen. De vorige had juist zo’n frisse uitstraling door het cleane design en stond qua vormgeving net wat meer van de andere modellen af. Die drie metertjes bovenop het dashboard bij de nieuwe zien er trouwens wel leuk uit.
Ze hadden van het dashboard wel iets spannenders kunnen maken..
@sanderv70: Wat dacht je van de hele auto?
We doen het ook zelf hè, we kopen massaal eco diesels en slowmotions. Daardoor wordt de markt voor leuke auto’s steeds kleiner. Even afgezien van het feit dat de prijs stevig is, zeker voor de doelgroep die het moet betalen.
De 160PK was een 1.4 TSI, nu met 20PK meer is het een 2.0 geworden in de lijst. Is dit geen 1.4 gebleven?
Golf coupe? AB wat voor mensen werken bij jullie? Studenten ofzo? Scirocco is totaal anders, uiterlijk maar ook innerlijk. O ja bi xenon is niet nieuw want de vorige had het ook al….
Ik heb een Scirocco Mark 3 gehad, en ben blij dat ik niet op de Mark 4 heb gewacht. Kvind het er niet mooier op geworden. Het is geen nieuw model, maar een update van de 3 geworden. Maar met die GTI/GTD wannabee voorkant, is het veel plastic-fantastic geworden…
Tja, als je voor dezelfde prijs een mb a250 kan kopen, dan weet ik het wel
*gaap* *gaat weer verder slapen*
Héél goed gelukt. Samen met de Touareg een van de twee VW’s die ik zou overwegen te kopen.
@redneck Arie: Nee dat wordt het een Porsche…
Wat maakt dat nou weer uit, als je zo een bak echt heel graag wilt dan ga je toch even naar Deutslanddd
Een auto voor Jan met de PET(jesauto)
Sorry VW maar dat trekt op geen kl….
Zoals gewoonlijk dus.
Doet de Vervelende Wagens weer alle eer aan.
Wat een rare Golf..?
Hier in Wenen rijden er best een hoop rond, en 95% zijn proleten of sjonnie/pettieauto’s. Jammer, het is een leuke auto maar helaas wel typisch voor dit soort gasten.