Dit is de Opel Ampera-e met 500 kilometer range

Auteur: , 41 Reacties

Opel heeft met de Ampera-e dankzij een volwassen actieradius een serieuze kandidaat in handen.

Elektrisch rijden is de toekomst, maar daar moet wel een interessante actieradius tegenover staan. De meeste elektrische modellen die nu op de markt worden aangeboden hebben een (praktijk) range van maximaal 300 kilometer of minder. Tesla’s uitgezonderd. Opel komt met een betaalbare hatchback met een theoretische range van 500 kilometer.

En das niet verkeerd. Opel heeft het nog eens nagemeten aan de hand van het WLTP-snelheidsprofiel. Dit is een testprocedure dat, in tegenstelling tot de NEDC-cyclus, gericht is op de praktijk. De actieradius kwam toen uit op 380 kilometer.

De Ampera-e heeft een 204 pk sterke elektromotor en een batterijpakket van 60 kWh. Verder biedt het model 381 liter aan bagageruimte. Deze ruimte is gecreëerd doordat de batterijen onder de vloer zijn gemonteerd. De volledige elektrische Opel staat in 2017 bij de dealers. Een prijs hebben de Duitsers vooralsnog niet bekendgemaakt.



41 reacties

Deze zullen we veel op de weg gaan zien.
@mcstradale8:

Denk het ook wel.
Het is de eerste EV in zijn segment.
Met ook nog eens een redelijk grote range.

Bijtelling is ook wel lekker laag.
En het zou helemaal mooi zijn als de prijs onder €35K blijft, dan kiest iedere gezonde vader dit toch boven een stinkend Touranbusje of giftige Zafira?
Dat Opel en dit persbericht schermen met de sjoemel-norm van de NEDC is een beetje misleidend.

Die 380km (erg netjes) van de WLTP zal meer in de buurt komen. Zolang je niet op de snelweg rijdt natuurlijk.. door een designfout heeft de Ampera-E een megagrote CW-Waarde van 0.32. (Tesla X zit bijvoorbeeld op 0.24)
@martinus: Jij moet werkelijk elk bericht misbruiken om Opel en in het bijzonder de Zafira te bashen he? Zelfs als er goed nieuws over ze te melden is. Ben je als klein kind ooit eens door een Zafira gebeten en heb je er trauma’s aan overgehouden? Er zijn mensen die je daar vanaf kunnen helpen! Probeer het eens.
@gulli: Nee, een CW waarde van 0.32 is gewoon hoog voor een moderne EV.
@gulli:

Die arme knul heeft maar 3 one-liners ..
Daar moet ie het mee doen ..
@martinus: absurd eigenlijk. Adverteren met 500km en dan zeggen dat dit eigenlijk niet klopt.
@pomoek: ach het scheelt maar 23% . Valt best mee toch:)
@pomoek: in theorie lullen over onhaalbare cijfers is gewoon ook leuk om te doen.
@pomoek: een van de eerste die eerlijk is, en direct deksel op hun neus. Je zou blij moeten zijn. Ze geven gewoon aan wat de auto doet volgens verschillende maatstokken, als de nieuwe maat je auto er slechter uit doet zien tov de concurrentie dan mag je toch de oude eerst vernoemen toch?
@onehp: Alles mag. Maar ik mag het gelyl noemen. Kijk. Fabrikanten kunnen blijven doorgaan met het éérst noemen van die theoretische cijfertjes. Dan blijven ze ons dus tot het einde der tijden met die kwats om de oren slaan. Gewoon eerlijk praten dus Opel. Aub.
@pomoek: ik snap je niet. Ze zijn zo ongeveer de eerste die – eerlijk – beide weergeven, en krijgen van jou het verwijt dat ze oneerlijk zijn? En alle anderen die enkel de oude teoretische aangeven zijn eerlijker dan???

Tuurlijk noemen ze nog de oude maatstok als alle andere enkel deze aangeven, het is nog steeds de enige manier om op een correcte manier, relatief, prestaties te vergelijken.

Je kritiek zou enkel gepast zijn indien alle fabrikanten reeds de nieuwe WLTP aangeven en Opel nog steeds de NEDC eerst aangeeft. En dat terwijl we nog steeds pk gebruiken terwijl de correcte SI maat al sinds mensenheugenis kW is…

Vind ik. (en ik heb niks met Opel, maar deze Ampera-E is wel interessant!)
@pomoek: wetgeving verplicht adverteren met de NEDC procedure. BMW doet exact hetzelfde, om die reden.
@martinus: niet vergeten dat deze opel veel compacter is dan zo’n tesla. Lengte is goed voor je cw, maar in dit geval dus niet haalbaar.
Zo is de range toch voor veel meer mensen interessant, al zal de prijs niet erg mals zijn verwacht ik. Als je van de elektriek bent een prima en ook aardig ogende auto.
Misschien iets voor @martinus ? ;)
@dieselaer:
– Te kleine wielbasis
– Te matig onderstel
– Te weinig paarden
– Te Koreaans
– Bovendien de verkeerde badge.

Voor mij is het niets. Maar ik kan mij wel voorstellen dat deze auto een succes gaat worden als hij rond de €35K gaat kosten. Hij is uniek in zijn segment, heeft een relatief grote range, is redelijk betaalbaar en valt in een mooi leasetarief.
Ondanks minder ruimte best interessant. Meer dan 400 km rij ik eigenlijk niet per dag behalve op vakantie. Betere bruikbaarheid als de Ampera/ Volt echt elektrische range en ziet er niet slecht uit. Wel zo aerodynamisch als een baksteen.. dat is dan wel weer jammer. Had meer in gezeten.
Oftewel eerder dan tesla met die model 3 …. maarja iedereen moet natuurlijk zo’n tesla hebben want dat is status. *zuurmodus* beetje zelfde met 50% van de kopers van Apple. Ja draai zelf ook osx op een paar systemen voor de mensen die het daar op gaan gooien :D
@sjeppie156: ik denk dat meer dan 90% van die een Tesla kunnen betalen een iPhone gebruiken… Heeft niks met status te maken. Vergeet niet dat niet elk product gemaakt wordt voor jou.
Volgens mij heeft Opel hier een mogelijke succesmodelletje indien ze een acceptabele prijsbeleid hanteren.
Range is niet mis en hij ziet er nog (redelijk) goed uit ook!
Ziet er netjes uit en een voor de meeste prima range. Top!
Ik zou hem erg graag willen voor het dagelijkse gereis op de snelweg. Lijkt me heerlijk relaxt rijden. Ben benieuwd wat dit ding mag gaan kosten. Zolang ze hem onde de 35k houden, lijkt het me een goede optie.
@berlinetta:
Chevy Bolt EV is ‘a disaster for aero’ says lead designer, has a drag coefficient of 0.32


De CW-Waarde is 0,32. daardoor heeft hij bijna 50% meer luchtweerstand dan andere EV’s. Waardoor hij zeker op de snelweg meer range moet vebruiken dan je zou mogen verwachten. Denk dat deze auto het beter doet binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen.
@martinus: Dan zou het niks voor mij zijn. Ik breng 90% van de tijd op de snelweg door.
@berlinetta: Mercedes komt dit weekend in Parijs ook met een paar leuke EV’s. Heel veel gaat wel liggen aan wanneer de auto’s beschikbaar komen en je je leasecontract mag verlengen.
Kijk dit is een mooi alternatief voor de Tesla. Zou zelf niet snel aan Opel denken maar dit model is wel een echte verbetering.
De zijkant ijkt wel erg op die van een i3.
Ik vind hem in ieder geval wel geslaagd!
Ik denk dat deze Opel Ampera-e rond de 38k gaat uitkomen. Als de Renault Zoe al 38k gaat kosten en de Model 3 ook rond de 40k, dan gaat Opel hier zeker niet ruim onder zitten.
Opel aan de 60 kwh.
Zoe aan de 41 kwh.
Krijgen we zo een bericht over BMW die de I3 een echte batterij gaat geven?
Netjes hoor, mooie auto met veelbelovende techniek. Op de Adam en de Karl na is Opel lekker bezig qua design de laatste paar jaar.
@gulli: de Adam is toch leuk? Waardig concurrent of alternatief voor de Fiat 500.
@boomhauwer: Vooral veel glimmend plastic.. je moet er van houden.
@boomhauwer: Alles aan de Adam komt op mij gedrongen over en ik kan hem gewoon niet plaatsen (kan ook mijn gebrek zijn)

Hij is 1,7cm smaller dan de Corsa maar maar liefst 30cm korter en 5mm hoger. Dit geeft het model een heel kort en breed gedrongen uiterlijk. Ook weegt hij bijna 1000kg, wat ik erg fors vind voor een A-segmenter.

Daarbij vind ik de hele filosofie achter de auto wat geforceerd. Je ziet de vergadering in de directiekamer bijna voor je. De Mini en de 500 verkopen als een tiet dus wij hebben ook een hip model nodig. Zullen we de Corsa ver-hippen? Nee we bouwen een nieuw model, met pianolak op alles, glittertjes, chromen randjes, individuele aanpassingen op elke vierkante centimeter en ga zo maar door. Om vervolgens met een puist van een A-segmenter die vanwege de wansmaak (mijn mening) zijn weerga niet kent. Het is een beetje als een jonge autobezitter die zijn vijfdehands occasion zó vol gooit met kraaltjes en spiegeltjes op het detailwerk dat hij vergeet naar het totaalplaatje te kijken.

Sorry, ik vind het in alle opzichten een auto die nergens helemaal in slaagt en het antwoord op een vraag die niemand gesteld heeft.
Dit gaat heel rap de goede kant op met de EV’s.
Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke prijs.
Zelfde range als mijn V40 op lpg. Alleen zit daar nog een benzinetank in om nog minimaal 600 kilometer mee door te rijden als het moet.
@dafmaf: tsja, sommige mensen willen het nu eenmaal niet begrijpen…
@fijnkonijn: Ik ben het gewend nu om om de andere dag te tanken. Maar ik heb nog nooit van mijn leven een nieuwe auto gekocht, dus tegen de tijd dat ik aan elektrisch toe ben is dat range anxiety probleem allang opgelost.
@dafmaf: “is dat range anxiety probleem allang opgelost”

Met dit soort auto’s is range anxiety geen issue meer. 99% van de tijd hebben 99% van de automobilisten meer als voldoende range. Denk je dat ik range anxiety heb? Ik rijd kris kros door CH, D, FR, B en NL en zelfs Scandinavië en ik heb er echt geen last van. Er staan zoveel Tesla Superchargers tegenwoordig, je kunt er makkelijk een paar overslaan in de meeste gevallen. En doordeweeks hoef ik nooit onderweg op te laden want met de 370km “echte” Range kom ik bij al m’n klanten en leveranciers hier in CH.
@fijnkonijn: Rustig maar, ik vind elektrisch rijden de logische volgende stap. Voorlopig rijd ik nog zesdehands Volvo’s op lpg af. Als ploeterende zzp’er zit een Tesla er niet voor me in. Zelfs een Nissan Leaf niet.
Ampera-e… gewoon Ampra dus.
Opel ramp-era, dus zowat alles sinds het ontstaan van Opel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).