Nieuwe Opel Ampera-E komt naar autoshow Parijs

Auteur: , 20 Reacties

Maar, als je wilt praat het navigatiesysteem daar waarschijnlijk nog steeds wel Nederlands met je.

Even was het de vraag of er van de Usain Chevrolet Bolt wel een Opel Variant zou komen zoals dat ook gebeurde met het vorige elektro-gebakje van GM, de Volt. Eerder dit jaar ging de kogel door de kerk en meldden we je dat dit tóch wel zou gebeuren. De Volt werd omgedoopt tot de Ampera en de Bolt wordt de… Ampera-E. In tegenstelling tot bij Yolanthe en Wesley was de naamgeef-inspiratie kennelijk een beetje op bij de paarse broeken uit Rüsselheim.

Eerst was het nog de bedoeling dat de Ampera-E naar de autoshow van Genève zou komen (maart 2016), maar Opel bevestigt ons zojuist dat de kleine elektrische mobiel in plaats daarvan zijn officiële debuut zal maken in Parijs (oktober dit jaar).

De Ampera-e heeft een aggregaat met een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk). Daarmee sprint de kleine Opel in 3,2 seconden van nul naar…vijftig. Dat is desalniettemin best snel, getuige deze video die Opel gemaakt heeft waarin de Ampera-E het opneemt een aantal andere sportievelingen uit het Opel-gamma. De Bolt-kloon schiet als de bliksem uit de startblokken. De volledig elektrische variant heeft een topsnelheid van 150 km/u en Opel belooft dat deze een beduidend grotere actieradius biedt dan de meeste andere volledig elektrische auto’s. Desondanks mag je qua ruimte hetzelfde verwachten als bij de gemiddelde C-segmenter.

Of de andere badge een positieve uitwerking op de aerodynamica heeft weten we niet zeker.

UPDATE: De Ampera-E heeft een theoretische actieradius van 400 kilometer. Volgens Opel komt dit in de praktijk neer op zo’n 300 kilometer. De hatchback komt in 2017 op de markt. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.



20 reacties

Elektrisch rijden is de toekomst gelukkig hebben ze dat bij GM bijtijds gezien.
De Volt en Bolt van GM kan ik best wel waarderen, ondanks het Opel logo.
@martinus: jou toekomst misschien
@ruudbmw: niet jouw toekomst dan. BMW zonder ‘w’ betekent ook weinig ook al klinkt het bijna hetzelfde.
EDIT: thx is gefixt
Uhm, hoera?
Het is niet een droomwagen, maar wel een toekomst gerichte auto voor de massa.
Moeten nou al die dingen op een mislukt ei lijken? Ik zag vanmorgen weer een BMW i3, afzichtelijk ding is het. Kunnen ze niet die elektrische shizzle mixen met een “conventioneel” uiterlijk? Alles wat elektrisch is, behalve de Tesla Model 3 en S zijn op het moment vreselijke treurige dingen.
@mercedesclk350: Volkswagen heeft een e-Golf en een e-Up! die er precies zo uitzien als een normale Golf en Up! Die vallen je ofwel niet eens op als electrische auto of ze worden niet verkocht omdat mensen die een electrische auto willen juist ook wat aparts willen.
Ik las die 3.2 seconden en dacht heel even.. You got me there.
Ziet er leuk uit, beter dan de i3. Benieuwd hoe ver hij kan. Maar uhh Opel, wanneer komt de nieuwe insignia?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@henkhupelschoten: Genève volgend jaar. Op de weg eind 2017.
@henkhupelschoten: begin 2017
Waarom staat het belangrijkste aspect (de range) niet genoemd?! De overige info is niet zo interessant namelijk.
@cupsport:
Volledig met je eens, dit is het belangrijkste waar het bij een EV om draait, de rest is bijzaak. Je zou bijna denken, dat de verwachte range niks byzonders is, anders had GM die vast al geopenbaard.
@amghans: de range is ongeveer 200 mijl (http://m.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html), dus iets van 320km.
Volgens velen is dit de magische grens waarmee de consument om zou gaan naar EV’s.
Ik zag een stuk over Opel. Voordat ik drukte om te lezen, schrok ik behoorlijk van een zacht gefluister wat uit de diepste krochten van mijn ziel kwam: elektrisch rijden is de toekomst.
Nu alweer een nieuwe? Het voelt als een jaar geleden dat de 2011 Ampera uitkwam.
Ik vind het best een leuk ding om te zien. Denk dat de stap naar zoiets, voor bijv. een Meriva of Zafira rijder, niet heel groot is. En je hoeft geen Model X bedragen neer te tellen voor een ruime EV. Bovendien maakt het merk Opel zoiets wat toegankelijker denk ik. Je rijdt uiteindelijk ‘gewoon’ een Opel. Voor sommige mensen kan dat een voordeel zijn. Niet te opvallend enz.
Hopelijk wordt het een succes en stappen steeds meer mensen over op dit soort autootjes. Voor de korte afstanden in de stad is dit zeer geschikt. Het lijkt me ook heerlijk rijden.
Al zou je hem hier voor de deur parkeren dan keek ik er nog niet naar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).