Kies maar: Opel Ampera-e of Hyundai Ioniq Electric

Auteur: , 31 Reacties

Elektrisch rijden heeft de toekomst, maar waarin gaan we dan rijden?

Ioniq versus Ampera-e

Natuurlijk zouden we allemaal wel zo’n kekke Tesla willen, maar de Model S en X zijn voor velen te duur en de Model 3 staat nog lang niet in de showroom. En als het al zover is, dan zijn er nog zo’n half miljoen wachtenden voor u. Tijd dus om te zien wat er binnenkort nog meer aan stekkergeweld te krijgen is.

Begon het elektrische avontuur in Nederland met onooglijke gebakjes als de i-Miev en C-Zero, ondertussen laten Tesla en in mindere mate Renault zien dat elektrische auto’s niet lelijk hoeven te zijn. Sterker nog, ze gaan steeds meer lijken op ‘normale’ auto’s. Nog even en we vinden elektrische auto’s normaal…

Dat ‘normale’ uiterlijk geldt ook voor de Opel Ampera-e en de Hyundai Ioniq, al is die laatste duidelijk een volgeling van de Prius-beweging. Was de eerste Opel Ampera nog een plug-in hybride op basis van de Chevrolet Volt, de nieuwe Ampera-e is een volledig elektrische auto op basis van de Chevrolet Bolt. Slechts één letter verschil, maar een compleet andere auto.

Ampera-e versus Ioniq

Opel Ampera-e

De Bolt is GM’s antwoord op Tesla: een betaalbare elektrische auto met een range van 200 mijl. Die 320 kilometer zul je in de praktijk overigens niet halen, maar de 60kWh accu biedt voldoende capaciteit om zonder angstzweet je woon-werkverkeer te kunnen afleggen. Aandrijving wordt verzorgt door een 150 kW (200 pk) elektromotor, genoeg om de Ampera ondanks zijn 1624 kg drooggewicht vlot te kunnen laten accelereren.

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai pakt het anders aan dan GM en ontwikkelde één auto voor drie alternatieve aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Die laatste zetten we tegenover de Ampera-e. Hoewel de auto meer dan de Ampera-e laat zien dat hij beschikt over een alternatieve aandrijflijn, oogt hij wat mij betreft iets vlotter dan de Opel.

Qua specificaties moet de Koreaan zijn Duits-Amerikaanse tegenstrever echter voor laten gaan. De accu is met 28 kWh flink kleiner en dat resulteert in een range van 250 km volgens de weinig betrouwbare NEDC-standaard. Om hem te vergelijken met de Ampera-e, kunnen we het beste de Amerikaanse EPA-standaard erbij pakken: 180 km. Waarschijnlijk moet je blij zijn als je in de praktijk de 150 kilometer haalt. Overigens is de Ioniq ook wat minder potent dan de Opel, de elektromotor is goed voor ‘slechts’ 88 kW ofwel 120 pk.

AMPERA-e versus Ioniq

Beschikbaarheid

Beide auto’s maakten hun debuut op de Geneefse Autosalon dit voorjaar, maar Hyundai pakt het vooralsnog het voortvarendste aan. Zij maakten eerder deze week de prijs van de Ioniq Electric bekend (33.995 euro inclusief laadpaal) en zetten hem vanaf oktober dit jaar in de Vaderlandse showrooms.

Opel liet voorafgaand aan de beurs een tweetal plaatjes (vandaar een foto van het Chevy-interieur hierboven) zien, maar op de beursvloer schitterde de Ampera-e door afwezigheid. Details over de prijs gaf Opel evenmin, al moet de Bolt in de VS rond de 35.000 dollar gaan kosten. In 2017 gaan beide auto’s in productie, maar of we het dan over januari of december hebben… Elektrisch rijden in een Opel Ampera-e is voorlopig nog even toekomstmuziek.



31 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dan kies ik er voor mijn geld in mijn zak te houden.
@jackass266: lol!!! en dat is ook gelijk de enige verstandige keuze!
@jackass266: ik kies daar ook voor
Dan maar de Opel omdat die er iets beter uitziet. Maar liever gewoon allebei niet.
Ik kies de benenwagen..
@honeyhanger: of de (elektrische, bleh) fiets!
@banaan7: Nou, met een speedbike, ben je toch echt lekker snel, zag dat 75 km/u al mogelijk is, wel helmpie op.
https://www.elektrabikes.nl/supersnelle-elektrische-fiets-75kmu/
Als ik moét kiezen, doe mij dan de Ioniq maar, maar dat komt voornamelijk door het feit dat ik werkzaam ben bij hyundai en dus niet geheel onpartijdig ben. Ik heb verder echt helemaal niets met elektrisch rijden…
@uselessguy: grappig dat je dat zegt terwijl je bij Hyundai werkt. Die hebben eigenlijk geen enkele leuke motor (of dus beter presteert dan een elektromotor). De Genesis Coupe V6 daargelaten.
@stfu: In Europa niet nee. Hyundai heeft ook modellen met een V8-blok erin.

En dan nog, een automerk hoeft ook niet alleen snelle modellen te hebben. Sommige automerken richten zich gewoon op de consument die gewoon een no nonsense auto wil. Is niet heel spannend, maar die automerken hebben wel wel nodig. En om eerlijk te zijn, vind ik Kia en Hyundai de beste in dat segment.
Geen van beide
Ik ga ook voor de geen van beide
mrb via Android app
Typisch zo’n vraag die je aan het autoblog publiek moet stellen. Publiek dat enorm verwend is een louter 6, 8 of meer cilinders per auto in de garage heeft en benzine door de aderen heeft stromen.

Ot: Doe mij toch maar de Opel. Lijkt me een prima wagen voor de dagelijkse km’s. De Hyundai ziet er ook strak uit, maar met die mini accu denk ik niet dat dat een succes zal worden.
Ik hoef ze beide niet…
Dit zijn natuurlijk wel auto’s die heel belangrijk gaan worden in de nabije toekomst. Opvallend dat GM gekozen heeft voor eenzelfde ‘geknepen’ derde zijruit als BMW. Hopelijk wordt dit geen dingetje, vind het niet erg mooi. Overigenszijn elektrische rijders over het algemeen lyrisch over hun auto, dus doe mij er maar ééntje!
Zou @martinus nu voor het eerst voor de Opel gaan of toch voor prius nageboorte?
@henkhupelschoten: Ik wacht geduldig met het gaan naar de dealer/importeur tot Mercedes met een Elektrische E-klasse equivalent komt.

Op dit moment zit alleen Tesla in dit segment, maar ik noch mijn partner hebben zin om 10 jaar naar zo’n Amerikaans interieur te kijken,
Wanneer gaan we kiezen tussen de Mirai en ix35 FC? Want, waterstof is de toekomst.
Off topic, maar ik zag zondag een Engelsen i-Miev ergens ter hoogte van Mönchengladbach rijden. Ik weet niet of je zo’n ding aan snellaadpalen kunt hangen maar anders moet je goed plannen en geduld hebben.
Voor mij een model 3 dan maar
Ik zou doorsparen voor een Guilia dan maar geen elektriciteit
@hooismans: Precies mijn gedachte!
De Opel. In die kleur ook. Lekker fris ding. Als t dan toch zo’n electroding moet worden, dan die maar.
Opel maakt best aardige auto’s van buiten maar van binnen is het niet fraai en erg veel plastic. Interieur van Hyundai is echt stuk fraaier. Met de drie aandrijflijnen hebben ze voor elke subsidie regeling per land wel een goede oplossing. Slim!
Dit is net zoiets als kiezen tussen jezelf ophangen of van een brug afspringen, beide wil je niet.
Opel! Hyundai: Nee sorry, ik heb tot op heden nog geen model aantrekkelijk gevonden. wie weet ooit…
Zodra een comfortabele 600km op een lading mogelijk is stap ik graag in… tot die tijd diesel ik lekker verder
Ik ga wel te voet
De Hyundai, deze ziet er naar mijn mening veel beter uit dan een de re-badge Chevrolet.
@potjak: dan de….
@dizono: Aandrijving wordt verzorgD …

In feite een zeer gemakkelijke keuze. Hyundai, altijd, Opel, nooit. Maar ik vind het smoelwerk van de Ioniq wel lelijk, en de vorm van de Bolt, als kleine MPV, is wel interessanter…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).