• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Opel Ampera-e of Hyundai Ioniq Electric

Auteur: Dizono, gepost 27 juli 2016 om 08:02 – 31 Reacties

Ioniq versus Ampera-e


Elektrisch rijden heeft de toekomst, maar waarin gaan we dan rijden?

Natuurlijk zouden we allemaal wel zo’n kekke Tesla willen, maar de Model S en X zijn voor velen te duur en de Model 3 staat nog lang niet in de showroom. En als het al zover is, dan zijn er nog zo’n half miljoen wachtenden voor u. Tijd dus om te zien wat er binnenkort nog meer aan stekkergeweld te krijgen is.

Begon het elektrische avontuur in Nederland met onooglijke gebakjes als de i-Miev en C-Zero, ondertussen laten Tesla en in mindere mate Renault zien dat elektrische auto’s niet lelijk hoeven te zijn. Sterker nog, ze gaan steeds meer lijken op ‘normale’ auto’s. Nog even en we vinden elektrische auto’s normaal…

Dat ‘normale’ uiterlijk geldt ook voor de Opel Ampera-e en de Hyundai Ioniq, al is die laatste duidelijk een volgeling van de Prius-beweging. Was de eerste Opel Ampera nog een plug-in hybride op basis van de Chevrolet Volt, de nieuwe Ampera-e is een volledig elektrische auto op basis van de Chevrolet Bolt. Slechts één letter verschil, maar een compleet andere auto.

Ampera-e versus Ioniq

Opel Ampera-e

De Bolt is GM’s antwoord op Tesla: een betaalbare elektrische auto met een range van 200 mijl. Die 320 kilometer zul je in de praktijk overigens niet halen, maar de 60kWh accu biedt voldoende capaciteit om zonder angstzweet je woon-werkverkeer te kunnen afleggen. Aandrijving wordt verzorgt door een 150 kW (200 pk) elektromotor, genoeg om de Ampera ondanks zijn 1624 kg drooggewicht vlot te kunnen laten accelereren.

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai pakt het anders aan dan GM en ontwikkelde één auto voor drie alternatieve aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Die laatste zetten we tegenover de Ampera-e. Hoewel de auto meer dan de Ampera-e laat zien dat hij beschikt over een alternatieve aandrijflijn, oogt hij wat mij betreft iets vlotter dan de Opel.

Qua specificaties moet de Koreaan zijn Duits-Amerikaanse tegenstrever echter voor laten gaan. De accu is met 28 kWh flink kleiner en dat resulteert in een range van 250 km volgens de weinig betrouwbare NEDC-standaard. Om hem te vergelijken met de Ampera-e, kunnen we het beste de Amerikaanse EPA-standaard erbij pakken: 180 km. Waarschijnlijk moet je blij zijn als je in de praktijk de 150 kilometer haalt. Overigens is de Ioniq ook wat minder potent dan de Opel, de elektromotor is goed voor ‘slechts’ 88 kW ofwel 120 pk.

AMPERA-e versus Ioniq

Beschikbaarheid

Beide auto’s maakten hun debuut op de Geneefse Autosalon dit voorjaar, maar Hyundai pakt het vooralsnog het voortvarendste aan. Zij maakten eerder deze week de prijs van de Ioniq Electric bekend (33.995 euro inclusief laadpaal) en zetten hem vanaf oktober dit jaar in de Vaderlandse showrooms.

Opel liet voorafgaand aan de beurs een tweetal plaatjes (vandaar een foto van het Chevy-interieur hierboven) zien, maar op de beursvloer schitterde de Ampera-e door afwezigheid. Details over de prijs gaf Opel evenmin, al moet de Bolt in de VS rond de 35.000 dollar gaan kosten. In 2017 gaan beide auto’s in productie, maar of we het dan over januari of december hebben… Elektrisch rijden in een Opel Ampera-e is voorlopig nog even toekomstmuziek.

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Hyundai toont eerste glimp van volgende Ioniq
  • Hyundai IONIQ 5: 480 km actieradius en dit kost 'ie!
  • Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest
    Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

ampera-e, Elektrisch, Hyundai, ioniq, kies-maar, Opel

Vorig bericht: « Helaas, we gaan niet met 420 per uur cabrio rijden
Volgend bericht: ‘Jos Verstappen beschuldigd van in elkaar slaan vader’ [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jackass266 zegt

    27 juli 2016 om 08:13

    Dan kies ik er voor mijn geld in mijn zak te houden.

    Login om te reageren
    • magnumsing zegt

      27 juli 2016 om 08:14

      @jackass266: lol!!! en dat is ook gelijk de enige verstandige keuze!

      Login om te reageren
    • bmwcar2004 zegt

      27 juli 2016 om 10:14

      @jackass266: ik kies daar ook voor

      Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    27 juli 2016 om 08:24

    Dan maar de Opel omdat die er iets beter uitziet. Maar liever gewoon allebei niet.

    Login om te reageren
  3. honeyhanger zegt

    27 juli 2016 om 08:24

    Ik kies de benenwagen..

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      27 juli 2016 om 09:09

      @honeyhanger: of de (elektrische, bleh) fiets!

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        27 juli 2016 om 16:12

        @banaan7: Nou, met een speedbike, ben je toch echt lekker snel, zag dat 75 km/u al mogelijk is, wel helmpie op.
        https://www.elektrabikes.nl/supersnelle-elektrische-fiets-75kmu/

        Login om te reageren
  4. uselessguy zegt

    27 juli 2016 om 08:25

    Als ik moét kiezen, doe mij dan de Ioniq maar, maar dat komt voornamelijk door het feit dat ik werkzaam ben bij hyundai en dus niet geheel onpartijdig ben. Ik heb verder echt helemaal niets met elektrisch rijden…

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      27 juli 2016 om 09:20

      @uselessguy: grappig dat je dat zegt terwijl je bij Hyundai werkt. Die hebben eigenlijk geen enkele leuke motor (of dus beter presteert dan een elektromotor). De Genesis Coupe V6 daargelaten.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        27 juli 2016 om 10:15

        @stfu: In Europa niet nee. Hyundai heeft ook modellen met een V8-blok erin.

        En dan nog, een automerk hoeft ook niet alleen snelle modellen te hebben. Sommige automerken richten zich gewoon op de consument die gewoon een no nonsense auto wil. Is niet heel spannend, maar die automerken hebben wel wel nodig. En om eerlijk te zijn, vind ik Kia en Hyundai de beste in dat segment.

        Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    27 juli 2016 om 08:36

    Geen van beide

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    27 juli 2016 om 08:42

    Ik ga ook voor de geen van beide

    Login om te reageren
  7. mrB zegt

    27 juli 2016 om 08:44

    Typisch zo’n vraag die je aan het autoblog publiek moet stellen. Publiek dat enorm verwend is een louter 6, 8 of meer cilinders per auto in de garage heeft en benzine door de aderen heeft stromen.

    Ot: Doe mij toch maar de Opel. Lijkt me een prima wagen voor de dagelijkse km’s. De Hyundai ziet er ook strak uit, maar met die mini accu denk ik niet dat dat een succes zal worden.

    Login om te reageren
  8. v60polestar zegt

    27 juli 2016 om 08:46

    Ik hoef ze beide niet…

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    27 juli 2016 om 08:55

    Dit zijn natuurlijk wel auto’s die heel belangrijk gaan worden in de nabije toekomst. Opvallend dat GM gekozen heeft voor eenzelfde ‘geknepen’ derde zijruit als BMW. Hopelijk wordt dit geen dingetje, vind het niet erg mooi. Overigenszijn elektrische rijders over het algemeen lyrisch over hun auto, dus doe mij er maar ééntje!

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    27 juli 2016 om 08:59

    Zou @martinus nu voor het eerst voor de Opel gaan of toch voor prius nageboorte?

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      27 juli 2016 om 09:45

      @henkhupelschoten: Ik wacht geduldig met het gaan naar de dealer/importeur tot Mercedes met een Elektrische E-klasse equivalent komt.

      Op dit moment zit alleen Tesla in dit segment, maar ik noch mijn partner hebben zin om 10 jaar naar zo’n Amerikaans interieur te kijken,

      Login om te reageren
  11. ThomasBol zegt

    27 juli 2016 om 09:02

    Wanneer gaan we kiezen tussen de Mirai en ix35 FC? Want, waterstof is de toekomst.

    Login om te reageren
  12. stephane8200 zegt

    27 juli 2016 om 09:44

    Off topic, maar ik zag zondag een Engelsen i-Miev ergens ter hoogte van Mönchengladbach rijden. Ik weet niet of je zo’n ding aan snellaadpalen kunt hangen maar anders moet je goed plannen en geduld hebben.

    Login om te reageren
  13. svdv zegt

    27 juli 2016 om 10:00

    Voor mij een model 3 dan maar

    Login om te reageren
  14. hooismans zegt

    27 juli 2016 om 10:18

    Ik zou doorsparen voor een Guilia dan maar geen elektriciteit

    Login om te reageren
    • Maurice16 zegt

      27 juli 2016 om 11:33

      @hooismans: Precies mijn gedachte!

      Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    27 juli 2016 om 10:21

    De Opel. In die kleur ook. Lekker fris ding. Als t dan toch zo’n electroding moet worden, dan die maar.

    Login om te reageren
  16. stijnn zegt

    27 juli 2016 om 10:24

    Opel maakt best aardige auto’s van buiten maar van binnen is het niet fraai en erg veel plastic. Interieur van Hyundai is echt stuk fraaier. Met de drie aandrijflijnen hebben ze voor elke subsidie regeling per land wel een goede oplossing. Slim!

    Login om te reageren
  17. nopetrolnofun zegt

    27 juli 2016 om 10:57

    Dit is net zoiets als kiezen tussen jezelf ophangen of van een brug afspringen, beide wil je niet.

    Login om te reageren
  18. sracert zegt

    27 juli 2016 om 11:25

    Opel! Hyundai: Nee sorry, ik heb tot op heden nog geen model aantrekkelijk gevonden. wie weet ooit…

    Login om te reageren
  19. baasbas zegt

    27 juli 2016 om 11:42

    Zodra een comfortabele 600km op een lading mogelijk is stap ik graag in… tot die tijd diesel ik lekker verder

    Login om te reageren
  20. ko4n zegt

    27 juli 2016 om 11:57

    Ik ga wel te voet

    Login om te reageren
  21. potjak zegt

    27 juli 2016 om 14:04

    De Hyundai, deze ziet er naar mijn mening veel beter uit dan een de re-badge Chevrolet.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      27 juli 2016 om 14:04

      @potjak: dan de….

      Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    28 juli 2016 om 13:27

    @dizono: Aandrijving wordt verzorgD …

    In feite een zeer gemakkelijke keuze. Hyundai, altijd, Opel, nooit. Maar ik vind het smoelwerk van de Ioniq wel lelijk, en de vorm van de Bolt, als kleine MPV, is wel interessanter…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North