Dit is de optielijst van de Tesla Model 3

Auteur: , 114 Reacties

De opties zijn niet heel voordelig.

Amerikanen die een reservering voor de Tesla Model 3 hebben gemaakt, kregen recent een berichtje van de autofabrikant. De Model 3 kon eindelijk geconfigureerd worden! Een lezer van Electrek deelde de optielijst met de wereld. Wat opvalt is dat de prijs van een aangeklede Model 3 best fors is te noemen. Tesla kiest niet voor de ‘Japanse weg’. Merken als Lexus leveren auto’s behoorlijk compleet af, inclusief zaken als stoelverwarming of een goed geluidssysteem. In plaats daarvan lijken we met een Audi-strategie te maken te hebben. Oftewel: een (bijna) kale kip die je zelf mag gaan aankleden. De plaatjes zijn afkomstig van een in San Francisco wonende klant. Omdat zijn Model 3 tot de eerste productiereeks hoort, ‘moest’ hij diverse opties aanvinken. Zie Required for first production.

De Tesla Model 3 is er vanaf 35.000 dollar exclusief belastingen. De elektrische auto komt standaard met het grote 15-inch aanraakscherm. Luxere zaken als een beter audiosysteem, stoelverwarming, vier USB-poorten en verstelbare stoelen met geheugen zijn optioneel. Deze zaken zijn niet los van elkaar aan te vinken op een optielijst, maar maken onderdeel uit van de ‘Premium Upgrades’-optie. Kosten: 5.000 dollar.

Dit is de optielijst van de Tesla Model 3

Een andere optie is de Long Range Battery. Standaard heeft de Model 3 een actieradius van 220 mijl (354 km). Met dit pakket kun je maximaal 310 mijl (498 km) rijden. Daarnaast sprint de Model 3 met deze optie in 5,1 seconden naar de 96 km/u en ligt de topsnelheid op 225 km/u. Bovendien kun je na een halfuur laden bij een Supercharger zo’n 170 mijl (273 km) rijden. De kosten van deze optie zijn 9.000 dollar. Een kleur als Pearl White kost 1.900 dollar en een upgrade naar 19-inch wielen kost 1.500 dollar. Geavanceerde Autopilot is een optie van 5.000 dollar en de Model 3 de mogelijkheden geven om volledig zelf te kunnen rijden kost nog eens 3.000 dollar extra. Deze twee laatste opties kunnen ook achteraf, tegen een meerprijs, worden geïnstalleerd.

Reken al die opties (Premium Upgrade, Auto Pilot etc) naar een Nederlandse Model 3 en de elektrische auto zou hier, inclusief 21% BTW, zo’n 60.000 euro kunnen gaan kosten. Dit is slechts een prijsindicatie op basis van de Amerikaanse optielijst. Een officiële Nederlandse prijs is er nog niet. (via groen7.nl)

Model 3

Topicfoto via @123bat op Autojunk



114 reacties

Nou vooruit, zal ik aftrappen? teslablog.nl
@posthumus: wow. je bent denk ik de eerste die het opgevallen is. iets met deur en open.
@keeper1: die open deur is me nou juist niet opgevallen op de optielijst :)
@posthumus: scherp
@posthumus: volgt misschien bij een facelift, levering vanaf Pasen 2025 :)
@posthumus: die schijnt op de optielijst van de nieuwe roadster te komen. Een deur die je kan openen anders moet je het dak naar beneden klappen om in te stappen.

Advanced Door – $9500
@posthumus: het is het auto? Ja. Dus het mag op autoblog. Vers kopje azijn af te halen bij de uitgang.
@henk_he: edit: het=een
@posthumus: Pff, zo erg is het ook weer niet. Wat wil je er mee zeggen eigenlijk? Sponsoring? Teveel fan van Tesla? Te weinig Pon-nieuws?
@granlusso: wat ik wil zeggen; een knipoog naar de andere Tesla-topics waarin de helft van de comments geklaag is over de “enorme” hoeveelheid Tesla-content en de andere helft van de comments hierop reageren met “azijnzeikers, Pon, etc…” Soms willen we alleen maar bashen, dat levert comments op. Voorbeeldje? Ik zal hieronder een stelling zetten waar geheid een non-discussie uit voortvloeit.

Tesla-topics nodigen uit om te reageren, hebben veruit de meeste reacties/clicks en daarmee is het blijkbaar een topic dat we allemaal interessant vinden :).
@granlusso: waar het mij om gaat is de vraag “in welk opzicht is de optielijst van de Tesla Model 3 interessanter dan die van de BMW 3?” om hier een artikel over te schrijven. Dan is iedere optielijst van iedere willekeurige nieuwe auto dus waard om daar een artikel over te schrijven. Op iedere prijslijst staan namelijk wel opties waarvan je je wenkbrauwen doet optrekken.
@rhellema: vaak worden deze al verwerkt in de artikelen/gelinkt naar de configurator. Dat was bij tesla echter niet het geval. Daarnaast is het verschil tussen 40k en 60k een segment grotere auto…
@posthumus: helemaal met je eens. Helemaal aangezien deze informatie exact gelijk is aan wat bij de release vermeld is.
Was wel te verwachten. Ik gok ff dat Pearle White een parelmoer lak is. Dan zijn de prijzen wel te vergelijken met andere fabrikanten.

Wat ik wel een beetje verneukeratief vind is die long range optie van 9k. Wat Tesla long range noemt is eigenlijk een ondergrens. En daar mag je dus ff een relatief enorm bedrag voor ophoesten.
@pomoek: inderdaad, maar dan kan je wel zeggen dat je genaaid bent door Elon Musk, iets wat voorheen alleen toebedeeld was aan Amber Heart.
@rhellema: Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik zou me liever laten naaien door Amber dan door Elon.
@Edge: Amber met een VBD of Elon…vind je het heel erg als ik aan beide even niet moet denken?😂
@pomoek: 350km rijbereik (amerikaanse cijfers, niet de onrealistische NEDC) is toch best aardig voor de basisprijs van 35K? Noem me even een andere auto die meer rijbereik heeft voor minder geld?

Voor de meesten is die extended range alleen relevant op vakantie.
@fanboy: een Polo?
@draadloos: maar dan rij je in een hondehok!
@rufctr01: Dat is dit ding ook als je het mij vraagt.
@fanboy: dat kan ik niet! Maar het punt is dat Tesla een goedkope electrische auto for the masses ging maken. 44k vind ik niet goedkoop. En, ik vind (het is maar een mening) dat 400 km een ondergrens is wat range betreft voor een “echte” bruikbare auto. Dan kun je vanuit Utrecht zowat heel Nederland bereiken en ook weer terug komen zonder opnieuw op te laden. Met 350 km is dat, vind ik, te weinig. Het rechtvaardigt niet de hoge prijs van de auto.
@pomoek: Jij stelt 400km iemand anders stelt weer 500km, en er zijn zelfs reageerders die vinden dat die 1000km range moet hebben voordat ze van hun sjoemeldiesel afstappen.

Allemaal prima, maar het is nergens op gebaseerd. Nou ja, het is op range anxiety gebaseerd.
Voor die ene vertegenwoordiger is het relevant, maar de meeste mensen maken zo’n rit van 400km niet zo vaak. En dan nog kun je laden onderweg.
@fanboy: precies. Maar ik zei al: het zijn maar meningen. En dit is de mijne.
@fanboy: klopt, dat zit tussen de iren. Als je lange tijd te veel ‘gas’ geeft met zo’n Tesla gaat je bereikbmet rasse schreden achteruit.

Dus 500 km is een ondergrens als je normaal doet. Als je wat sneller dan normaal moet rijden, weet je dat je moet gaan laden. En dan mag je weer een half uur lang alle koffie proeven bij de Supercharger. Ze zijn op de goede weg, maar perfect is het nog niet. Met die diesel kun je alsmaar door blijven kachelen (op veel hogere snelheid) en bijladen (‘tanken’) kost een paar minuten.
@willeme: Ik blijf maar herhalen. De gemiddelde rit in Nederland is 32km. Dus met dat rijbereik hoeft de gemiddelde Nederlander maar 1x per week te laden, als hij/zij al niet bij z’n huis of werk kan laden.

Dus nee, deze Model 3 zal niet het ultieme antwoord zijn voor iedereen. Net als dat de Tesla truck dat ook niet is voor ieder bedrijf of trucker. Maar voor 80 tot 90% is het al ruim voldoende.
@fanboy: Dat gemiddelde mag je direct vergeten. Een auto moet ook voldoen voor de ritten die langer duren. De massa wil geen 35k uitgeven voor een auto die soms voldoet, de auto moet altijd voldoen. En daar hoort een familiedag aan de andere kant van het land ook bij. En dan is 500km dus de ondergrens. Het is immers een auto voor de massa en niet een auto voor een klein groepje. Aldus tesla zelf natuurlijk…
@lekbak: Dan geef je toch lekker 9000 euro extra uit en kan het wel, ik zie het probleem niet.

Ik heb ook familie wonen in uithoeken, en die zie je nou eenmaal niet heel vaak (grote familie, kan niet iedereen iedere maand zien)
Ik zou prima uitkunnen met die 350km, dan neem ik voor lief dat ik een keer sta te laden langs de snelweg.

Dat is tijd die je de rest van het jaar bespaart hebt omdat je iedere dag met een volgeladen auto weg rijdt en nooit hoeft te tanken.

Vakantie vind ik nog een argument om die hogere range te willen, maar daar hebben we toch een camper voor.
@fanboy: Lekker ff 9k extra uitgeven en geen probleem zien. Ben je wel goed bij je hoofd?

Nu met wat meer respect:
Het is niet reëel om een auto in de markt te zetten als ev voor de massa met een theoretisch verbruik van 350km of 500 als je meer dan anderhalf betaalt dan een goed uitgeruste golf. En die 500km wil je echt gewoon hoor. Met een heel gezin erin ga je het opgegeven nooit halen. Helemaal in de winter niet. En een auto moet gewoon zoiets kunnen want het is te duur om dat niet te kunnen. Je praat al over anderhalf keer een modaal netto jaarsalaris, voor een auto! Niet echt waar de weg vol mee staat, hoewel je dat lezend op autoblog wel zou denken…c
@lekbak: Een paar dingen:

1. Ik bedoelde 9000 euro extra uitgeven als je dat nodig denkt te hebben. Ik denk dat niet nodig te hebben, en ik denk tevens dat half Nederland dat niet nodig heeft.

2. Vergelijking met een Golf gaat niet echt op. Dit is een concurrent van BMW 3 serie, Audi A3 e.d. In dat licht is hij helemaal niet duur, vooral omdat hij fluisterstil is (als je het over comfort hebt) en een heel stuk sneller is. Ook zal hij meer ruimte bieden dan een Golf. Weet de specs niet, maar hij heeft als sedan meer achterbak ruimte (en een frunk).

Vanuit dat licht bekeken: Ik zie iedere dag genoeg Audi’s en BMW’s en Mercedessen, en deze Tesla is dus niet duurder. Zelfs met die 9K erbij zal hij nauwlijks duurder zijn, en lagere running cost hebben.

Zakelijk gezien wordt het nog leuker, als je hem laad op het bedrijfs stroomnet a 7 cent de kWh. Dan zit je op 1.4 cent per kilometer, en dat met een rappe wagen.

Met het hele gezin erin zal niet zo’n ramp zijn denk ik. Ik ervaar in ieder geval dat op de langere ritten auto’s nauwelijks minder zuinig zijn. Zelfs ons kleine hatchbackje helemaal afgeladen vol met iniminie motor lukt het dan nog om zuinig te rijden. In de stad natuurlijk ander verhaal, maar dat speelt bij elektrisch rijden veel minder (dankzij regeneratie)
@fanboy: Ik vind het allemaal schitterend. Om een beetje door de Randstad te pendelen zal het ongetwijfeld prima te doen zijn.

Het probleem is dat die accu’s niet afgesteld zijn op dat gemiddelde. Vakantie, familiebezoek, afspraak met klanten: er zijn genoeg situaties te bedenken dat je een grotere afstand gaat rijden. En dan ben je meteen heel erg beperkt met zo’n auto, want je weet op hogere snelheid de accu’s nog sneller leeg zijn en dat laden kost wel een halfuurtje. Zeker als je thuis niet kan laden ben je gewoon erg beperkt, tenzij je graag met barrista’s flirt ;-)
@willeme: Maar hoe vaak gebeurd dat nou?

Ik rij ruim 50.000km per jaar, dus meer dan 95% van de mensen maar dat is alleen op werkdagen 200km per dag. Dan zou ik met de kleine range variant dus al meer dan genoeg hebben en ik hoef nooit meer in de kou een paar minuten buiten te staan met naar diesel stinkende vingers tot gevolg.
@fanboy: Ik bezoek klanten door heel het land. Gemiddeld zit ik per maand 5dgn in Zeeland en 5 in Limburg. Dat is vanaf mijn huis ong 240km. One way, dan ben ik bij de eerste klant. Ik bezoek er gemiddeld 6-8 per dag dan. Die km’s binnen de provincie komen er dan nog bij. Dan moet ik nog terug. Mijn klantbezoeken zijn strak gepland, met aanrijtijden blijft er niet veel speling over om bij te laden, zeker geen tijden om er een hoeveelheid stroom in te krijgen waarmee ik substancieel verder kom. Dus als ik aan het einde vd dag (ik werk met particulieren dus ook in de avond uren) om 21:30 bij de laatste klant naar buiten loop zit ik met een bijna lege auto en een rit van 2,5u voor de boeg, denk je dat ik dan zin heb om nog een keer 20min bij zo’n stomme paal te gaan zitten wachten? En dan is ie nog maar voor 80% vol, dus met een beetje pech of stevig doorrijden kan ik net voor huis NOG een keer stoppen voor het laatste beetje.
Tuurlijk kan ik dat met een Model 3 allemaal ook. Maar dat kost me hoe dan ook gewoon meer tijd. Dus moet ik 65k stukslaan op een auto die de dingen minder goed doet dan mijn huidige. Waarom zou ik dat in godsnaam doen. Veel geld uitgeven aan iets wat het minder goed doet dan wat ik heb. Ik heb nu 905km range met m’n Alfa. Altijd. Als ik er echt voor ga zitten haal ik daar nog veel meer uit. Dus ik kan er s’ochtends mee naar de klant kachelen, al m’n werkzaamheden doen en zonder tanken weer terug naar huis knallen. Dat kan met die Model 3 niet. Dus ga ik daar nu ook echt geen 65k op stukslaan. Als die Roadster accu straks z’n weg vind naar de Model S en dus 1000km range heeft kan ik met hetzelfde gemak (dus comfort) rijden als in m’n huidige auto. Dan is voor mij de overstap interessant. Iets wat meer kost en minder doet is voor mij niet relevant.
@e34m5touring: Dan is een Tesla nog niets voor jou. En waarschijnlijk een Porsche 911 Turbo ook niet voor de ritten die jij doet. So what? Ieder heeft zijn behoeften, sommige auto’s passen daar in, anderen niet…
Ik rijd elke dag 5 km naar mijn werk, en we hebben hier zelfs een laadpaal. Maar goed, Tesla zegt me niets, vind enkel de Model S mooi, de rest vind ik maar lelijke hokken.
@futse: Nee is nog niks voor mij, maar waarom moet dat altijd afgeschilderd worden als ergens tegen zijn. Ben helemaal niet tegen electrische auto’s. Maar in de huidige vorm werkt het niet voor mij. Maar als je dat dan zegt wordt meteen range angst er bij gehaald. Fijn dat gemiddelde mens 30km per dag rijdt. Maar die geven ook geen 40-65k uit aan een nieuwe auto. Dus voor hen is zo’n Tesla ook niet relevant. Heeft niks met range te maken.
@e34m5touring: Begrijp ik wel hoor, en ik begrijp ook wel dat jij er niet tegen bent. Het is gewoon niet de gepaste auto voor jou, en dat is prima. Ik ben er niet voor of tegen, we moeten het er sowieso mee doen, in de huidige vorm en binnen een paar jaar in een geoptimaliseerde vorm. En dan zal een ev voor meer mensen wél in t plaatje passen, zo gaat dat nu eenmaal. Ik zie voorlopig voor veel mensen ook gewoon nog veel voordelen in een benzine- of dieselmotor. En dat gaat over praktische range (dagelijks of enkele keren per jaar), makkelijk en snel je range weer maximaliseren (tanken dus), maar ook de meer emotionele zaken als geluid en gevoel (nu zal ik weer wat fanboys tegen krijgen zeker…)
@e34m5touring: Even wat dingen:

1. Ik heb medelijden met je.

2. Ik zeg ook expliciet dat de Model 3 niet voor iedereen is. 65K kost die niet, maar dan nog. Jij bent het vertegenwoordiger voorbeeld wat ik eerder aanhaalde. Jij zou ook niks aan mijn sportwagentje hebben, omdat je dan ook veel te vaak zou moeten tanken.

Nog even een paar jaar wachten op de Solid State batterij, en jij kunt er ook gewoon mee uit de voeten, ook als het maar 400km rijbereik zou zijn.
@fanboy: Je hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor. Ik heb net een maand vrij gehad om een auto naar de beurt te brengen. Jij zegt expliciet dat mensen die vinden dat ie 1000km range moet hebben range angst hebben. Dan mis je het punt. Die rijden echt allemaal geen 1000 per dag. Maar wanneer dat wel moet en het kan niet zit je met een dure auto die niet voldoet. Denk dat daar de schoen wringt voor een hoop mensen.
@e34m5touring: Ja maar wanneer moet dat? Voor de meeste mensen komt het neer op vakantie doeleinden. En dan zou je dus inderdaad beter af zijn met 9000 euro meer uit te geven.
Maar verder zie ik het probleem niet echt. De laad infrastructuur moet er wel zijn, maar je ziet al dat men met een Model S in West-Europa overal kan komen. Pauzes houden moet je toch.
Is het de auto waarmee je met 200+ over de autobahn gaat rijden? Nee, dan is ie snel leeg.

Het is nog niet ideaal, dat komt straks wel met de solid state battery. Maar toch, mensen denken veel te veel in problemen, iedere keer weer. Hier kan 90% van Nederland mee uit de voeten, maar 80% daarvan is bang dat het die ene keer niet uit komt. Dan sta je dus nog even een kwartiertje bij de snellader als het niet genoeg bleek te zijn om thuis te komen, die ene dag van het jaar.
De rest van de dagen begin je met 350 / 500km rijbereik iedere dag weer.
@fanboy: Nee JIJ ziet het probleem niet omdat JIJ dat geen probleem vind. En dat projecteer je dan op anderen om die dan neer te zetten als probleemzoekers.
@E34M5Touring: jij projecteert jouw (statistisch gezien) extreme rijgedrag op de specs van een tesla.
Ik denk dat het aantal mensen in nederland dat met zowel de specs als de prijs prima uit de voeten kan de productiecapaciteit overschrijdt dus komt alles helemaal goed.
Jij blijft gewoon zolang mogelijk een lekkere dikke diesel rijden.
@e34m5touring: Dat klopt gedeeltelijk dat ik dat doe. Gelukkig luister ik ook niet altijd naar mensen die denken in problemen, dan had ik een hoop leuke dingen gemist.

Maar er valt met redelijke zekerheid te zeggen dat dit genoeg is voor half Nederland. Vaak komen er verhalen over een vertegenwoordiger met kilometers zoals jij ze maakt, prima, maar dat is maar een zeer klein deel van de bevolking.
Dan komen er nog een hoop theoretische verhalen. Ja, maar als ik van mijn werk ben teruggekomen en ik moet onverwachts nog naar een familielid aan de andere kant van het land… Nog los van hoe vaak dat voor komt, dat kan gewoon met het instap model van deze Tesla, hoef je niet eens de extended range te nemen., maar dan moet je op de terug weg wel langs de snellader.

Het benauwd mensen gewoon dat je dat ding niet in een paar minuten vol hebt gegooid, terwijl dat maar in zeer weinig gevallen echt noodzakelijk is. Vooral als je iedere morgen met 100% opgeladen auto vertrekt.
Die ene keer dat je het wel nodig hebt kan het inderdaad iets langer duren met snelladen, met het huidige aanbod.

Jij bent een uitzondering van iemand die niet met de Model 3 uit kan. En natuurlijk ben je niet de enige. Zo ook mensen die veel naar Duitsland gaan en dan 200+ willen rijden. Allemaal prima. Maar gemiddeld is dat niet.
Bijvoorbeeld hier op het werk zouden er wellicht 1 of 2 auto’s moeten zijn die echt lang moeten kunnen, en dat op 100 man. (en dan kun je waarschijnlijk nog wel uit met 500 range en snelladen)
Dan zullen hooguit personen nog snelladen nodig hebben als ze op vakantie gaan (als ze al met de auto op vakantie gaan)
Zo ook als ik om me heen kijk bij vrienden en familie.

De gemiddelde rit afstand in Nederland onderschrijft dat beeld.
@fanboy: voor die 9000€ rijd ik al 3 jaar… wegenbelasting, onderhoud en benzine… 25k km per jaar…
@pomoek: Het is maar net hoe je het bekijkt. 44.000 is inderdaad zeker niet weinig. Maar als je jaarlijks ongeveer 20.000 km rijdt bespaar je met een EV al snel 2200 euro aan brandstof. Dat is dus in 5 jaar tijd 11.000 euro. Als je dat er vanaf haalt, is het ineens wel een goedkope auto vergeleken met de directe benzine concurrenten.
@pramm: En als je dan lang met de EV doet en na x-jaar moet het accupakket vervangen worden, ben je dan nog steeds goedkoper uit denk je ?
@hjal: Nou dat weet ik inderdaad niet. Dat accupakket vervangen is inderdaad erg kostbaar. Dus als je die na x-jaar moet vervangen is dat zeker niet goedkoop. Maar wat dacht je als je na H-jaar de verbrandingsmotor moet vervangen. Dat is helemaal kostbaar. Dat is zelfs nog duurder dan de accu. En een Tesla heeft 8 jaar onbeperkt garantie op de aandrijflijn.

En er rijden al Tesla’s rond met een accu die al meer dan 800.000 km hebben afgelegd op 1 accu.
Interessant verhaal van de model s:
http://www.tesloop.com/blog/2017/8/30/tesla-model-s-hits-300k-miles-with-less-than-11k-maintenance-costs
@fanboy: laten we eens happen. Elke benzine/ diesel/ lpg onder de 35k
@fanboy: Probeer inderdaad maar een groter techfest te vinden voor €60,-. Dit is echt wel waar voor je geld denk ik. Ja ik zou ook een Leon Cupra kiezen voor dat geld en 6 weken door West Amerika touren met een dikke V8 voor die extra 10k, maar als je early adopter bent ga je in Nederland zeker de blits maken in 2023!
@fanboy:
Maar die kost geen 35k.
Da’s de prijs zonder belastingen.
En hier in Europa zal het rap meer zijn denk ik.
En de Renault Zoe haalt denk ik 400 km, maar niet helemaal zeker..
Er zullen er wel nog zijn die rond de 300-400 km rijbereik hebben.
@pomoek: en als je die optie niet aanvinkt, hoef je niet te verwachten dat je dat ding in 2018 gaat krijgen!
M.a.w: hij had 35k belooft, maar zag ook in dat dat m niet zou gaan worden.
@gregorius: op de afbeeldingen staat toch duidelijk wanneer de basis variant leverbaar wordt? Q2 mag je hem verwachten (in de US)?
@pomoek: en die optie kost $1.000, en niet $1.900 zoals in het artikel wordt geschreven. Typo van de redacteur?
@hammerman: Dan valt het, eigenlijk, wel mee….
@pomoek: het basis model voldoet aan alle beloftes die gemaakt zijn. Dat jij dat niet voldoende vind is echt jou probleem.
@flutterby: Maar natuurlijk! Het is zeker niet het probleem van jou, Tesla of Musk Maar als ik her niet mijn mening mag rondtoeteren, what’s the point of Autoblog?
@pomoek: Jouw mening strookt niet met zijn mening. Dat is een beetje het probleem vrees ik.
Het is dus vooral niet de eerste electrische relatief betaalbare volwaardige auto die voor €35.000 je benzine kan vervangen. Het is gewoon een ontzettend dure wagen die eigenlijk de concurrentie met een BMW 320i niet aankan. Dus voor electrisch rijden richten we onze blik nu weer op Renault, dat echt voorop loopt op de anderen.
@mashell:

Hoe kan hij de concurrentie niet aan dan? Een 3 serie begint bij 39.000 euro, is dus duurder, langzamer en zal tevens hogere running cost hebben. Kun je zeggen dat BMW de afwerking of kwaliteit misschien beter op orde heeft, maar al met al is een Model 3 gewoon een heel strak aanbod met betere prestaties dan de Duitse 3 kunnen leveren voor die prijs. Laat staan volledig elektrisch want dat hebben ze niet eens.

Renault/Nissan zijn lekker bezig. Maar deze Model 3 heeft al een basis bereik van 350km. Dat is bij Renault en Nissan wel de max, en niet uitbreidbaar. Voor vergelijkbare prijzen.
@fanboy: Huh BMW i3? En tegen de tijd dat Model 3 hier beschikbaar is, zijn de Mini, X3 en waarschijnlijk ook de nieuwe 3 reeks volledig electrisch verkrijgbaar.
@w0ut: BMW i3 heeft minder bereik, minder ruimte en is langzamer.

Ik moet het nog zien hoe snel we die varianten op de weg gaan zien. Er rijdt overigens al een Model 3 in Nederland rond :P
@fanboy: echt waar? Had k nog niets over gelezen of gehoord! Ben benieuwd naar de eerste foto’s!
@pomoek: Kijk eens bij de suggesties onder dit artikel. Niet hele bijzondere foto’s.
@fanboy: je zei dat duitse 3 geen volledig electrische wagens hebben. I quote “Laat staan volledig elektrisch want dat hebben ze niet eens.” En daarop reageerde ik. Over range etc ging de reactie niet. Er is ene NL lucky f*ck die een model 3. Maar mainstream beschikbaar gaan ze de komende maanden nog niet worden…
@mashell: Nissan Leaf en Hyundai Ioniq niet vergeten!
@porsche928: Ionic kan momenteel ook niet worden geleverd. Levertijd zeker > 1 jaar en onzeker.
Geavanceerde Autopilot voor 5000 dollar en dan nog eens 3000 dollar voor de volledig autonoom rijden optie? Wat is er dan zo geavanceerd aan de Autopilot? Dat is veel geld voor adaptieve cruise control en lane departure warning….
@chrism: het is iets meer dan wat jij noemt. Tesla zal ergens alle ontwikkelingskosten terug moeten verdienen, anders blijven ze verlies draaien.
Ik schrok van de prijzen, maar als de totaalprijs voor een aangeklede Model 3 rond de 60.000 euro ligt (incl. BTW), dan vind ik het nog meevallen. Helemaal in combinatie met de prestaties.

Menig C180/C220d of 320i/320d zit op 65.000 euro als ze echt dik zijn aangekleed.
Vooral Mercedes-Benz kan er wat van in dit segment haha.
@granlusso: vergeet ook niet dat de 3 nog een hapje sneller is en een stuk lagere runningcosts heeft.
@jpoers: Tot de accu’s het begeven dan worden die runningcosts opeens flink hoger.
@granlusso: Weet niet bij Tesla maar bij de Duitsers krijg je flink korting op de officiele prijs. Mijn (belgische) 330d is 58.000 euro volgens catalogus maar kreeg 9.000 euro aan korting en gratis packs. UIteindelijk 49.000 dus voor een stevig uitgeruste wagen. (wat nog veel geld is trouwens)
@granlusso: En dan heb je geen variant die in 5.1s naar de 100 gaat.
Aan alle tesla haters en anti boomknuffelaren. Ga eens naar Tesla in Tilburg. De assemblagehal. Ben er gisteren geweest met een groepje mannen, kan je blijkbaar gewoon regelen. Mooie tour en presentatie gehad. Paar dingen, die Elon wil echt de wereld verbeteren en dat is best een stevige ambitie. En ja ze vragen big money voor hun nieuwe producten (zie Apple). Een van de ideeën is dat je alle winst direct van de klant krijgt en niet de klant naait met onderhoud, daar waar de rest van het stel zijn euro’s verdient. Onderhoud is vrijwel niets in vergelijking met normale auto’s. En ja ik hou ook van mijn ronkende en bonkende P. En van de geur van superbenzine en motorolie die een warme motor uitdampt. En toch, die Tesla lui zijn niet gek. Zie je oude klassieker als het paard van nu. Niet meer nodig voor het harde werk maar wel voor de fun! Hoewel ik niets met paarden heb (behalve in frikandellen) maar dat terzijde.
@porker: vergeet niet dat je op bezoek bent geweest bij een Amerikaans bedrijf wat heel goed weet wat marketing is. Het verhaal wat ze je ten gehoren hebben gebracht is natuurlijk zo mooi mogelijk geschreven en door iemand die begrijpt hoe je iets aan de man moet brengen, verteld. Natuurlijk, er zal heus wel een kern van waarheid in zitten maar Musk is slim genoeg om te weten dat hij de wereld niet in zijn eentje kan veranderen, hij is ook slim genoeg om mensen te laten denken dat hij dat wel wil doen waardoor hij beter en makkelijker zaken kan doen, maar uiteindelijk zit hij daar echt voor zijn eigen centen. En dit heeft helemaal niets met haten te maken (dat men een bedrijf überhaupt kan haten vind ik nog steeds heel erg bijzonder maar dat terzijde) maar meer met een stukje besef van realiteit. En dat die elektrische auto er gaat komen, JA absoluut, maar niet in de vorm zoals we die nu kennen en zeker niet in de vorm zoals Tesla ze op dit moment maakt. Wat dat betreft doet Tesla hetzelfde als wat de fabrikanten van elektrische auto’s in de jaren 20 van de vorige eeuw deden, een auto bouwen met een elektromotor in de plaats van een verbrandingsmotor. Ook toen was actieradius het grote probleem alsmede de laadmogelijkgeden. Wil de elektrische auto echt een succes worden dan zal het hele concept van een auto drastisch omgegooid moeten worden en dat zal nog wel even op zich laten wachten.
@rhellema: ten dele mee eens maar je vergeet dat “we” ergens moeten beginnen met een massa product. Rome werd niet in een dag gebouwd. Alleen maar boven de tekentafel hangen en dan ineens in de hele wereld alle voertuigen veranderen in iets perfects, zie jij het voor je? Zie bij voorbeeld de tv. Wat er nu is had er in de jaren 50 moeten zijn, heb je die energie vretende bakelieten bakbeesten wel eens gezien? Zou ja, je snapt wat ik bedoel.
@porker: als we dan kijken naar de elektromotor dan heeft deze bizar lang stil gestaan in zijn ontwikkeling, nagenoeg alles is kwa elektrogedeelte zuiniger geworden alleen de elektromotor is nog steeds een relatief grote energieverbruiker. Wellicht zal daar een compleet andere lay-out voor nodig zijn om deze energiezuiniger te krijgen en daarmee de actieradius omhoog te krikken. Door die compleet andere lay-out zal ook het concept van de auto veranderen.
@rhellema: ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar de industriële elektro motor kan nog met moeite zuiniger gemaakt worden dan nu het geval is. Zeker met de hybride uitvoeringen die na opstarten van asynchroon schakelen naar synchroon bedrijf. Het rendement van een degelijke motor ligt nu rond de 95%. De verliezen situeren zich voornamelijk in koper-, wervelstroom,- en ventilatieverliezen. Dus als je geen stikstofgekoelde en vacuüm gezogen motor hebt, kan je bitter weinig verbeteren aan de efficientie.
@stijnvermeersch: daarom zeg ik ook dat de elektromotor in zijn huidige vorm daar niet voldoende efficiënt voor is. Natuurlijk is 95% heel efficiënt maar het blijft een energieslurper. Daarom zeg ik ook dat misschien wel het gehele concept van de elektromotor op de schop zou moeten om hem energiezuiniger te maken, alleen “HOE” is de grote vraag.
@rhellema: De elektromotor is een energie slurper omdat die zwaar werk doet. Er is nou eenmaal energie voor nodig om iets te verplaatsen. Meer dan 100%efficiëntie kan niet dus het is nu al ontzettend goed. Wil je minder energie verbruiken dan zal minder moeten willen verplaatsen. Maar de elektromotor is nu al bijna perfect, daar zal je het echt niet moeten zoeken.
@lekbak: zoals ik dus zeg, zoals de elektromotor NU is, maar misschien is er wel een hele knappe kop die een compleet andere opzet heeft van een elektromotor, welke veel en veel energiezuiniger massa’s kan verplaatsen, pas dan kunnen we echt stappen maken met elektro vervoer.
@rhellema: Dat gaat niet samen met de natuurkundige wetten. Er is nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie nodig om iets te verplaatsen. Of het nou een elektromotor is of iets futuristisch wat die energie omzet in beweging maakt niet uit. Er blijft diezelfde hoeveelheid energie nodig om dat zelfde object op dezelfde manier te verplaatsen. Bij 100% effcientie heb je dus geen verliezen en word alle energie daadwerkelijk omgezet in die beweging. Er is dus maar weinig ruimte voor verbetering. Zelfs als je ipv een elektromotor iets anders verzint dus.

Wil je dat een elektromotor minder energie verbruikt zal je dus minder moeten verplaatsen. Ook zal er nog wat te winnen zijn in de manier van aandrijving. Een wil wat over asfalt rijdt heeft ook weerstand. Maar wederom heeft dat niks met de elektromotor te maken.
@rhellema: Wat moet er omgegooid worden aan het concept? Het is niet voor iedereen weggelegd inderdaad maar voor 90% van de mensen voldoet deze tesla gewoon in alle omstandigheden.
@rhellema: Vergeet niet dat hij gewoon al hun patenten heeft vrijgegeven om de ontwikkeling van elektrische auto’s ook bij andere merken te versnellen. Dat spreekt echt wel in zijn voordeel, is geen commerciele beslissing. (al gaat iemand vast met een theoretisch verhaal hierover komen)
@fanboy: zoals ik al zei, hij is slim genoeg om mensen te laten denken dat hij de wereld wil verbeteren waardoor hij makkelijker zaken kan doen, en makkelijker zaken doen betekent makkelijker geld verdienen. Is geen theorie, is gewoon realiteit.
@rhellema: Verkoop jouw mening niet als een feit.

Hij had met al z’n PayPal geld lekker op de Bahama’s kunnen gaan zitten.
Maar nee hij investeert zijn eigen geld in zijn eigen risicovolle ondernemingen (niet alleen Tesla) en geeft daarbij ook nog eens patenten vrij.
Die kerel reed in z’n jonge jaren al een McLaren F1, om even in autotermen uit te drukken dat hij z’n schaapjes al op het droge had, nog voor de verkoop van PayPal.
@fanboy: Musk is een echte ondernemer, die gaat echt niet op die leeftijd al op de Bahama’s zitten. Een echte ondernemer zoekt altijd uitdagingen, maakt hem dat dan ineens een wereldverbeteraar?
@fanboy: Musk is veel slimmer dan dat. Hij investeert geld van anderen in zijn dure hobbies.
@fanboy: je vergeet gemakshalve dat Tesla vrijwel niets vrij te geven had en heeft aan patenten. Het is een soort politiek trucje in de hoop dat andere fabrikanten (die wel serieus patenten hebben) hetzelfde onder publieke druk ook zouden doen. Telsa claimt wel het leiderschap in de ontwikkeling van electro auto’s maar het is Renault/Nissan dat hierin voorop loopt.
@rhellema: Volkswagen is anders ook behoorlijk sterk als het om marketing gaat.😀
@rhellema: “maar Musk is slim genoeg om te weten dat hij de wereld niet in zijn eentje kan veranderen” precies, daarom heeft die Tesla gestart en bijvoorbeeld alle patenten vrijgegeven, en juicht die elke automaker etc toe als ze investeringen aankondigen.
@amg65: wat dus mijn tweede gedeelte onderstreept…slim genoeg om mensen te laten denken dat hij dat de wereld wil verbeteren.
@rhellema: Als die dus zo slim is, zijn er toch veel betere manieren om geld te verdienen?! Ik vind het wel erg negatief ingezien. Dus niemand kan de wereld (proberen te) verbeteren volgens jou?
@amg65: in welk opzicht wil hij de wereld verbeteren met een auto die helemaal vol zit met accu’s, accu’s welke een grote aanslag zijn op de wereld zowel kwa milieu als de personen die de grondstoffen moeten delven voor deze accu’s. Hij produceert nu nog in kleine aantallen maar wat denk je dat er gaat gebeuren met de wereld als hij en andere fabrikanten in de aantallen gaan produceren die nu met de gewone auto geproduceerd worden?
@rhellema: Ik begrijp dat het veel minder efficiënt verbranden van een eindige voorraad fossiele grondstoffen zonder een mogelijkheid tot recycling een betere optie is volgens jou?
Nee dankje, ik ga liever in alle rust in 5sec naar de 100 dan in een 1.6 schraapdiesel. Daarnaast, lijkt het me niet verkeerd dat de ‘burger’ meer energie zelf gaat opwekken en dat we minder afhankelijk zijn van externe bronnen.

https://thecorrespondent.com/7056/why-electric-cars-are-always-green-and-how-they-could-get-greener/741917761200-afaa6e5d
@amg65: waar zeg ik dan dat het verbranden van een fossiele brandstof beter is dan? Het gebruik van grondstoffen voor het produceren van al die accu’s zal navenant zijn aan het winnen van fossiele brandstoffen dus in hoeverre ben je dan een wereldverbeteraar? In een andere reactie heb ik al uitgelegd dat als de elektrische auto echt een succes wil worden dat het gehele concept verandert dient te worden. Het hele concept inclusief de elektromotor omdat deze in zijn huidige vorm een zeer grote verbruiker is. We hebben de verbrandingsmotor enorm veel efficiënter weten te krijgen wat bij elektromotoren nog niet is gelukt terwijl ik er van overtuigd ben dat dat ook moet lukken alleen zullen er een aantal knappe koppen echt out of the box moeten denken. Als die elektromotor veel efficiënter werkt kunnen we dus af met veel kleinere accu’s die misschien wel van een compleet andere samenstelling kunnen zijn. Maar om met de huidige elektromotoren ons wereldwijde wagenpark te gaan bedienen zal ons alleen maar van de regen in de drup helpen.
@rhellema: Er is helaas geen perfecte oplossing, dat zal ook niet gebeuren. Maar zo te lezen heb je het artikel niet gelezen. Een elektrische auto – ja inclusief productie van de accu’s – is veel efficiënter, en dat kan alleen maar toenemen als het aandeel groene energie toeneemt en de accu’s beter gerecycled kunnen worden. Helemaal met Initiatieven als de Gigafactory.
Niet voor niets dat ook VW 35 miljard gaat investeren de komende jaren.
@amg65: ik heb het artikel wel gelezen alleen ik ben sceptisch voor wat betreft de toekomst van de accu’s van elektrische auto’s. Nu zijn het nog maar een zeer klein aantal fabrikanten die de accu’s maken vanwege de relatief lage vraag naar deze accu’s, maar als wereldwijd alle auto’s daarmee voorzien dienen te worden zullen er meerdere concurrenten op de markt komen, zoals er weten zullen de prijzen gaan dalen en zoals we weten hebben dalende prijzen invloed op de kwaliteit van ieder product dus ook voor deze accu’s. In hoeverre zullen de accu’s dan een autoleven lang mee gaan? Hoeveel keer per autoleven moeten de accu’s vervangen worden. Hoeveel energie moet er gebruikt worden voor het produceren van al die accu’s? Dat zijn de vragen waar in dat artikel geen antwoord op gegeven wordt en wat ook nog niet gegeven kan worden maar dit zijn wel feiten waarmee we te maken krijgen.

Het initiatief van VAG om te gaan investeren in elektro vind ik persoonlijk iets wat ik met gemengde gevoelens bekijk want die hebben iets “goed te maken” in de ogen van velen en willen natuurlijk heel graag aan dat verzoek voldoen na dieselgate.
@amg65: en dat de burger zelf meer energie moet gaan opwekken…dat ben ik absoluut met je eens. 300%
@porker: alleen mag je met een paard nog elke stad in en betaal je er geen enorme belastingen erover. Terwijl zo’n beest ook fijn CO2 uitpeurt als je hem niet gebruikt.
@wpgt: en hoe ouder, hoe lekkerder heb ik begrepen!
@pomoek: Als je van taaie frikadellen houdt wel ja!
@porker: Leuk en aardig om de wereld te verbeteren en niks te verdienen aan onderhoud. Ik zie daar alleen 1 hele grote valkuil. Tesla is gedoemd om constant met iets nieuws te komen, aangezien aandeelhouders altijd winst willen zien. Wat zullen de aandeelhouders doen op het moment dat blijkt dat ze alleen verdienen aan het verkopen van auto’s en niet aan onderhoud? Ik vraag mij af hoe ze denken winst te blijven maken.

Wat bij mij nu overheerst is dat vandaag of morgen dat hele bedrijf uiteenspat en de gevestigde merken er vandoor gaan en Musk kan roepen: het is mij gelukt om de autowereld groener te maken.

Kan die meteen ff werken aan de vliegindustrie
True! 1
Nog een reden om nog maar even te wachten met aanschaffen van een Tesla.
Elon Musk gaat verder waar Steve Jobs was gebleven. Innovatie mag gewoon wat kosten, vind de meerprijs hier meer gerechtvaardigd dan bij de eerste de beste Audi. Net als een iPhone X. ;)
@posthumus: Nice try ;)
Ik zou best elektrisch willen autorijden om het midden-oosten niet meer te hoeven financieren met oliegeld, maar niet in zo’n lelijke Model 3. Liever helemaal geen Tesla, dat hebben de ‘aanhangers’ van Musk wel voor me verpest met hun Jezus Redt achtige pogingen om jan en alleman om te praten.
Dure opties maar wel gewoon cheap en kaal te leasen zoals veel andere auto’s. Lijkt mij prima
Voor wie het gelukkig maakt een groot offer te brengen aan zijn groene geloof zeg ik: ga er gewoon lekker eentje bestellen. Voor wie een goede en fijne auto wil: zoek iets anders.
Ik denk dat een bmw mercedes langer meegaat dan een tesla hoe betrouwbaar zijn die dingen?

Wat gebeurt er als er in mijn tesla een lampje kapot gaat of iets met me accu of iets anders? (Bmw mercedes tuurlijk ook beetje duur soms maar meeste dingen kan je zelf)

Me auto kan gehackt worden of allemaal gekke elektrische meldingen (ook bij bmw en mercedes alleen minder gecompliceerd)

Mensen zeggen IN ALLE RUST hahahah hou toch op man je hoort die windgeruis de hele tijd bmw mercedes ook dus geen argument ja je hoort de motor maar is dat echt zo super storend? Je moet het gaspedaal niet zo intrappen gewoon normaal op de koppeling laten rijden en dan rustig gas. het betekent teken van leven en heb je weleens gehoord hoe een tesla op de snelweg klinkt? Pijn in je oren door dat vieze hoge smerige geluid.

Mensen zeggen voor 90% is 350 500 genoeg, waar halen mensen dit vandaan? Weet je wel hoe veel je eigenlijk met je auto rijdt? Je moet echt muggenziften met je auto wil je weinig rijden. Je gaat naar familie vrienden werk hobby’s, en dan heb je nog file/langzaamrijdend verkeer depends elke dag maar weer hoelang zoiets is. Dan heb je de winter verwarming aan telefoon opladen navigatie gebruik blablabla pakt ook heel veel stroom die 350 km of 500 ga je niet in praktijk halen klaar dus dan hou je echt saus over vergeleken met een bmw of mercedes benzine he laat staan diesel

Mensen die zeggen ja binnen 5. Nog wat op de 96. Ja en nu? Met mijn e46 170 pk staat officieel op papier 7,2 (dacht ik) ik doe sneller als het moet (max 1 sec en kijk hoe dicht ik er met mijn 16 jaar oude coupe doe heerlijke 6 cilinder) en hoe vaak ga je dat doen 3x accu leeg… oohh we moeten ff laadpaal zoeken en minimaal een halfuurtje wachten.

Stel je voor je komt zonder stroom te zitten zekering kapot oh oh en nu ja bellen kan niks zelf maken he. Of ergens in de middle of nowhere geen jerrycan bij je dan? Ohh nee het is elektrisch.

Kan ik in afrika rijden of op safari gaan. Uhh nee. In de jungle rondrijden (je hebt ook gewone asfaltwegen in de jungle en Afrika) uhh nee kan ook niet oh nee ik kan alleen rijden waar ze laadpalen hebben. Maar benzine of diesel hebben ze overal.

Wat gebeurt als me systeem oververhit raakt, wat moet ik doen uhh ja telsa bellen en veel geld bij je hebben want et is waarschijnlijk audi-strategie.

Ik kan zo nog eindeloos doorgaan (en brandstofhaters andersom ook hoor) je kunnen Al lezen dat ik geen fan ben van elektrisch. Alleen wil ik niet dat er mij word opgedragen elektrisch te gaan rijden of zogezegd stiekem de mensen stimuleren dat te doen en brandstof auto’s zwaarder te belasten. Hun rijden ook op het asfalt en maken de weg net zo goed kapot en zoals autoblog zelf zegt zijn wij verantwoordlijk voor een minuscuul vervuiling van de aarde. Dus die fiscale voordeel om elektrisch te stimuleren is zo vals en brengt de prijzen van brandstofauto’s naar een andere level omdat alle brandstof auto’s over 20/30 jaar verleden tijd zijn en de bestaande auto’s vallen in handen van geldgiganten en verzamelaars. Ik zeg altijd je kan net zo goed met de trein gaan dat is ook elektrisch kunnen jullie met Ze alle praten over hoe geweldig elektrisch is. (Grapje) Maar laat onze brandstof liefhebbers met rust.

Je voelt je auto aan je hoort hoe ze zich voelt EMOTIE de ziel van de auto hoor en ervaar je door heel je hart. Dan kan ik van tesla niet zeggen of elektrisch dan en je kan niet zeggen dat ik ongelijk heb. Een tesla of iets anders is eigenlijk helemaal geen auto want een elektrische auto is niets meer dan een computer op wielen echt waar zo letterlijk is het.

Ik wil gewoon elke dag kunnen genieten van het geluid en de heerlijke geur van benzine en olie. Dat is pure auto passie.


Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).