Dit is de historie van 100 jaar BMW

Auteur: , 60 Reacties

Tijd voor een stukje geschiedenis.

BMW, of voluit Bayerische Motoren Werke, werd in 1913 door Karl Friedrich Rapp opgericht als fabriek voor vliegtuigmotoren. Ok, maar dat zou toch betekenen dat BMW drie jaar geleden haar honderdste verjaardag vierde? Niet dus, aangezien BMW het jaar 1916 als de officiële oprichtingsdatum beschouwt. In 1922 kwam BMW namelijk in handen van Bayerische Flugzeug Werke, dat in 1916 is opgericht.

lekker bezig

Niet als autofabrikant begonnen
BMW heeft nogal een geschiedenis en deed in zowel de eerste als de tweede wereldoorlog goede zaken, maar niet altijd op het gebied van auto’s. In de eerste wereldoorlog was de onderneming namelijk een groot leverancier van vliegtuigmotoren. Het Verdrag van Versailles (1919) verbood Duitse ondernemingen echter om vliegtuigen te bouwen, waardoor het moeilijk overleven was. Toen is BMW in 1922 officieel Bayerische Motoren Werke gaan heten, en is het motoren gaan maken. Ook komt het logo zoals we dat nu kennen uit dit jaartal. Er wordt wel eens aangenomen dat het logo ook gebaseerd is op vliegtuigen: een witte propellor in de blauwe lucht. Het is echter veel simpeler: het zijn de kleuren van de Beierse vlag. Dat het merk tijdens de tweede wereldoorlog een groot leverancier was van vliegtuigmotoren aan de Luftwaffe is een pijnlijk stukje geschiedenis en vergeet BMW graag zo snel mogelijk. BMW is pas in 1928 auto’s gaan maken, en dit is duidelijk een goede stap geweest.

oude tijden

BMW als autofabrikant
Sinds 1928 maakt BMW dus auto’s, en is het in Eisenach begonnen met het onder licentie produceren van de Dixi. Nee, niet de toiletten, maar een zeer compact autootje. Het was niets minder dan een Austin Seven elke in licentie gebouwd werd door de Duitsers. De Austin Seven bleek in Engeland een grote hit te zijn omdat het voldeed aan de stijgende vraag naar betaalbaar vervoer. De eerste serie Dixi’s waren niets minder dan kant en klare kits welke BMW gewoon in elkaar schroefde. Na deze serie had BMW al dermate veel opgestoken dat ze met hun eigen interpretatie van de Seven kwamen, de 3/15. Ja, het laatste getal staat voor het aantal trappende paarden dat het 750cc vierpits torretje weet te mobiliseren. Hierna is het verder gegaan met het produceren van auto’s. Vanaf 1933 werden de eerste echte eigen auto’s gemaakt. BMW begon al met premium voordat het cool was, en werd bekend om de sportieve modellen met sterke motoren, alhoewel bescheidener auto’s altijd van belang zijn geweest om daadwerkelijk aantallen te kunnen maken.

In 1923 lanceert BMW hun motorfietsen divisie, wat wij nu kunnen als BMW Motorrad. De eerste motor had een motorblok met de cilinders tegenover elkaar en de aandrijving ging via cardan aandrijving, niet met een ketting. Destijds revolutionair, nu wordt het nog steeds toegepast op de uitermate populaire BMW R1200 series. BMW houdt zich graag aan tradities.
Dat blijkt ook met de BMW 303, misschien wel de eerste échte BMW. Niet zozeer vanwege het uiterlijk en het chassis, want dat waren eigenlijk doorontwikkelingen van de Dixi. Echter, het was wel de eerste BMW met een zescilinder lijnmotor én de eerste BMW met de zo kenmerkende nieren als grille. Een geheel eigen ontwerp komt er met de BMW 326, deze is een heel stuk moderner dan de 303. Op basis van de 326 komt BMW met zijn eerste serieuze sportwagen, de 328. Net als de huidige 328 heeft deze lichtgewicht sportauto een 2.0 liter motor. Deze auto wint in 1938 de Millie Miglia en Le Mans in zijn klasse, en in 1940 de overall winst op de 1000 mijls race in Italië. Gemiddelde snelheid: boven de 160 km/h…

BMW 328

Na de oorlog
Op dat moment breekt de Tweede Wereldoorlog uit en ziet BMW zich genoodzaakt vliegtuigmotoren en motorfietsen te produceren voor het leger. Meer dan 25.000 concentratiekamp gevangenen zijn ‘in dienst’. Wederom een periode welke het merk in verlegenheid brengt. Na een korte ban (2 jaar) om motorvoertuigen te maken krabbelt BMW weer overeind met de bouw van hun modellen. Om een nieuwe richting in te slaan wordt er besloten om een concurrent van de Mercedes 220 te ontwikkelen, de BMW 501, de eerste BMW met een V8. Ook hier zijn weer diverse varianten van, maar de mooiste en meest significante is de 507. Niet alleen was dit een spectaculaire sportwagen, het was ook bijna de ondergang voor BMW. De ontwikkelingskosten rezen de pan uit en de 507 was daardoor veel duurder dan gepland. Slechts 252 stuks werden er gebouwd, waarvan één voor Elvis Presley.

BMW wist gelukkig nog een beetje omzet te genereren met de BMW Isetta, een BMW-versie van de Iso Rivolta Isetta, maar veel kon het niet baten. De marges op de Isetta waren te klein, terwijl de 500 serie slecht verkocht. Het gaat zo slecht, dat BMW voorstelt om zich over te laten nemen door Daimler-Benz, de beoogde concurrent. Echter, de familie Quandt steekt hier een stokje voor en vergroten hun aandeel naar 75%, waardoor zij zeggenschap verkrijgen over BMW, tot de dag van vandaag. En dat pakte uitstekend uit. Om tijdelijk het hoofd boven water te houden lanceert BMW de 700 reeks. Een eenvoudige auto met het boxerblok van een motorfiets, met schitterende koetswerkjes van Michelotti. Diezelfde Michelotti was samen met Hofmeister verantwoordelijk voor de 1500, de eerste telg uit de ‘Nieuwe Klasse’ BMW’s. Deze serie auto’s zijn eigenlijk de basis voor de BMW’s zoals wij ze nu kennen, zoals de populaire 3 Serie (vanaf 1975) en 5 Serie (vanaf 1972). Sportieve middenklassers, iets hoger in de markt gezet. Gebruikte slogan: “Freude am Fahren”.

BMW was niet alleen gered, maar zou vanaf dat moment ook zijn stempel drukken. Met name in de motorsport, waar BMW zijn sportieve imago kan verstevigen. Op aanraden van Executive Vice President Bob Lutz (inderdaad, die ja) wordt BMW Motorsport opgericht. De visie van Lutz was dat een aparte divisie als schakel tussen straat en race auto’s het merk een sportiever aanzien zou geven. Meneer had gelijk. De autosport heeft BMW echt groot gemaakt en dit is al die jaren een soort USP van BMW gebleven. Inmiddels horen Rolls-Royce en MINI bij BMW (ze zijn zelfs een aantal jaar eigenaar van Rover geweest), maar BMW verkoopt het meest haar eigen modellen. In 2014 heeft BMW als onderneming voor het eerst de grens van twee miljoen geproduceerde auto’s in een jaar weten te passeren.

de toekomst

De toekomst
BMW is vandaag de dag nog steeds hard aan het groeien, wel ziet men in dat ze met de tijd mee moeten gaan en die “i” modellen zijn het resultaat hiervan. De veranderingen zullen echter verder dan dat gaan, en BMW is (net zoals de andere grote automerken) onder andere bezig met zelfrijdende auto’s. Gaap.

Als je de auto’s die BMW vandaag de dag maakt vergelijkt met de auto’s die men zo’n 70 tot 80 jaar geleden maakte, dan zie je een groot verschil. Als je de auto’s (als je ze dan nog zo kan noemen) die BMW over 70 tot 80 jaar zal maken vergelijkt met de auto’s die BMW vandaag de dag maakt, zul je waarschijnlijk een nog veel groter verschil zien. Met een jaaromzet van zo’n tachtig miljard euro, en een jaarwinst die de bijna de zes miljard aantikt, lijkt BMW een goede koers te volgen.

BMW zal vandaag in de Olympiahalle in München haar 100-jarig bestaan vieren. Helaas hebben ze aangegeven dit niet te vieren met een speciale supercar, wat ons toch vooral een beetje flauw lijkt. Maarrr, zojuist zagen we een i-achtige teaser voorbij komen, inclusief de volgende tekst “The company has continually evolved and, in some cases, reinvented itself. That will continue in the future.

UPDATE: en ja hoor, dit is BMW’s Concept Vision Vehicle.

Gallery: zomaar wat klassiekers uit BMW’s rijke verleden.



60 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Een mooi stukje tekst, erg welkom op de site! Zo blijkt maar weer dat het merk BMW toch wel een mooie geschiedenis heeft, ondanks de zaken die ze deden tijdens de oorlogen. Het geeft het merk een mooie persoonlijke twist. Ook een mooi excuus om de BMW 507 weer eens te gaan opzoeken. Verreweg, maar dan ook echt verreweg, de mooiste BMW ooit gemaakt, period!
@viezefreddyw: nou nou, vlak de 2-serie Grand Tourer niet uit hè?
@beefcake: *Gran. Al zo lang als ik me kan heugen BMW-adept, weet niet eens hoe je de naam van dat ding spelt. Zo leuk vind ik ‘m.
Dat ze tijdens WOII dwangarbeiders in dienst hadden is inderdaad niet iets om trots op te zijn. Maar de producten op zich is niets om zich voor te schamen. Ik heb grote bewondering voor het technische kunnen van de Duitsers in die periode.
Leuk om te lezen dit artikel!
Komt er een BMW Karl?
@norge: U bedoelt?
Een bedrijf dat producten voor dagelijks gebruik weet te combineren met een fijn gevoel tijdens het gebruiken kan ik waarderen.
Ben geen BMW Fanboy, maar de 507 en Z8 staan wel hoog in mijn all-time top 10.
En ik ben nog steeds elke keer blij als ik de garage kijk en mn rode BMW zie shinen!
Ik vind het vooral een mooi merk sinds de E21 3 serie.
Top 3 favorite BMW’s :
1: BMW M3 e46 csl
2: BMW M3 e30 EVO
3: BMW 750Li e38
@bmwm3gtr: Bedankt voor het delen.
@bmwm3gtr: dan ziet mijn toekomst er slechter uit als fan v 6 in lijn. Jij als fan vd EVO kan je nog verwachten aan een 4 cilinder M1/2
@tombe: ik vindt het een mooie auto en ben absoluut geen van van een 4pitter, minstens 6 cilinder, ben van plan een e30 Coupé te kopen en de m73 motor van de 750i als project
@bmwm3gtr: nice!
@bmwm3gtr: Alpina e30 B6 3.5S is mijn #1
@tombe: Zeer dik inderdaad en beter dan m3 e30 maar zal je niet snel vinden op de weg laat staan te kopen
@bmwm3gtr: Een v12 is gaaf, maar dan is het lichtvoetige / speelse karakter wel ver te zoeken met al dat gewicht in de neus…
Misschien ook wel interessant om te vermelden dat de familie Quandt rijk werd door het fabriceren van uniformen en het opkopen van bedrijven die onder druk van de Nazi’s door joodse families moesten verkopen. Daarnaast natuurlijk productie van wapens en munitie. De enige reden dat de familie de dans Is ontsprongen bij de Neurenberger Prozesse Is dat de Britten de belastende bewijzen hebben achter gehouden..
@w0o0dy: de productie van accu’s werd rond de tweede wereldoorlog (en in de oorlog) gedaan door dwangarbeiders zonder enige beschermende kleding waardoor er zo’n 80 mensen per maand stierven..
@w0o0dy: de 1 z’n dood is de ander z’n brood. Elke oorlog is verschrikkelijk en denk je dat de mensheid nu veel slimmer is? Nostradamus wist te zeggen de 3de wereldoorlog een heilige oorlog zal zijn, en lijkt me zo ver niet gegrepen…
@w0o0dy:

Net als IG Farben, Bayer, Krupp, Mercedes Benz, Opel, Ja Opel ! (GM), BASF, de familie Bush (die van de Amerikaanse presidenten)

Iedereen heeft eraan verdiend Woody, mijn moeder was op een Rijn sleepboot geboren en getogen en heeft als kind gezien dat mensen in Keulen levend verbrandden op het brandende asfalt omdat de geallieerden fosfor bommen hadden gegooid, als ze in Keulen moesten liggen met deze enorme sleepboot (mijn Opa was destijds kapitein van de grootste Rijn sleepboot) gingen ze bij de FORD fabrieken in Keulen liggen, evenals duizenden Keulenaren, omdat de FORD fabrieken (Amerikaans bezit dus) werden ontzien tijdens de vele bombardementen.


“Als iedereen zijn best zou doen om 5% vriendelijker tegen elkaar te zijn, was het leven 50% prettiger “- desjonnies.
@desjonnies: 1) de mensen die ze over de kling hebben gejaagd hebben er niet aan verdiend 2) de nakomelingen van die mensen ook niet 3) de familie Quandt had nooit de dans mogen ontspringen na hun oorlogsmisdaden en dan was BMW er niet geweest en waren zij niet de rijkste familie van Deutschland. Zoveel bloed als er aan hun rijkdom kleeft is ook bij de meeste namen die jij noemt ongekend.
@w0o0dy:

Maar, ze hebben de dans wel weten te ontspringen.

Wist je overigens dat de Quandts van Nederlands origine waren en als touwslagers naar Duitsland waren getrokken ?
Ik heb daar ooit aan gerefereerd in een stukje over de neue klasse van BMW

En het spijt me voor je en voor iedereen, het leven is bijzonder oneerlijk, vraag maar aan een ieder die de ‘Arabische lente’ heeft meegemaakt en nu in een soort van armoedige uitzichtloze en troosteloze situatie verkeert, omdat het Westen freedom en democracy moest brengen………………

We brachten poverty en dertig jaar achteruitgang.

ik kan het helaas niet veranderen.
@desjonnies: tja…
Maar in het tempo waarin het nu gaat blijft er daar in die Arabische lente landen niemand over dus hoeven er minder mensen mee te delen in de “welvaart”. Maar goed, het is nog geen Rusland of Cambodja.
@desjonnies: nog een paar; IBM, Chase bank, Cola/fanta (de 2 rivalen), siemens, kodak, hugo boss

en een zooitje amerikaanse olieboeren

ben zelf klant bij minimaal 4 van deze..
@w0o0dy: Diezelfde man verkocht al zijn aandelen in Daimler en kocht er BMW aandelen voor..
@w0o0dy: integendeel: volstrekt irrelevant wat de Quandtjes deden destijds, ik ga me daar echt geen seconde druk om maken. BMW is nu gewoon een erg interessante autofabrikant.
@autoblogger “…andere bezig met zelfrijdende auto’s. Gaap” tja, iedereen is met z’n telefoon bezig, dus het autorijden nu kan zo spannend ook niet zijn
@tombe: klopt, goed punt. Maar dan nog zijn weinig mensen op dit moment geïnteresseerd in autonome auto’s.
@autoblogger: op deze site idd! :-) maar vroeg of laat zijn we allen ns passagier. Op deze site neemt iedereen hoogst zeker wel het stuur en in mijn geval gewoon omdat ik een verschrikkelijke passagier ben die constant de bestuurder op stang jaagt met m’n paniekerige opmerkingen tot zelfs instinctief mee remmen.
Laten we eerlijk zijn en af en toe toch wel ns kunnen genieten van ns niet in de chaos te moeten rijden en rustig, veilig en zonder boetes thuis te komen terwijl we bvb op deze site kunnen bloggen. Dus niet echt akkoord met je stelling. Overdag staan we meestal te schuiven en constant de spiegels in de gaten te houden om maar niemand voor te laten…ik pas…ik zet em op auto en neem wel over op de weinige mooie stukken
Beetje onderbelicht in het artikel is de belangrijke rol van de 02 serie welke de definitieve doorbraak van de neue klasse inzette.
@toniominestrone: EN uiteindelijk BMW redde…
Stukje is echt niet compleet als je de ’02 reeks niet vermeld. Was een enorm succes, ook aan de andere kant van de planeet. (VS)
Mooi stukje tekst, je moet altijd keuzes maken, maar iets meer aandacht aan BMW’s Rover tijdperk was wel op zijn plaats geweest, zeker als je ziet dat BMW deze mislukking heeft weten om te buigen naar succes, ik refereer dan aan de ‘herboren’ MINI !

Verder heb ik zelf ooit een stukje geschreven over BMW’s na oorlogse wederopstanding en het cruciale succes van de Neue Klasse.

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-bmw-die-neue-klasse/

De Quandjes zijn ondertussen Duitsland’s rijksten geloof ik
@desjonnies:
Wat was BMW eigenlijk van plan met Rover?
Als een soort budget BMW’s, net als Skoda of iets dergelijks?

Overigens neem ik mijn petje af voor wat BMW met Mini en Rolls Royce hebben gedaan. Knap werk!
@Rob:

De CEO Bernd Pischetsrieder was altijd onder de indruk geweest van de Britse automobiel, maar dan in de gedaante van een Jaguar, een Riley, Rover, Vandenplas (en Riley dat was echt waar de voor-oorlogse Britse BMW) , zie hier de RM :
http://rmriley.comxa.com/rmhistory/rm_ser4.gif

Verder was de man gek van Rover met name Range Rover en dacht hij zo een slag te kunnen slaan om èn een x-aantal merken met een roemruchte geschiedenis aan zich te binden èn het Duitse arbeids-ethos en de Duitse efficiency daar naar binnen te brengen.
Helaas is het nooit gelukt.
Een vriend die trouwens nu nog steeds met zo’n grote MG ZT / Rover 75 rijdt is nog altijd lyrisch over de machine en heeft het -als BMW hater- altijd over dat een groot aantal componenten is voorzien van het BMW logo !

Gek genoeg was er altijd weinig aan de hand in de geërfde Britse Sunbeam/Chrysler vestigingen onder Peugeot bestuur destijds en lieten de Japanners zien dat de Engelsen weldegelijk in staat zijn om een fantastisch goede auto te bouwen !

Want een heleboel ‘Japans’ komt uit het Verenigd Koninkrijk !
@desjonnies: Ik wou graag mensen zoals jij en onder andere @gtwillem even complimenteren op jullie gigantische kennis op autogebied, maar ik kon @gtwillem even niet meer vinden? Hij is ons toch niet gaan verlaten hoop ik?
@viezefreddyw: het viel mij ook al op. :/
@viezefreddyw: ik vermoed dat gtwillem terug minder tijd heeft… Een tijdje terug was hij in revalidatie of iets dergelijks waardoor hij veel tijd op het net spendeerde.

Hoewel ik het altijd leuk vind om zijn stukjes te lezen, hoop ik dat hij ook weer terug tijd heeft om te rijden… 🙂
@tjorque: Ja, dat zou goed kunnen inderdaad, maar om daarvoor nou je account plus abonnement waarvoor je betaald op te geven… Autoblog kan niet zonder @gtwillem, en @gtwillem niet zonder Autoblog.
@tjorque: Wees maar niet bang. Ik ben helemaal beter ;-)
@desjonnies:
Kijk, fijne info weer! Is het ook niet zo dat BMW al haar kennis over 4×4 techniek van Land Rover “gejat” heeft?

Dat Jappenners zwaar onder de indruk waren van Engelse wagens wist ik. Top Gear heeft er regelmatig leuke items over gemaakt….

Toch engiszins knullig te noemen van de Britten dat ze die Jappanners zo geweldig onderschat hebben… Tekenend voor het hele ‘falen’ van de Britse autoindustrie vind ik altijd de Allergo Vanden Plas. Ongelofelijk, dat ze dat durfden te maken joh……
http://www.imcdb.org/i181366.jpg

Overigens, ken je de concepttekeningen van de Allergo?
http://www.aronline.co.uk/images/ado67dev_06.jpg
Wat een cool ding, toch?! Als je dan het uiteindelijke productiemodel ziet, barst je werkelijk in tranen uit….
@Rob:

Wist je dat ik zelf een 94’er Range Rover 4 deurs Vogue heb gekocht via een ex-BMW ingenieur?
Die had opdracht gekregen van BMW om ze alle 50!!!! te lozen.

Ze waren gebruikt om testen te doen , o.a. voor de toen net verschenen X5.

Mijne was de minst begeerlijke uitvoering met stoffen bekleding en zonder airco.

Maar hij had slechts 48000 kilometers op de klok en was slechts 2 dagen op de testbaan gebruikt.
De ex- BMW man had alle geschiedenis bij ‘de mijne’ en liet me zien dat juist ene Pischetsrieder (de grote baas) twee keer in mijn Range had gereden.
Want logboeken bijhouden, dat kunnen ze die Duitsers !
Mijn Range was uitsluitend gebruikt als vervoer voor het hoger management om het ‘Range Rover’ gevoel te ervaren !

Echt waar, het was een muisgrijze waarbij de slagboom van iedere marine basis in de wereld omhoog ging, omdat ze dachten dat er een Admiraal aan kwam of een Schout bij Nacht.

Ding was gewoon een ontzettend chique verschijning, gewoon, heel dood gewoon grijs, niets metallic, maar juist daardoor knalden de groen getinte ramen uit die wagen als het ware !
Hij staat nog altijd in mijn top 5 van aller fijnste auto’s ooit !
En bij mijn vrouw nog altijd eenzaam op nummer 1 !
@desjonnies: Je vergeet nog de belangrijke link tussen Bernd Pischetsrieder en Alec Issigonis (bedenker van de Mini). Zij waren familie van elkaar.
Zou één van de hoofdredenen zijn geweest waarom de overname gebeurd is…
@bmwtouring:

Kijk, dat is iets wat ik niet wist, ik weet wel dat Issigonis genialiteit de verkeerde kant is uitgeslagen binnen het BMC concern, daarmee bedoel ik dat de Austin/Morris 1100 een succes was omdat de wagen dezelfde configuratie had als de Mini, maar dan een tandje groter, deze dus
http://i.wheelsage.org/pictures/a/austin/1300_gt/austin_1300_gt_1.jpeg

Maar dat die Issigonis ook een aardig behoorlijke tiran was en vaak zijn zin door wilde drijven, iets wat niet altijd succesvol was, groter is niet altijd beter :
http://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/640/media/5551432/Morris%201800%20(1).jpg

Ik bedoel maar, bovenstaand ziet er toch niet uit ?
@desjonnies: Austin “Landcrab” als ik het goed heb?
Mooi artikel, wel een beetje kort voor de 100 jaar geschiedenis, maar toch interesant en goed geschreven. Zelf altijd al een BMW fan geweest!
Gaaf stukje!
Hoezo komt Hilda niet in de geschiedenis van BMW voor?
Ik heb veel mooie merken de afgelopen 15 jaar mogen verkopen, heel soms door te veranderen van werkgever maar nog veel vaker door uitbreiding en multimerkenpolicy.Alfa Romeo, Abarth, Chevrolet, Citroën, FIAT, Hyundai,KIA, Mazda, Mitsubishi, Nissan en Opel.En sinds een maand of acht BMW.Op zich geen verschil wat betreft het verkopen maar man man man wat een heerlijke auto’s heb ik de afgelopen maanden gereden.Ongekend.
@sydney: Daar gaat het ook om. Freude am Fahren !
Zon zwarte e32 shadowline als helemaal achteraan op die foto met 7 series, dat is nog steeds de meest sjieke oberklasse auto, prachtig
@undifined1: was net hetzelfde aan het denken toen ik die foto zag! (opent Mobile.de…)
Zelf meer een fan van Mercedes, als het om duitse wagens gaat. Maar dat er dikke beemers rondrijden dat staat vast. Voor mij graag een Z8, M3 CSL en de nieuwe M4 GTS. En naast de klassiekers bewijst de toekomst ook nog veel te beloven, denk maar aan de I8.
Die auto’s op de foto’s, dat waren nog eens echt mooie BMW’s!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).