• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De productieversie van de Renault 5, dit is ‘m!

Auteur: machielvdd, gepost 10 juli 2023 om 16:56 – 20 Reacties

Is de nieuwe Renault 5 met kleinere wielen nog steeds leuk, of wordt het een soort Honda e-verhaal?

Het Renault 5 prototype was keigaaf, daar is iedereen het over eens. Het prototype oogde ook al redelijk productierijp, dus het kan eigenlijk niet meer misgaan. Toch is het altijd nog even afwachten. De productieversie van de Honda e viel ook een beetje tegen, met wielen die net zo klein zijn als de range.

De concept car dateert al uit januari 2021, dus het wordt langzamerhand tijd voor de productieversie van de Renault 5. Voor degenen die ongeduldig worden komen de Fransen nu met een voorproefje. We krijgen namelijk plaatjes te zien van een grotendeels ongecamoufleerd exemplaar. Je moet alleen even de gekke Tron-lijntjes wegdenken.

We kunnen allemaal opgelucht ademhalen: de productieversie van de R5 is geen slap aftreksel van de concept car. De proporties zijn intact gebleven en we zien ook vrijwel alle designelementen terugkomen. Het enige wat lijkt te ontbreken zijn eigenlijk de verlichte letters ‘Renault’ op de voor- en achterbumper.

productieversie Renault 5
productieversie Renault 5
productieversie Renault 5
productieversie Renault 5
productieversie Renault 5

De verschillen zijn vooral praktische zaken: de productieversie krijgt traditionele deurgrepen en spiegels en de velgen zijn een maatje kleiner. Ook is de laadpoort verplaatst: bij de concept car zat die bovenop de ‘motorkap’, nu zit die gewoon links in het voorscherm.

Hoewel het design al definitief is, is de Renault 5 nog steeds niet klaar voor productie. Er moeten nog een hoop testkilometers gemaakt worden voordat de auto echt af is, zo blijkt uit het persbericht. Nog even geduld dus. Renault noemt nog geen moment van introductie, maar de leveringen zullen sowieso pas volgend jaar beginnen. De Zoe kan dus voorlopig nog even niet met pensioen.

Ook interessant!

  • Renault teast kneiterdikke retro hot hatch
  • allerlaatste Renault Sport
    De allerlaatste Renault Sport ooit is bijna daar
  • Renault Rafale, een compleet nieuw vlaggenschip
    Renault Rafale, een compleet nieuw vlaggenschip
  • Red deze stoffige Renault 5 Turbo van de ondergang

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Renault, renault-5

Vorig bericht: « BMW M3 CS – rijtest en video
Volgend bericht: Kijk, de MG Cyberster is ook fraai vanbinnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bietje zegt

    10 juli 2023 om 17:01

    TRON revisited 👊🏻

    https://w0.peakpx.com/wallpaper/225/742/HD-wallpaper-tron-legacy-vehicles-car-technology-thumbnail.jpg

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    10 juli 2023 om 17:14

    Dat ziet er beloftevol uit!

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    10 juli 2023 om 17:47

    Van mij hoeft die styling helemaal niet zo maf. Gewoon een hatchback van 4 meter met wielen op de hoeken, zodat je alsnog een enorme binnenruimte hebt, beetje rap laden en prima actieradius. Ik ga er wel mee rijden hoor. Hou ik de atmosferische handgeschakelde ouwe wagens voor als de zon schijnt in het weekend.

    Login om te reageren
  4. jjcp zegt

    10 juli 2023 om 17:54

    Mwah, ze hebben de tronlijnen goed neergezet, maar hij is toch echt wel minder dik dan de concept. Nog altijd ok wel, benieuwd hoe hij zonder die lijnen gaat uit zien. En misschien het dikke van de concept dan voor een RS/Alpine versie.

    Login om te reageren
  5. luchtgekoeld zegt

    10 juli 2023 om 19:02

    De laadpoort links? Is dat niet onlogisch?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      10 juli 2023 om 19:23

      Want? Bmw heeft het ook altijd links.

      Login om te reageren
      • mj76 zegt

        10 juli 2023 om 20:16

        Dan hebben ze mijn BMW verkeerd geleverd………want laadpoort rechts

        Login om te reageren
        • volvo480gtt zegt

          11 juli 2023 om 07:59

          Verschil tussen PHEV en EV denk ik?

          Login om te reageren
      • luchtgekoeld zegt

        10 juli 2023 om 20:23

        Ik heb 30 jaar BMW gereden daar zat ie in t midden. Oh wacht dat waren motoren😁 nee wat ik bedoel is toch dat de (prive) laadpaal meestal rechts van de weg staat omm zodoende weg van het verkeer te laden?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juli 2023 om 06:13

      Ligt er aan. Als de laadpaal midden voor het parkeervak staat (dat is meestal zo) en je de laadkabel in de “frunk” bewaart is het voor de bestuurder best een handige plek. Maar eigenlijk zou de laadpoort gewoon middenvoor onder het logo moeten zitten, dat is in de meeste gevallen fe handigste plek.

      Login om te reageren
    • arta zegt

      11 juli 2023 om 11:43

      The left side is the right side in stead of the right side which is the wrong side!

      Login om te reageren
  6. Exit Luminar zegt

    10 juli 2023 om 19:38

    Niet verkeerd, hopelijk komt peugeot met de 205 als antwoord.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juli 2023 om 07:43

      Peugeot heeft toch al de e208? Op basis van de foto waar R5 achter die oude Megane staat vermoed ik dat de R5 en e208 heel directe concurrenten zullen zijn.

      Login om te reageren
  7. Hans zegt

    10 juli 2023 om 19:40

    Doe maar

    Login om te reageren
  8. cdlop01 zegt

    11 juli 2023 om 10:38

    Veel te grof en lomp weer zoals elke EV, behalve uiteraard de brilliante Tesla 3. De eerste R5 stond hoog op de wielen, leek achter wat hoger zelfs dan voorzijde, en was licht gebouwd. Dit is lomp, zwaar en grof, jmmr weer.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 juli 2023 om 13:46

      @cdlop01: Vind je? Volgens mij wordt het wel een handzaam modelletje. Niets mis mee, ziet er goed uit. De Ionic 5 vind ik bijvoorbeeld wel altijd wel erg fors uitvallen in “het echt”.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        11 juli 2023 om 14:33

        Bij deze foto’s dacht ik meteen aan de Ionic, die idd veel te fors is… . Ik heb dat eigenlijk bij alle bev’s behalve Tesla 3…. . De auto’s ogen erg zwaar, zijn het ook en lijken altijd “volbeladen” … .

        De gewichten veel te hoog en om batterij pakket weg te werken moeten er concessies worden gedaan aan het ontwerp, meer concessies dan een Ice ontwerp. Bij een retro ontwerp zoals de R5 en straks ook de nieuwe R4, lastig.
        Maar uiteraard blijft eea afwachten.

        Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    11 juli 2023 om 13:29

    Weer zo’n opgehoogde truttenbak :(

    Login om te reageren
  10. oetelaar zegt

    11 juli 2023 om 16:18

    De eerste (betaalbare) EV die ik overweeg om te kopen. Het model heeft emotie en een tikkie nostalgie, helemaal top.

    Login om te reageren
  11. Estate_of_mind zegt

    11 juli 2023 om 19:28

    Mwah, keurige hatchback maar ook een toefje saai. Terwijl Hyunday met die Ioniq5 al heeft laten zien hoe een moderne interpretatie van de R5 eruit kan zien (tis alleen jammer dat dat ding zo groot is heel Korea)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North