Dít is de productieversie van de Sono Motors Sion

Auteur: , 31 Reacties

"I'm gonna be Iron like a Lion in Sion..."

De afgelopen jaren hebben we van een heel aantal merken afscheid mogen nemen. Gelukkig zijn daar ook een paar zeer interessante bijgekomen. Kijk alleen al naar Tesla. We kunnen zeggen van de Amerikaanse fabrikant wat we willen, maar ze hebben de markt goed wakker geschud. Een ander merk wat ook enorme potentie heeft is Sono Motors. In tegenstelling tot Tesla mikken zij op de onderkant van de markt. Het ding moet namelijk spotgoedkoop worden.

De benadering van de auto is heel minimalistisch. Gelukkig meer in de trant van de Citroen 2CV in plaats van de Tata Nano. De Sono Motors Sion is lelijk, maar dat is niet erg. De Sion is namelijk een auto met zonnepanelen. Die moeten logischerwijs aan de buitenkant gemonteerd worden, daardoor heeft de auto een vrij eenvoudig styling met rechte lijnen. Strak, goedkoop en functioneel.

De Sion kan dankzij de zonnecellen een afstand afleggen van 34 kilometer. Gelukkig kun je de auto ook met een stekker opladen. De auto heeft een lithium-ion accupakket van 35 kWh. De actieradius bedraagt zo’n 250 kilometer (255 volgens de WLTP-cyclus). Ondanks dat het een eenvoudige budget auto moet worden, is de auto relatief vlot: in 9 seconden zit je al op de 100 km/u. Op de linkerbaan van de snelweg heb je minder te zoeken: harder dan 140 km/u gaat het niet.

Geheel in lijn met de filosofie van Henry Ford wordt er slechts één uitvoering van de Sono gebouwd. Ze zullen allemaal identiek zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat zwart de populairste kleur is, dus de auto wordt alleen in het zwart geleverd. De prijs is afhankelijk van van welke constructie er gekozen wordt, maar reken je ‘m direct af, dan moet je 25.500 euro neertellen. Op dit moment staat de teller volgens Sono al op 9.417 pre-orders! Dat is veel, maar wij zijn vooral benieuwd naar het Nederlandse antwoord van Lightyear.

Meer lezen over de Sono Motors Sion? Check dit artikel van collega @stekkerkoning.



31 reacties

Grappig, op de eerste afbeelding zie ik toch een combinatie van een Ford S-Max en een Skoda CitiGo
@gertjan2012: Mitsubishi Grandis heeft het ook wel wat van weg.
Wat leuk is om te vermelden is dat dit bedrijf van begin af aan helemaal gecrowdfund is, en als “aandeelhouders” dus voornamelijk particulieren heeft die er uiteindelijk eentje willen kopen.

Door de zonnepanelen kun je in de zomer inderdaad 34 extra gratis kilometers krijgen, in de winter vermoedelijk heel weinig. Maar toch, als hij buiten niks staat te doen is het wel een leuke bijkomstigheid.

Verder krijg je ook gewoon een 230v stekker, dus kun je tijdens kamperen er gewoon 16A uittrekken net als thuis uit een stopcontact. En zelfs een andere auto laden als je energie wil verplaatsen.

Allemaal van dat soort features die gevraagd werden door de potentiele kopers.

Fully charged (op Youtube) had er wel een leuke aflevering over.
Onderzoek heeft uitgewezen dat zwart de populairste kleur is, dus de auto wordt alleen in het zwart geleverd.

Waarschijnlijk is het zwart geworden omdat je dan die zonnepanelen niet zo duidelijk zal zien.
Kijk, dit gaat de goede kant op. Goedkope elektrische auto’s voor de massa. Top.
@pomoek: goedkoop? 25k voor zo’n lelijk hok?!
@thestino: denk even verder dan je neus lang is en je realiseert je dat je zomaar 1000/1500 euro per jaar aan energie kosten bespaart, minder kwijt bent aan belastingen en flink minder aan onderhoud en het plaatje wordt opeens héél anders. Door 2500 of zelfs 3500 per jaar te besparen kost deze auto je per kilometer nog steeds minder dan een supermini ALS je er 5 jaar mee gaat rijden.
@w0o0dy: Tegen de tijd dat de meerderheid van de mensen elektrisch rijdt zullen de prijzen van stroom wel weer omhoog gaan vanwege schaarste ofzo.
@thestino: hoeveel nieuwe elektrische auto’s ken jij van 25k of minder?
@Gulli: bij de Intertoys gaan ze op het moment ook vrij goedkoop de deur uit. Goed je moet geen haast hebben met max. 5km/u.
@jpoers: bij Intertoys gaat alles nu goedkoop de deur uit, behalve de cadeaubonnen..
@thestino: ja? Dat is goedkoop!
Net een mid jaren ‘90 MPV qua design. Generiek en nietszeggend.
Tof idee? Ja.
Inspelend op de behoefte van betaalbare groene mobiliteit? Ja.
Zal in Nederland ook de leiding tevreden houden? Ja.

En toch is het een enorm seksloos ding en zou ik er nooit eentje willen.
@720s: en als je nou een tweede auto zicht voor het boodschappen doen en de kids halen en brengen.. is dat dan nog steeds een issue?
@w0o0dy: Ja precies, alsof de twingo of aygo een beter alternatief zijn….
@w0o0dy: ja, want dan is ie te duur. En ook te groot, als je het mij vraagt. Als tweede auto voor boodschappen is een Peugeot 107 of als je helemaal niks wil uitgeven een gen 1 Renault Twingo, een veul beter alternatief.
@720s: niet mee eens want kosten van het gebruik liggen veel lager bij deze en een 107/C1/Aygo is te klein voor kids en wat spullen tegelijk. Ga je dit vergelijken met een b-segment auto dan is deze maar 8 mille duurder (Max) en dat verdien je in 3 jaar makkelijk terug…
@720s: deze heeft bijvoorbeeld 650 liter bagageruimte een C1 doet het met 200? Deze kan een 750 kg aanhanger trekken en een C1? Deze is 4,29m lang, 1,83m breed en heeft een wielbasis van 2,775m!!!

Dus… Qua ruimte en gebruiksgemak is dit bijna een c- segment en dan is dit echt heel goedkoop.
@720s: toch lullig als je met je C1 bij de supermarkt staat en moet kiezen om je kinderen óf je boodschappen mee naar huis te nemen..
Mijn eerste gedachte als PETROL-head is: meh, het zal wel. Maar dan kom ik bij foto 8: is dit het eerste voorbeeld van sex bij electrische auto’s? En zo ja, wordt het productieproces dan verder niet overbodig?
Eindelijk mijn eigen wagen
Een paar puntjes.. heeft het ding een parkeercamera achter? Waarom heeft het ding spiegels IPV camera’s?
Door die achterruit zie je een sportwagen over het hoofd of een complete kinderklas. Dat lijkt me een dingetje. En als je dan toch een scherm en een camera monteert haal dan die stomme spiegels eraf voor betere Aero…
@w0o0dy: Achteruitrijcamera: sinds mei 2018 verplicht in de VS en vanaf 2021 in Europa. Wel zo handig die erin te verwerken dus.

Spiegels: ouderwetse spiegels zijn nu eenmaal goedkoper dan schermpjes met camera’s (en de homologatie ervan). Aangezien dit een budgetauto is, zijn reguliere spiegels wel zo logisch.
Ik word er niet warm van. De manier waarop dit bedrijf tot stand is gekomen, is wel interessant!
Dat logo lijkt verdacht veel op het nieuwe logo van Racing Point. Zoals voorop de neus:
https://cdn-3.motorsport.com/images/amp/6xEeKk80/s6/racing-point-livery-1.jpg
@metalmike: Misschien zit papa Stroll er ook wel in als financer via crowdfunding?
De testauto in de filmpjes op youtube vond ik wel wat leuker.
Ik begrijp dat je zelf grotere velgen zal moeten aanschaffen voor die looks maar die koplampen van de testauto vond ik wel stoer. Maar aangezien je bij deze auto onderdelen zelf snel zou moeten kunnen vervangen en de onderdelen uit de 3d-printer komen, zou ik de koplampen zelf weer ‘restaureren’, olé!
Het ding mag dan lelijk zijn, als ze dit inderdaad voor 25K op de weg kunnen zetten is dat eigenlijk best wel indrukwekkend. Er is qua technologie niks vergelijkbaars op de markt, en het meest vergelijkbare wat er aan zou moeten komen (Lightyear) is ordes van grootte duurder en belooft minder functioneel te zijn. Wat ik ook mooi vind is dat deze club steeds onder de radar heeft gevlogen en pas de publiciteit is gaan zoeken op het moment dat de auto al vrijwel klaar was. Het zou alsnog als een zeepbel uit elkaar kunnen spatten, maar het lijkt er vooralsnog op dat dit geen vaporware is.
Alles wat ik leuk vond aan het vorige disign, koplampen, wielen, achterkant is gewijzigd helaas, erg jammer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).