Dit is de ultieme Europese road trip

Auteur: , 97 Reacties
ROAD TRIIIP!

Maak wel even een weekje of 2 vrij in je agenda, want het tochtje - dat o.a. langs Amsterdam en de Keukenhof leidt - is precies 26.211 km lang.

Stel: je bent maar 1 keer in je leven in Europa (of je hebt een bucket list af te werken) en je wilt per sé het meeste uit je trip halen en zo veel mogelijk highlights meepakken. Dan doe je er goed aan de route van de Amerikaanse wetenschapper Randy Olson (niet de vader van de Olson twins, maar wel de man die de lol uit het spelletje where’s Waldo zuigt) te volgen.

Een kleine waarschuwing vooraf: de route is wel vrij Amerikacentrisch, want gemaakt op basis van een lijstje van Business Insider. Op sommige vlakken is het wat mager, bijvoorbeeld de enige Zwitserse locatie die er in zit is Interlaken, maar je moet ergens een lijn trekken natuurlijk. Mooie steden als Granada, Wenen, Boedapest en Krakau mogen niet ontbreken.

Hieronder een lijst van locaties, hoeveel ervan heb jij in je leven al bezocht? En, ook vrij relevant: met welke auto zou je deze road trip (groter plaatje HIER, interactieve kaart daar) doen? Ik zou ‘m persoonlijk wel in een 120d met xDrive willen doen: genoeg plek voor 2 personen, ook in de sneeuw grip, vlot genoeg, en nog lekker zuinig ook.

Hieronder de diverse steden. Is zo’n hele trip je wat te gortig, dan hebben we als alternatief deze 12 Europese routes.

Innsbruck, Austria
Munich, Germany
Pag, Croatia
Venice, Italy
Tuscany, Italy
Florence, Italy
Rome, Italy
Vatican City
Amalfi, Italy
Gozo, Malta
Dubrovnik, Croatia
Santorini, Thira, Greece
Rila Monastery, Rilski manastir, Bulgaria
Istanbul, Turkey
Sighisoara, Mures County, Romania
Budapest, Hungary
Vienna, Austria
Prague, Czech Republic
Krakow, Poland
Jägala Waterfall, 74205 Harjumaa, Estonia
Lapland, Finland
ICEBAR, Marknadsvägen, Jukkasjärvi, Sweden
Bergen, Norway
Copenhagen, Denmark
Berlin, Germany
Amsterdam, Netherlands
Keukenhof, Stationsweg, Lisse, Netherlands
Edinburgh, United Kingdom
Inverness, United Kingdom
Ballybunion, Ireland
Cliffs of Moher, Clare, Ireland
Cornwall, England
Stonehenge, Amesbury, United Kingdom
London, United Kingdom
Brussels, Belgium
Paris, France
Pamplona, Spain
Lagos, Portugal
Granada, Spain
Ibiza, Spain
Barcelona, Spain
Luberone, Bonnieux, France
Nice, France
Monte Carlo, Monaco
Interlaken, Switzerland

Meer lezen? We schreven al eerder over de mooiste routes ter wereld, de meest bijzondere straten en de 19 meest complexe wegen.



97 reacties

Hee de roadtrip zou vlak langs mij komen in Oostenrijk. Jammer dat hij vanaf villach niet even Velden am Worthersee meeneemt. Is ook wel een must see voor autoliefhebbers.
@Diederik888: Dat is ook alleen rond Mei, en dan zou ik alsnog niet met het officiele event gaan.
@RickB: Nou ik kan jou vertellen dat er in mei, juni, juli en augustus leuke bolides rondrijden. In mei natuurlijk veel VAG zooi en in juni wat meer dan normaal omdat dan het international sportwagenfestival is. Verder is er in de wintermaanden ook genoeg te zien bij het schloss hotel.
@RickB: @Diederik888 er rijdt zat rond, vooral in het weekend. Op een doordeweekse avond kom je al gauw +- 20 supercars tegen, zoek maar op FB FullHDsupercars of exclusive cars in velden am worthersee.
Doe mij maar een dikke BMW E60 530d met massagefunctie.
Hele toffe roadtrip, zou hem erg graag met de porsche 944 turbo van m’n pa willen rijden, maar die staat helaas nog wel een aantal jaar in de garage :(
Dit is gewoon 26.000km aan citytrip, kan mij niet veel boeien met de auto. Ik doe liever een route langs alle beste stuurmanswegen van Europa.
@trustmeiamanengineer:

Heb je daar een routebeschrijving van?
@gash: Nee, helaas (nog) niet…
@trustmeiamanengineer: Dat zou inderdaad een goede insteek zijn. Zou er echt nog niets op dat gebied zijn? Ik ben een paar keer op en neer naar Zuid-Portugal gereden en dan rijd ik liefst dwars door Portugal. Kost je een hele dag extra, maar wat een geweldige wegen met uitzicht heb je daar. En in Spanje natuurlijk over de N-1, met het prachtige zicht op Pancorbo.
@dafmaf: @autoblogger: @trustmeiamanengineer: Er is ooit een boekreeks over uitgebracht (2 of 3 delen), maar ben de titel kwijt…
@trustmeiamanengineer @gash @dafmaf: een aardig begin staat hier:
http://www.autoblog.nl/nieuws/twaalf-europese-autoroutes-die-je-gereden-moet-hebben-62011
@autoblogger: Ha mooi, die Dalmatische kust gaan we dan doen deze vakantie, daar ga ik heen.
ik zou hem doen in een Mercedes 280 SE Cabrio en dan de 2.8 liter versie met 160 pk is prima benzine kost ook geld. lekker cruisen :)
Rij je 26k, doe je niet even de noordkaap aan, erg jammer.
Gozo is best mooi,maar om alleen daarom de boot te pakken en dan weer terug snap ik niet.Pak dan die ferry van een half uur naar (Oersaai,dat land is alleen goed om te duiken en dus autorijden) Malta zelf dan ook mee.Ook daar heb je mooie wegen.
@sydney: het mooiste zijn nog de namen van de ferry’s. Op de heenweg zaten we op de ‘Vlieland’ en de terugtocht de ‘Terschelling’. In de kantine/restautatie hing nog jaren 70 Unox reclame… Geinig. Gozo is een mooi eiland, dus best nog de moeite om aan te doen.
@sydney: ik zit nu al een tijdje in Malta maar de wegen zijn hier alles behalve mooi. Gozo is wel een mooi eiland, maar niet echt de moeite waard om helemaal met de auto heen te gaan.
@woot: Ach, ik vond dat stuk van St.Paul’s Bay naar de Ferry (waar veel duikplekken zijn,zoals je waarschijnlijk wel weet) altijd wel vermakelijk.
@woot: Maar ik zie net op m’n PADI dat dat alweer 10 jaar geleden is, dus het kan in mijn geheugen daar op Malta allemaal wat leuker en mooier zijn dan het misschien wel was.
@sydney: Het is zeker een mooi land! Alleen niet voor auto’s, tenzij je van beroerde wegen en files houdt…
Grote vraag is natuurlijk, welke auto nemen wij mee?
Ik zou deze roadtrip wel willen doen met een BMW 220XD Active Tourer Gran Divorce. Plek voor 7 personen, ook in de sneeuw grip, vlot genoeg, nog lekker zuinig ook én ontzettend lelijk.
De Keukenhof, ja die hoort meer dan terecht in dit lijstje…Whohahahaha
Sorry maar Nein bedankt, ’t is allemaal zo’n beetje Fahr’n fahr’n fahr’n auf der autobahn
Op vakantie ga ik binnendoor.
Zeker dat stuk naar Bordeaux is slaapverwekkend, is Spanje binnendoor doen 1000 keer mooier, missen ze het enige mooie stukje Autostrada in Italië vanuit Genua naar het Zuiden toe – waarvan Jermey Clarkson zei dat het meer op een circuit leek met alle tunnels (ik deed het helaas met een 7.5 tons Iveco ) maar wel beremooi langs de middelandse zee en zou ik Bulgarije en Roemenië mijden als de pest.
http://theforumist.com/wp-content/uploads/2014/02/The_Forum_Kraftwerk_02.jpg
@desjonnies: kein autobahn in Noorwegen…In ieder geval niet naar Bergen…
Een ultieme roadtrip door Europa zonder de Stelvio Pass aan te doen?? Haha! Oh… Maar hoe dan ook, in de nieuwe Porsche Cayman GT4 graag! Of een Jaguar F-Type, of… Nee, dit is onmogelijk kiezen.
@zwepp: twee weken lang in een gt4, bestel maar vast een nieuwe kont…
@zwepp: de Sella ronda en z’n passen rondom is nog mooier! niet eens zo druk maar ooh zo schitterend, ze lieten hem laatst zien bij Top Gear met de Alfa-Romeo Disco Volante. 50 km aan bergpas
Leuk dat er 2 Nederlandse locaties in staan. Nu is het wachten op de eerste die deze route ook echt gaat rijden.
In een Brera of een Cayman naar italia. Lekker
Lijkt me prachtig om te doen. In 2007 hebben we met 3 man voor een goed doel de uitdaging aangenomen om in 24 uur door zoveel mogelijk landen te rijden. Het zijn er in totaal 15 geworden. Bij de grensovergang in Zuid-Limburg werden we opgewacht door een motorescorte van de Koninklijke Marechaussee en zijn (na installatie van communicatiemiddelen) met veel gedonder en geraas naar Goirle begeleid. In Maastricht en Tilburg vol door het rood met afgezette kruispunten, en op de A2 en A58 werd door de escorte ruim baan gemaakt. Mooie herinnering.

Hier nog een fotoverslagje dat nog op het www rondzwerft: http://www.mijnalbum.nl/Album-TATD7XNQ-Foto%27s-van-Autosport-Sport.html#RSU64JNK
@zanveld: Fantastisch om te zien. Goed ook van de politie/marechaussee, juist het laatste stuk in stedelijk gebied is veel tijd te winnen bij, inderdaad, stoplichten etc. Top. Is dat vanuit Van Mossel georganiseerd of waren zij sponsor?

Lijkt in route (qua landen) veel op wat bij mij nog steeds op de to-do-list staat. NED-Bel-Fra-Zwi-Ita-Slov-Kro-Hon-Slow-Oos-Tsj-Dui-NED
@zanveld: ziet er echt gaaf uit!!! ik ben wel jaloers!
@zanveld: Dat klinkt wel als een mooie uitdaging. Mag ik vragen welke landen je hebt aangedaan? Of heb je een verslag/kaartje ergens op het net staan?
@godfather: De landen waren: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Tsjechië, Italië, Slowakije, Hongarije, Liechtenstein, Slovenië en Kroatië.
Alleen ga je dat niet in 2 weken redden, ik denk eerder 5-6 weken. Ik zou de trip wel in een Mooie oldtimer willen doen.
@rufctr01: Vier keer op en neer gereden naar Sines in Alentejo Literal met een Volvo 66, inclusief rondje door Portugal (totaal 8.000 km), onder Parijs liefst over N-wegen. Dat is echt autorijden. Over zandpaadjes, bergweggetjes, hellingen van 17%, door dorpen, over asfalt, kasseien. Elke steen of uitholling voel je, motor die je autoradio overstemt… En met alleen ooit een kapotte startmotor als ingewikkeld mankement.
@rufctr01: Inderdaad, dat is gemiddeld per dag 1850 kilometer rijden. Dat is sowieso al veel en daarnaast rijd je dan alleen maar snelweg, de steden en bezienswaardigheden voorbij. Inclusief elke stad een dag bezichtiging ben je al bijna twee maanden kwijt (circa 40 bezienswaardigheden op de kaart)
@phaeton: De bedenker van dit al geeft als advies dan ook om er 3 maanden voor uit te trekken
Een road trip beleef je het beste in een cabrio. Eentje met karakter, want je wilt dat het tijdens het rijden wel memorabel is. En het moet wel een beetje praktisch en comfortabel zijn, een Elise is superleuk, maar dan ben je na die twee weken compleet gesloopt.

Ik zou gaan voor een handgeschakelde Porsche 991 Cabriolet Carrera 2 met handbak. Helemaal standaard.
@gtwillem: 26000 kilometer lang zelf roeren in een Porsche, dan kies ik toch liever voor het PDK’tje.
@dgk1993: net zoals 96% van de kopers. Ik vind schakelen ook echt leuk om te doen, zeker in een sportauto draagt het bij aan de beleving. In een A8 past een automaat uitstekend, maar in een 911 wil ik het zelf doen.
@gtwillem: Als ik het geld had om een Porsche te kopen voor erbij, had ik hem ook uitgerust met een handbak en achterwiel aandrijving en nog een hoop andere dingen.

Maar als we het hebben over een roadtrip van 26.000 kilometer waarbij je flinke stukken rijdt per dag/om de dag kies ik toch liever voor de comfortabelere optie waarbij er razendsnel voor me wordt geschakeld. De PDK blijft een geweldige versnellingsbak.
@gtwillem: nou, ik zou minstens de sportuitlaat aanvinken. Geweldig!
@henk123456: leuk voor even, maar die monotone brom die je al die kilometers hebt is niet zo mijn ding. En een standaard 911 uitlaat klinkt prima. Beter dan die 120 diesel van Smoke ;-)
@gtwillem: Handgeschakelde met handbak, jij wil écht die pdk niet he?
@kvdw: hahaha, inderdaad. Die PDK is prima in een Panamera, maar ik wil gewoon zelf schakelen.
@gtwillem: niet met akrapovic uitlaat? :)
@maseratizzzzzzzz: ik begrijp dat het op internet fora cool is om Akropovic pijpen erop te zetten, maar ik zou het zelf niet snel doen. Zeker niet als ik er veel stukken mee moet rijden.

Mijn moeder heeft een Porsche Boxster S (987) gehad met TechArt sportuitlaat, en als je vol ervoor gaat, was het echt lachen, maar de brom die je de hele tijd hoorde was op dennduur echt irritant. Standaard klinkt een Porsche ook al best lekker.
120xd lijkt me wat mager om er 26000 km mee af te malen. 530xd lijkt me wat comfortabeler. S klasse is nog beter.
@Bartholomeo: pullman bog beter :p
@casperfcb: Leuk op die bochtige B-wegen, zo’n zware sloep van 6 meter.
Een Conti GT Speed graag, lekker met 270 over de Autobahn denderen. Met een fijn muziekje erbij, en tien ton bagage
@scottishcarspotter2000: op die A30 en A2 richting Berlijn mag je op het grootste deel helemaal geen 270, maar slechts 120 (of 80 of 100, net hoe de electronische dobbelsteen in de signalering dat bepaald).
Dit tripje zou mij ongeveer 4550 euro aan brandstof kosten (1 liter = 8 km, liter prijs gemiddeld 1,40 euro)… Zeg dat je per dag gemiddeld 400km rijd gedurende 65 dagen. Dus 65 overnachtingen a 100 euro per per nacht… 6500 euro. Dan moet nog nog eten ed. wat ook al snel richting de 50 euro per dag gaat… 3250 euro. Totaal kosten: 14300 euro. Mijn god, dat is een behoorlijk bedrag!
@mazdarx:
Reizen met jou is dan ook niet echt goedkoop. Je kan natuurlijk ook gewoon hotels die geen 5 sterren hebben boeken, dan hou je daarvan snel de helft van het geld in je zak. Tevens kom je in landen waar de brandstofprijs een stuk lager ligt, en je kan uiteraard een diesel pakken. Dan rij je geen 1 op 8, maar 1 op 17-18. Dat scheelt een flinke slok op de borrel.

En wilde je deze reis alleen maken? Lekker eenzaam wel. Dus die kosten kan je ook nog eens door 2 delen als je je partner or een goede vriend/vriendin mee neemt :)

Ik denk dat als je dit goed plant je tussen de 3 en 4k pp wel klaar moet kunnen zijn.
@Stefje: plus 50 euro per dag eten? Op vakantie misschien maar zeker niet op een roadtrip.
@rolov: Had ik al helemaal overheen gelezen maar in de tussentijd ook nog wat over vermeld haha. Je hebt namelijk helemaal gelijk!
@mazdarx: En 50 euro eten per dag? Holy dolle, wil je elke dag een 5 gangen diner met fles wijn er bij hebben? 2 tientjes per dag moet je lachend ontbijt, lunch en avondeten kunnen hebben voor 1 persoon. Een daghap in het buitenland is vaak maar 6-9 euro, itt 10-15 hier in NL.
@mazdarx: Wat hieronder wordt gezegd. Maar zeg er donder op dag er tijdens een paar weken onafgebroken rijden iets kapot gaat. Het hoeft natuurlijk niet, 25.000km rijden zonder onderhoud is makkelijk te doen, maar nu rijd je het in enkele weken onder verschillende omstandigheden. Je zult net zien dat je een lekke band, kapotte airco of een elektronisch probleem krijgt. Daar moet je niet vanuit gaan, maar voor een begroting is het wellicht handiger van wel.
In mijn subaru! Lekker zuinig
Een BMW X5 M50d zou hier denk ik wel heel geschikt voor zijn. Maar om dit in 2 weken te doen… Knap als je dat lukt. Zonder te stoppen zou je dan 2 weken lang, 24 uur per dag, gemiddeld 78 km/ uur moeten rijden. Dat wordt dus tanken op deze manier: http://youtu.be/08GrBs9gcnU
@clioracing: De maker van deze route gaf ook aan dat je zo’n 2 weken in de auto zit en in totaal 3 maanden er voor moet uittrekken met rust, overnachtingen, bezichtigingen etc.
@dgk1993: Dat lijkt inderdaad realistischer. Maar Smoke lijkt aan 2 weken genoeg te hebben om dit te doen. Ik zie een challenge aankomen;)
Dat was dan ook een understatement…
@sir_smokalot: Hij heeft ook nog de ultieme road trips gemaakt voor de USA en Zuid-Amerika: http://www.randalolson.com/blog/
Dat wordt flink doorrijden om het te halen in die twee weken, haha!
Doe mij toch maar The Great Ocean Road tussen Warrnambool en Toreuay (VIC) of The Captain Cook Highway/Highway nr.1 Tussen Port Douglas en Sydney(QLD/NSW).In een Landcruiser meteen tent op het dak of een fijne Monaro.Hopelijk volgend jaar weer..
@sydney: great pacific road zit ook een mooi stuk in.
Man wat zou ik dit graag eens doen. Het liefst met een F12, maar daar is geen cabrio van. Dan maar een 458 Spider oid.
@kapiteinaudi: Je kan de eigenaar van de F12 TRS lief aankijken..
Ik zou gaan voor een Duitse of Engelse SUV met een 3 liter 6 cilinder diesel. Al die sportauto’s klinkt leuk maar 26.000 kilometer op de grond geplakt in een sportstoeltje is vragen om een hernia
@dgk1993: Precies. Ik zou voor de Mercedes GL/ML klasse diesel of Range Rover 3.0 SDV6 gaan. Ruim, comfortabel, relatief zuinig, snel genoeg etc. Kom je relatief nog uitgerust thuis van vakantie.
@paganizonda760nc: You read my mind ;)
@dgk1993: Ik zou gaan voor een taxi. Een E klasse met luchtvering. Toch een wat lager zwaartepunt en af en toe doortrappen op stukjes autobahn. Maar kan je keuze goed begrijpen
@lamborgfan: Kan ik me ook zeker in vinden, maar zo heeft elke auto toch wel een pluspunt dat leuk is voor zo’n roadtrip. Blijft leuk om over te fantaseren, maar gaat toch nooit gebeuren bij mij. Ik ga later citytrippen als piloot (als alles mee zit…).
@dgk1993: Maar dat is wel heel gaaf! En weer eens wat anders dan een 8-5 baan. De markt zal zich toch een keer aan moeten trekken en meer/nieuwe piloten zullen toch nodig zijn. komt vast wel goed
@lamborgfan: Komt wel goed hoop ik. Ik vind naar de grote zandbak verhuizen ook geen probleem. Hoorde laatst nog dat ze 100 tot 200 extra A380’s nodig hebben, werk genoeg lijkt me haha.
Ik ben zelf wel eens bezig geweest zo’n eurotrip te plannen om er vervolgens achter te komen dat je dan in 3 weken eigenlijk overal niets van gezien hebt.

In deze lijst staan toch wel een aantal opvallende keuzes.
Waarom wel bijna naar de Noordkaap rijden en deze dan niet bezoeken. Om vervolgens in Belgie Brussel te bezoeken in plaats van Brugge of Gent. Daarbij in Portugal zou ik zeker Porto of Lissabon meenemen.
@frisian: De maker van deze route heeft het lijstje gepakt van Business Insider. Op de site van de maker (http://www.randalolson.com/blog/) heeft hij ook de code van zijn algoritme vrijgegeven waarin je zelf bestemmingen in kan voeren die jij graag wil bezoeken. Het algoritme rekent dan de optimale route uit met het beste begin en start punt. Je kan dus uit bovenstaand lijstje een aantal bestemmingen weghalen en nieuwe toevoegen en de route opnieuw laten berekenen.
Niks auto, hier zou ik een Goldwing voor nemen..
Snelle en comfortabele Volvo XC70 D5 AWD. Met 26.000km in een korte tijd zijn goede stoelen een must!
Zet voor mij de 220d cabrio of Wiesmann MF4 roadster maar klaar en als kinders mee gaat een compacte camper (Transporter ofzo) of een 435d GC.
Dubrovnik in Kroatie snap ik nog wel, prachtige stad.

Maar Pag? Dat is een beetje het Mallorca van Kroatie, maar dan veel kleiner. Is een beetje het party-eiland. En echt hoogstaand is het niet dus begrijp niet wat je daar moet doen, buiten wakeboarden aan de kabel…
Q7 v12 tdi als het dan toch een flinke diesel moet zijn.
@Bartholomeo: 50.000 euro aan auto uitgeven en dan nog 1 op 9 rijden… doe dan maar benzine.
Maar met welke auto rijden die Amerikanen dan naar Gozo, n eiland wat bij Malta ligt. Ben er afgelopen zomer geweest maar daarvoor is toch n behoorlijke boottocht voor nodig aangezien t dichter bij afrika ligt dan bij t Europese vasteland. Wel een geweldig mooi eiland, samen met Comino. . .
Qua kilometers heel efficiënt bedacht.
maar in welke drie maanden moet ik gaan om het Keukenhof in volle glorie te bewonderen en het Oktoberfest mee te maken?
Hoe ga je in hemelsnaam 26.211 KM in twee weken afleggen? Dat is bijna 1900KM per dag, wat zelfs op de snelweg al meer dan 12 uur rijden is. Dan heb je ook nog rustperiodes tijdens het rijden nodig, tijd om je nachtrust te pakken en tijd om de bestemmingen te verkennen. Het is dus logistiek vrijwel onmogelijk om zo’n grote roadtrip binnen twee weken te doen.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als auto liefhebber (of gewoon liefhebber van mooie stukjes land) ook bergwegen, zandwegen en dergelijke wilt meepakken in plaats van alleen maar weer die autosnelweg.
Opzich lijkt zoiets me wel leuk, dan wel met niet te veel planning zo dat het echt een avonduur is.

Als auto gewoon iets simpels… een diesel uit de jaren 80, een oude Mercedes of een oude BMW of iets in die richting. Een Amerikaan lijkt mij nog meer fun…. tot dat je moet tanken wat nogal vaak zal zijn.
ik zou hem in de Viper doen die hier enkele post naar onder staat!
Wat me opvalt dat de meesten met een auto zouden gaan die ze niet hebben.
Pak gewoon mijn eigen auto – Een Mazda 6, deze loopt al op LPG, en dan zou ik voor 1600 euro aan brandstofkosten al klaar zijn. Je bent alleen een koektrommel als je zoiets in 2 weken doet.
@faalhaas: ik ook, vw Scirocco’tje met DSG en DCC, heerlijk en niks te klagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).