
De vernieuwde Peugeot 308 moet de levensduur van de Franse C-segmenter nog even rekken.
De Peugeot 308 loopt nu al een tijdje mee. De huidige T9-generatie werd in 2013 geïntroduceerd. Het was destijds een de eerste auto van het PSA-concern dat stond op het EMP2-platform.
Populair
De Peugeot 308 is een auto die in Nederland bijzonder populair is. Sterker nog, het is de vijfde best verkochte Peugeot in Nederland allertijden. De 308 is zelfs populairder dan de 306! Hoe dat komt? Simpel, in 2015 was de 308 extreem succesvol, alleen in dat jaar werden er meer dan 29.000 stuks van verkocht. In totaal staat de teller al op 1.500.000 wereldwijd. Voor nu is er een vernieuwde Peugeot 308, Destijds wist collega @RubenPriest al het een en ander te vertellen, er is nu iets meer informatie bekend.

Update
Qua nieuws is het overigens voornamelijk op detailniveau. Het is eigenlijk geen echte facelift, dan wel een modelwijziging. Er zijn nieuwe lichtmetalen velgen leverbaar, bijvoorbeeld. Ook is er een nieuwe kleur: Vertigo Blue, dat bestaat uit meerdere lagen en er lekker uitspringt.

Black Pack
Wat er ook uitspringt is het ‘Black Pack’. Hierbij worden alle chromen onderdelen vervangen voor, je raadt het nooit, zwarte items. Het idee is absoluut niet nieuw, maar als het je ding is, kun je nu ook bij de Peugeot-dealer terecht. Je kan de SW ook krijgen met een Black Pack, dan zijn de dakdragers ook zwart. Toegegeven: het ziet er best wel dik uit.

Drie uitvoeringen
Qua uitvoeringen maakt Peugeot het ons nu een stuk makkelijker. De vernieuwde Peugeot 308 is namelijk te bestellen in slechts 3 uitvoeringen: Allure, Active en GT. Deze kun je dan met een ‘Pack’ uitbreiden naar het gewenste uitrustingsniveau. Overigens zijn de modellen al iets completer geworden.

Benzine
Qua motoren wijzigt er niet heel erg veel bij de vernieuwde Peugeot 308. Instappen gebeurt met een PureTech 110, een 1.2 driecilinder met 110 pk. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een stapje hoger staat de PureTech 130, die je kunt krijgen met een handbak of achttrapsautomaat van Aisin.

Diesel
Dieselen kan met de BlueHDi 100 (in combinatie met de zesbak). Ook nu is er een 130 pk versie die je kan bestellen met zesbak of de eerdergenoemde achttraps automaat. Of beide modellen naar Nederland komen, is niet duidelijk. Op dit moment wordt de 100 pk versie niet geleverd, bijvoorbeeld.

GTI!
Voor de Hot Hatch-fans is er goed nieuws, want de 308 GTI blijft in productie. De 1.6 viercilinder motor is nu goed voor 263 pk aan vermogen en 340 Nm aan trekkracht. Wij hebben daar goede herinneringen aan, in 2018 hadden we er eentje als duurtester. Of de GTI nu ook terug naar Nederland komt, durven we niet te zeggen.

Video
Check hieronder het meest spontane gesprek ooit tussen twee mannen op middelbare leeftijd zonder dat er een fles Bordeaux is opengetrokken:
De nieuwe 308 is per direct te bestellen.





De alleralleraller lelijkste peogeot ooit gemaakt. Ze hebben de Panamera wel eens de poepende hond genoemd, maar deze wagen lijkt wel chronische diarree te hebben.
@aschja: nee, de 407 was lelijker.
@406_v6: evenals de eerste generatie 3008. Of de 206 .. De 508 vond ik ook geen mooie auto.
@rikus: 206plus. Zo’n facelift modelletje die niet om aan te gluren is.
@rikus: 1006
@lekkerlinksrijden: was 1007, sorry foutje
@lekkerlinksrijden: of de 307cc, wat heeft Peugeot toch een vreselijke wagens gemaakt.
@aschja: anderhalf miljoen mensen denken daar blijkbaar heel anders over. Hele nette cijfers.
Nee. Dat zijn mensen die zo’n 14% bijtelling stinkdiesel wilde rijden. En dan bij deze godsgruwelijk station uitkwamen. Datzelfde volk wat vrijwillig en een fabia station zijn gaan rijden. Gatver.
En toch is die verkocht. Wat rij jij? En wat zou je kiezen wanneer je an je baas een auto mag uitzoeken voor een bepaald budget en je moet er privé de bijtelling over betalen? Zou jij dan niet hetzelfde doen? Ervan uitgaande dat je een modaal salaris hebt.
Vergis je niet dat de bovenstaande afbeeldingen die dikste uitvoering is. Die leasebakken met kleine velgjes zien er niet zo uit.
Ik rij een Auris Hybrid station, laatste model. Model daarvoor was ook niet om te pruimen. Net zo zuinig als die diesel. Stuk groter. Standaard automaat. En niet kapot te krijgen. Gekocht, niet geleasd.
Toegegeven ook niet de meest sexy auto. Maar alles beter dan dit hok.
Als de baas de lease zou betalen? Model 3, Polestar 2, dat kaliber. Kan niet snel genoeg elektrisch gaan rijden.
@aschja: goh, en waar ben jij dan vrijwillig in gaan rijden?
@potver7: eerste generatie Aston V8 Vantage
Ik heb een half jaar in zo’n 308 hatchback bijtellingswonder moeten rijden. Voordat ik hem kreeg vond ik hem niets. Na een weekje rijden wou ik hem niet meer kwijt. En niet enkel om de bijtelling. Gewoon een fijne wagen.
Begin dit jaar nog overwogen om weer te nemen, maar vond hem toch wat te gedateerd anno 2020.
@aschja: de eerste 308? Ja! Lelijkste Pug evvah. Zo ook de 206 SW.
Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik had van Peugeot wel verwacht dat ze met een wat meer ingrijpende facelift waren gekomen, waarmee de auto in ieder geval wat meer lijkt op die van modellen zoals de nieuwe 208 en 2008. Een aangepast kofferdeksel met brede zwarte strip tussen de achterlichten, nieuwe mistlichten die het slagtandenconcept overnemen, dat soort dingen.
Mee eens. Volgens het artikel is de wagen al sinds 2013 op de markt. Op dit moment vervangen door een compleet nieuw model zou eigenlijk logisch zijn. Het lijkt er op dat het nieuwe model vertraagd is en deze kleine facelift de wagen nog een jaar of twee verkoopbaar moet houden.
@Edge: volgens mij komt een volledige nieuwe volgend jaar.
Ik vind die Black Edition toch wel aardig dik! Doe er maar een strikje omheen.
Zoals ik destijds ook al zei, het is zo jammer dat bijna iedereen koos voor de instapper met dat hondslelijke front (met die LED-dagrijverlichting nog onder de koplampen). De eerste facelift loste dat in principe op. Maar je ziet gewoon aan alles dat deze auto is ontworpen voor de dikste bumpers en de dikste velgen. En kies je die, dan vind ik het nog steeds een prima auto om te zien. Ook dat Black-pakket is gaaf, al zou ik zelf de velgen inwisselen voor ‘diamond cut’ velgen. Volledig zwarte velgen is niet mijn ding.
Enige waar ik mij zorgen over maak is dat het interieur van de 308 al bijna achterliep in 2014 en de technologie heeft niet stilgestaan. Als het nog steeds in grote lijnen hetzelfde is, dan is het infotainment bijna hilarisch gedateerd. Dat zou de hele auto een no deal maken, voor mij althans.
Eén van de laatste mobiele CD-spelers in het segment.
@bernoulli: dat is nou het mooie. De 308 was een van de eerste auto’s waarbij de cd-speler weer optioneel weer gemaakt.
Ot: ik heb er een, en vind het een fijne auto. Alleen de versnellingsbak had wat verfijnder gemogen. Met het interieur/infotainment is wat mij betreft niks mis.
Niks spannends, maar het blijft (zeker gezien de leeftijd) een frisse verschijning. En mooie blauwe lak met chromen accenten is altijd fijn.
Black pack… vroegah heette zoiets gewoon instapmodel en waren naast je spiegels ook je bumpers zwart.
Hoogglans ja?
Ziet er flink verouderd uit zeg
@flatsixx: jij ook ?
Afgelopen weekend met een 308 naar Lyon gereden, en wát een comfortabele auto is het zeg. Met kleine rustpauzes prima op pad geweest, en in het drukke centrum deed ie het ook prima (de automaat doet het ook goed). Hele fijne reisauto.
Vergeet niet een wegenwacht abo te nemen.
Echt, dat typische Franse; dat achterlijk kleine stuur en de tellers erboven. Zelfde als de kaartsleutel waarmee renault en co mee op de proppen kwam destijds. Gewoon niet functioneel en praktisch, en je went er maar niet aan. Bah
@soundgarden: Geloof me zo’n stuur rijdt beter dat bijvoorbeeld zo’n achterlijk groot volkswagen stuur.
Die fake uitlaten kunnen echt niet. Echt verschrikkelijk. Bijna hetzelfde als in nep Gucci schoenen lopen.
“De 308 is zelfs populairder dan de 306! Hoe dat komt? Simpel, in 2015 was de 308 extreem succesvol, alleen in dat jaar werden er meer dan 29.000 stuks van verkocht.”
Huh? Hij is erg populair omdat hij erg goed verkocht? En de lucht is zeker blauw omdat hij geen andere kleur heeft?
De 308 SW verkocht zo goed omdat de dieselvariant een rasechte bijtellingsknaller was. Net als de Volvo V40.
@robicide:
Bedankt voor je lieve en sympathieke bericht. Ja: in dit geval is de populariteit te danken aan de verkoopcijfers. Dat ‘ie populair was door de bijtelling, doet daar niets aan af.
Dus omdat hij zo goed verkocht, wilde iedereen hem hebben?
Wist niet dat verkoopcijfers zorgden voor populariteit. Dacht dat je de populariteit er alleen aan kon aflezen.
@bernoulli: Ja. De auto was zeer populair. Dat dat kwam door bijtelling doet daar niets aan af.
Overigens is de 308 stiekem best populair, net zoals VW populair is. In de comments wordt het afgefakkeld, maar het zijn naast populaire auto’s (qua verkoop) ook nog eens populaire onderwerpen ;-).
Overigens zijn er 1.500.000 van verkocht, waarvan dus slechts een heel klein gedeelte met subsidie. Dus ja, een populaire auto!
Niemand weerspreekt dat hij populair was. En het gaat ook niet om die bijtelling.
Gaat om de onnavolgbare onderbouwing.
@bernoulli: van de 308 zijn er meer auto’s verkocht dan van de 306. Daarmee is de 308 populairder. Lijkt mij vrij logisch en gezeur om niets, als ik mij niet vergis :).
Oeioei black pack eh…
Een nette facelift. De boel is toch weer iets verfraaid zonder dat de pre facelift er direct helemaal verouderd uit ziet. Vraag me wel af hoe lang dit model nog mee moet voordat een echt nieuwe versie komt.