• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]

Auteur: autoblogger, gepost 29 februari 2016 om 22:59 – 27 Reacties

Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]Afbeelding Dit is de Volkswagen T-Cross Breeze [updated]

Volkswagen T-Cross Breeze
Ook VW wil een SUV-achtige zonder dak.

Het begon allemaal als een geintje, bedacht op een redactieborrel, nav de Nissan Murano CrossCabriolet. Daarna nam de hele wereld onze photoshop van de Evoque Cabrio over. En vervolgens werd het realiteit. Inmiddels hebben ook de Duitsers wel interesse in zo’n kinky niche, ze tonen in Genève dan ook de T-Cross Concept.

Er is nog geen officiële info over dit studiemodel, maar het schijnt dat ie gebaseerd is op het MQB-platform van de volgende generatie Polo. Het is dus een klein waggie, heel klein. En grappig detail: voor de bediening zijn nagenoeg geen knoppen nodig, waarmee een duidelijke link wordt gelegd naar de BUDD-e concept, die begin dit jaar werd gepresenteerd.

UPDATE 1: Volkswagen had al eens een soort SUV-cabrio crossover, de Schwimmwagen!

UPDATE 2: Het is officieel, dit is de eerste SUV met softtop in het Polo-segment. De auto heeft een direct ingespoten 1,0-liter turbomotor met 81 kW/110 pk en 175 Nm. Deze TSI-motor is gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie, die de aandrijfkracht op de voorwielen overbrengt. De DSG wordt evenals de elektronische parkeerrem en het adaptieve onderstel bediend door een compacte ‘by-wire’-unit.

Het aantal bedieningsknoppen is tot een minimum gereduceerd. De meeste functies worden bediend door middel van touchpads of gebaren. Alleen de ramen en de softtop worden nog met knoppen bediend. Ook hiermee blikt de T-Cross Breeze vooruit naar de (nabije) toekomst. In het interieur vallen ook de frisse kleuren met donkere contrasten op. Opvallend is het gebruik van materialen die ook worden toegepast bij bijvoorbeeld sportschoenen. Ook de interactieve Human-Machine Interface van de T-Cross Breeze laat zien wat de nabije toekomst aan innovatie in petto heeft. Centraal daarbij staan twee aparte displays die optisch en functioneel samensmelten tot één geheel: het Active Info Display. Dit naar eigen wens instelbare digitale instrumentenpaneel wordt al toegepast in de huidige Passat en de Tiguan. Voor de T-Cross Breeze zijn er extra mogelijkheden. Zo maakt de On-road modus het mogelijk om informatie op een nieuwe manier weer te geven. De bestuurder kiest wat hij/zij wil zien – specifieke onderdelen zijn op het display in te delen als apps op een smartphone. Het Predictive Driving Profile koppelt info van navigatie en assistentiesystemen aan gegevens van camera’s en sensoren. Op basis daarvan wordt automatisch de respons van motor, onderstel besturing etc. aangepast. De Easy terrain-functie van het Active Info Display maakt gebruik van gegevens van sensoren en van navigatiedata. Zo ‘herkent’ de auto de ondergrond. Op basis hiervan geeft de T-Cross Breeze aan of een passage al dan niet begaanbaar is. Als dat zo is, kiest de auto zelf de optimale rijmodus.

Het centrale scherm van het infotainmentsysteem is ook naar wens te configureren. Zo is het mogelijk om een route topografisch weer te geven, inclusief informatie over de hoogte van heuvels/bergen en het weer. De bestuurder kan er ook voor kiezen de equalizer van het sound system zichtbaar te maken en de inbox laat de laatste drie SMS-berichten zien. Het configureren van het display wijst zich vanzelf: eenvoudig en intuïtief.

Dat geldt ook voor de bediening van de airco. Nabijheidssensoren zorgen er bijvoorbeeld voor dat het ‘airco-scherm’ wordt geopend als de hand van de bestuurder in die richting gaat.

Ook interessant!

  • Volkswagen overweegt serieus een ID.3 Cabrio
  • De Volkswagen T-Roc cabrio is een belachelijk succes
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Te koop: een Volkswagen Golf die wél zeldzaam is

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, concept, geel, geneve-2016, t-cross, Volkswagen

Vorig bericht: « Fiat presenteert de Tipo Station en Hatchback
Volgend bericht: Voilà: de Borgward Projekt BX6 TS en BX5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. perry_snijders zegt

    29 februari 2016 om 23:06

    Geen zuchtje wind door het haar van die mevrouw achter het stuur. Dat móet een doorbraak zijn in het design van cabrio’s. Nu nog geschikter voor de kapper!

    Login om te reageren
    • Author zegt

      29 februari 2016 om 23:27

      @perry_snijders: met deze auto heb je gewoon altijd de wind in je rug.

      Login om te reageren
      • Author zegt

        29 februari 2016 om 23:28

        @MauritsH: deze comment slaat helemaal nergens op. Bedtijd!

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          1 maart 2016 om 01:43

          @MauritsH: als dat de reden voor bedtijd moest zijn, was ik al véél eerder naar bed toe gegaan. De afgelopen jaren…

          Login om te reageren
  2. hammerman zegt

    29 februari 2016 om 23:13

    Leuke auto, alleen jammer dat hij door VW wordt gemaakt. Zitten we weer vast aan die verschrikkelijke Pon v.w.b garantie afwikkeling…

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      29 februari 2016 om 23:40

      @hammerman: >€20K te veel betalen voor een LaRo is niet perce een beter alternatief.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        1 maart 2016 om 09:12

        @martinus: maar dat kun je de importeur weer niet kwalijk nemen…

        Login om te reageren
  3. ginger zegt

    29 februari 2016 om 23:16

    Hoezo houden mensen van cross over cabrios, en vooral dit?

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 februari 2016 om 23:16

    Ik denk dat als ze het onder een Audi label verkopen, het binnenkort stikt van deze krengen in California.

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    29 februari 2016 om 23:18

    Correctie, volgens mij is dit de eerste open cross over van VW.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/VW_Schwimmwagen_1.jpg

    Die kon ook nog zwemmen!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      29 februari 2016 om 23:23

      @pomoek: nice, heb even een update erbij gezet:)

      Login om te reageren
      • Joep zegt

        1 maart 2016 om 07:18

        @autoblogger: en de kubelwagen!?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          1 maart 2016 om 10:41

          @joep007: de kubel is idd een beter vergelijk. Deze polo xl kan nog steeds niet zwemmen…

          Login om te reageren
  6. kimhung zegt

    29 februari 2016 om 23:26

    Range rover iTS that you!!!???

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    29 februari 2016 om 23:27

    Dacht dat ze geen geld meer hadden voor onzin projecten?

    Login om te reageren
  8. casperfcb zegt

    29 februari 2016 om 23:56

    Badkuip op wielen?

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    1 maart 2016 om 00:32

    Ik moest aan de South Park aflevering waar er de Duitsers een robot ontwikkelde die alle grappen kon maken. Het werkt gewoon niet. Nissan die een Cabrio SUV maakt? Tuurlijk, Nissan maakt altijd wel iets geks. Doen ze al jaren. Land Rover die een Cabrio SUV maakt? Tsja, ze maken alleen maar terreinwagens en SUV’s, dus nogal logisch dat hun cabrio niet op basis van een sedan of hatchback is.

    Dit komt wel heel erg over als: wij hebben óók humor en joie de vivre! Ehh, nee. Uitstekende hatches en sedans van VW, maar dit past gewoon niet. Het is gewoon een beetje saaie SUV zonder dak. That’s it. Als een soort mop zonder clou of climax. Werkt gewoon niet.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      1 maart 2016 om 06:22

      @gtwillem: funnybot ha ha

      Login om te reageren
  10. harrie zegt

    1 maart 2016 om 00:32

    Beetje feminien nog, wanneer komen ze met een cabrio op het Scania platform?

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    1 maart 2016 om 01:03

    Een Suzuki Santana huren op vakantie op Lanzarote is leuk, maar ik zou zelf nooit een SUV-cabrio willen, en het gros van de autokopers denkt er ook zo over, getuige de flop van de Murano cabriolet en de redelijk stille dood van de Mercedes G-klasse cabrio.
    Het is dan ook maar goed dat dit een voorbode is van een SUV op basis van de Polo, die gewoon mét vast dak geleverd gaat worden. Daar zitten de autokopers namelijk wél op te wachten.

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    1 maart 2016 om 07:01

    Als dat een hele kleine auto is, hoe klein is dat meisje achter het stuur dan?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      1 maart 2016 om 07:35

      @janjansen: ik kwam haar laatst toevallig tegen.
      In de Efteling.
      In Laafland.

      Login om te reageren
  13. aramae zegt

    1 maart 2016 om 07:33

    Ik vind het front en interieur zo slecht nog niet

    Login om te reageren
  14. awesome zegt

    1 maart 2016 om 07:36

    Mdebk er een dak op, geen zwart plastic en lager bij de grond en je hebt de nieuwe Polo?

    Login om te reageren
  15. aJackie zegt

    1 maart 2016 om 07:57

    Nee Nee Nee Nee Nee!!

    Login om te reageren
  16. schreute01 zegt

    1 maart 2016 om 08:11

    Oeps…Volkswagen heeft geleerd van de Chinezen: onbeschaamd kopiëren! Met dank aan Rangerover!

    Login om te reageren
  17. edftw zegt

    1 maart 2016 om 13:40

    Vind het eigenlijk best een geinig ding, minimalistisch interieur houd ik ook wel van. Mits het goed werkt natuurlijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North