Iedereen bij Defensie is nu waarschijnlijk jaloers.
Waar onze jongens (m/v) dankzij een dubieus besluitvormingsproces hun G-Klasse’s namelijk moesten verruilen voor saaie Volkswagen Amarok’s, laat Veedub op de New York International Auto Show (NYIAS) zien dat het in staat is een veel dikkere pickup te bouwen. Het uit de kluiten gewassen beest heet de Atlas Tanoak, vernoemd naar een plantje dat groeit aan de Westkust van Amerika.
Zoals de naam al aangeeft, baseert de Tanoak op de Volkswagen Atlas, de grote no-nonsense SUV die Volkswagen (helaas) niet aanbiedt in Europa. Het is daarmee tevens een broertje van de Atlas Cross, die we je eerder vandaag al voorschotelden. De Tanoak deelt de basis (en conventionele 3.6 V6) met zijn Atlas-familie, maar is een dikke voet langer dan de reguliere Atlas. Noodzakelijk om plaats te beiden aan een fatsoenlijk laadgedeelte.
Waar het bij de Atlas Cross echter al vaststaat dat het concept ook het productiestadium zal halen, is dat bij de Tanoak nog maar de vraag. Door het concept in New York neer te zetten wil Volkswagen proeven hoeveel animo er bestaat voor de auto. Pickups zijn nog altijd ongekend populair in Amerika, maar vergeet niet dat Volkswagen qua afzetcijfers in Amerika kleiner is dan een merk als Subaru. Tussen het grote geweld van Ford, Chevy en Chrysler (RAM), verzuip je al snel in de patriottische pickup-markt. Ook de in de VS behoorlijk populaire Aziaten slagen er maar mondjesmaat in marktaandeel van de domestics weg te snoepen met hun pickups. Het voordeel is wel dat ook een paar procent van de Amerikaanse markt zich al snel vertaalt tot een hele zwik auto’s…
>modelnaam als onderdeel van de voorkant
https://cdn.discordapp.com/emojis/395965977935740948.png
@toyotafortuner: jij krijgt hiervoor een paar internetpunten ( T_T)\(^-^ )
De Amarok is niet de vervanger voor de G-klasse!
@rufctr01: Ja en nee. Ja: voor gebruik tijdens opleiden, oefenen en trainen binnen Europa wel. Nee, voor inzet tijdens missies niet.
@Henk_he: Waarom gebruiken ze de Amarok niet voor het ‘echte’ werk dan? Gewoon toch niet daarvoor gemaakt?
@shadowbroker: omdat PON geen onderhoud in Mali wil uitvoeren. En nee, daarvoor zijn ze totaal niet geschikt. Beetje off-road kan wel, maar het echte werk, daar heb je een G-wagon voor nodig, zeker met wat extra kilo’s aan bepantsering, wapens en materieel.
@shadowbroker: ze gaan best vaak kapot, dus ze mogen het land niet uit :)
@Henk_he: officieel is de Amarok niet aangemerkt als vervanger voor de Gklasse. De Amarok is meer voor op de openbare weg en licht terrein.
Nou @720s tot zover het “onderscheidend” design van VW.. ;)
@misterdrogba: haha, touché. VW blijft ons natuurlijk altijd een stapje voor.
Let wel: deze heeft weer extra kerstboomlampjes in een andere vorm bij de mistlampen! Dat had die vorige dan weer niet.
Oh, die zaten ook al op de T-Roc. Hmm, I rest my case.
Er is op zich wel interesse in de Amarok in Noord Amerika. Een iets meer ge-Amerikaniseerde variant kan dus nog best wel eens verkopen. Aan mensen die niet echt een pick up nodig hebben dan. Want de echte pick up gebruikers ga je hier niet uit hun Sierra’s en F-150’s lokken.
@robert110: Dat zijn dan ook trucks en geen (mid-size) pickups ;-)
@volvov70: De F-150 en Sierra 1500 zijn Class 2 Light Duty trucks. De Tanoak zal hoogstwaarschijnlijk een Class 1 Light Duty truck worden (maatje Ford Ranger, Toyota Tacoma).
Als je dan bedenkt dat een Class 1 truck ongeveer het zelfde mag laden en trekken als een Class 2 truck van 15 jaar geleden dan is het niet meer zo simple als het inruilen van je ouder Sierra 1500 voor een nieuwe Sierra 1500. De GMC Canyon (class 1) presteert namelijk het zelfde als die oude Sierra 1500 alleen een Canyon is goedkoper dan een nieuwe GMC Sierra 1500.
Het is tegenwoordig dus niet meer: eens een 1/2 ton (class 2) altijd een 1/2 ton omdat de class 1 trucks nu daadwerkelijk interessant zijn voor professionals die voorheen een class 2 hadden.
Alleen dat allemaal maakt voor Volkswagen weinig uit omdat die professionals niet zomaar opeens een Volkswagen zullen kopen als ze voorheen altijd GMC kochten.
@robert110: Maar heeft Volkswagen de Amarok niet al in de klasse van de Ford Ranger en Toyota Tacoma?
@edge: Die wordt niet in Noord Amerika verkocht.
Thx, fixed!
De F650 crew cab for haulin’.
En de F650 XUV voor de fam.
Bescheiden en milieubewust
“Chrysler (RAM)”? Ehh. Dodge.
@detroitv8: Nope. De trucks heten geen Dodge meer https://www.ramtrucks.com/ram-1500.html, alleen de gewone auto’s nog.
@jaapiyo: RAM Trucks is gelieerd aan Dodge. Net als DS geen Peugeot is, is een RAM geen Chrysler.
@detroitv8: Ram en Dodge is tegenwoordig van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) dus Chrysler kan, Fiat kan ook, maar eigenlijk is het FCA en het is zeker geen Dodge.
@robert110: FCA klopt zeker, maar RAM trucks is voortgekomen uit Dodge. Zo heeft de nieuwste RAM een leuke easter egg in de middenconsole, lijntekeningen van alle 5 generaties RAM waarvan de 4 voorgaande onder Dodge. RAM wordt ook bij de Dodge dealer verkocht. DS is eigendom van PSA maar wordt verkocht bij geselecteerde Citroën dealerschappen.
Gave bak, ziet er gewoon goed uit en het is jammer dat het hier blijkbaar niet verkoopt. Ik zie tegenwoordig ook steeds meer Rangers rijden, dus blijkbaar is er wel enige interesse.
@2wheeler: hoe minder vw hoe beter
Ik vind hem wel fraai. Ik hoop dat die doorlopende LED strips aan de voor en achterzijde het productiestadium halen.
TRON als inspiratiebron?
Is het alweer kerst?! Jemig wat een led, vreselijk ik vind dit totaal niet passen bij een pickup.
Nu nog een V8 er in en hij is af
Bizar mooie wagen! Heel ruig en toch heel lux oogt die.
Dat ze de coca cola trailer er niet vast achter hebben gehangen.
Dan komen we hier achteraf gezien nog goed weg met die GTE verlichting.