Volkswagen Atlas Cross Sport is een pittige SUV

Auteur: , 23 Reacties

In tegenstelling tot de meest conceptauto's, zal deze wagen wel in productie gaan.

Na het dieselschandaal kreeg Volkswagen het flink aan de stok met haar Amerikaanse klanten. Een enorme zak met geld moest de schade tot een minimum beperken, maar er was meer voor nodig om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Volkswagen zag af van de diesel, maar speelde slim in op de onverklaarbare liefde die een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking voor grote bolides koestert.

Het resultaat was de Volkswagen Atlas, een meer dan vijf meter lange SUV met voldoende trappelende paarden onder de motorkap. Inmiddels is het tijd voor een frisse wind. De Atlas bestaat immers alweer twee jaar. Wie de wagen op zich wel ziet zitten, maar het allemaal nét even iets sportiever zou willen, mag rustig in zijn handen beginnen te wrijven. De Atlas Cross Sport moet uitkomst bieden.

Goed, vooralsnog gaat het om een studiemodel, maar direct bij onthulling vertelt het merk dat de auto volgend jaar als voltooid product uit de fabriek moet komen rollen.

De Atlas Cross Sport concept is net als het origineel gebaseerd op het MQB-platform. Om het sportievere karakter te benadrukken is de auto bijna 20 cm korter en een dikke 3 cm lager. Mede hierdoor verliest hij de achterste stoelrij, waardoor hij voortaan vijf zetels heeft in plaats van zeven. Het design ziet er gelikter uit, al is dit voornamelijk te danken aan de LED-lampen aan voor- en achterkanten.

Onder de motorkap van de Cross Sport vinden we dezelfde 3,6-liter V6 als in de Atlas, die goed is voor 280 pk en 360 Nm koppel. Echter beschikt de Cross Sport over een tweetal elektrische motoren. De voorste produceert 55 pk en 220 Nm, terwijl de achterste liefst 116 pk en 270 Nm produceert. Het accupakket is 18 kWh groot. Al met al komt het vermogen hiermee uit op 360 pk. Optrekken naar de 100 km/u gebeurt in ongeveer 5,5 seconden.

Volgens Volkswagen ligt er later nog een 315 pk sterke mild hybrid in het verschiet. Het accupakket van deze versie zou slechts 2 kWh groot zijn.

Net als de Atlas zal de Cross Sport niet naar Europa komen.



23 reacties

Mwah, toch best nog wel dik
Waarom niet ook naar Europa halen? De Ford Edge (waar deze wagen sprekend op lijkt) zie je toch nogh wel eens rijden.
Die lichtbalk aan de voorkant mogen ze gerust schrappen voor het productiemodel.
@misterdrogba: tsja, iedereen zegt dat Volkswagen te neutraal en niet onderscheidend is, als een doorlopend LED streepje dan al teveel is snap ik ook waar het probleem ligt ;)
@720s: Je kan ook onderscheidend zijn zonder twee TL-balken in je grille te plakken.
@720s: Wist niet dat hier en daar LED balkjes plakken doorging voor onderscheidend design. Achja, ieder zn ding zeker.
@misterdrogba: ik zeg niet dat ik dat vind, maar als ze die balk weghalen is het weer een 13 in een dozijn VAG SUV en dan is het weer niet goed.
@misterdrogba: Ik hoop dat ze hem behouden. Op de Touareg en Tiguan laten ze de lijnen van de grille ook doorlopen in de koplampen, maar daar ziet het een stuk minder geslaagd uit omdat je toch altijd iets van kleurverschil krijgt. Dat kan ook niet anders, want de stukken in de koplampen zitten achter glas en reflecteren het licht daardoor toch altijd net iets anders. Met die doorlopende lichtbalk heb je daar veel minder last van, hetgeen in mijn ogen een veel rustiger en mooi front oplevert.
Wat is nou het wezenlijke verschil tussen deze auto en de touareg? Want ik zie hem niet zo 1,2,3. Op het andere infotainment systeem na dan..
@pieterpoes: Touareg is een wat groter en luxer. Iets duurder segment en minder sportief.
@ikleesookoverautos: @pieterpoes: De Touareg is kleiner en mooier afgewerkt en dus duurder dan de Atlas.
Kort en pittig dus, ik laat hem even schieten.
Best strak. Maar de (beoogde) concurrentie heeft mooiere wagens. Ik zou dus niet zo snel voor dit gaan
280pk in de verbrandingsmotor, 116pk en 55pk in de elektromotoren. Dan zou het totaal vermogen toch 451pk moeten zijn ipv 360? Of zie ik het verkeerd?

OT: ziet er strak uit. Maar ik zie niet echt een wezenlijk verschil met de nieuwe Touareg. Mocht die ook geleverd worden in de VS dan zie ik hier niet echt een voordeel in. Dat interieur mogen ze overigens 1 op 1 in de nieuwe Golf plakken, ziet er strak uit!
@simonferrari: Je mag Electro- en normaal vermogen nooit zomaar bij elkaar optellen.
@sanderp @simonferrari inderdaad, heeft te maken met het systeemvermogen
@ikschrijfookoverautos: Aha duidelijk! Bedankt @sanderp en @ikschrijfookoverautos Alleen blijf ik zitten met de vraag, hoe bereken je dit dan wel?
@ikschrijfookoverautos: Aha duidelijk! Bedankt @sanderp en @ikschrijfookoverautos Alleen blijf ik zitten met de vraag, hoe bereken je dit dan wel? AB: wellicht een idee om hier eens een artikel over te schrijven (of wellicht is deze er al) lijkt me erg interessant.
@simonferrari: Dat heeft te maken met de koppelkromme. Een electro-motor heeft een ander koppelverloop dan de verbrandingsmotor. Waarschijnlijk wordt op de plek waar de PK’s elkaar het beste/meeste versterken de waarde genomen van de gehele aandrijflijn.
Je kan het niet bij elkaar optellen, jammer maar het werkt niet zo. Interieur ben ik met je eens, ziet er mooi uit
Zeker een van de dikste cross-overs in Almere Muziekwijk…
Fuck youuuu Touareg! Altijd fijn die concurrentie uit eigen stal
@gulli: Mwah, dit wordt vast een stuk goedkoper dan de Touareg, want US-product…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).