De Volkswagen Atlas is officieel

Auteur: , 74 Reacties

Aan Volkswagen de schone taak om het vertrouwen van de Amerikaanse consument terug te winnen. Deze zevenzits SUV is daarbij een belangrijke schakel.

Het zal je dan ook niet verbazen dat de Atlas vooralsnog niet met dieselmotoren geleverd wordt. In plaats daarvan valt te kiezen uit een geblazen 2.0 TSI viercilinder of een 3.6-liter VR6. Beide krachtbronnen worden in elk geval gekoppeld aan een 8-traps automaat en 4Motion AWD is alleen leverbaar op de VR6.

De Atlas staat op VW’s MQB-platform en is de eerste midsize (naar US-maatstaven) SUV van het merk. De auto is 5.037 mm lang, 1.979 mm breed en 1.768 mm hoog. Daarmee is het de grootste VW die je in Amerika kunt kopen. Binnenin moet genoeg ruimte zijn om zeven volwassenen inclusief hun bagage mee te zeulen.

Uiteraard is aan het infotainment en aan de connectiviteit gedacht. Zo komt de Atlas met het optionele Volkswagen Digital Cockpit, wat in feite een variant is van Audi’s Virtual Cockpit. Qua veiligheidssystemen kan de Atlas worden uitgerust met onder meer adaptieve cruise control, Forward Collision Warning, Lane Assist en Park Assist.

Zoals gezegd valt de keuze uiteen tussen een geblazen 2.0 en een VR6. De twee liter is goed voor 238 pk, terwijl de VR6 maximaal 280 pk levert. Saillant: VW doet nog geen uitspraken over het verbruik van de beide krachtbronnen. De Duitsers wachten netjes tot de Amerikaanse milieuautoriteit de boel heeft getest.

De Atlas wordt overigens gebouwd in het Amerikaanse Chattanooga en zal vanaf eind 2017 ook leverbaar worden in het Midden-Oosten en in Rusland. Voor wie het effe kwijt is: voorheen werd inderdaad gecommuniceerd dat deze Atlas de naam Teramont ging krijgen.

UPDATE: en dat is ook zo, alleen dan in China. De Chinese joint-venture SAIC-Volkswagen zal Atlas Teramont genoemd worden.



74 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
Dat ziet er kek uit. Over paar jaar maar eens kijken naar een knappe grijze import.
@dagdromer: Zou wel leuk zijn als grijs kenteken, flinke aanhanger erachter en je.
Lekker belangrijk en relevant artikel voor NL..
Hadden we ‘m volgens jou beter kunnen negeren dan?
@mauritsh: Het is ook nooit goed he…
@MauritsH: Tuurlijk niet, maar azijn is zo lekker ’s ochtends.

Anyway, best een mooi ding… Gezien het feit dat dit soort auto’s ook mondjesmaat in europa verkocht worden, zou het me niets verbazen als hij hier ook ooit in de prijslijsten komt te staan. Zal in ieder geval beter verkopen dan de Phaeton.
@racerx: ik denk dat als ze ‘m 10 jaar geleden op de prijslijst hadden gezet, dat er nog wel Nederlanders waren die een grote en dure VW willen kopen met alleen benzinemotoren. Tegenwoordig kiest de Nederlandse bevolking liever een kleine Crossover of ‘SUV’ van formaat X1 met een zuinige diesel of benzinemotor. Als men toch besluit om ‘dikke’ SUV te leasen dan wordt het een Q5 of een XC90.
@e550: Voor de juiste prijs (waar voor je geld, in dit geval ruimte) koopt de gemiddelde Nederlander alles. Zeker als er maar een vierpittertje in ligt die uitermate goed presteert in die belachelijke Europese testcyclus.
@racerx: een auto van deze formaat en dit soort motoren komt in Nederland nooit voor de juiste prijs op de markt.
@e550: dit
@MauritsH: trek het je niet aan.. het is weer zo’n vag hater ;) ik vindt het zeker wel relevant nieuws!
@amv8bart: Nee een AMG V8 is lekker relevant in Nederland
@granlusso: huh wat?
@amv8bart: met het verkeerde been uit bed gestapt???
@amv8bart: ey, er zitten hier ook belgen hoor
Best wel oke
Ik vind hem mooi
Omdat we een milieuschandaal hebben vanwege hogere uitstoot gooien we er maar een kleine auto tegenaan om die uitstoor te compenseren.

Oh nee, het is Amerika. Daar is alles onlogisch.
@stephane8200: “Oh nee, het is Amerika. Daar is alles onlogisch.” *zucht* Ignorant little Dutch guy.
@str8six: och, ik heb er maar een jaar of 2 gewoond dus is spreek niet uit ervaring.
@stephane8200: wel naar als het je in 2 jaar tijd niet lukt om de logica in het land waar je woont te achterhalen…?
@hijman85: wat probeer je nu te doen?
@stephane8200: ik ook. Dan zou je beter moeten weten.
@str8six: je weet dat dit een uitnodiging is om de impliciete hypocrisie waar de Amerikaanse samenleving mee samenhangt uitgebreid te beschrijven?

Het ingebed racisme, de arrogantie en onwetendheid, instanties als ALEC, het beste uit de mens in de vorm van Donald Trump en Hillary Clinton. Ik kan nog wel even door gaan.

Dit los van aardige collega’s waar ik mee heb samengewerkt. Die hebben geen invloed op het grote geheel en zijn ook onderdeel van een maatschappij waar ze ook maar als een random, betekenisloos tandwieltje in meedraaien.
@stephane8200: ik zie wat je zegt. Ben het er tot op zekere hoogte mee eens als Trump en Clinton het beste is waarmee men op de proppen kan komen.. Dat is kiezen uit twee kwaden. Wat ik met mijn opmerking bedoel is dat in dit land/continent ook onnoemelijk veel zaken zijn die totaal onlogisch zijn. Daarnaast, racisme is hier ook alleen is het minder op de voorgrond, arrogantie is hier ook (lees je eigen opmerking over USA maar), ontwetendheid net zo.

U.S. is geen paradijs maar Europa ook niet.
@str8six: daar heb je ook weer een punt. Zijn we het grappig genoeg juist wel aardig eens, zo lijkt het ;)
Laat maar komen, met 20.000 euro BPM.
@peterurepet9000: En de rest.
Alsof die koppige Amerikanen dit gaan kopen..
Ik kan er eigenlijk niks moois aan vinden, vreemde vouwen in de wiel kasten.
VW doet ook nog geen uitspraken over het olie verbruik
@taxman: jawel hoor… Significant hoger dan de concurrentie, maar zolang het niet meer is dan 1 liter per 1000km (ja dat betekent olie mee op vakantie! ) Kunt u het kluitje aanpakken en op zoek gaan naar het riet.
Wat ik me afvraag, hoe wordt deze auto gepositioneerd binnen het bestaande gamma. Boven de Tiguan is logisch, maar hoe tov de Toeareg?
@spidermann: Daar boven. Alleen wel vreemd dat ie dan een viercilinder krijgt met voorwielaandrijving.
@spidermann: Groter dan de Touareg, want zoals het artikel zegt het is de grootste VW die te koop is.
@spidermann: Hij komt tussen de Tiguan en de Touareg.
@MauritsH: 5e alinea, 3e regel, volgens mij ben jij wel erg fan van de 2.0 TSI ;)

OT: Grote imposante bak!
@agarde: scherp! Is aangepast :)
Lekker vierkant (dat is niet sarcastisch)
Zo wat een stoere en immens grote auto die Atlas. Ook een heerlijke kleur. En de VR6 is terug dus? Cool :)
Gebouwd in de fabriek in Cheaternooga.

Dan moet het wel goed zijn.
VW bouwt een Amerikaans ogende auto, in Amerika.
Specs lijken erg Amerkiaans?
Het zou me benieuwen als ze het ding niet ook Amerikaans laten rijden: geen gevoel in het sturen, rechter pedaal is vooruit en linker pedaal is ‘minder hard’.
Apart kleurtje. Ben benieuwd of ie daadwerkelijk wordt toegevoegd aan het kleurpalet van deze ‘Mastadont’.
Mooi! Dat zullen de ‘Soccer moms’ best leuk vinden! Ik vind hem wel wat hebben, alhoewel ik de Skoda Kodiaq net wat meer karakter vind hebben (ondanks dat die kleiner is)
Wat is er gebeurt met de Cross Blue plugin dieselhybride?
Wat een lelijk Amerikaans ding zeg. En een paar onderpresterende benzine blokjes erbij, zoals het hoort daar. Volgens mij zijn er zat Amerikaanse en Duitse alternatieven, dus denk niet dat dit ding de Amerikaanse liefde voor VW weer gaat terugbrengen…
Lomp is ie wel!
-edit: is al gefixt-
-edit: nutteloze bijdrage-
“aarmee is het de grootste VW die je in Amerika kunt kopen.”

Wordt de VW Routan niet meer verkocht dan, of is deze kleiner? Want dat is ook wel echt een flinke jongen.

http://pop.h-cdn.co/assets/cm/15/05/54ca76df308c3_-_vw-routan-430-1008.jpg
@jack_abarth: De Routan verkoopt (e) voor geen meter. Denk dat dit ook gaat gelden voor deze bak
Zo lelijk als deze had ook weer niet gehoeven,
misschien in een andere kleur dat hij niet zo lelijk overkomt,
dit doet pijn aan de ogen.
En zij krijgen gewoon het R36 blok (zij het in geknepen uitvoering ) omdat de uitstoot beter is bij praktijk gebruik. Eat that VW Europe! Volgende Golf R gewoon weer met VR6? Ik ben voor.
@dutchdriftking: Ik vraag mijn af wat er is gebeurt met de plannen van VW om de VR6 motor door te ontwikkelen naar een 3.0ltr 24v turbo motor, er was toen der tijd toch sprake van.
@hzw: Ik vrees dat het een duur project is dat dankzij dieselgate in de prullenbak is gegaan….
Geslaagd ontwerp naar mijn mening. Achterkant heeft wel iets weg van de Grand Cherokee.
Een Amarok met opbouw. Goedkoop en Amerikanen hebben geen bezwaren tegen primitieve pickups. Goed idee.
@mashell: qua stijl een Amarok, maar blijkbaar gebouwd op het (lichtgewicht) MQB platform, dwz een grote Golf wat ik wel opmerkelijk vind als dat klopt. Net zoals de VR6…
Dit is toch een Volkswagen variant van de Skoda Kodiaq?
@dubcars: Nee dat is de Tiguan. Deze Atlas is twee maten groter.
Mooi ding zeg!
Ik vind hem goed geslaagd. Ziet er gewoon goed uit zonder uitbundig te zijn. Maar of dit de Amerikanen gaat overhalen? Ik weet het niet hoor.
Goed gekozen naam van Volkswagen. Atlas was immers in de Griekse mythologie de persoon die veroordeeld was tot het dragen van een onmogelijk zware last (het hemelgewelf) op zijn rug.

Feitelijk heeft deze Atlas ook een onmogelijk zware last op zijn rug, te weten het uit het slop trekken van Volkswagen in de V.S. Of zouden ze toch niet zo hebben bedoeld?

Verder een mooie kar. Prima dat Volkswagen per continent modellen uitbrengt en/of aanpast. Beter dan die (nieuwe) Ford Ka of vage Ecosport die ze zonder noemenswaardige aanpassingen vers uit Zuid-Amerika halen.
@maarten123: Net als de Phaeton, een geweldige auto alleen te weinig “status” zal ik maar zeggen volgens sommigen. Vervolgens de Bentley Continental Flying Spur de hemel in prijzen vergetend dat deze dezelfde onderstel heeft als die Phaeton.
Mooie bak zeg. Deze komt dus niet naar Europa? Jammer. Al die kleine flut SUV’tjes in Nederland. Dat er maar meer van dit soort tanks naar Europa komen. A la GL/GLS/ X7/ Land Cruiser. Het is toch de omgekeerde wereld……wij zitten 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI te maken en Ultra uitvoeringen en Efficience Dynamics te bouwen en over de oceaan maakt het allemaal niet uit.
Het is wel een mega grote auto met MQB als basis.
Door MQB met motor dwars voorin te gebruiken kan er ook geen V8 in.
Dat de 4 cilinder zonder 4Motion wordt geleverd scheel gewicht (± 75 kg) maar of dat een verkoop succes wordt is al helemaal de vraag.
Ik denk dat als een Amerikaan dit al gaat kopen dan alleen de V6 versie.
Wat een gedrocht. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen
7 man plus bagage? Handtas of rugzak misschien?
subtiel van VW, die nummerplaat van Tennessee :-)
Tja niet de mooiste SUV maar in de US zijn ze dol op dit soort dingen. Ik heb altijd het idee dat ze een wat kleiner model zo goedkoop mogelijk groter maken maar dat de proporties toch niet helemaal kloppen. Op zich is de auto aardig gelukt.
Wint wat mij betreft zeker geen schoonheidsprijs maar het zal in zo’n plomp segment ook niet makkelijk zijn om met iets elegants op de proppen te komen. En ach, Amerikanen zijn dol op wansmaak.
Het is misschien fout maar als je een echte SUV wil is dit wel de juiste formaat of wagens als de Land Cruiser, Mercedes GLS/G.
@michaelcorleone: zo is dat. Nu nog een 5.0 V8
Erg Amerikaans..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).