• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de vreemdste V12-creatie die je deze week gaat zien

Auteur: Loek, gepost 6 februari 2019 om 20:06 – 37 Reacties

Kawasaki KZ 2300 V12


Wat heeft iemand nu weer om zijn V12 heen gebouwd?

Om te beginnen met een biecht: op Motorfietsblog.nl voelt ondergetekende zich niet thuis. Ja, motoren zijn knotsgek en ja, ooit zou ik de thrill wel eens willen ervaren. Maar ik ben minder groot fan van jezelf elke rit in een leren pak hijsen: doe mij maar een autoritje. Neemt niet weg dat ik goede gevoelens koester voor met name de Ducati Desmosedici RR. Ja, die zou nog wel eens een plekje in een virtuele droomgarage mogen krijgen.

Wat overigens wel te begrijpen valt, is het feit dat zelfs heftige racemotoren niet eens een gigantisch aggregaat tussen de wielen hebben. Bovenstaande Ducati, één van de snelste motoren die je kunt kopen, heeft ‘slechts’ een éénliter viercilinder met 200 pk. In autotermen is dat weinig, maar motoren zijn meestal vederlicht. Motorfietsen hebben totaal geen grote motor nodig. Juist een kleine motor zorgt voor de beste resultaten.

Daar was een Engelse motorfanaat genaamd Allen Milyard het niet mee eens. Hij lepelde ooit al eens een Viper-motor in een motorframe, wat in tegenstelling tot Dodge’s eigen poging ook nog echt werkte! Eén van zijn knotsgekke projecten is van iets andere aard. Milyard sleutelt aan motorfietsblokken, maar maakt ook nieuwe blokken. Zo koppelt hij verschillende motoren aan elkaar om één grote motor te bouwen. De basis is een Kawasaki KZ 1300 die normaal een 1300 cc grote zescilinder aan boord heeft. De knutselende Brit bundelde twee van deze motoren om uit te komen op een Kawasaki KZ 2300: een 2300 cc grote V12 als aandrijving. Madness!

Kawasaki KZ2300 V12

Waar motoren als zijn Viper-creatie, of eerdere V12-exemplaren met Lambo of Aston-motoren bijna niet meer op motorfietsen lijken, is de KZ 2300 verrassend down-to-earth. Qua plaatwerk hoefde de originele KZ 1300 helemaal niet onder het mes en moet je echt op de motordetails letten om de creatie van Milyard bijzonder te vinden. Qua prestaties lijkt de V12 niet eens een heel potent blok, want het levert ongeveer 250 pk. Dat is voor een motorfiets echter heel veel. Het gewicht van 350 kg lijkt eveneens weinig, maar dat is voor een motor ook vrij veel. Net zoals bij een auto is de pk/gewicht ratio belangrijk voor de prestaties. Doe zelf de wiskunde maar.

Milyards inspanningen maken emoties los bij veel motorfanaten. De creatie is momenteel te aanschouwen in het Barber Motorsports Museum in Birmingham, Alabama. Voor wie wil weten hoe dat nou klinkt heeft Milyard een video op zijn YouTube staan. (via RideApart.com)

Ook interessant!

  • Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
    Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

kawasaki, motoren, V12

Vorig bericht: « Hoe HANS de wereld van autosport op zijn kop zette
Volgend bericht: Porsche Boxster ‘James Dean’ slaat de plank net mis »

Lees Interacties

Reacties

  1. sander1980 zegt

    6 februari 2019 om 20:20

    Ik heb zoveel respect voor dit soort gasten. Super tof project!!!

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    6 februari 2019 om 20:25

    Een V12 in een motorfiets, kan het nog gekker?

    Natuurlijk! Het kan altijd nog gekker! Het wordt pas leuk als je een V48 in je Kawa hangt:

    https://youtu.be/6ratfuML9QA

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    6 februari 2019 om 20:33

    Gaaf toch!

    Login om te reageren
  4. Calimero zegt

    6 februari 2019 om 20:35

    Madness inderdaad om in je spijkerbroek op zo’n motor te gaan rijden.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      6 februari 2019 om 20:42

      @milan0: je hebt ook spijkerbroeken voor op de motor, zien eruit als een normale spijkerbroek, maar hebben wel de bescherming van een motorbroek.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        6 februari 2019 om 21:01

        @koekwaus: je ziet nu al dat dit dus niet zo’n gepantserde is

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          6 februari 2019 om 21:56

          @lekkaah: ik heb ook zon broek en je kan niet zien dat er padding in zit, en best wel dikke padding ook. Veel mensen zeggen dan ook tegen mij dat ik een andere broek aan moet maar dan laat ik ze de padding bij mn knie voelen en dan vinden ze t wel weer ok

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            7 februari 2019 om 11:17

            @b00m3rang: ik laat ze soms ook de padding in mijn kruis voelen, met wisselende reacties van beide zijden

            Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 februari 2019 om 21:32

        @koekwaus: Ze hebben niet de bescherming van een motorbroek, ze hebben een beetje meer bescherming dan een spijkerbroek. Maar een echte motorbroek is echt aanzienlijk sterker. En leer is al helemaal een andere klasse.

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          6 februari 2019 om 21:58

          @lekbak: die van mij is de lined met kevlar en heeft dikke padding op de knieen. Wel minder veilig dan een full body suit maar een “beetje meer bescherming” doet die broeken tekort vind ik.

          Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          6 februari 2019 om 22:14

          @lekbak: Met een kevlar broek kun je behoorlijk ver glijden voor je er door heen gaat hoor.. Heb er zelf ook één, voor de tourritjes in het weekend is dat voor mij prima. 200 klappen op de snelweg doe ik toch niet.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            7 februari 2019 om 07:23

            @techniekmeneer: Ik heb er één gehad die al door was na letterlijk een paar meter glijden met de brommer (50cc zundapp) bovenop me. Ik was blij dat ik mijn motorjas aan had, maar ik rij nooit meer op een echte motor zonder vol pak. Ik wil echt niet weten hoe dit gegaan was bij 50kmh of harder en een motor van 200 kilo erop. Was niet een knakenbroek trouwens.

            Login om te reageren
    • dragspert zegt

      7 februari 2019 om 08:25

      @milan0: Ik rij in de zomer vaak zat met korte broek, shirt en teenslippers op de motor hoor. Heerlijk door de polder heen. Doorgaans dan niet harder dan 80. En voor iedereen die me gek verklaard, we hadden vroeger bijna allemaal wel een scooter die 80 reed en daar zat je ook niet in een vol lederen pak op. En die dingen hebben een stuk slechtere wegligging dan een Ducati.

      Login om te reageren
      • haaren zegt

        7 februari 2019 om 09:26

        @dragspert: tot je ooit eens onderuit gaat en er geen vel meer op je arm en been zit, dan ook niet zeuren. Vroeger deden we wel vaker onneuzelen dingen, nu wordt je geacht de gevaren en gevolgen te overzien

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 februari 2019 om 10:40

        @dragspert: vroeger… toen zat ik in een korte broek op de achterbank van de Opel Ascona, de bezwete beentjes plakten aan de skai bekleding want airco hadden we toen nog niet. Als pa dan eens een bocht wat sportief instuurde dan gleed je door de centrifugaal krachten naar de buitenkant en scheurde het vastgeplakte vel los van de bank. Best wel pijnlijk. Dat gevoel, maar dan 100.000 keer zo erg, stel ik me voor als je met een korte broek een schuiver maakt over asfalt na een val met je motorfiets.

        Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        8 februari 2019 om 11:56

        @dragspert:
        Sukkel!

        Login om te reageren
  5. ruben1997 zegt

    6 februari 2019 om 20:45

    1+1 is 2, dus 1300+1300 is dan toch 2600? Geen 2300 cc?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      6 februari 2019 om 21:12

      @ruben1997: Twee aan elkaar gebreide blokken, denk dat de slag net iets kleiner is.

      Login om te reageren
      • ruben1997 zegt

        6 februari 2019 om 21:14

        @moveyourmind: daar heb je een goed punt! Nog niet overna gedacht

        Login om te reageren
    • e39540itouring zegt

      6 februari 2019 om 21:15

      @ruben1997: cilinderinhoud is boring x slag. Wellicht is de slag wat kleiner geworden door bepaalde aanpassingen. Aannemelijker is eigenlijk een kleinere boring d.m.v. andere cilinderbussen en zuigers. En 300cc minder over 12 cilinders is maar 25 cc per cilinder minder.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        6 februari 2019 om 23:09

        @e39540itouring:

        Ik denk juist kleinere slag.

        Boring aanpassen is een hoop werk. Die bussen moet je waarschijnlijk op maat laten maken. En dan nog maar zuigers vinden die erbij passen.

        Hij moest toch de krukas al verbouwen om 2 drijfstangen op de kruktappen te kunnen plaatsen. Dan is de stap naar een custom krukas niet wereldgroot (als je al custom carters enzo aan het doen bent).

        Daarnaast heeft de originele z1300 een hele lange slag tov zijn boring. Misschien heeft hij hem teruggebracht richting “vierkant” om hem wat beter toeren te kunnen laten maken.

        Login om te reageren
  6. mats106rallye zegt

    6 februari 2019 om 20:53

    Gave projecten dit altijd! Toch blijf ik een 16 liter V12 zoals in vroegere Bentleys veel gaver vinden! Alsof het een bom is die steeds weer afgaat

    Login om te reageren
  7. cazzo046 zegt

    6 februari 2019 om 20:59

    Gaaf ding, heel mooi gemaakt.
    Maar of dat nou lekker zit, met je schenen tegen het kleppendeksel…

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    6 februari 2019 om 21:33

    Held!!!!1!!

    Zo zegt men dat toch, toch?

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      7 februari 2019 om 11:55

      @Esprit_de_Flandre: Ja en dan vooral met die “1” ertussen voor het maximale effect.

      Login om te reageren
  9. dirkv zegt

    6 februari 2019 om 21:37

    Wat loopt dat ding gaaf stationair, daar ga ik gerust met een kop koffie naast zitten en dan af en toe even aan die gashendel draaien.

    Login om te reageren
  10. remco86 zegt

    6 februari 2019 om 21:42

    Net even door zijn Facebook pagina gescrold, petje af!
    Zag 4- en 5-cilinder 2-tak blokken, maar ook een 5-liter 2-cilinder!

    Login om te reageren
  11. jeroenwz zegt

    6 februari 2019 om 21:42

    Cool zeg! Knap gedaan.
    Ik ken de van Veen OCR (met Wankel motor!) en de Benelli met V6, maar dit is echt heel anders!
    Het enige dat er op lijkt is de Dodge Tomahawk, met de V10 uit de Viper. Maar die ziet er veel extremer uit dan deze. En dat maakt deze V12 motor extra knap
    http://static.dudeiwantthat.com/img/autos/motorcycles/dodge-tomahawk-8719.jpg

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    6 februari 2019 om 21:45

    Heel gaaf, mooi gedaan! Zou niet willen ruilen met mn eigen brommer, maar een puik staaltje vakwerk.

    Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    6 februari 2019 om 22:23

    Heel knap gemaakt… maar doe mij toch maar ene compacter blokje ?
    2 cilinders vind ik het best. En liefst in een V ?

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    6 februari 2019 om 22:27

    Het moet toch reteveel geld kosten om voor zo’n motor een volledig nieuw onderblok en krukas te maken.
    Ik vraag me ook echt af hoe je daar aan begint…

    Login om te reageren
  15. kenner zegt

    7 februari 2019 om 06:58

    V6 V6 = W12 dan toch eigenlijk

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      7 februari 2019 om 07:53

      @kenner: Hangt er vanaf hoe je de blokken monteert. Bij 2 VR6 motoren welke je in V opstelling plaatst krijg je een W12. Deze 2 V6 motoren zijn ´gewoon´ in lijn opstelling geplaatst waardoor je nog steeds een V vorm hebt.

      Login om te reageren
      • nickmercedes zegt

        7 februari 2019 om 09:41

        @dutchdriftking: Het zijn 2 6-in-lijn blokken welke bij de krukas zijn gekoppeld dus de twee cilinderbanken zijn eigenlijk de oude blokken. Dus zodoende een V12.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          7 februari 2019 om 09:55

          @nickmercedes: aha, weer wat geleerd.

          Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    7 februari 2019 om 07:56

    Het ziet er vooral zo origineel uit, dat is wellicht nog wel het gaafste.

    Login om te reageren
  17. clubbtraxx zegt

    7 februari 2019 om 17:56

    Dit is al heel wat jaartjes oud, maar wel enorm gaaf gedaan.
    Brings back memories want ik had zelf een Z1300 in exact dezelfde kleur. Tot ie gejat werd dan…
    Anders had ik ‘m nu waarschijnlijk nog steeds gehad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North