• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze bad boy had een Viper V10

Auteur: Author, gepost 15 augustus 2017 om 17:01 – 14 Reacties

Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10Afbeelding Deze bad boy had een Viper V10

Deze bad boy had een Viper V10
Geen Motorblog-grappen, want hij heeft gewoon vier wielen!

Knotsgek, knotsgekker, knotsgekst. In 2003 kwam Dodge op de proppen met de Tomahawk: een “motorfiets” met vier wielen en de dikke vette 8.3 liter V10 uit de Dodge Viper. Het blok is zoals je op de foto’s ziet nogal prominent aanwezig, daarnaast vallen natuurlijk die vier wielen op.

Om de Tomahawk de hoek om te krijgen en toch de benodigde stabiliteit te geven, kantelden de wielen naast elkaar. Een beetje hetzelfde als bij de Piaggio MP3 (rijtest) het geval is, maar dan ook op de achteras. En met 500 pk. En een gewicht van 680 kg.

De Tomahawk had een theoretische topsnelheid van 680 km/u als we Dodge mogen geloven. Desalniettemin is het ding nooit aan onafhankelijke tests onderworpen. Bovendien was deze gigant niet straatlegaal. Dat weerhield enkele rijke enthousiastelingen er niet van om replica’s van dit bizarre apparaat te kopen, allen tegen een prijs van 555.000 USD. Best een hoop geld, voor een bijzettafel met 500 pk. Deze motor is dan ook niet ontworpen als een vervoermiddel, maar als een kunstobject op wielen.

Tomahawk

Overigens gebeurde wel het nodige aan de V10 voordat ‘ie in de Tomahawk werd geschroefd. De wet sump smering maakte plaats voor dry sump zodat het blok lager werd. De enkele radiateur werd vervangen door twee kleinere exemplaren en de ventilator werd geleend van de Porsche 911.

Al met al was deze Tomahawk een volstrekt onberijdbare exercitie die we toch effe de revue wilden laten passeren. We besteedden trouwens ook al eens aandacht aan een motor met vier wielen en een Maserati V8, die check je HIER.

Ook interessant!

  • Deze kan van jou zijn
    Koop de groenste Dodge Viper van Marktplaats
  • The Collectables - Dodge Viper SR II
    Dodge Viper SR II
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Dodge, motoren, V10, vergeten-concept, Viper

Vorig bericht: « Mysterieus prototype rolt door Amsterdam
Volgend bericht: Porsche haalt Panamera Diesel tijdelijk uit het gamma »

Lees Interacties

Reacties

  1. Davidov zegt

    15 augustus 2017 om 17:17

    Geweldig bruut ding was en is dit nog steeds :)

    Login om te reageren
  2. MARS zegt

    15 augustus 2017 om 17:25

    Motorblok(g) ?

    Login om te reageren
  3. racerx zegt

    15 augustus 2017 om 17:30

    Ik was destijds al fan, nu nog steeds. Wat zou ik dat ding graag eens de sporen geven op een verlaten vliegveld!

    Login om te reageren
  4. apriliarsv zegt

    15 augustus 2017 om 17:35

    Lekker onafgeveerd gewicht met die massieve velgen. Dragstrip only..

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    15 augustus 2017 om 17:35

    Het Maserati exemplaar geniet toch mijn voorkeur.

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    15 augustus 2017 om 17:47

    Als de wielen minder als 480 mm uit elkaar staan zien de regels het als 1 wiel schijnbaar

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      15 augustus 2017 om 21:11

      @rob5nismo: dan

      Login om te reageren
  7. serialchiller zegt

    15 augustus 2017 om 19:11

    Niet straatlegaal, gemaakt als kunstobject, 500pk V10… laat ik daar eens op gaan rijden in een korte broek, shirtje en zonder helm!

    Login om te reageren
  8. gerjan zegt

    15 augustus 2017 om 20:20

    Ik vind de motor met allemaal kettingzaag motoren nog mooier

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    15 augustus 2017 om 21:08

    Je kunt ook gewoon een boss hoss kopen voor 10% van dat geld. Net zoveel vermogen, bijna net zoveel gewicht maar wel te rijden.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      15 augustus 2017 om 21:20

      @lekbak: Shit, je bent me voor…

      Login om te reageren
      • tenthamendment zegt

        15 augustus 2017 om 21:46

        @simonmc: en een jas van dakleer erbij…

        Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    16 augustus 2017 om 04:52

    Wat een bruut ding zeg! Straatlegaal of niet, wat voor ballen moet je wel niet hebben om zo’n ding te temmen

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      16 augustus 2017 om 10:29

      @toyotafortuner: voluit kan Valentino Rossi dit nog niet temmen denk ik zo ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North