• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is écht geen Volkswagen Transporter T1

Auteur: Dizono, gepost 29 november 2015 om 13:59 – 27 Reacties

Afbeelding Dit is écht geen Volkswagen Transporter T1Afbeelding Dit is écht geen Volkswagen Transporter T1Afbeelding Dit is écht geen Volkswagen Transporter T1Afbeelding Dit is écht geen Volkswagen Transporter T1

Palten Diesel
Vindt het betere kopieerwerk tegenwoordig plaats in China, net na de Tweede Wereldoorlog konden ze er in Oostenrijk ook wat van. Maak kennis met de Palten-Diesel.

Als Hollanders blijven we het maar wat graag herhalen: het idee voor de eerste Volkswagen Transporter kwam van onze eigen Ben Pon. Hij zag in de VW-fabriek transportwagentjes rijden op basis van Kever-techniek. In een aantekeningenboekje krabbelde hij een busjescarrosserie op die techniek en liet de tekeningen aan de directie van VW zien. De rest is geschiedenis.

Wat tegenwoordig echter ondenkbaar is, was met de eerste Volkswagen Transporter wel degelijk het geval: hij was niet leverbaar met dieselmotor. Volkswagen gebruikte louter Kever-blokjes en die kwam alleen met beninzemotoren. Het Oostenrijkse Palten zag een gat in de markt en ontwierp zelf een bestelbusje, maar dan met dieselmotor. Alhoewel, ontwerpen is misschien een te groot woord. De overeenkomsten tussen de Volkswagen Transporter T1 en de Palten-Diesel zijn meer dan toevallig.

Het motorblok bevond zich op precies dezelfde plek als in de Transporter: achter de achteras. Was de T1 al niet heel erg overdreven gemotoriseerd, de Palten-Diesel doet daar nog een schepje bovenop (of juist eronder). Een tweecilinder diesel -luchtgekoeld uiteraard- van één liter. Naar turbo’s zoek je tevergeefs, waardoor het vermogen blijft steken op een uiterst magere 20 pk. De geclaimde top van 75 km/u haal je waarschijnlijk alleen als het busje leeg is en niet als je deze met de maximale 800 kilo laadt. Hoeveel er precies gebouwd zijn? Gezien de foto’s minimaal twee exemplaren, maar daarvan ontbreekt momenteel elk spoor.

Transporters van hout en kunstleer

Niet alleen in Oostenrijk werden de T1’s gekopieerd, in Duitsland zelf konden ze er ook wat van. Oost-Duitsland om precies te zijn. Daar keken ze verlekkerd naar de fraaie busjes van de West-Duitsers. En dus werd menig Kübelwagen, erfenissen van de Tweede Wereldoorlog, omgetoverd tot T1-look-a-like. Wel met een viercilinder boxer ditmaal, maar omdat staal kostbaar was in de DDR, werd de opbouw gemaakt van met leerdoek overspannen hout. En dat kon, zoals je hieronder ziet, nog best overtuigend lijken.

DDR bus op Kubel Chassis

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Volkswagen Transporter Sportline
    Volkswagen Transporter Sportline is de ultieme sportbus
  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt
  • duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats
    Dit is duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, klonen, kubelwagen, T1, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Vergaap je aan de auto’s in deze immense droomvilla
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Abu Dhabi 2015 »

Lees Interacties

Reacties

  1. e1000bmw zegt

    29 november 2015 om 14:11

    In het geval van de Palten: kopieerwerk, of werd er gewoon een kale body besteld, welke dan in Oostenrijk van een motorblok voorzien werd?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 november 2015 om 14:31

      @e1000bmw523i: Hoewel er weinig info over de Palten-Diesel bekend is, lijkt me dat onwaarschijnlijk. De body verschilt daarvoor te veel van een echte T1. Kijk maar eens naar de voorruit bijvoorbeeld: uit één deel! VW deed dat pas met de T2. Ook de plaatsing van de lampen is anders.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        29 november 2015 om 23:35

        @dizono: ik zie nergens een bouwjaar or what so ever. Dus wellicht is de Palten pas ten tijde van de T2 (eigenlijk T1B) ontstaan?

        Idd, de koplamppositionering wijkt af, maar de rest komt wel (vrijwel) overeen.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          30 november 2015 om 10:15

          @e1000bmw523i: Never mind. De T2 (T1B) had een groter glasoppervlak.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            30 november 2015 om 13:55

            @e1000bmw523i: T1 1950, Palten 1954.

            Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    29 november 2015 om 14:39

    Ik kende hem, oost Duitsland steelde wel wat meer. Even offtopic: Max haalde Carlos in 11 plek! Nu nog die rus

    Login om te reageren
  3. 5cilinder zegt

    29 november 2015 om 14:45

    Hoe heten die Russische/Sovjet busjes eigenlijk? Zie ze soms in Nederland ook wel voorbijkomen. Lijkt ook wel redelijk op de T-busjes van VW.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 november 2015 om 14:49

      @5cilinder: Bedoel je de UAZ 452?

      http://www.madeinrussia.cz/photos/article/resized/197-3788-uaz-452-passenger.jpg

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        29 november 2015 om 14:54

        @dizono: De Barkas B1000 ?http://raritetcars.ru/wp-content/uploads/2013/07/Barkas-B-1000-729×486-980f8e90dcf13a69.jpg

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          29 november 2015 om 14:56

          @henkhupelschoten: Die is niet Russisch, komt uit de DDR.

          Wat te denken van deze schitterende RAF-977 uit de voormalige USSR:
          http://pds.exblog.jp/pds/1/201308/29/14/a0231314_20325251.jpg

          Was gek genoeg vorig jaar nog in een reclame van de Duyvis te zien.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            29 november 2015 om 15:42

            @dizono:
            Die RAF, die kende ik niet !
            Bedankt !

            Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            29 november 2015 om 23:15

            @dizono: Fuif’es met duyvis, klopt ja! Vind hem reouwens wel erg mooi! Raar dat zo’n ding hier beland.

            Login om te reageren
            • Dizono zegt

              29 november 2015 om 23:22

              @henkhupelschoten: Voila, gevonden!

              http://static.autoblog.nl/images/wp2015/divers/duyvis-raf-screenshot.jpg

              Login om te reageren
              • henkhupelschoten zegt

                30 november 2015 om 14:00

                @dizono: Ja hoor! Held! Was mij niet opgevallen haha!

      • 5cilinder zegt

        29 november 2015 om 20:41

        @dizono: Die bedoelde ik ja. Gave dingen net zoals de overige linkjes die hier geplaatst zijn. Toch veel mooier dan de gemiddelde transporter/transit. Zowieso de laatste tijd een beetje gaan verdiepen in Russisch spul van grote Ural 6×6 trucks tot ural zijspan motorfietsen. Gave voertuigen en het loopt op zand.

        Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      29 november 2015 om 15:03

      @5cilinder: barkas

      Login om te reageren
    • spidermann zegt

      29 november 2015 om 15:11

      @5cilinder: barkas mss

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 november 2015 om 15:18

    En tegenwoordig staat heel het internet vol met T1/T2 busjes met Porsche 6 pitter boxers. Toch de mooiste oplossing!

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    29 november 2015 om 15:44

    Och DE idee van de Kever is ook schaamteloos gejat door Dr Porsche dus……….

    Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      29 november 2015 om 20:52

      @desjonnies: Tatra toch? Uit de vooruitstrevende jaren 30 ideeën van de Tjechen zijn heel wat VW producten ontstaan.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    29 november 2015 om 16:19

    Leerdoek als in namaak leer? Inderdaad redelijk bizar. Vond de Schwimwagen 166 altijd geweldig.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 november 2015 om 17:29

      @pomoek: In begin jaren ’50 niet heel vreemd in de DDR.

      Lloyd 300 heeft het ook:
      http://i.auto-bild.de/ir_img/6/5/1/6/4/7/Lloyd-LP-300-560×373-28c52c0dc6db9888.jpg

      En wat te denken van de Velorex
      https://classiccarweekly.files.wordpress.com/2012/11/1959-velorex-oskar.jpg

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 november 2015 om 17:34

      @pomoek: Overigens, om daarop door te gaan, het leerdoek werd later vervangen door Duroplast. De Zwickau P70, de voorloper van de Trabant, was volgens mij de eerste. Maar het kunststof plaatwerk is nog steeds gemonteerd op een houten frame.

      http://p-70.wbs.cz/01.jpg

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        29 november 2015 om 17:44

        @dizono: Geweldig, dank voor de reacties!

        Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    29 november 2015 om 18:02

    De Volkswagen T1 is natuurlijk dé publiekslieveling onder de bestelbussen…

    Zo’n spijltjesbus is dan ook bijzonder mooi. Echt een sterk ontwerp met die voorplecht waarin de lijn onder de zijruiten toeloopt in een punt om zo snelheid uit te stralen. Terwijl het in werkelijkheid het eeuwen duurde voordat je een beetje op snelheid kwam.

    De Volkswagenbus wordt vaak als oervader gezien van de bestelbussen, maar er was in die tijd meer te koop. Onder andere de Citroën HY en de Renault Goelette. Én praktisch gezien hadden de Fransen toch net iets meer te bieden. Zo kon de HY geleverd worden met lange wielbasis, tal van carrosserie-opbouwen (zelfs met op opbouw voor paardentransport, laag of hoog dak en dan heb ik de helft nog niet genoemd. Niet voor niets is etcetera een Frans woord. Bij de Volkswagen waren de mogelijkheden stukken beperkter, dat de motor achterin lag had zo zijn beperkingen.

    Ook de Goelette was er in tal van varianten. Van dichte bestelwagen voor de Posterijen, een bakwagen (camionette voor de Belgische lezers) tot en met een verhoogde vierwielaangedreven versie voor het leger, waarvan akte in het volgende filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=Qynk1bsYpJk

    Ondanks de populariteit van de Volkswagen Transporter toen én nu gaat de eer toch naar de Fransen als het op praktisch nut aankomt. En qua looks doen zo’n sinistere HY en zo’n charmant vormgegeven Goelette niets onder voor hun Duitse tegenspeler.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 november 2015 om 19:10

      @moveyourmind: Vergis je daar niet in, de Transporter T1 is ook geleverd in tig verschillende varianten: Dichte bestelwagen, pickup (Pritsche), Doppelkabine Pritsche, Kombi, Samba (in ik meen drie versies, met verschillende aantallen ramen), met verhoogd dak,

      http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery-full/v/volkswagen/t1/volkswagen_t1_1.jpeg

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        29 november 2015 om 23:18

        @dizono: Als je ooit een t1 met 23 ruiten vindt voor een prikkie, kopen!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North