De Lightyear-veiling zit erop en de opbrengst is bekend.
Het zou zomaar kunnen dat er nooit meer een Lightyear gebouwd gaat worden (doorstart of niet), dus de veiling van de inboedel was een unieke kans om er eentje te bemachtigen. Er kleefden wel wat nadeeltjes aan de aangeboden Lightyear 0’s. Zo zijn ze niet straatlegaal, om maar iets te noemen.
Toch is er nog best wel wat geboden, zo blijkt. De opbrengst van de Lightyear-veiling is namelijk bekend en die valt op zich niet tegen. De klapper was een prototype dat wegging voor bijna een ton (€98.888 om precies te zijn).
Dit was ook de fraaiste van het stel, omdat het de enige was met een (bijna) compleet interieur. Je kunt er echter niet zoveel mee, want dit was een statische showauto met een topsnelheid van circa 20 km/u…
Met de andere prototypes kun je potentieel wel harder rijden. Die zijn alleen wat minder fraai (lees: niet) afgewerkt en de startprocedure is ook vrij omslachtig. Maar goed, deze auto’s zijn natuurlijk niet gekocht om er zo mee weg te rijden.
Voor de meest complete rijdende prototypes zijn overigens bedragen van €85.000 en €70.000 betaald. Een van de gecamoufleerde prototypes ging weg voor 45 mille en een accupakket voor hetzelfde bedrag. In totaal bracht de veiling €650.000 in het laatje.
Dat was meer dan de curator verwacht had, maar het is bij lange na niet genoeg. De curator heeft namelijk al voor €17 miljoen aan vorderingen binnengekregen en dat is nog lang niet alles. €650.000 is natuurlijk ook kleingeld als we het hebben over een failliete autofabrikant.
Als Autoblog hebben we trouwens nog geprobeerd een steentje bij te dragen door mee te bieden op printer cartridges, maar helaas zijn we overboden…
Foto’s: Troostwijk Auctions
Via: Omroep Brabant
ukbob zegt
e650.000…
Dat geeft het VAG concern per jaar uit aan wc papier ongeveer..
mc96 zegt
En Red Bull Racing aan catering 😀
drdre1 zegt
Weet niet wie er nou officieel met de scepter zwaaide binnen dat bedrijf (op papier de CEO, maar mss speelde er nog meer mee in de gehele financiële constructie), maar het lijkt toch een hoogvlieger te zijn. Marketingmanager/PR manager van Google was aangenomen, vast niet goedkoop, er waren tot voorkort nog vacatures voor het invullen van de 2e fase van het hele plan (de productie) en de CEO wist dan bij RTLZ ook nog te vermelden dat het redden en overeind houden van Lightyear een haalbare kaart was, ook al ging je maar met ongeveer 1/5e deel van je medewerkers verder. En alle financiële verliezen werden netjes afgehandeld. 🤔 Wannabe-visionair die voor de bühne de boel financieel aantrekkelijk probeert te houden, terwijl het schip zinkende is. Een soort Titanic kapitein.
metalmike zegt
Ik komen bij mij wat herinneringen Spyker naar boven zoals je dit beschrijft.
drdre1 zegt
Nouja, dit is mijn beeldvorming, als iemand meer weet wat er achter LY zat, wat er mis ging en waarom ze nu de kleine LY proberen te financieren, ik ben benieuwd?
mashell zegt
Elon Musk betaalde 47 miljard voor Twitter en ging ook maar met een vijfde van het personeel verder. De CEO heeft dus gewoon zijn grote voorbeeld gevolgd.
avocado zegt
Het hoogste bod voor lot 1 was volgens mij 98.888eu. Oh en vergeet de 18%fee + 21%btw niet, daarvoor alleen al kun je een leuke C-segmenter voor kopen.
Flutterbear zegt
Met leuke C segment bedoel je zeker geen Focus RS?
mashell zegt
Maar de grote vraag is natuurlijk, wie kocht dat prototype? Het Louwman museum?
tenaci zegt
Zouden dat niet gewoon andere fabrikanten zijn die wel eens op hun gemakje willen uitpluizen wat dit nu precies is en wat ze er zelf mee kunnen?
Flutterbear zegt
Zo bijzonder is de techniek niet. Je kan beter een oud medewerker aannemen.
Hubert zegt
Daarom hebben ze dus alle IP in een aparte BV zitten.
Reimon zegt
Dat dacht ik ook al.. wel een uniek stukje Hollandsche autogeschiedenis. Kort maar krachtig.
piebepost zegt
En nu beschikt HankiPanki Shanghai Automotive over een volledig uitgewerkt prototype van een grootschalig vermarktbare zonnecelauto.
luittinke zegt
Dat “grootschalig vermarktbaar” was juist hetgeen dat een beetje tegenviel. Dat zal HankiPanki Shanghai Automotive ook niet volledig ontgaan zijn verwacht ik.
Habanero zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk onverkoopbaar ding in de echte wereld was dit. Ik ga niet beweren dat het idee an zich zo verkeerd was, de vorm was dat absoluut wél. Zoals zoveel automobiel-experimenten, die in hun extreem avant-gardisme alleen maar meegelift hebben met het uiteindelijk faillissement. Dus ja, deze prototypes zullen wel ergens in een mooie verzameling van soortgelijks belanden.
p993 zegt
Bij mij andersom: twijfel aan het idee maar het model is nog te pruimen.
De zonnecellen leveren in NL te weinig op en bovendien stal ik mn autos liefst binnen; dat helpt ook niet mee 😄
drdre1 zegt
Functie boven vorm, het ging om de laagste Cw-waarde.
Flutterbear zegt
Als ze in plaats van hub motoren achter een fatsoenlijke elektro motor erin hadden gehangen was ik wel geïnteresseerd geweest. Nu was het met 10s naar de 100 gewoon te traag voor z’n dure auto.
mashell zegt
Maar de vorm was juist heel erg Citroën CX. Ongebruikelijk maar wel mooi.