Geen mooie ronde dingen voor je neus dus.
De huidige generatie BMW 5-serie (rijtest) is sinds 2016 op de markt. Dat betekent dat er, zoals we dat met zijn allen hebben afgesproken in de autowereld, volgend jaar een facelift op het programma staat alvorens de G3x de laatste drie jaar van zijn leven ingaat. Met de facelift van de 7-serie nog vers in het geheugen, houden we ons hart vast voor wat BMW met de neus van de Fünfer gaat doen. Maar dat gezegd hebbende, als klant hoef je meestal niet naar de neus te kijken en is het alleen maar een voordeel dat andere mensen dat ook niet willen doen: zij gaan dan tenminste aan de kant voor je op de snelweg.
Waar je als bestuurder wel tegenaan zit te gluren, is het dashboard van je auto. Voor 5-serie rijders is dat geen straf, want waar BMW de bal in het verleden nog weleens liet vallen als het aankwam op de zachtste dashboards maken (ik kijk naar jou, prelift E6x), zitten de Münchenaren tegenwoordig minimaal op niveau van de concurrentie. Persoonlijk vind ik zelfs dat BMW de mooiste en zachtste interieurs maakt van de Duitse drie momenteel, met als extra bonus dat je nog een echte iDrive controller hebt. Gelukkig zal de gelifte versie van de 5-serie deze ook weer gewoon krijgen, zoals we nu weten dankzij de configurator van onder andere BMW Maleisië. Daarop is het nieuwe dash namelijk stiekem al te zien.
De update brengt een upgrade met zich mee naar iDrive 7.0, waar de vorige het nog moest doen met versie 6.0. Het scherm aan de top van je center stack meet 12,3″. Een andere opvallende verandering betreft de klokkenwinkel. Bij de huidige versie in crisas-uitvoering bestaan die nog uit ronde units, maar op de foto zien we BMW’s nieuw gevormde digitale metertjes terug zoals die nu ook optioneel verkrijgbaar zijn. Zelfs collega @rubenpriest, die normaal altijd het nieuwste van het nieuwste wil hebben op tech-gebied, snapt dat dit een dikke achteruitgang is. Het is nog even de vraag of de ronde meters blijven bij de instappers, maar dat wagen we te betwijfelen. Beter geslaagd is de nieuwe pook van de automaat, die er wat slanker uitziet dan voorheen.
Behalve innerlijke wijzigingen en de gevreesde uiterlijke wijzigingen zullen er ongetwijfeld ook wat technische updates onder de kap te vinden zijn. Meest spannende daarvan wordt potentieel de nieuwe V8 die BMW volgens de geruchten aan het ontwikkelen is voor de M5. We houden je uiteraard op de hoogte als we weer eens een man in een regenjas spreken.
tweetyv6 zegt
Zo hey. Wat ziet dat display op het dashboard er aftermarket uit zeg.
Foeilelijk. Hoeveel display heeft de mens nodig…. kan toch tegenwoordig allemaal in de digitale ‘klokkenwinkel’ verwerkt worden, of niet?
astonmartinvanquish zegt
@tweetyv6: bij Audi en Mercedes zie je pas echt hoeveel display een mens nodig kan hebben
dromedaris zegt
@astonmartinvanquish: audi en mercedes lopen mijlenver vooruit op hun interieurs. BMW is té duits op dat vlak, veel te braaf en zodoende achterhaald. Mercedes en Audi zijn op dat vlak veel vooruitstrevender.
Just my two cents.
dromedaris zegt
@dromedaris: op welk vlak? Op dat vlak.
jaapiyo zegt
@dromedaris: bwoahhh…Ik vind het dus geen vooruitgang die touchscreens. Daarbij denk ik dat het ook gewoon goedkopere techniek is. VAG propt die dingen tegenwoordig ook in een Polo. Het ziet er wel swanky uit (totdat je het gebruikt en er allemaal vette vingers op zitten), maar doe mij maar zo’n Bimmer interieur. Daarbij gebruikt BMW tegenwoordig ook de zachtste plastics.
astonmartinvanquish zegt
@dromedaris: misschien wel vooruitstrevender, maar naar mijn mening niet persé mooier
berlinetta zegt
@dromedaris: Waarmee zijn ze dan precies vooruitstrevender volgens jou?
poes zegt
@dromedaris: joh, uiteindelijk doet het er geen ruk toe. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde. Uiteindelijk gebruik je 90% van al die onzin functies toch niet. Ik vind het erger dat je continue naar die vreselijke tellers zit te loeren.
Shenkie zegt
@dromedaris: que ergonomie staat BMW eenzaam aan de top, wat dat betreft is de vooruitgang van de anderen enkel achteruitgang..
rhellema zegt
@dromedaris: en probeer dat vlak nu eens gedetailleerd te omschrijven?
560pk zegt
@dromedaris: MB en Audi dash net zo vooruitstrevend als 4 jaar geleden een IPhone 4 en zal dus net zo snel verouderen.
sollie1984 zegt
@dromedaris: ik stap wel eens achter het stuur van de nieuwe generatie Mercedessen maar na een tijdje lijkt dat interieur een beetje verouderd. Kan aan mij liggen maar zo speciaal is het niet.
kroon zegt
@astonmartinvanquish: enkel Audi toont van de Duitse merken hoe net een interieur kan te zijn. Bij Mercedes is het een grote rommel met enorme langwerpige tablets. BMW loopt inderdaad hopeloos achter. Ook wat de gebruikte materialen en net design betreft is het een rommel. Kijk bijvoorbeeld eens naar de X3 in het midden aan de rechterkant van de luchtroosters. Wat is dat voor rommelig hoekje?
Naast nette Audi interieurs doen vooral de niet Duitse merken het veel beter. Vooral JLR en Volvo streven de Duitse merken ver voorbij in modern en net interieur design.
berlinetta zegt
@kroon: En probeer je mening nu eens niet te verkondigen als een feit. Design is voor iedereen anders.
bischero zegt
@kroon: Volvo ziet er leuk uit maar BMW werkt veel intuïtiever en logischer en daarmee beter. Ervaring met beide recente modellen.
Ik ben onder de indruk van zowel brouwkwaliteit van MB en Audi, maar wil er liever niet in zitten, vond het gewoonweg niet mooi.
stfu zegt
Wat een klein scherm ;)
nout zegt
Ouderwets in z’n nieuwigheid, wauw. Had veel meer van BMW verwacht..
vaakbenjetebang zegt
Het oogt vooral rommelig. Zo veel lijnen die van niks naar nergens lopen, dan weer kaarsrecht, dan weer met een onbegrijpelijke curve. Zo veel verschillende materialen en oppervlaktetexturen (en dat op de foto al…), zo veel kleuren. Nee, mij kan het niet bekoren.
Enkel de iDrive-controller is sinds de E60 geëvolueerd tot een vrijwel perfect instrument. De rest… bwoah.
mashell zegt
@vaakbenjetebang: echt onbegrijpelijk… Een horizontaal uitgelijnd dashboard en dan zetten zo’n rond ding pal voor de neus voor de bestuurder.
lompey zegt
Had een interieur van 10 jaar terug kunnen zijn
schreute01 zegt
Wat een bij elkaar geprakt zooitje!
mpgc zegt
Ziet er prima uit! Niet zo kitsch als een Mercedes interieur ?
wimof zegt
Als dat zo verder gaat komt men er op een dag achter dat de mens 2 ogen te weinig heeft.
poes zegt
Ik vind de nieuwe ’tegendraadse’ BMW tellers echt ongelooflijk lelijk. En, oké, misschien ben ik niet hip en trendy genoeg (grote kans), maar geef me dan in ieder geval de keuze om het display naar eigen wens in te stellen. Onbegrijpelijk. Zo makkelijk om te implementeren. En het liefst wil ik dan het klassieke lettertype, die blijft het mooist :)
edward330d zegt
@poes: twee zielen één gedachte…
lekkerlinksrijden zegt
@poes: Mazda
spidermann zegt
@poes: zo zie ik het ook. Mooie ronde klokken zonder al die elektronische “schnickschnack”.
edward330d zegt
Wat een misser van bmw… Waarom niet ronde tellers die de juiste kant op draaien…. Had dan in ieder geval de keuze gelaten tussen deze tellers en de conventionele ronde tellers.
mashell zegt
@edward330d: omdat op deze manier er meer ruimte is voor een kaart er tussen. De vijfseries zijn toch allemaal automaat, de toerenteller is dan vooral decoratie, kijk je nooit naar.
harrie zegt
Zacht plastic, erg belangrijk voor echte petrolheads.
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Dat had ik vroeger ook al met mijn technisch Lego. Het voelde gewoon niet priemiejum.
karaya zegt
Geen ronde meters meer dus, het is wachten op vierkante wielen.
571ay zegt
Tijd vliegt…
xlr8rcarbon zegt
Of ik snap het artikel niet of er klopt geen hout van. Dit is helemaal niet het LCI dashboard. Dit is gewoon de modeljaar update sinds productiemaand juli 2019 voor zowel de G30, G31 als G32. Belangrijkste wijzigingen bij de LCI medio 2020 wordt de upgrade naar mild-hybrids, phev 545e met 6 in lijn naast de 530e en upgrade van driving assistant plus naar DA prof. Geen wijzigingen in het interieur. Exterieur daarentegen………
rovadepo zegt
@xlr8rcarbon: wat is dan het externe update vlak? De tellers en pook zijn toch beduidend anders dan de huidige?
slak12345 zegt
@xlr8rcarbon: @autoblog: inderdaad, dit is helemaal geen nieuws… gewoon een productieaanpassing die zelfs al wordt uitgeleverd. De pook is trouwens onveranderd, was al exact zo. Enige verschil is iDrive en de tellers…
slak12345 zegt
@slak12345: en het model kwam pas begin 2017 op de markt
peke zegt
Audi maakt die pook juist zo fraai: dat kan beter dan zo’n fier recht opstaand apparaat.
Verder: niet bijzonder vooruitstrevend om te zien, maar misschien juist daarom ook wel geslaagd. Die digitale schermen oogt fraai maar werkt m.i. minder fraai.
bisazza zegt
Perfect interieur. Overigens, heel stijlvolle auto zo’n fünfer met de juiste (19”) wielen
dwfc zegt
Zeker niet kopen dan
marcus1963 zegt
Qua interieurs loopt bmw ver achter. De exterieur design worden steeds beter.
dolledries zegt
Droevig onsamenhangend geheel.
alexnaoumov zegt
G30 heeft dit dash en idrive 7.0 al in Nederland ook hoor..
alexnaoumov zegt
Heel deze post gaat gewoon over het huidige interieur en infotainment van de 5 serie en de foto heeft niets met de lci te maken.
Dutchdriftking zegt
Erg jammer dat er niet gewoon ronde klokken meer in zitten. Dit leest zo níet fijn af!
marcow zegt
Bij de LCI komen juist de gewone tellers weer terug. Na protestmars…
dikkereinier zegt
Dit is op het optionele live cockpit na hetzelfde dashboard als dat van de huidige. Qua bediening veel eenvoudiger en logischer dan dat van zijn concurrenten.