• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “Buitenwereld verwachtte teveel van ons”

Auteur: jaapiyo, gepost 20 oktober 2019 om 15:02 – 26 Reacties

Ric


De ambities van de Losange smelten weg als een verzachtende keeltablet in de mond van Cyril Abiteboul.

Het ‘leerjaar’ is in de F1 een bekend fenomeen. Of je nou een heel nieuw team bent, met een andere motorfabrikant in zee gaat, nieuwe coureurs hebt aangetrokken of misschien een nieuw designteam hebt aangesteld; de term ‘leerjaar’ is er eentje die teambazen maar al te graag omarmen. Het haalt immers de druk een beetje van de ketel in het geval resultaten uitblijven. Kritische blikken van media en geldschieters kunnen zo een beetje op afstand gehouden worden. Je koopt wat tijd in de hoop dat dingen volgend jaar beter gaan.

Dit jaar zien we het ook weer in de sport. Bij Ferrari is dit een leerjaar voor Charles Leclerc. Hij mag nog af en toe fouten maken zoals in Azerbeidzjan en in Japan. Dat het team daardoor punten misloopt, is oké. Ook voor Honda en Red Bull Racing is het een leerjaar, pas volgend jaar moet de combinatie echt vrucht afwerpen. Dit ondanks dat Honda toch al behoorlijk wat leerjaren gehad heeft hiervoor met McLaren en Toro Rosso, maar soit. McLaren? Ze hebben een nieuwe teamchef en zitten pas in hun tweede samenwerkingsjaar met Renault. Racing Point? Leerjaar, want er is/komt een nieuwe fabriek. Haas F1? Leerjaar, want de auto is zo brak dat die dit jaar niet meer beter kan worden, dus rijden K-Mag en Grosjean vaak met totaal verschillende setups rond om data te vergaren voor volgend jaar. Zo heeft elk team haar eigen excuus.

Of nou ja, bijna elk team. Want voor Renault moest het na een aantal leerjaren eindelijk tijd worden om te beginnen met oogsten. Althans dat was de gedachte van velen. Eind 2015 kocht La Régie ‘hun oude team’ terug van Genii Capital. De manier waarop dat ging vlak voor de jaarwisseling signaleerde al dat het eerste seizoen een jaar van overleven ging worden, evenals het aanblijven van paydriver Jolyon Palmer. Doch drie jaar later, na de vierde plaats in het WK van vorig jaar en met een inmiddels respectabel rijdersduo van Hulkenberg en Ricciardo, mocht de aansluiting met de top eindelijk weleens gevonden worden.

Na een jaar waarin Renault er niet op vooruit maar juist op achteruit lijkt te zijn gegaan (ze staan momenteel vijfde in het WK), probeert teambaas Cyril Abiteboul echter duidelijk te maken dat ‘wij’ het allemaal verkeerd hebben ingeschat. Zo hoog waren de ambities bij Renault helemaal niet, dat is slechts wat de buitenwereld ervan gemaakt heeft:

Ik denk dat onze acties en investeringen, zoals het vastleggen van Daniel [Ricciardo] en het aannemen van extra personeel mensen het gevoel heeft gegeven dat we hogere verwachtingen hadden voor dit jaar. Maar dat is niet zo. We hebben weliswaar te weinig geleverd, maar mensen hebben ook teveel van ons verwacht.

Abiteboul heeft het naar eigen zeggen wel heel zwaar met deze discrepantie:

Het is een heel zwaar seizoen, met afstand het zwaarste dat ik heb meegemaakt. Maar louter op basis van de verwachtingen. Onze echte doel was de vierde plaats. Dat is ons niet gelukt, maar we zijn vijfde.

Ja ja, het is allemaal niet makkelijk voor Cyril. Gelukkig is er vermoedelijk ook voor hem weer dat volgende jaar:

We weten dat we een aantal problemen met onze auto hebben, maar daar kunnen we weinig aan doen. We moeten het oplossen bij de auto voor volgend jaar. De auto van dit jaar heeft al ver voor de zomerstop zijn laatste grote update gehad, ik ga jullie niet eens vertellen wanneer. Alles wat we nog leren kan nuttig zijn, maar het meeste daarvan gaat in de auto van volgend jaar zitten.

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

cyril-abiteboul, daniel-ricciardo, Formule 1, Nico Hulkenberg, Racing, Renault

Vorig bericht: « Nieuw gratis automotive experience center geopend in Amsterdam
Volgend bericht: Dit is het splinternieuwe dashboard van de BMW 5-serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    20 oktober 2019 om 15:21

    Het is maar goed dat Renault een Frans team is en niet Italiaans, want dan had Abiteboul al lang z’n spullen mogen pakken. Het is niet minder dan een afgang, dat je het ene klantenteam (Red Bull) inruilt voor het andere (McLaren, en er dan nóg niet in slaagt om dat enige klantenteam vóór te blijven.

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      20 oktober 2019 om 17:50

      @RRRobert: achteraf is de koe in de kont kijken, die Abifool blues heel hood vd toren in het begin van het seized. Nu is het verhaal 180 garden gedraaid door de feiten. Die man moet weg, het management is het probleem bij Renault die maken keer op keer de verkeerde keuzes ….

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        20 oktober 2019 om 19:06

        @autodrome: Speltip 23: Zet volgende keer even auto-correct uit…

        Verder ben ik het trouwens wel eens met jouw reactie, maar het leest wat lastig.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          20 oktober 2019 om 20:21

          @gandini: Mwah… of gewoon een comment nalezen alvorens op Versturen te drukken…

          Login om te reageren
          • vroaaaaaaaaaar zegt

            21 oktober 2019 om 00:56

            @venividivici: Pot. Ketel. Zwart?

            Login om te reageren
  2. Volvo_440_turbo zegt

    20 oktober 2019 om 15:33

    Ben ik nu de dommerik of mag je niet het beste verwachten in
    de F1? En dan zeker van Renault met zo’n rijke F1-historie. Of ben ik blijven hangen in het Nigel en Ayrton tijdperk?

    Login om te reageren
  3. isn1981 zegt

    20 oktober 2019 om 15:37

    Ik las de titel en enige wat ik kon bedenken was dit wordt lachen….na het lezen van de tekst vind ik het vooral triest.

    Login om te reageren
  4. notsobig zegt

    20 oktober 2019 om 15:43

    Komische vent die Cyril Abiteboul… Nee Cyril Abiteboul, de buitenwereld heeft inmiddels geen verwachtingen meer na alle loze beloftes van jou…

    Login om te reageren
  5. emping zegt

    20 oktober 2019 om 15:45

    Mensen die iets verwachten zijn niet al te slim….

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    20 oktober 2019 om 16:02

    Cyril heeft compromitterende informatie over zijn meerderen.
    Anders is zijn aanblijven niet te verklaren.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      20 oktober 2019 om 16:06

      @harrie: Volgens mij heeft Abiteboul voornamelijk verantwoording moeten afleggen aan Ghosn en die is inmiddels wieberen, dus die vuile was kan hij alvast niet meer dreigen buiten te hangen.

      Login om te reageren
  7. iphonistvongates zegt

    20 oktober 2019 om 16:13

    Gelukkig heeft de gehele binnenwereld van Renault Sport F1 al haar verwachtingen waargemaakt zien worden…..het universum streeft immer naar balans, ook in de rollercoaster die autosport heet.

    Login om te reageren
  8. macchina zegt

    20 oktober 2019 om 16:21

    Vijfde inderdaad met hun budget, en als ze vierde hadden willen worden hadden ze 50% meer punten moeten pakken. Ik weet dat ze het geheel (volgens verwachting na die emo moves) slecht gedaan hebben, maar eigenlijk voelt het voor mij goed dat McLaren het zo goed heeft gedaan met veel minder geld en veel meer lol in het team en bij de rijders.

    Login om te reageren
    • macchina zegt

      20 oktober 2019 om 16:23

      @macchina: smooooooooooth… operator

      Login om te reageren
  9. cbsevenfifty zegt

    20 oktober 2019 om 16:30

    Famous last words.

    Login om te reageren
  10. techniekmeneer zegt

    20 oktober 2019 om 16:35

    Als je ook maar iéts verwacht van Renault verwacht je eigenlijk al te veel… Wel erg sneu dat ze er zo op reageren..

    Login om te reageren
  11. mpgc zegt

    20 oktober 2019 om 17:01

    Ik denk dat Renault de F1 na 2021 gaat verlaten. Om op het niveau van Ferrari en Mercedes te komen moeten ze evenveel zo niet meer investeren dan die beide merken. Dat hebben ze sinds hun terugkeer nooit gedaan. Op deze manier doet het F1 avontuur de reputatie meer kwaad dan goed. Dat zal Men niet voort willen laten duren. Heel jammer, want Renault heeft een heel rijke historie in de F1.

    Login om te reageren
  12. b088y zegt

    20 oktober 2019 om 17:44

    als je ziet wat Renault doet met een beperkt budget en zeer matige coureurs, vind ik het nog knap wat ze voor elkaar krijgen. Zeker gezien ze net zijn begonnen in F1 en de bescheidenheid van het team.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      20 oktober 2019 om 22:33

      @b088y: Ricciardo een matige coureur. Jij kijkt zeker voor het eerst dit jaar?

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        21 oktober 2019 om 08:35

        @rickthestig: sarcasme…

        Login om te reageren
  13. maferick74 zegt

    20 oktober 2019 om 17:56

    Als ik met Doutzen Kroes in bed lig verwacht ik ook een wereldnacht, niet dat ze dan de hele nacht Fries gaat babbelen en verhalen verteld over dr paard en S. James. Damn ik mag toch wel iets verwachten?

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      20 oktober 2019 om 17:57

      @maferick74: vertelt

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 oktober 2019 om 19:33

      @maferick74: als ik een wilde nacht wil is doutze wel de laatste aan wie ik denk.

      Login om te reageren
  14. oldebronx zegt

    20 oktober 2019 om 22:21

    Door die Netflix serie ben ik wel in gaan zien dat die Cyril een “bijzondere” man is. In mijn ogen een onsympathiek emotioneel onvolwassen haantje… Maar dat blijft mijn mening natuurlijk

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2019 om 10:04

    Tja, ik vind het vooral heel vervelend voor Ricciardo. Hij wordt er niet jonger op, en zijn kans om ooit wereldkampioen te worden lijkt kleiner dan ooit…..

    Login om te reageren
  16. technofreak zegt

    21 oktober 2019 om 10:37

    @b088y: Ik verslikte me in m’n koffie aan het begin van je comment, maar bij “en de bescheidenheid van het team” proestte ik het met de snelheid van een ploffende Franse tor over m’n laptop! Bedankt voor dit plezier op deze druilerige herfstdag!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North