Ceaușescu! Mensen kopen massaal goedkoop vervoer

Auteur: , 52 Reacties

Bump...bump...bump...

Bump

De reclame ken je wel, maar dat de keiharde realiteit hetzelfde beeld laat zien wist je misschien nog niet: de Dacia Duster is een regelrechte verkoopknaller in Europa. Als we de verkoopcijfers van JATO Dynamics bekijken zien we zelfs dat de Duster in augustus de op één na best verkopende auto van heel Europa was. Er werden er in een maand tijd 19.451 verkocht. Dat is tevens een stijging van 10,8 procent jaar op jaar. Slechts één auto deed het beter en je mag zelf invullen welke auto dat is. Hint: er komt binnenkort een achtste generatie van op de markt.

Op de derde plek achter de Duster vinden we de Volkswagen T-Roc terug. Daar weer achter staan de -jawel- Dacia Sandero en Volkswagen Polo, om er een volledige Volkswagen-Dacia top-5 van te maken. Net als grote broer Golf verliest de Polo overigens wel flink terrein ten opzichte van vorig jaar (-21,2 procent). Voor de Golf is dat ‘begrijpelijk’, gezien het feit dat er een opvolger aan zit te komen. In geval van de Polo is een dergelijk verval in verkopen waarschijnlijk toch een zorgwekkende ontwikkeling voor Volkswagen.

Datzelfde Volkswagen blijft overigens heer en meester op de Europese markt, met ruim twee keer zoveel verkopen dan runner up Ford in augustus. Dacia staat ondanks de twee toppers in de showroom slechts op de negende plaats, omdat Dacia nu eenmaal niet zoveel andere (succesvolle) modellen heeft. Desalniettemin komt Dacia inmiddels in de buurt van moeder Renault qua verkoopcijfers. Kennelijk zijn toch veel Europeanen op zoek naar nieuw maar tevens goedkoop no-nonsense vervoer. Snap jij de liefde voor de door de ANWB ooit nog als ‘gevaarlijk‘ omschreven Duster wel, of zou je iedereen aanraden een okkazie van een Duits merk op de kop te tikken? Laat het weten, in de comments!



52 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Tja, het is geen Dacia meer zoals ze vroeger gebouwd werden door Dacia zelf. De nieuwere modellen komen gewoon op het platform van moederbedrijf Renault.

Wacht maar tot de nieuwe Dacia Lodgy komt:


https://youtu.be/VYuQDxlc0z4

En daarna volgt de rest zoals de Sandero en de Logan MCV in 2020/2021.
@erik2907: prijs zal ook wel wat stijgen. Ziet er wel netjes uit, dat zeker!!
@erik2907: alle Dacia personenwagens zijn altijd op Renaults gebaseerd. Vanaf de allereerste 1100. Ze waren eerder zelfs regelrechte Renaults met een andere badge. Nu zijn het eigen modellen, maar inderdaad op renault-platforms gebouwd.
Het zijn tegenwoordig ook wel flinke bedragen voor een klein beetje aangeklede auto met stofzuigermotor. Dus ik snap veel mensen wel dat ze gewoon voor de goedkopere optie gaan.
@chriscross: het zijn flinke bedragen, maar alleen in Nederland. En vooruit, waarschijnlijk ook in Denemarken, want daar is alles duur. Maar bij onze oosterburen bijvoorbeeld, daar koop je zo’n Duster al voor een schamele vanafprijs van € 11.490,- Helemaal nieuw en met 3 jaar of 100dkm garantie! Kijk maar!

En kijk eens verder: zo’n Logan MCV begint daar in Duitsland bij net geen 8 mille en de Sandero tikt daar nóg eens 1000 euri van af. Daarvoor koop je bij in Nederland tegenwoordig net een gebruikte C segmenter van een jaartje of acht, negen oud.
De Polo mist alles wat zijn voorganger wél had: uitstraling.
Wat een zouteloze en nietszeggende auto is het huidige model zeg!
@awesome: Nooouuuu. De vorige Polo had toch ook niet echt uitstraling? Althans, degene die je in NL ziet?
@awesome: Een Polo koop je toch ook niet voor de”uitstraling”?
@techniekmeneer: nou ja, als hij van Versace, Philipp Plein, Off white of Stone Island is toch wel ?
@awesome: Volkswagens hebben sowieso nooit uitstraling. Ik word depressief als ik er naar kijk.
@baklava: Volgens mij ben jij altijd depressief. Tjonge ,wat heb jij een zuur leven ,altijd maar negatief commentaar bij elkaar verzinnen op alles wat Vag is . Daarbij komt dat het niets te maken heeft met Dacia.
@dijan: Valt wel mee hoor. Ik heb gewoon smaak, that’s all.
@baklava: eens! Een VW koop je als je niet wilt opvallen/nietszeggend wil doen overkomen en m.i. zoutloze smaak!
@gczjwj: +hebt
@awesome: Wacht, wàt? Je bedoelt het model Polo waar iedereen en zijn moeder de driecilinder diesel Slowmotion van leek te rijden? Die had wèl uitstraling?
@awesome: daarom ben ik ook voor ee ibiza gegaan. Zelfde platform. Iets meer emotie en uitstraling.
@soundgarden: “emotie” “uitstraling” lol
@soundgarden: marketing in optima forma.
Maar serieus, leuke auto’s, zeker in FR prima smoelend in mijn ogen
@bischero: het is ook een FR, 115pk desire red op 18 inch. Gewoon een hele dikke wagen!!
@awesome: Haha, en de vorige dan? Een echte tokkie auto.
Het viel me op als de nieuwe Dacia reclame op tv kwam dat de prijs elke keer met 3000 ofzo omhoog ging. De eerste duster kocht je volgens mij vanaf 13.000 en nu zitten ze al tegen de 20.000 aan volgens mij
@rob5nismo: mag hopen dat ze dan tegenwoordig niet meer hoed hoeven te vouwen voordat ze uit de fabriek rollen
@rob5nismo: dankzij de overheid. Spreek uit ervaring.


#B(ewust)P(lukken)M(ag)
@erik2907: ik vul hem alvast aan voor de toekomst:

#W(el)L(asten)T(egen)P(ret).
Waarom beginnen jullie je bericht met de naam van een dictator?
@skinny058: Waarschijnlijk is het enige andere Roemeens dat men kent dat ontzettende liedje van Ozone… dan is de keuze voor een dictator snel gemaakt, nietwaar?
@vaakbenjetebang: Het was Ceausescu of Vrei să pleci dar nu mă, nu mă iei
Nu mă, nu mă iei, nu mă, nu mă, nu mă iei
Chipul tău și dragostea din tei
Mi-amintesc de ochii tăi

En die laatste paste net niet op de titelregel. Dan is het snel klaar.
@720s:
Wellicht was “Dracula!” een betere keuze geweest….. vooralsnog zullen we deze keer genoegen moeten menen met “Dobitocu’ din Scornicești”
@bennyweisz: Vai de capul meu…….waar is @Klausenburger als er weer eens wat te melden valt over Roemenistan? :P
@vaakbenjetebang: ciao cesco . Was de hoofding van De Morgen daags na zijn dood.
Zouden de T-Roc en T-Cross ook niet van invloed zijn op teruglopende verkoopcijfers van de Polo en Golf?
@escort77: en dan komt de ID3 er ook nog aan
Ik denk dat de Duster gewoon goed verkoopt omdat hij er gewoon leuk uitziet en volop ruimte biedt. En dat voor een redelijke prijs. Heel wat anders dan die zakelijk saaie VAG producten die ondanks hun fikse prijs niet veel beter scoren in de pech/onderhoudslijstjes. Hulde aan Dacia/Renault.
VW begint terrein te verliezen, mooi begin van de week.
De Golf 8 is niet om aan te gluren dus die gaat de verkoopcijfers ook niet vlot trekken.
Wordt tijd dat de Astra weer eens de verkooplijsten gaat aanvoeren. Duitsers maken geen grappen (-:

Dat de T-Roc met zijn playmobilplastic interieur op de 3 e plaats staat verbaast mij weer wel te zeerste.
Het is best logisch dat er een stijging is in de verkoop van de goedkopere auto’s, aangezien de rest door de idioten in Den Haag voor steeds meer mensen niet meer te betalen is. BPM….WLTP….met alles worden we opgelicht. Weg met dat tuig!
@rike: nee hoor, BMW, Mercedes, Audi enz. zijn in de BRD ook relatief goedkoop. Desondanks verkoopt Dacia o.a. in de BRD als een malle sinds ze de platforms van Renault gebruiken. Nieuwprijs van een Dacia start in de BRD al bij € 7.000,- met 3 jaar garantie of 110k km.
Daarbij komt dat Skoda zich uit de markt aan het prijzen is. Die zijn ook niet meer ‘budget’.
@erik2907: Dat is eigenlijk wat ik zei (of in ieder geval bedoelde). In Nederland zijn de verschillen groot en de prijzen verschrikkelijk hoog door onze belastingen terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn als je naar Duitsland kijkt. Nieuwe, zuinigere, veiligere auto’s zijn daar veel beter te betalen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Volgens een grote Renault Dacia dealer in het noorden des lands vallen de Dacia verkopen behoorlijk tegen. Een paar jaar geleden was de bpm een percentage op de nieuwprijs, toen was Dacia vooral heel erg goedkoop doordat de basisprijs zo laag lag. Nu de belasting op CO2 berekend word is Dacia naar verhouding veel duurder geworden, want er zit nu niet meer minder belasting op omdat ze zo goedkoop zijn.
@lekbak:

Dacia verkoopt minder omdat ze de diesel en Bi-Fuel modellen van de markt hebben gehaald! Alles vanwege de BPM en CO2 uitstoot.

Alle motoren worden herzien dat ze minder CO2 uitstoten en de modellen komen schoner terug in het voorjaar van 2020.

Kijkend in de prijslijst van Dacia betaal je nog steeds ‘maar’ € 14.330,- voor een Logan MCV Ambiance. Maar als je kijkt wat deze auto netto kost – € 6.811,57 – dan is dat de helft! De rest gaat op aan BTW en BPM.
Wel te begrijpen van mijn standpunt dan, dan hou je al makkelijker wat geld over om een leuke reis te maken of wat vaker op restaurant te gaan en een leuke Facebookfoto is tegenwoordig toch cooler dan telkens weer een foto van je auto te posten? Een collega van mijn broer die gaf verlof op om een mooier aangeklede auto te hebben… De vraag is wie heeft gelijk?
@volvo_440_turbo: Allebei, het is namelijk maar net wat je zelf belangrijk vindt.
Logisch dat de Polo minder goed verkoopt.. Wij zijn eind vorig jaar wezen kijken voor eentje, maar met 6 maanden levertijd is de lol er snel vanaf!
Net vrijdagavond teruggekomen van “een ritje” naar Boekarest met mijn Mondeo. En ik moet zeggen, dat je die Dusters ook werkelijk overal in grote aantallen ziet rondrijden. En niet alleen maar daar in Roemenië! In Hongarije, Oostenrijk en Duitsland zie je ze ook opvallend veel rijden. In Roemenië zie je ook nog veel Dacia’s Logan van het eerste model als 4-deurs taxi rijden. En ook op mijn ritten door Frankrijk zie ik opvallend veel Dusters. Ik krijg het gevoel, dat het merk daadwerkelijk aan een flinke opmars bezig is.
De laatste jaren kreeg ik, als ik door Duitsland reed, de indruk, dat Skoda daar flink was ingeburgerd. Maar nu is het op de weg beslist te merken, dat Dacia diezelfde richting uitgaat. Toch knap van zo’n budgetmerk, waar iedereen in het begin toch een beetje lacherig over deed. Het zij ze gegund!
@9000cse: in Dubai zag ik ze ook regelmatig.
Tja, buiten Nederland is een Dacia gewoon heel prima betrouwbaar vervoer in een nieuwe auto. Als je niet heel veel met auto’s hebt is het eigenlijk gewoon de beste keuze.
@dutchdriftking: en waarom zou het IN Nederland geen betrouwbaar vervoer zijn?
@erik2907: In Nederland is het een prima basic auto die perfect bij de zuinige Hollander past. Maar door BPM boetes op uitstoot is de auto helemaal niet goedkoop in ons land, en dus ook niet interessant.
@dutchdriftking: vind € 17.500,- best nog interessant voor een Logan MCV Laureate met full options. Dat redt Kia, Huyndai, Peugeot, Skoda en zeker VAG niet, ook niet gelet op de ruimte van een C segmenteren voor de prijs van een B-segmenter.
@erik2907: Tja, ze waren met een prijs van 10k gewaagd aan een nette tweedehands, dat zijn ze niet meer.
In andere landen noemt deze zelfs Renault Duster, dus zo erg zal Renault dit niet vinden dat hij als Roemeens merk verkocht wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).