Dit is het verhaal achter Renault Sport

Auteur: , 74 Reacties

Renault keert volgend jaar weer terug in de Formule 1. De autofabrikant staat bekend om zijn jarenlange ervaring in de motorsport, maar ook om het bouwen van straatlegale hete hatches. Hoe zijn die sportieve ambities eigenlijk tot stand gekomen?

Renault Sport

Renault Sport Technologies S.A.S, kortgezegd Renault Sport, is voortgekomen door een fusie tussen Alpine en Gordini in 1976. Pas in 2002 werd het als een soort submerk van de ‘gewone’ Renault modellen gelanceerd. Een beetje vergelijkbaar met de huidige DS-lijn van Citroën. Toch kregen Renault-modellen vòòr 2002 ook een Renaultsport badge aangemeten. Verwarrend, we weten het. Maar het blijven nu eenmaal Fransen. Eind jaren zeventig en in de tachtiger jaren boekte Renault diverse belangrijke successen in verschillende takken van de motorsport. Daarnaast was de Franse autofabrikant onder Équipe Renault Elf acht jaar (1977-1985) actief in de Formule 1. Later namen ze deel als het Renault F1 team (2002-2010) en sinds 2011 onder de naam Lotus Renault GP. Enkele belangrijke mijlpalen in de vroegere jaren zie je hieronder.

Renault Alpine

1978: Renault Alpine behaalt de overwinning op de 24u van Le Mans.
1977: Renault komt met de eerste turbomotor voor een F1-auto
1981: De 1e plaats voor de 5 Turbo op de Monte Carlo rally.
1989: Renault keert terug in de F1, maar dit keer als motorleverancier

Vanaf ’95 ging Renault zich officieel bezig houden met hot hatches voor op de straat, hoewel de R5LS uit 1974 al eigenlijk het voorproefje was. Het was maart 2000 toen de Clio 172 van Renaultsport op de markt werd gebracht. Dit model was het begin van de huidige RS-lijn die Renault nu hanteert. De Clio en de Megane zijn twee modellen die bij elke facelift onder handen worden genomen en een RS-badge krijgen. De Clio 172 kreeg een 2.0 liter aan boord met, zoals zijn naam al verraadt, 172 pk. Andere hete Clio’s waren de 16V, de Williams en de bijzondere Clio V6 Phase 2 met achterwielaandrijving.

Clio 172

Van de Clio RS zijn er tot op heden drie generaties verschenen. Van de Megane RS twee. De meest frisse Clio RS is de 220 Trophy die eerder dit jaar verscheen. Voor de Megane RS is dat de 275 Trophy-R. Die laatste is een bekende verschijning op en rondom de Nordschleife. Mede dankzij een supersnelle geclaimde tijd van 7:54,36 door Renault. De nieuwe Megane RS zal vermoedelijk in 2017 worden onthuld, hoewel er onlangs nog een hete versie is geïntroduceerd onder de noemer 275 Cup-S. Helaas is deze niet in Nederland te bestellen. Renault kwam in 2008 ook met een Twingo RS (133 pk), maar deze werd na een productie van vijf jaar deaud verklaard. De geruchten gaan sinds 2014 dat de Franse autofabrikant met een RS-versie gaat komen voor de achterwiel aangedreven derde generatie, maar die is tot nu toe nog niet verschenen.

Renault Sport staat ook bekend om de organisatie van diverse kampioenschappen. Enkele voorbeelden zijn de Formula Renault, de Renault Clio Cup en de Renault Eurocup, de Renault Maxi en de Dacia Logan Cup. De Fransen opereren ook nog in andere raceseries, maar doen dit niet onder Renault Sport.



74 reacties

Dacia Logan Cup, ondanks mijn patriottistische trots voor Dacia vind ik het toch een bizar beeld. Een Logan hoort niet te racen maar mij van de ene kant van de stad naar de andere te vervoeren voor een kauwgombal.

OT: Renault is en blijft een apart merk, een merk van tegenstellingen en paradoxen. Het merk dat een MPV op de markt zetten in de tachtiger jaren om in diezelfde periode een bommetje op de weg te zetten waar elke petrolhead nog steeds een bol broekje van krijgt. Volgens mij teert Renault op die haat-liefdesrelatie van petrolheads.
Eerste hot clio was natuurlijk de 1.8 16v uit 1991
@mars: Als je met hot een Quooker bedoelt, was het eerder een mengkraan.
@mars: Renault 5 Turbo bedoel je denk ik!
@mrxsara: was dat niet de eerste auto waarmee een om een merkencup werd geracet?
@RRRobert: Nee, er werden al merkencups gereden met de R5ts, daarna met de 5 alpine, de 5 alpine turbo voordat de supercinq op de markt kwam. Daarvan is met de GTturbo geraced.
Dan beperk ik me tot Renault. (plak en knip)… Potdomme ik wordt nog goed in dat plakken…
@norge: +1 thanks
@norge: hebben ze daar in Noorwegen ook een Albert Heijn…?
@e1000bmw523i: nope…
@mrxsara: hij had het over Clio
Nee dus, ik bedoel toch echt de clio 1.8 16v @mrxsara: Vanaf ’95 ging Renault zich officieel bezig houden met hot hatches voor op de straat, hoewel de Clio Williams uit 1993 al eigenlijk het voorproefje was. 
via iPhone app
@mars: Ik vond de Clio S met die witte stalen wielen (hoi 106 Rallye) juist de leukste.
-edit: nutteloze bijdrage-
@theoke: jij heb volgens mij nog nooit een Franse auto gehad! Je lult zo maar wat!
@mrxsara:sorry maar liever niet…
@theoke: Ga je toetsenbord spoelen ;-). Er zijn maar een paar afdelingen geweest van merken die écht circuitwaardige auto’s met kenteken heeft gebouwd, en Renault Sport is daar een zeer goed voorbeeld van. Als je dan ook in ogenschouw neemt dat ze zeer betaalbaar zijn, is het eigenlijk de enige.
@gtwillem: hij zegt ook niet dat ze geen circuit waardige auto’s maken? Ik ben het helemaal met de beste man eens. Fransen moeten stokbrood en wijn maken en verder niets. Kijk maar eens langs de vluchtstrook wat er staat: Renault, Peugeot, Citroën uhm meestal ook in die volgorde
@shalomleon: en Audi, VW ook
@shalomleon: je kunt zeggen wat je wilt, maar mijn cliotje brengt me al 4 jaar lang elke dag overal naartoe en heeft me alleen nog maar een setje banden en remschijven gekost. Kun je niet van alle autos zeggen
@shalomleon: jij lult ook zomaar wat! Ik vertrouw mijn Xsara Vts 2.0 16v met bijna 300.000 km op de teller meer dan een Vag product wat nu uit de fabriek kom
@mrxsara: en deze heeft mij nog nooit laten staan
@theoke: dat dacht ik ook na mijn eerste clio uit 97. Toen een keer wezen proefrijden met een clio 3 rs 197 met als resultaat dat ik hem gewoon gekocht heb. Aan de Rs onderstellen kan echt niks tippen binnen het segment en de prijsklasse. Het ligt zo goed in de bochten dat ik mijn huidige impreza bijna tot dwijl verklaard heb.

Jammer dat een groot deel van de beleving de atmosferische 2.0 was die tot 7500 trok. Die is verleden tijd anno nu.
@marc94: en dan moet je de achteras eens aanpakken, een beetje meer naar uitspoor en je kan hoeken! Ze staan erg safe afgesteld qua sporing achter.
@theoke: nee, een TSI met DSG is degelijk😂
via iPhone app
@theoke: Onzin, ik heb een van de eerste 206’en gehad.Gloedjenieuw en er twee jaar probleemloos in gereden om er uiteindelijk na 25.000 km er maar 2.287,- ouderwetste guldentjes op af te schrijven(verkocht want auto van de zaak)De beste man die ‘m kocht heeft er nog tien jaar probleemloos in gereden.En ook de Renault 25 V6 Turbo en de 3 Safranes van m’n ouders waren vrijwel probleemloos.Toen ik jaren later bij een Citroën dealer werkte zag ik af en toe wel werkplaatsfacturen voorbij komen waarvan ik me de pleuris schrok maar datzelfde liedje gaat op voor elk merk waar ik voor werkte en nu ik lekker premium ben gegaan kan ik je zeggen dat het daar op z’n zachts gezegd niet beter is.Je kan niet zo maar zeggen dat het ene merk ruk is en het andere pluk is.Vaak komt Murphy’s law om de hoek kijken; als het bij pechvogels mis gaat, gaat ook alles mis.En vice versa.
Waar zijn de vijfjes? De 5 Alpine, 5 Alpine Turbo en 5 GT Turbo?
@mobieler: Dat was voor het ‘Renault Sports’ tijdperk.
Mijn eerste auto was een 19 16v. Na 2 alfa’s nog een clio 2rs phase 1 en daarna de clio 2 rs ph2. Wat was die laatste een geweldige auto! :) ook de clio 3 rs en alle megane’s rs gereden. Die fransen begrijpen dat wel! Mooi merk!
Paar aantekeningen:

1. Van de Renault Clio Renault Sport 172 zijn er wel wat meer dan 172 gebouwd. Alleen in de UK zijn er duizenden van verkocht. Je struikelt erover. Gelukkig. Daar hebben ze nog verstand van leuke auto’s.
2. Officeel heeft die volgens mij 169pk, maar Fransen willen nog wel eens overdrijven ;-)
3. De eerste auto die de naam Renault Sport droeg was de Renault Sport Spider, een lichtgewicht sportwagen. Toen de Lotus Elise op de markt kwam werd de duurdere en zwaardere Spider het behoorlijk lastig gemaakt.
4. De Renault Clio Renault Sport V6 (Phase I) werd niet door Renault Sport gemaakt, ondanks de naam, maar door TWR (Tom Walkinshaw Racing) en deels gebouwd door Valmet. De kwaliteit was niet wat Renault voor ogen had, en dus werd de Phase II wél door Renault Sport ontwikkeld en gebouwd.
5. Voor zover ik weet is Renault Sport geen submerk, maar een eigen in-house afdeling verantwoordelijk voor de sportmodellen en motorsportactiviteiten van Renault.
6. Renault Sport heeft ook geholpen met het afstellen van Euro-spec performance Nissans als de Z en GTR modellen.

Ik wil niet muggenziften en kan zo wel even doorgaan, maar ondanks dat dit artikel een leuk opstapje is in de geschiedenis van Renault Sport / Alpine, word het wel te kort gedaan.

Andere hoogtepunten:
Clio Renault Sport 182 Trophy (met Sachs ‘remote-reservoir’ dempers
Megane Renault Sport 230 R26-R (Radicale), met semi-slicks en rolkooi
Renault Wind (ondanks dat de lullige naam heeft deze auto een door Renault Sport ontwikkeld onderstel en afgestemde aandrijflijn)
Renault Maxi Megane (rally auto in de FWD non turbo klasse, nog altijd een van de gaafste rally auto’s).
@gtwillem: ah welnee joh, hij heeft gewoon 172 pk. Dit is de enige auto die na een goed Frans rijpingsproces wat extra pk’tjes krijgt ;-)

Mooie aanvulling verder!

Die 182 Trophy, die moet ik ooit een keer hebben, linksgestuurd. Zijn er maar 50 van gemaakt. Volgens mij is dat de beste hot hatch… In the world. Okeee, die R26-R is ook heel goed, net zoals de V6 phase 2 en de… eigenlijk allemaal, behalve de Clio 4 RS;)
@clioracing: In Zwitserland zijn ze geleverd met het stuur aan de correcte kant. In de UK waren het er wat meer. Geweldige auto’s.
@gtwillem: Klopt, maar waarom alleen de Zwitsers die linksgestuurde Trophy gekregen hebben is mij een raadsel. Er zijn 500 in de UK geleverd.
@clioracing: Simpel: in Zwitserland zijn de speciale uitvoeringen van hot hatchbacks erg populair, net zoals in de UK. De Sachs dempers alleen al waren 10 keer duurder dan de standaard dempers van een Renault Sport Clio. En dan hadden de Trophy’s de Recaro stoelen uit de RS4/NSX-R en nog heel wat kleine (maar kostbare aanpassingen). Lastig te verkopen. Ik ben er nog steeds naar op zoek, mocht ik er een tegen komen voor de prijs waarvoor we de keuken moeten verbouwen komt ie er direct. Het is een van de meest perfecte hatches aller tijden. Vergeet de 205 GTI, Golf II GTI 16v of Clio Williams: de Trophy is de meest begeerlijke. Of de EK9 Honda Civic Type-R (met bijna hetzelfde vermogen en gewicht).
@gtwillem: ik heb je ook gewoon een like gegeven hoor. Niets persoonlijks
@gtwillem: enig idee welke straat modellen er in Dieppe gemaakt werden? Staat me iets van bij dat dat ook gebeurde.
@koeckenbacker: Jazeker! Maar @rubenpriest wordt ervoor betaald en ik betaal ervoor…

Maar veel Renault Sport modellen, en daarvoor de Alpine’s. Het is eigenlijk de aloude Alpine fabriek in Dieppe. Maar dus niet de Clio V6 Phase I, en ook enkele latere Megane’s niet (‘gewone’ RS modellen werden ook in andere Renault fabrieken gebouwd, maar wel ontwikkeld in Dieppe). Mocht @AB een geschikt bedragje overmaken ben ik best bereid om wat diep(p)e(r) op de materie in te gaan ;-)
@gtwillem: heerlijk Willem, je was mij voor, kleine aanvulling. Renault Sport zit ook niet in dezelfde fabriek als Renault maar in een subdivisie in Dieppe.
@gtwillem: je zou Wikipedia moeten beginnen maar dan specifiek voor auto’s want manmanman wat lees ik onder ieder bericht een hoop extra informatie van jou………..
via iPhone app
@gtwillem: Toen ik het productieaantal van 172 las snapte ik ook wel dat dat niet klopte, niet alleen omdat die auto bijna 3 jaar in productie geweest is als ik mij niet vergis maar ook omdat ik ze heel af en toe bij mij in het Centrum van Amsterdam wel eens tegenkom(Niet elke dag maar zo af en toe en toevallig een grijs exemplaar op de Keizersgracht op tweede kerstdag)Dat lijkt mij met 172 geproduceerde exemplaren een schier onmogelijke opgave.
@gtwillem: Mooie aanvulling !

Overigens heeft Renault zijn aandelen in 2010 van de hand gedaan in de F1 en was slechts met naam een jaar gebonden aan Lotus Renault F1. Succes als motorleverancier is toen juist behaald met het “andere” team (Red Bull Racing). In de afgelopen 23 jaar hebben ze (als motorleverancier), maar liefst 12 constructeurs- en 11 rijderstitels behaald. Hhiermee zijn ze succesvoller dan Ferrari zelfs. Pas vanaf volgend jaar is er weer een officieel Renault team.
Niet te vergeten de Renault Sport Spider, was zelfs zonder voorruit te krijgen!

Dat was een leuk lichtgewicht sportwagentje uit de jaren ’90 maar volgens mij niet veel verkocht. Ook erg onpraktisch want zonder dak en vaak zonder voorruit. Schijnt wel geweldig te rijden.
@lekbak: Was het niet juist zo dat de voorruit een optie was?
@e1000bmw523i: Klopt helemaal. Standaard had je een wind reflector.
@gtwillem: dat was toch gewoon een vleugeltje die de wind een beetje omhoog drukte?
Jaren op Zandvoort met een GT turbootje gereden, nog nooit zoveel plezier beleeft aan een auto als met dat giftige gebakkie!
Oh, en als ik mij niet vergis is Renault Sport in het leven geroepen nadat Alpine zijn activiteiten staakte (in dit geval het bouwen van de zwaar ondergewaardeerde A610).

Ook knap om níet de fabriek in Dieppe te noemen (de Clio 172, Alpina A610 e.d. komen daar vandaan). Toch een beetje het Mekka voor Renault Sport ;-).

Oh, en van de Clio zijn er drie generaties Renault Sport modellen, geen 4. De Williams werd weliswaar mede ontwikkeld, maar droeg de naam toen nog niet.
@dejsonnies: mijn kennis qua klassieke sportieve Renaults staat in het niet met het uwe: zou u willen toelichten opdat de jeugd niet zal vergeten? ;-)
@desjonnies! moet ik de naam van de weledelgestrenge heer wel goed spellen!
Wat een fantastische auto blijft die auto op foto 3 toch:) Deze maand heb ik hem precies 8 jaar. Time flies, vooral met een RS;)
Wat een mooi artikel zo op de woensdagavond @RubenPriest!
En @gtwillem heeft weer een paar zinvolle aanvullingen. Je was een paar dagen niet actief, hoe was de kerstvakantie? Wat is het RS label van Renault toch gaaf, een Clio Williams zou ik graag nog een keertje willen hebben.
Daarbij is de Twingo RS niet zo snel ‘deaud’ (serieus????) verklaard. Het model is vijf jaar lang in productie geweest, en er is nu een totaal nieuwe Twingo, waarvan nog geen Renault Sport model is. Er is ook een Cup versie van geweest, evenals een Gordini uitvoering. Foutief dus.

De Megane Cup-S zit ónder de Trophy-R, niet erboven (‘hetere versie’) zoals wordt gesteld. Ook foutief dus.

(ik ben een ouwe zeur, maar het aantal fouten is gewoonweg veel te hoog, evenals het feit dat er te veel informatie ontbreekt. Ik kan het niet vriendelijker brengen, excuses).
@gtwillem: wordt het niet eens tijd dat jij al die verhalen gaat schrijven?
via iPhone app
@87sandyd: je kunt er al meer dan genoeg vinden op gtwillem.com
@gtwillem: goed om te zien dat er meerdere renault liefhebbers zijn dan mij. Integenstelling tot die mensen in mijn klas die allemaal renault hatertjes zijn en het gaan vergelijken met een bmw ( en dat voor monteurs? 😂
@gtwillem: volgens mij zoeken ze nog bloggers;) Ik kan dit artikel wel waarderen. Misschien dat er nog een keer een volledig artikel van gemaakt kan worden.
@clioracing: Ik vind het initiatief van Ruben heel erg leuk. Maar dit is niet even een artikeltje over een wrapje op een S63 AMG, maar een in de autowereld zeer voornaam instituut. Dat kun je niet in een paar zinnen even opschrijven. Het is niet compleet en zit vol met fouten. Dat zal zeker niet expres zijn gegaan, maar ik vind dat net als bij het Nismo artikel er wel iets meer research gedaan mag worden als je het niet uit je blote hoofd weet. En mocht het laatste zo zijn, dan nog even fact checken. 172 stuks van de eerste Clio Renault Sport??? Iedereen weet toch dat dat veel te weinig is? Die jongens moeten een hoeveelheid artikelen maken, en het siert ze dat ze telkens met leuke onderwerpen komen, maar dit is wel een beetje extreem qua foute en ontbrekende informatie, mijn inziens.
@gtwillem: 1 woord: hashtaggapotverdriesolliciterenvooreenplekjebijautoblogpuntnl
@gtwillem: Hoi Jan-Willem. Dank voor je kritiek en de correcties. Ik neem ze van harte mee en leer er natuurlijk veel van. Blijf vooral je comments insturen. Heb de puntjes aangepast in het artikel.
@RubenPriest: Hey Ruben, geen enkel probleem. Laat er geen misverstand over bestaan: je onderwerpen zijn zeer goed gekozen, spreken echt aan bij de lezers en de liefhebbers in het bijzonder. Echter, dit soort onderwerpen zijn dermate omvangrijk dat het wel even tijd kost om alles te checken. Zeker bij Renault Sport en Nismo waarover er nogal wat verkeerde informatie op het internet staat. En ik ben nogal van de feitjes en weetjes als het om auto’s gaat, de reden waarom ik door vrouwlief ben verbannen tot AB om over auto’s te praten ;-).
@gtwillem: En dat waarderen we zeer :)
@RubenPriest: je mag best zeggen dat ik een irritante betweter ben, hoor. Klopt namelijk ;-). Je vriendelijkheid wordt zeer op prijs gesteld.
De renaultsport rs 01 lijkt mij ook wel interessant, beetje raar dat hij ontbreekt tussen hun andere creaties?
http://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/renault/eigenfotos/renaultsport-rs01-repo_01.jpg
Ik werk bij Renault, genoeg werk. Maar de RS’jes kan geen enkel merk overtreffen. Het is het sportieve gevoel wat je niet als optie kan nemen bij andere auto’s.. Wat je dus wel bij een RenaultSport krijgt!
Wij hebben ruim 6 jaar een RS 172 gehad en met veel plezier gereden en zeer weinig problemen gehad, behalve met de sleutel. Maar dat is een bekent probleem. Samen met de delta HF intergrale was het een mooi plaatje voor de deur, en leuke dagen op het circuit. Maar alles verandert en ook zo ons wagenpark nu een heerlijke e39 530i en een ktm supermotard
Ze maken geweldige auto’s! Heb een half jaar geleden m’n Clio 2 rs ph1 helaas plat gereden, zit nu toch te denken om na de winter m’n x-type er weer uit te doen en een Clio 197 te halen…
@Daniel073: Of een mooie Clio 200 Cup. Zijn nu betaalbaarder dan ooit. Gewoon een standaarduitvoering zonder alle elektronica maar mét brede grijns!
@gtwillem: Wel een leuk ding, maar het nadeel is dat die generatie Clio RS te zwaar is en elektronische stuurbekrachtiging heeft. Als je echt een pure hot hatch wilt, dan moet je gewoon een Clio 2 RS nemen. Na al die jaren heeft deze ook nog steeds de beste pk gewichtsverhouding.
Erg leuk artikel, helaas niet compleet en foutloos.
Natuurlijk is niet de Clio de eerste hothatch van Renault, maar feitelijk de R5LS, voorganger van de TS, in 1974, waar al clubraces mee werden gereden. Daarna kwam de TS, Alpine en de 5 Alpine Turbo in 1985 gevolgd door de 5 GT Turbo. De Renault 8 Gordini is een van de eerste auto’s waar clubraces mee werden gereden. Kort na WOII kwam Renault met een snelle(re) versie van de 4CV, die zelfs in zijn klasse de Rallye van Monte Carlo en Le Mans heeft gewonnen. Opvolger was de Dauphine/Ondine Gordini, R8, R12, R17 Gordini’s. Overigens werd er ook met de R4 clubraces gereden, waar veel bekende F1-rijders hun racecarriere zijn begonnen.
Renault is feitelijk al sinds 1900 actief in de racerij. In 1902 eerste grote overwinning, Parijs-Wenen, waar de Renault ‘te vroeg’ aan kwam. De organisatie zat nog te lunchen en moest de finishvlag nog opzoeken. In 1906 was Renault met coureur Sisz de allereerste winnaar van de eerste Gran Prix.
Nou ja, de (race-) historie van Renault is gewoon mooi. En zeer uitgebreid en divers.
De 4CV vormde trouwens de basis voor de Alpine, een merk met ook een hele mooie historie en diverse legendarische auto’s. Komt terug, volgend jaar of uiterlijk 2017.
Ook met de R4L werd Monte Carlo gereden. Daarnaast wisten de gebroeders Marreau Paris-Dakar te winnen met een 4wd R20. Ook Schlesser reed de eerste jaren met een auto met Renault techniek en wist daarmee een aantal ‘Dakars’ te winnen.
Renault is al jaren vooraanstaand in de Formule 3.
De Formule E is ook door Renault geïnitieerd, de eerste paar jaar reden alle teams met door Renault gebouwde auto’s.
Zou er boeken vol over kunnen schrijven, maar gelukkig hebben andere dat al gedaan.
Voor de gamers hier:er Is onlangs een Renault sport pack gereleased voor project cars. De wagens die er in zitten zijn:Renault Sport R.S.01, Formula Renault 3.5, Mégane R.S. 275 Trophy-R en Mégane Trophy V6.
Na jaren in snelle Peugeots gereden te hebben (vandaar de nickname), 306 en 106 GTI’s, ben ik uiteindelijk toch gaan kijken naar een Clio RS. Tot de laatste jaren was dat toch wel de koningin onder de hot hatches. Waar de Pugs vooral snel en speels waren, was de Clio RS een hardcore en overgemotoriseerde straatracer. Als je echt hard wilde gaan, moest je een Clio RS hebben. Nu ik er al een tijd een heb moet ik bekennen dat het merk Renault me minder aanspreekt dan Peugeot, maar het model van de Clio 2 vind ik wel gaaf. Lekker kontje…
De reputatie maakt de Clio in elk geval waar. Op die van mij zitten wat Cup goodies en Michelin Pilot Sport 3’s, wat ervoor zorgt dat de bochtsnelheden werkelijk absurd zijn. Mijn talent blijft hopeloos achter bij dat van de Clio. Elke dag moet ik me inhouden om niet als een totale hooligan over ’s lands wegen te knallen met als risico de lokale flora, fauna en bevolking plat te rijden. En mezelf uiteindelijk, waarschijnlijk.
Leuk om te lezen over een beetje geschiedenis, hoewel het stuk niet foutloos is. Het is een goed verhaal om aan je vrienden te vertellen dat de RS speciaal gebouwd is in Dieppe en niet van de gewone lopende band komt.
@PeugeotGTI: watvoor cupgoodies heb je? Ik had een lip van een cup, en koplampsproeikapjes van een trophy. Ook had ik een k-tec “182” dubbele pijp. Eibach veertjes en een inlegfilter. Onder andere..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).