
We zeggen vreselijk snel, omdat het ook echt vreselijk snel is. Petje af AMG…
De Concept AMG GT XX was zoals je natuurlijk hebt gezien onlangs nog in Nardò waar hij met 25 records iedereen liet zien dat axiale fluxmotoren en direct gekoelde accu’s niet alleen werken maar ook echt indruk maken. @wouter vond het zelfs een indrukwekkende auto en je weet, dan is het echt bijzonder.
En dat is het ook. De records die de Concept AMG GT XX neerzette zijn simpelweg indrukwekkend. En een van de belangrijkste records hadden we nog niet met je gedeeld. Inderdaad, hoe vreselijk snel laadt die auto eigenlijk? Spoiler; heel erg snel, maar echt.
Dit is hoe vreselijk snel de nieuwste AMG kan opladen
Ken je de term Megawattladen? Dat is -de naam zegt het al- 1000 kW je accu intrappen. Lijkt een utopie, maar niet voor deze AMG. Deze auto haalde namelijk een laadpiek van 1.041 kW en om het nog indrukwekkender te maken gebeurde dat niet na minuten wachten, maar al een halve seconde na het starten van de sessie.
Vervolgens wist hij het vermogen van 1.000 kW ruim tweeënhalve minuut vast te houden. Via een vloeistofgekoelde CCS kabel liep er 1.176 ampère doorheen en werd er in één minuut 17,3 kWh in de accu gejast wat neerkomt op 125 kilometer WLTP actieradius erbij.




En dan gaan we nu even de nerd uithangen met allerhande technische details. Moet soms ook…
Deze bizarre prestaties zijn mogelijk dankzij een volledig nieuw ontwikkelde accu uit Affalterbach met cilinders die eerder aan Formule 1-technologie doen denken dan aan een straatauto. Zogeheten NCMA cellen in een slank formaat met meer dan 300 Wh per kilo energiedichtheid verpakt in een lasergelaste aluminium behuizing zorgen voor efficiëntie en robuustheid.
Deze knappe jongen kan Megawattladen
Elke cel wordt afzonderlijk gekoeld door een elektrisch niet geleidende olie zodat het hele pakket onder alle omstandigheden zijn maximale prestaties kan leveren. Met meer dan 800 volt systeemspanning worden kabels lichter en laadtijden korter. En dat terwijl het thermomanagement de boel precies regelt.
Wat deze prestatie extra bijzonder maakt is dat niet alleen de auto maar ook de infrastructuur op dit niveau meedoet. Samen met Alpitronic ontwikkelde Mercedes een prototype laadstation dat de kracht van een trucklader combineert met de handzaamheid van een dunne CCS kabel. Het resultaat is een systeem dat een megawatt aankan zonder gedoe.
De inzichten uit deze praktijktests worden direct meegenomen naar de laadparken die Mercedes vanaf 2026 in Europa en Noord Amerika wil neerzetten. Daarmee wordt duidelijk dat het merk niet alleen auto’s bouwt die sneller rijden dan alle anderen, maar dat dus ook is aan de laadpaal.
Erg indrukwekkend Mercedes AMG!





Als je dit zo leest en thuis met 11 kW aan het laden bent (dat is toch gangbaar?) dan bekruipt je het gevoel dat je een oude computer hebt die inbelt terwijl er al aan breedband internet wordt uitgerold.
Goh ja, maar werkt wel, je moet er niet bij staan gans de nacht/dag hé, autos staan 90-95% van de tijd stil.
En mijn 800V auto met een platform uit 2021 die laadt 10-60% in 10min, net genoeg voor een snel plasje en iets te kiezen uit de winkel. Dat werk ook al.
1MW Laden gaat zo snel dat je erbij moet blijven, en dan moet je alsnog even gaan plassen/winkelen. Dus kan gewoon langer duren totaal….
Bij mij ruim binnen 5 minuten en dat is met afrekenen binnen bij de kassa erbij endan is hij helemaal vol!, wat een theoretische 800 tot 1000km bereik geeft.
Opladen met bijna 7500 km per uur. Gaat hard die techniek zeg. Dit is sneller dan benzine tanken. Echt gaaf!
Op 2 minuten heb ik weer 1000km. Dus nee niet echt.
Nee, dit is niet sneller dan tanken.
Hij wist dat 2,5 minuut vol te houden, dus zo’n 300 km actieradius erbij. Dat is netjes, want dan kan je weer makkelijk 2 uur rijden. Als je een auto voltankt kom je natuurlijk snel een heel stuk verder dan 300km
Ging uit van 5 liter per minuut benzine. (Staat vaak Vmin = 5l/m naast het display van de pomp). Maar de werkelijke snelheid van benzine tanken ligt vaak tussen de 20 en 40 liter per minuut begrijp ik nu. I stand corrected.
Alhoewel, ik rij 1 op 5 met een beetje doortrappen. 😉
Oh vandaar dat het altijd langer duurt. ik haal het net met volle tank die 300.
Leuk, maar BYD had dit al dus revolutionair is het niet. Indrukwekkend, maar met ons stroomnet krijgen we dat er bij lange na niet uit zonder dat de kabels in de grond smelten.
Maar Mercedes heeft het wel direct mooi gedemonstreerd door in 7 dagen en 13 uur de wereld rond te rijden (dwz 40060km), een echte demonstratie dat het ook echt heel goed werkt.
Natuurlijk krijgen we dat wel uit het stroomnet. Als je een Megawatt aansluiting hebt dan ligt er geen dun kabeltje door de grond. Hebben fabrieken toch ook? 20 van deze laders naast elkaar op zo’n snellaad station is wel een uitdaging maar als laden sneller gaat heb je ook minder laders nodig natuurlijk.
Dat is dus met 1400pk laden…
Met leuke V8 geluiden en virtueel schakelen en 4 zitplaatsen, mijn droomauto (sorry Koenigsegg Gemera, efficiëntie wint en 1360pk is genoeg voor mij lol).