
De Vision O heet deze schoonheid. Een kijkje naar de nieuwe designtaal van Skoda.
Misschien verried de kop het al een beetje, maar hier ter redactie zijn we fan van deze Vision O van Skoda. De manier van de Tsjechen om te laten zien dat de stationwagon nog lang niet afgeschreven is maar juist een frisse toekomst tegemoet gaat. Het merk claimt al jaren heer en meester te zijn in het Combi-segment en laat dat nu zien met een concept dat alles in zich heeft wat een moderne auto tegenwoordig moet bieden.
Elektrisch natuurlijk, maar ook met een design dat volgens de nieuwe Modern Solid-filosofie is neergezet. Dat betekent dat er minder frutsels zijn en meer strakke lijnen die niet alleen stoer ogen maar ook bijdragen aan een betere aerodynamica. En ja, dat levert dan weer een fijnere actieradius op zodat je niet bij elk dorp hoeft te stoppen om bij te laden.
Deze Skoda mag er zo snel mogelijk komen
De auto heeft een compleet nieuw ontworpen front dat ze zelf Tech-loop noemen. Het oogt robuust zonder overdreven lomp te worden, alsof je buurman net een nieuw trainingsschema heeft ontdekt en eindelijk breed wordt maar zijn jas nog wel dicht kan. Binnenin is het verhaal minstens zo interessant want daar is de Vision O vanuit de passagiers naar buiten toe ontworpen.
Geen design om het design dus, maar echt een interieur dat draait om bruikbaarheid en rust. Minimalistisch dus maar niet kaal, eerder een soort Scandinavische woonkamer met meer dan 650 liter kofferbakruimte achterin.
Horizon display en Laura
Nieuw is het Horizon Display dat niet alleen voor de bestuurder bedoeld is maar ook voor de passagiers. Iedereen kan dus meegenieten van informatie, navigatie of wat je daar ook maar op wilt projecteren. Daarnaast is er Laura, de inmiddels door AI opgepompte persoonlijke assistent die je van alles kan vertellen en regelen.






De sfeerverlichting luistert naar de natuurlijke lichtcyclus en past zich daarop aan waardoor je niet alleen de juiste playlist hebt maar ook het juiste licht voor het moment van de dag. Škoda noemt dat Bio-Adaptive Lighting en het klinkt meteen een stuk geavanceerder dan de lampjes in je huidige auto.
Verder denken de Tsjechen ook aan de planeet. De Vision O staat namelijk niet alleen voor elektrisch rijden maar ook voor circulariteit. Het idee is dat alles in de auto gemaakt wordt van hernieuwbare of gerecyclede materialen en dat je de boel aan het eind van de rit ook weer netjes kunt hergebruiken. Net zoals BMW deed met de originele i3…



En mocht je denken dat het allemaal wat te braaf klinkt er is ook ruimte voor geavanceerde autonome rijtechnologie. De Vision O kan onder bepaalde omstandigheden het stuur gewoon van je overnemen zodat je handen vrij hebt om die draagbare luidspreker uit te testen of nog een koud drankje uit de ingebouwde koelkast te trekken.
Kortom, Skoda, maak dee auto. Als het dan toch elektrisch moet, dan vinden we dit wel een goede optie!





Dus dit is wat er gebeurd als een superb, een evogue en een dong frng box in een kettingbotsing zitten met 300kmh en iemand heeft een auto uit de puinhoop gereconstrueerd.
Tja Volvo, lezen we even mee?
Knappe wagen, hoor.
Idd, dit segment geeft Volvo weg aan Skoda…..
Graag voldoende vermogen en awd en ik wil m!
Fraai design.
Binnenkant niet zo grote fan. Buitenkant heerlijk.
Leuke lijkwagen. 😱
Ziet er uit als een erg gelikte Volvo met een B style van een Citroën.
In was al verkocht bij break, > 650L koffer en elektrisch…
Maken, NU aub!
Het front vind ik niet briljant, maar verder een hele knappe wagen!
Schitterend! En kuddo’s voor het terugbrengen van de stationwagon!
Dit design is er toch al een tijdje, in de vorm van de Opel Astra Sports Tourer? Vernieuwend hoor!
Die heeft een andere stijl gekleurd. Ook heeft deze wagen wat elegantie en is de Astra vooral lomp, veel blik boven kleine ver naar binnen staande wielen, totaal mislukt design terwijl de 308 wel gelukt is.
Ben een enorme fan van stations, maar deze doet het niet voor mij.
Jammer van dat kaal interieur. Ik snap dat minimalisme niet, de Soviet unie bouwde wagens met mooiere interieuren.
Ik lees meerdere Volvo-opmerkingen, dus ik ben niet de enige die er aan denkt. Dit had met wat merkgetrouwe aanpassingen zo voor een V70 door kunnen gaan. Zonde, maar mooi voor Skoda. Ik ben pro estate combi touring break variant carrosserie
Ben geen fan van stationwagens en deze toont precies aan waarom, de proporties kloppen niet. Deze lijkt ook veel te lang, lijkt erg op een Amerikaanse lijkwagen.
Mooi maar wat een saai interieur.
Erg mooi, zo kan het dus ook. Wel benieuwd hoe zit dit gaat vertalen in een productiemodel maar de lijnen zijn in elk geval veelbelovend. Ik geloof ook heilig in een markt voor stationvarianten met strakke lijnen en niet al te veel opsmuk. Helemaal nu Volvo en VW dit volledig laten liggen en Opel ook niet verderkomt dan een tokkiemobiel.
Ik kan een mooie stationwagen erg waarderen maar dit is het absoluut niet voor mij. Wat een gigantische lijkenwagen waarbij alle proporties zoek lijken te zijn.
Het zal aan de B-stijl liggen en de stilistische suggestie van een tweedeurs carrosserie, maar ik zie een International Harvester Scout of een eerste generatie Range Rover die is uitgerekt op zijn buik is gelegd. Op zich niet verkeerd maar de ‘features’ tonen wel aan wat een armoedige tijd het is voor de autoliefhebber: een AI-assistent met een meisjesnaam, interieurverlichting die is gesynchroniseerd op de daglichtcyclus… wat een treurnis. En als klap op de vuurpijl ook de vloek van de laatste jaren: een niet-rond stuurwiel.
Deze auto is een exacte kopie van die Chinese AUDI. Voorkant en achterkant zijn vrijwel identiek. Dat vond iedereen verschrikkelijk lelijk. Dit vindt iedereen schitterend…