Dit is waarom we geen gave auto’s verdienen

Auteur: , 85 Reacties
Stinger

De Kia Stinger is een perfect voorbeeld.

De Kia Stinger (rijtest) is in vele opzichten een hele gave auto. Een gedurfde zet van de Zuid-Koreaanse autofabrikant om de stoer getekende bolide in Europa op de markt te brengen. Echter, hoe vaak heb je de Stinger zien rijden? De door belastingen geplaagde auto is aan de prijs in Nederland en moet concurreren met het Duitse bestel. Een wedstrijd die de Kia niet gaat winnen. Want hoe gaaf het uiterlijk ook is, het interieur is niet veel bijzonderder in vergelijking met een veel goedkopere Ceed.

De Stinger krijgt van iedereen wel lof als je erover begint. Daar hebben ze bij Kia zelf weinig aan. De auto moet gekocht worden en juist daar zit het probleem. Tegenover Australische media op de autoshow van Parijs liet designer Gregory Guilliame weten dat er nog geen beslissing is genomen over een opvolger. Dit is een zachte hint naar ‘Er komt geen nieuwe Stinger’.

Het segment waar de Stinger in opereert is een lastige in Europa. Naast een sedan van de Duitse drie, zijn crossovers en SUV’s nu eenmaal meer in trek. Mensen verkiezen een hoge instap boven een fraai getekende Aziaat. We kunnen het alleen maar jammer vinden. Het is Kia zo gegund, maar kijkend naar de concurrentie, aanschafprijs en afschrijving is de Stinger gedoemd te falen. In ieder geval in Nederland. (Via Which Car)



85 reacties

Het is niet de schuld van de consument dat Kia men niet aanspreekt.
@loserboi932: Ja en in deze klasse zijn er maar weinig mensen die lachend de afschrijving van zo’n Kia kunnen en willen pakken.
En leasemaatschappijen waar toch het grootste deel van deze klasse auto’s door gekocht zal worden zijn nog veel conservatiever.

Dat gezegd hebbende… Hij blijft inderdaad een Kia, net zo sexy als 3 dagen oude hondenstront.
@airc: Het is meer dat het komt door de NLse belastingen en dat je daardoor in NL geen Cadenza of K900 ziet rijden zoek ze even op Google echt mooie wagens die wel in de VS heel goed verkopen en de Stinger zie ik hier wel elke dag een paar van rijden.
@loserboi932: want? Kia is naar mijn mening veel mooier en beter dan de Duitse concurrentie. Ze maken echt grote stappen alleen kijken mensen niet veel verder dan de Duitse merken en dat is jammer!
@jeffreyvanbaal: de duitse concurrentie is dan een Opel of een Ford. Niemand die in de markt is voor een BMW overweegt een KIA. Hoe mooi die ook is.
@jeffreyvanbaal: wacht maar
Tot je 70k kunt kapot slaan op een auto dan zit jij zo in een Duitser.
@thomasthomas: Dat is dus t enige juiste antwoord.
@loserboi932: Net alsof men deze Stinger niet aanspreekt.. Als je nou twijfelt tussen een Audi A4 en een Kia Stinger, dan is het alleen de CO2 uitstoot die de Stinger in het verdomhoekje plaatst.
@jochempie: En de Kia badge
@airc: en het interieur
@airc: Als ons land uit zoveel sneuneuzen bestaat neig ik om weg te blijven.
@jochempie: Je wil niet weten hoeveel…
@airc: Zie vorig antwoord.
@Jochempie: Leasetarieven

In dit segment is het aandeel lease erg hoog. En ondanks dat er een diesel beschikbaar is, geloof ik nooit dat deze auto een goed tarief meekrijgt.
Maar waarom verdienen we dan geen gave auto? Het “dit” uit de titel kan ik niet echt uit de tekst halen behalve wat vage omschrijvingen van een eventueel mogelijke oorzaak.
@rhellema: omdat ‘we’ ze toch niet kopen (kia stinger) en kiezen voor bijv SUV’s
@RubenPriest: ja, is dat niet een kwestie van smaak?
@rubenpriest: Ik denk dat het gewoon een financiële kwestie is. De Stinger is gewoon te duur in NL. Zelfs als je hem al kan betalen, heb je nog te maken met de flinke afschrijving. Dan is een Duitser rationeel gezien de betere keus. En wat crossovers betreft, die zijn gewoon populair dus die kom je makkelijk kwijt als je er vanaf wil. Dat zal bij de Stinger een ander verhaal zijn. Ook een financiële kwestie dus.
@berlinetta: vertel eens in welk opzicht een ‘Duitser’ een betere k(n)eus is ? Liefhebbers van Duitse auto’s zijn vaak niet zoals Apple-liefhebbers, betalen de hoofdprijs voor iets dat het niet waard is. Bij een Duitse auto betaal je standaard al vele procenten extra voor de naam.

College van mij rijdt in een Stinger na jarenlang BMW 3 en 5 series te hebben gereden.. En tot op de dag van vandaag moeten wij aanhoren dat hij deze stap veel eerder had moeten nemen. In alles is hij erop vooruit gegaan. Meer auto, meer ruimte, betere looks.
@soulmaster: In financieel opzicht.
@berlinetta: Dit de restwaarde van de stinger wordt om te janken. Er is namelijk geen petje in Nederland wat het straks cool vind om in een 10 jaar oude stinger te rijden. Bij Duitsers is dat gewoon anders.
@Soulmaster: de Stinger is eigenlijk alleen maar een mooie auto voor wat betreft het exterieur. Zodra je het interieur gaat bekijken knap je er toch op af. Als je dan zo graag de vergelijking wil maken met een telefoon dan is de Duitser de iPhone en dan is de KIA de Samsung. De Duitser te duur voor wat je er voor krijgt en de KIA voor wel willen maar net niet kunnen.
@Soulmaster: En wat was de reden dat uw collega is overgestapt van een BMW naar een Kia? Meer auto in welk opzicht precies? En betere looks is altijd nog een kwestie van smaak. Vind persoonlijk de Stinger niet een hele mooie auto.
@soulmaster: ‘Deze stap veel eerder had moeten nemen.’ Dat had je collega best kunnen doen, maar dan had hij niks vergelijkbaars gehad natuurlijk.
@Soulmaster: hij had dus hele kale auto’s in het verleden en nu meer opties omdat hij voor de Kia is gegaan? (die standaard completer is uitgerust) of heb je het nou gewoon over dat een moderne auto meer auto is dan een oude? Een huidige 3/5 serie is ook meer auto dan één uit de jaren 90. Iets met een huidige 3 is net zo groot als een 5 uit die tijd…

Kia heeft hem helaas gewoon te duur in de markt gezet, had hij qua prijs kunnen concurreren met Opel,Peugeot,Renault,etc. dan hadden ze er waarschijnlijk een stuk meer kunnen verkopen. Interieurafwerking is namelijk op dat niveau, misschien zelfs iets lager. De koper in het duurdere segment wil toch dat het net wat lekkerder oogt en aanvoelt en ook een stukje badge.
@rhellema: Omdat we met z’n allen (of in ieder geval met z’n tevelen) voor de saaie auto’s kiezen. Parels voor de zwijnen, zeg maar.
@BaRa: mijn SUV met 3.0 6 pitter vind ik allesbehalve een saaie auto, dat stadium van sportief door bochten knallen ben ik al een aantal jaar ontgroeid maar ik geniet dagelijks van mijn tank.
Nog een reden:
We willen alleen maar over de duitsers weten…
“De door belastingen geplaagde auto” moet natuurlijk zijn: De met extreme CO2 uitstoot behepte auto…
@vroaaar: ja precies dit, als je een berg extra betaald voor de uitstoot, verwacht dan in NL niet te concureren met de “Duitsers” Deze bak is gewoon niet geschikt voor onze markt.
@vroaaar: is dat niet: “de Aziatische auto zonder sjoemelsoftware?”
@vroaaar: Oh hou toch op. We hebben een belachelijk belastingsstelsel en nu gaan we op autoblog nog de auto’s de schuld geven… Ga lekker naar het Groenlinks-forum.
@basr32: Precies ipv van auto’s af te kraken, kraak dat “belastingstelsel van de NL regering” maar eens af. Gelukkig verkopen Stingers wel in andere landen ! (Zoals hier in Canada)
Ik vind ‘m ook niet zo heel mooi
gh via Android app
In dit geval zou bij mij ook het probleem leggen in ons belastingstelsel. Op de simpelste uitvoeridng gaat er al ~€ 24.900 rechtstreeks naar Den Haag. Met het topmodel is dit ~€59.000,-(!!!). Die auto kost voor belastingen €40k. Ik hou van onze zorgstaat waarin we in de basis totaal geen reden hebben om zielig te zijn, maar zoveel belastinggeld zal ik de overheid nooit gunnen. Daarom ook nooit een hele nieuwe auto voor mij.
@gh: maar dat betreft de andere merken in precies dezelfde basis. Als je de overheid niet zoveel belastinggeld gunt is stoppen met werken eigenlijk de enige optie. Want wat er aan inkomstenbelasting wordt binnengehaald…
Ook tweedehands is de KIA niet echt aantrekkelijk tegenover een M3

KIA Stinger 2017 16.000km
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-stinger-3-3-t-gdi-awd-gt-benzine-rood-0e81de6e-958b-47bc-a07e-8cf466f64980


BMW M3 2017 12.000km
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-m3-sedan-dct-benzine-oranje-c9bf4576-ee71-46ee-82d5-50e311c5848f
@porscheboy: Zo dan. Niet te geloven zeg. Je zou toch zeggen dat de Kia wat sneller zou afschrijven.
@viezefreddyw: vraagprijs… bied de helft en wie weet…
@peug206: @viezefreddyw @porscheboy: dat iemand dat ervoor vraagt wilt niet zeggen dat ze dat ook gaan krijgen. In dit geval is het denk ik meer; er is geen standaard voor, dus waarom niet de hoofdprijs vragen? Er staat een vergelijkbare voor bijna 100K te koop….
@porscheboy: dat is wel echt bizar, mooi vergelijk heb je gemaakt. Zo zie je inderdaad gelijk waarom de KIA een stuk minder interessant is.
@2wheeler: oh, mijn reactie klinkt heel sarcastisch maar zo bedoel ik het niet :p
@2wheeler: Hahaha mooi! Maar een vergelijking tussen twee rode auto’s is altijd correct
Die Stinger verkoopt niet.
Maar dat wist Kia NL zelf ook wel. Maar als imagomaker is dit model zeer zeker succesvol.

In de reacties hier wordt Kia vaker dan ooit benoemd en dat straalt af naar het merkimago en dus ook naar de wel betaalbare auto’s van Kia.
@reactief: En verkoopt de Stinger in overige markten echt slechter dan verwacht?
@reactief:
Precies , tien jaar geleden schoot ik nog in de lach van de naam Kia picanto.

Behalve dat die naam is ingeburgerd is Kia nu gewoon een degelijk merk omdat auto’s als de stinger daar aan bijdragen.
@por100: Heel eerlijk denk ik dat die Stinger niet zo heel veel bijdraagt. Volgens mij hebben de meeste mensen (niet-autokenners) nog nooit van die Stinger gehoord. Ik ken dat ding ook alleen maar van de nieuwsberichten, heb er nog nooit een gezien. En dat wil niet zeggen dat Kia geen degelijk merk is. Dat zijn ze in mijn ogen namelijk wel, maar dat komt omdat ze gewoon hele goede en mooie auto’s zijn gaan bouwen die we veel zien op de Nederlandse wegen.
@berlinetta: Dat werkt toch echt zo. Ford bouwt niet nog een Ford GT omdat die auto zoveel oplevert. Maar omdat voor het imago. En die auto kent ook niemand buiten autoliefhebbers.

Maar in elke familie zit er wel een autoliefhebber die op feestjes ineens positief over een merk praat. En ik denk dat die Kia Stinger daaraan bijdraagt.
@reactief: Ja zo werkt het ook wel, maar dan moeten ook niet-autokenners die auto wel daadwerkelijk kennen. Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen van het bestaan van de Stinger weten. Zelfs mijn vrienden kenden hem niet voordat ik ze erop wees. Dat zijn types die wel van auto’s houden, maar er verder niet veel over lezen (op een tijdschrift in de wachtkamer van de tandarts na).
@berlinetta: “Zelfs mijn vrienden kenden hem niet voordat ik ze erop wees. ”

Daar heb je het. Ik durf wedden dat jij de grootste kenner bent van die groep vrienden. Dus het maakt niet uit of ze de Stinger kennen of niet, als JIJ erover lof zwaait, dan geloven ze je wel.

En kopen ze een Kia Ceed…
@reactief: dit – sociale reclame is de beste reclame
@berlinetta, @por100: Hier in SWFL verkopen de Optima,Cadenza en K900 erg goed en ik denk dat alleen de Optima een beetje bekend is ?? maar de andere 2 heeft nog nooit iemand van gehoord en daarom past de Stinger hier veel beter in het modellen programma en word ook best wel aardig verkocht, ik zie er elke dag wel een paar.
@reactief: Heel goed, wilde ik ook net typen. Halo car heet dat. En daarin is de Stinger erg geslaagd!
Sorry hoor maar die stinger is echt ongelovelijk lelijk
Het is allemaal de schuld van de Rabobank!!!!!
Zonde man. Ik vind de Kia Stinger zelf bijzonder gaaf. Dat de auto in Nederland geen succes is, begrijp ik. De Kia is duurder dan een vergelijkbare Audi A5 of BMW 4 Serie GC. Die meerprijs zit ‘m alleen al in de belasting. Daarmee valt de Kia Stinger in de hoek van de Ford Mustang en Subaru WRX STI: je betaalt voornamelijk heel veel belasting om zo’n kreng te mogen kopen. De importeur vangt er minder voor. Onderaan de streep is de 4 GC denk ik net iets beter, maar de Kia hoort eigenlijk nét iets goedkoper en véél completer te zijn. Kijk, dan is zo’n Stinger een interessante propositie. Over 4-5 jaar zoek ik er eentje op. V6, beetje tunen, 20″ Rota velgen eronder: kun je echt iets gaafs van maken. Maar ja, dan moet ‘ie wel nieuw verkocht worden.

Ik denk dat Kia iets minder moet kijken naar de verkoopcijfers. Dit soort auto’s geven namelijk een enorme boost aan je merk. Zoals Bernd Pischetsrieder zei over de Volkswagen Phaeton: “Als we dankzij de Phaeton 100 euro meer kunnen vragen voor een Golf, dan is de Phaeton een waanzinnig succes.” Zo moeten ze het ook zien met de Stinger. Kia doet het beter en beter, mede dankzij het aanzien dat ze hebben gekregen dankzij de Stinger.
@willeme: Behalve in België, daar kan je beter een 2.0L turbo zoeken. De belastingen op een 3.8 zijn van een andere orde hier!
Youngtimerregeling hebben we hier niet…
@willeme: als Kia hetzelfde gedaan had als Infinity met de Q50 hybride, was hij waarschijnlijk veel betaalbaarder geweest.
Die Infinity verkoopt weliswaar ook niet maar dat is meer onbekend maakt onbemind denk ik, plus dat er een heel klein dealernetwerk is.
Of zie jij dat anders?
@kobus1967: Goed vraagstuk! Persoonlijk begrijp ik niet waarom die Infiniti niet verkoopt. Je hebt 400 pk, veel uitrusting, een gaaf koetswerk, betrouwbare techniek en een aanvaardbare prijs. Een paar redenen waarvan ik denk dat het niets wordt:

1. Merk. Dit zijn premium merken. Mensen willen een bekende naam en badge. Kia, Lexus en Infiniti klinkt niet zoals BMW of Mercedes-Benz.
2. Uiterlijk: Ondanks dat ik ze erg mooi vind, is niet iedereen gecharmeerd van het Aziatische design
3. Infotainment: De Duitsers doen dit perfect. De Aziaten matig. Hert is het hart van de bediening van de auto wat de consument ELKE dag gebruikt. Grote afknapper. In een Kia Ceed, Infiniti Q30 of Hyundai i20 moet het redelijk goed zijn. IN een auto van 70 ruggen moet het percfect zijn.
4. Geen spaarmodellen. De Audi A4 is er niet eens met een benzine zescilinder. Die van BMW en Mercedes verkopen nauwelijks. Kale viercilinder dieseltjes, armetierige plugin hybrides, driecilinder instappers. De A4 kun je met een 1.4 krijgen. De 3 Serie met een driepitter. de C-Klasse met een 1.6. En die modellen verkopen als een malle.
5. Het is geen segment voor liefhebbers van iets bijzonders.
@willeme: Heb een FX30d (van Infiniti). Daarvoor A6 gereden en een M3 voor in het weekend. Ik ben uitermate blij met de Infiniti voor het dagelijkse; ik kijk niet jaloers naar de Q5/X3/X5 etc als ik ze zie rijden.
Infotainment werkt en doet precies wat het moet doen. Je kan alles verbinden met bluetooth of kabel (Audi & BMW hebben er vaak genoeg problemen mee). Scherm is groot (vergeleken met andere uit zijn jaar) en zelf touchscreen. Het is pas van de laatste paar jaar dat de Duitsers met gehele LED-wanden komen en het is wachten of Infiniti hierop inspringt.

En voor de Kia: er zullen er genoeg staan in Zwitserland over een paar jaar. Zeker ook van de V6. Die is hier wel normaal geprijsd.
@willeme: Geef maar een seintje wanneer je er eentje wil, hier rijden er zat :) laatst eentje in vuilniszakken grijs echt mooie auto en rap ook nog eens (bron: YouTube)
@willeme: Tip geef eens wat aandacht aan de laatste Cadenza en K900 echt mooie autos die zich qua uiterlijk echt kunnen meten met de duitsers imo. Worden er trouwens wel veel Optima’s in NL verkocht ?? Volgens mij ook niet ?? Hier zie je ze meer als in NL golfjes en ook geen verkeerde auto om te zien vind ik.
De Nissan 370Z is/was ook zo’n geval (weet eigenlijk niet eens of die nog in productie is?). Goede auto, maar geen hond die ‘m voor de (heftig belaste) vraagprijs wil hebben. De Alfa 4C kan ook mooi in dat rijtje. Doodzonde.
Toch bijzonder de verschillende reacties te zien. Sinds 4 weken rijdt ik zakelijk een Stinger. Erg tevreden. En ja…. het is een Kia.
Hiervoor Passat, V60 en insignia gereden. Bij de huidige keuze lang getwijfeld tussen Mercedes, BMW of deze Stinger. Uiteindelijk op basis van emotie en gevoel voor de Stinger gekozen.

De reacties bij de bakker, in de file, op het werk zijn bizar. Iedereen kijkt….. en juist omdat het een Kia blijkt te zijn zorgt voor een glimlach bij mensen. Hij doet gewoon waar hij voor bedoeld is. Zorgen voor reuring…. net als max verstappen trouwens. ;-)

In mijn ogen zouden mensen meer buiten de gebaande wegen moeten durven kijken. En niet hun keuze baseren op wat de buurman er van vindt. Dat zou de diversiteit van het wagenpark in Nederland alleen maar ten gunste komen.
@johanloo: Ik denk dat de meeste mensen hun keuze baseren op hun portemonnee en niet zozeer op wat de buurman ervan vindt. Face it, deze auto is gewoon duur om te rijden. Iemand die geen hele grote autoliefhebber is, kiest dan al snel wat anders.
@johanloo: van die reactie’s in het kader van “op-vakantie-in NL-is-ook-leuk-hoor” of “voor-een-homo-ben-jij-best-mannelijk”.
@bartsmit: 👍🏻 reacties van zelfbenoemde autoliefhebbers die hem niet kennen en geweldig vinden qua looks…… totdat ze merken dat het (maar) een Kia is en dan ineens met mond vol tanden staan. Hilarisch. Hoe men zich er dan ineens uit probeert te lullen.
@johanloo: Held! Hahaha…. heerlijke reactie. En heerlijke autokeus.

Maar ben wel benieuwd, was deze keuze voor jou ook echt duurder dan bijvoorbeeld een vergelijkende 4-serie of C-Klasse?

En foto’s op Autojunk!?
@reactief: foto staat er inmiddels op. 👍
Ik was wel op de markt voor een i30N, maar na het zien van de prijzen in NL vergeleken met BE/DE was ik daar snel overheen. Toen maar kijken voor een nieuwe Fiesta ST met de gedachte kleinere auto/cilinderinhoud zal het verschil ook wel kleiner zijn. Nou ik leg geen 37.000,- neer voor een Fiesta, Nederlandse overheid heeft de lol van het autorijden gewoon verprutst voor de gewone jan-modaal burger.
@civicfk3: Dat komt ook deels door Fors Nederland. Die bieden hier alleen de ST3 aan. Dan heb je wel meteen de meest luxueuze, uitvoering maar ook de duurste. En daar komen de belastingen dan nog overheen. In België en Duitsland kunt je ook de g goedkopere ST1 en/of ST2 kiezen…
@henrie: Zijn er meerdere versies van de Fiesta ST of wat bedoel je nu?
@berlinetta: Nee, niet meerdere versies, maar verschillende uitrustingsniveaus. De ‘kaalste’ is de ST1, dan de ST2 en de (bijna) ‘full options’-uitvoering is de ST3. Alleen de ST3 is leverbaar in Nederland, zoals ook alleen de 5-deurs leverbaar is. In andere landen zijn ook de ST1 en ST2 leverbaar. Die zijn goedkoper dan de ST3 en dus ben je in Nederland sowieso duurder uit, nog afgezien van de belastingen…
@henrie: Oh dat heb ik nooit geweten.
Kia moet aan z’n imago gaan werken. Dat is nu gewoon ruk.
@bartsmit: Alleen in NL helaas door de roverheid ..google even Optima/Cadenza/K900 !!
Duitse concurerenten zijn niet veel mooier, met hun opplak Ipads en digitale toerentellers.
“Wat de boer niet kent, vreet hij niet”. Iedere auto is duur in Nederland, maar blijkbaar hebben enkel Duitse merkjes het alleenrecht om dure auto’s aan te bieden.
@tge1: -hele dure auto’s-
Met de V6 gaat het eigenlijk nergens over dankzij €50k CO² BPM:
Stinger V6 AWD: € 97.995, 370 pk, 5,5 s, 1833 kg, 4830 mm
BMW 540i X-drive: € 77.059, 340 pk, 4,8 s, 1635 kg, 4936 mm
MB 450 4-Matic: € 79.184, 367 pk, 5,6 s, 1845 kg, 4923 mm
Audi A6 Quattro: € 75.700, 340 pk, 5,1 s, 1735 kg, 4939 mm

Zelfs bij de Duitse drie kun je voor 20k toch aardig wat opties aanvinken.
@torsen: Dit geeft ook aan dat Kia achter loopt. Ze kunnen blijkbaar geen schonere 6 cilinder bouwen.
Kia gaf bij de introductie van de Stinger al aan niet te verwachten dat het een verkooptopper zou worden. De Stinger is meer bedoelt om aan te tonen waartoe KIA in staat is en om nog maar eens te bewijzen dat KIA ook mee kan doen met de gevestigde orde. Het is een Halo car en als je het zo bekijkt is het niet eens zo een slechte imago maker.

KIA/Hyundai is zo een groot bedrijf, die voelen het echt niet dat de Stinger wat minder verkoopt in sommige markten. Die halen hun winst wel uit de honderdduizenden Cee’d, Optimas en Sportages die ze wereldwijd per jaar verkopen.
Ik vind de Stinger een ontzettend mooie en aantrekkelijke auto. dat was al het geval bij het eerste concept jaren geleden. Mooier ook dan alle enigszins vergelijkbare ‘4-deurs coupes’ . De aandrijflijn staat me aan en dat het interieur wat minder verfijnd is interesseert me geen zier. hetzelfde geld voor de badge.

En toch… twijfel ik sterk of ik de auto zou kopen als ik voor iets dergelijks in de markt was, hij is gewoon echt te duur zeker in verhouding met de ook erg fraaie Jaguar XE.
Een Mustang is ook belachelijk duur in Nederland. Toch zijn er (gelukkig) zat mensen die hun geld stuk smijten op de zo’n dure import. Iemand die iets anders wil hebben dan de rest gaat voor de Stinger…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).