• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?

Auteur: willeme, gepost 7 oktober 2018 om 21:56 – 49 Reacties

Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?Afbeelding Koop jij deze originele en unieke 155 GTA Stradale?

Alfa Romeo 155 GTA Stradale
Jazeker, 155. Geen 156. Met spoilers, dus dan is het sowieso goed.

Er is een periode waarin de Alfa Romeo 155 ongenaakbaar was. Dan bedoelen we niet eens de verkooplijsten, alhoewel de opvolger van de legendarische 75 het heel aardig deed in commercieel opzicht. Nee, we bedoelen de sportieve successen van de Alfa Romeo 155. De auto won namelijk zo’n beetje elke toerwagenklasse. De Alfa 155 won het DTM in Duitsland, het Super Turimo kampioenschap in Italië, het BTCC en het Spaanse toerwagen kampioenschap. Kortom, racesuccessen waarmee een feestje absoluut op zijn plaats geweest zou zijn.

Alfa Romeo 155 GTA Superturismo '92

Alfa Romeo had ook daadwerkelijk een feestje op de planning staan. De Italianen hadden het glorieuze idee om een straatuitvoering op de markt te brengen. Auto’s als de Sierra Cosworth, Mercedes 190 Cosworth en BMW M3 waren niet alleen op het circuit succesvol, maar ook op straat. Het bleef niet alleen bij een idee, Alfa Romeo ontwikkelde een rauwe straatracer op basis van de 155. De naam van de auto: Alfa Romeo 155 GTA Stradale.

Alfa Romeo 155 GTA '92

De auto is ontworpen door Sergio Limone. Nee, niet een liefrhebber van citrusvruchten, maar de geestelijk vader van de iconische Lancia 037. De Alfa Romeo 155 GTA Stradale was gebaseerd op de reguliere 155 Q4. Tevens kwamen veel onderdelen bij de Lancia Delta Integrale vandaan. De motor was gebouwd met Group-N specificatie in het achterhoofd (net zoals de 4G63 van Mitsubishi bijvoorbeeld). De 155 GTA Stradale kreeg een heftige bodykit inclusief fraaie spoiler.

Alfa Romeo 155 GTA '92

Helaas is de auto nooit in productie genomen. Daar waren twee redenen voor. Ten eerste de kosten: de auto zou te duur worden om te ontwikkelen. Ten tweede zat het de Hoge Heren van Fiat nogal dwars dat er geen V6 in lag, maar die welhaast antieke vierpitter uit de Delta. De 155 GTA Stradale beleefde nog wel een debuutje op de autoshow van Bologna, om vervolgens gestald te worden. In 1994 is de auto gebruikt als ‘medical car’ bij de Grand Prix van Monza in 1994 (afbeelding onder). Daarna is de auto weer in een loods verdwenen. In de tussentijd is de auto een paar keer verwisseld van eigenaar.

Alfa Romeo 155

Echter, mocht je deze auto willen hebben: nu is je kans. De auto wordt namelijk binnenkort geveild bij Bonhams. Het is de bedoeling dat de auto zo’n 200.000 euro moet gaan opbrengen, bijna twee keer de prijs van een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Of precies de prijs van een Giulia Quadrifoglio, als Jesse Klaver aan de macht komt. In dat licht bezien valt de prijs nog heel erg mee. De veiling vindt deze maand plaats, dus sla je slag!

Ook interessant!

  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • Deze bloedmooie Alfa is nu ook interessant voor petrolheads!
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

155, Alfa Romeo, gta, veiling

Vorig bericht: « De internationale media over het aanklooien van Vettel
Volgend bericht: Dit is waarom we geen gave auto’s verdienen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    7 oktober 2018 om 22:01

    Een van de weinige sedans waar een spoiler beter is dan zonder. Prachtige auto zeg! Jeugdsentiment ook wel.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      7 oktober 2018 om 23:24

      @fmgarcia: Zeker jeugdsentiment! Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een 155. Een 1.8-tje, dat wel…

      Login om te reageren
  2. imarinos zegt

    7 oktober 2018 om 22:05

    Mooie herinneringen… vaak gereden in de 155 2.5 V6 van mijn broertje. Gechipt, sportfilter en DTM uitlaat. Daarna alle tunnels opzoeken en raampjes open. Dat was 20 jaar geleden echt gaaf!

    Login om te reageren
    • bakboord1 zegt

      7 oktober 2018 om 22:12

      @imarinos: is nu nog steeds mooi toch.
      Ik heb ooit een impreza voor de drechttunnel opgehouden om vervolgens in de tunnel naar rechts te gaan en met het open raampje te genieten van die boxer die klom in toeren.
      Ik kan nog altijd genieten van het geluid van een 911 of bijv. Rs6.

      Login om te reageren
      • imarinos zegt

        7 oktober 2018 om 23:32

        @bakboord1: nice… rondje noordtunnel, maastunnel en drechttunnel was standaard ;)

        Login om te reageren
        • kenner zegt

          8 oktober 2018 om 06:30

          @imarinos: pak met mn motor nu toch liever ketheltunnel en beneluxtunnel

          Login om te reageren
          • imarinos zegt

            8 oktober 2018 om 11:33

            @kenner: netjes, geniet! Die tunnels zijn wel langer maar anders gebouwd, met name in de maastunnel komt het geluid echt op je af :)

            Login om te reageren
            • sabrerator zegt

              8 oktober 2018 om 18:02

              @imarinos:
              Zo’n 20 jaar geleden ben ik met een collega met een Maserati Biturbo Spyder volgas door de Maastunnel gegaan. Rond een uur of 11 in de avond en voordat daar camera’s stonden.
              Klinkt echt geweldig zo’n Maserati. Met 165km/u… In de Maastunnel.

              Hopelijk is het inmiddels verjaard.

              Login om te reageren
          • woutera zegt

            8 oktober 2018 om 11:36

            @kenner: met de auto is dat inderdaad minder leuk. Altijd files.

            Login om te reageren
          • MrShifra zegt

            8 oktober 2018 om 19:07

            @kenner: In de Ketheltunnel (’s nachts in het weekend) klinkt het hemels! Veel beter dan de smalle Beneluxtunnel.

            Login om te reageren
      • RiKe zegt

        8 oktober 2018 om 01:33

        @bakboord1: ik als ex-eigenaar van een 2003 Impreza STI met volledig open uitlaat kan dit beamen, tunnels waren een waar genot! En daarna rustig met 50 door de stad rijden in de 5e versnelling om alleen maar dat lage locomotief geluid van die boxer te horen. Wat een heerlijke tijd

        Login om te reageren
  3. porschepdk zegt

    7 oktober 2018 om 22:07

    Hoeveel vermogen? (Niet dat, dat hee relevant is bijzit soort auto’s)

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      8 oktober 2018 om 08:19

      @porschepdk: als ik me niet vergis was dit iets van 400 pk.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        8 oktober 2018 om 20:17

        @rhellema: doe maar ongeveer de helft. De 155 q4 had maar 186pk

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          9 oktober 2018 om 00:16

          @phdg: de Q4 was inderdaad zo rond de 200 pk echter dit is de Stradale en dat blok was volgens mij gekieteld naar ergens rond de 400. Deze auto is dus gebaseerd op de Q4 maar wel met racespecs.

          Login om te reageren
  4. twentsediesel zegt

    7 oktober 2018 om 22:08

    Fantastisch rijden met bakken karakter .. wel zo lelijk dat ie tegenwoordig weer ‘vintage’ is en daarmee ook doe-maar-hier ;-)

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      7 oktober 2018 om 22:19

      @twentsediesel: ik vind het sws een mooie auto in tegenstelling tot de opvolgers… maar dat is een kwestie van smaak. Vind bijvoorbeeld de e36 en e30 mooier dan een e46.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        7 oktober 2018 om 22:26

        @peug206: Heeft meer met je associaties met die auto’s te maken denk ik, want een E46 is toch echt wel een stuk mooier. Vooral de E36 heb ik altijd een lelijke knakenbak gevonden.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          8 oktober 2018 om 09:19

          @alcantara: ik ben uit ’96, dus niet eat ik ermee opgegroeid ben. Maar ik vind auto’s van voor 2000 meestal mooier. Heb ook een voorkeur voor een hoekiger ontwerp dan een vloeiend rond iets.

          Login om te reageren
      • kle500 zegt

        8 oktober 2018 om 00:18

        @peug206: Misschien weer eens tijd voor een bezoekje aan je opticien? ;)

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          8 oktober 2018 om 07:18

          @kle500: een opticien kan weinig veranderen aan persoonlijke smaak, mn eerste auto was een E36. Ik vind ze alle 3 geslaagd, zowel de E30 36 en 46.

          Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          8 oktober 2018 om 11:18

          @kle500: die ouwe vierkante balken hebben gewoon een veel hoger “gangster” gehalte, ik vind ze ook gaver.

          Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        8 oktober 2018 om 14:11

        @peug206: mooi hoe mensen als reactie op jou zeggen dat het één mooier IS dan het ander. Iets mooi VINDEN is toch echt iets wat persoonlijk is.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          8 oktober 2018 om 14:15

          @wouterjeuring: klopt en daarom heb ik het ook zo geformuleerd. Weet je zeker dat die reacties komen

          Login om te reageren
  5. rammillius zegt

    7 oktober 2018 om 22:20

    Lijkt een beetje op de eerste Seat Toledo ☺️ mooie herinneringen aan tot de motor zichzelf opat ?

    Login om te reageren
  6. jochempie zegt

    7 oktober 2018 om 22:27

    Wait, what? Deze auto was dus aanwezig bij het overlijden van Senna? Dat maakt ‘m wel speciaal moet ik zeggen..

    Login om te reageren
    • Forza zegt

      7 oktober 2018 om 22:47

      @jochempie: dat was Imola ?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        8 oktober 2018 om 09:30

        @forza: Waren er twee GPs van Italie dat jaar?

        Login om te reageren
        • cvoc zegt

          8 oktober 2018 om 10:52

          @jochempie:
          Imola was officieel the GP van San Marino (wat een mini staat is).

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            8 oktober 2018 om 12:54

            @cvoc: Thanks! Zo leer ik weer wat.

            Login om te reageren
    • Mee zegt

      7 oktober 2018 om 22:47

      @jochempie: Aanwezig bij de grand prix van Monza. Niet Imola ;)

      Login om te reageren
    • SanS zegt

      8 oktober 2018 om 08:45

      @jochempie: dat was op Imola…!

      Login om te reageren
      • SanS zegt

        8 oktober 2018 om 08:45

        @sans: spuit elf..

        Login om te reageren
  7. jaso013 zegt

    7 oktober 2018 om 22:29

    Volgende keer graag een NSFW tag! Ben nu betrapt door mijn vrouw….

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 oktober 2018 om 09:07

      @jaso013: okaaay, dus je zit op je werk te fappen en je vrouw komt je kantoor binnen?

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        8 oktober 2018 om 09:24

        @drdre1: in dit geval is het: Not Suitable For Wife.

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          8 oktober 2018 om 20:01

          @jaso013: lol, helder!

          Login om te reageren
  8. isleofman zegt

    7 oktober 2018 om 22:38

    Hele gave kar. En ik vind het karakter van dit blok echt top. Qua rijden liever deze dan de V6. Geluid is natuurlijk een ander verhaal ;-)

    Login om te reageren
  9. supertjeduc zegt

    7 oktober 2018 om 23:49

    Zo dikwijls naar het dtm gekeken in die tijd
    Als alfa fan
    Heb de modelletjes nog staan

    Login om te reageren
  10. carmasterr zegt

    8 oktober 2018 om 00:26

    De competitieversie van deze auto is wel daadwerkelijk ingezet. Met die auto heeft Alfa Romeo de genoemde Superturismo titel gewonnen met Nicola Larini in 1992.

    Hij wordt nog wel eens verward met de 2.0 TS Silverstone die BTCC op z’n kop zetten, maar de TS had alleen voorwielaandrijving en geen turbo.

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    8 oktober 2018 om 07:13

    Wat een onwijs gaaf ding. En nog echt mooi ook.

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    8 oktober 2018 om 08:41

    Mag ik foto 1 nomineren voor AJ-foto van de maand? (van het jaar mag ook).

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    8 oktober 2018 om 16:01

    Als ik het geld zou hebben, direct. Wat een heerlijk apparaat

    Login om te reageren
  14. rolov zegt

    8 oktober 2018 om 17:12

    Ik ben bij de alfa fabriek geweest dit weekend in Milaan en de dtm versie stond daar. Echt super. Hele alfa museum stond vol geile bakken trouwens . Ook het kleimodel van de 8C en de testwagen van de 8C.

    Login om te reageren
  15. kilum zegt

    8 oktober 2018 om 17:21

    Wat wordt ik blij van die velgen. Echt plaatjes. op verder een heerlijke bak.

    Login om te reageren
  16. posthumus zegt

    8 oktober 2018 om 18:14

    <3

    Login om te reageren
  17. peterti zegt

    8 oktober 2018 om 19:01

    De 155, echt een heerlijke wagen :) in Japan bestaat er trouwens een 155 ti-z van Zagato, deze lijkt op de gta of dtm uitvoering maar dan vaak gewoon met een 1.8 of 2.0ts onder de kap, maar de looks zijn smullen :)

    Login om te reageren
  18. rick_lankamp zegt

    8 oktober 2018 om 21:17

    De barnfind van de 155 GTA Stradale:
    https://youtu.be/ZerBxjeBBFc

    Login om te reageren
  19. pablo007 zegt

    9 oktober 2018 om 07:36

    Lelijk bak doe mij maar de bmw E30

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North