
Mazda maakt vandaag bekend wat de prijs is van hun volstrekt unieke hybride, de MX-30 R-EV.
Als alle autofabrikanten precies hetzelfde doen is dat ook weer zo saai, dus daarom is het leuk dat er een merk als Mazda is. Zij doen dingen vaak net even anders. Zo ook met de MX-30. Mazda heeft het probleem van de kleine actieradius niet opgelost met een grotere accu, maar met een wankelmotor.
Die wankelmotor kon onze Wouter eerder deze maand in Brussel bekijken, want de MX-30 R-EV beleefde daar zijn werelddebuut. Voor alle duidelijkheid: de wankelmotor drijft dus niet de wielen aan maar dient puur als generator.
Mazda heeft wel de accu kleiner gemaakt. Die is nu maar 17,8 kWh groot. De volledig elektrische actieradius is daarmee een luttele 85 km. De totale actieradius verzweeg Mazda in het persbericht, maar op hun website staat dat je “naast elektrisch” nog ruim 600 km kunt rijden. In totaal zou je dan uitkomen op een kleine 700 km.



Wat we nog niet wisten was de prijs van de Mazda MX-30 R-EV. Mazda laat ons gelukkig niet lang in spanning, want vandaag maken ze die bekend. De MX-30 is er vanaf €36.990. Daarmee is de R-EV welgeteld €550 duurder dan de normale MX-30.
Vergeleken met andere plug-in hybrides (want dat is de MX-30 R-EV) is het ook niet direct een slechte deal. Voor de kleinere Renault Captur Plug-in Hybrid ben je een soortgelijk bedrag kwijt, en dat is een van de goedkoopste PHEV’s.
Of de verkopen hiermee een boost gaan krijgen? We gaan het zien. Het is wel te hopen voor Mazda, want de MX-30 is tot dusver niet bepaald een succesnummer in Nederland.





Staat die 30 voor 30.000 km per motor?
Stiekem heeft Mazda wel een imago hoog te houden als het gaat om motoren.
Ik ben fan van de huidige lijn Sky actieve motoren. Ik heb de 3 laten staan om z’n binnenruimte maar een volgende maakt serieus kans.
Hopelijk zetten ze dit door met deze wankelmotor.
Ik zou dit serieus willen overwegen. Mazda, stop deze aandrijflijn ook in de Mazda 6 en de CX-5, alstublieft.
Alsjeblieft niet, die twee modellen zijn superbetrouwbare, dat moeten we van deze complexiteit en eerste generatie nog maar gaan zien. CX-60 valt ook al vies tegen.. die PHEV zit ook gewoon niet lekker in elkaar..
Is het een 4-rotor?
O wacht…. Generator. Juist
Generotor!
Wel knappe specs voor een leuke prijs en zit Mazda kennende ook gewoon goed in elkaar. Echt perfect als je doorgaans niet meer dan 50km per dag rijdt
Én een eigen oprit hebt. Of een tankpas van de zaak.
Al zie ik werkgevers er ook nog wel voor aan enkel de stroom te vergoeden. “Je kan er toch mee op de zaak komen?”
Vraag me af of ze hier wel winst op maken.. Veel meer auto dan een Kona of 2008.. met name het interieur en de rijeigenschappen..
Minder auto. Mx30 is klein
Kona: 4215 mm l x 1800 mm b x 1.570 mm h
2008: 4300 mm l x 1770 mm b x 1530 mm h
MX-30: 4.395 mm l x 1.795 mm b x 1.555 mm h
Op een paar millimeter na komen ze allemaal verschrikkelijk overeen qua formaat.
Ik had het over het uiterlijk, interieur en de rij-eigenschappen.. Veel stiller en mooier afgewerkt bijvoorbeeld.. en ja formaat is ook iets groter maar daar doelde ik niet op.. de MX30 zit qua formaat dichter op de 3008 (4447mm) dan de 2008..
Mijn buren hebben een MX-30. Rijden voornamelijk in de stad en na 100 km houdt het wel een beetje op met de accu. De siucide achterdeuren zijn een leuke gimmick voor als je ze niet hoeft te gebruiken.
De doelgroep van de MX-30 is klein maar met zo’n range extender wel een stuk groter geworden. Het is wel een hele leuke auto om te zien verder.
Zomer 180-190km. Nu in de winter ~ 14-16kwh voor 80km woon-werkverkeer gemeten aan de laadpaal… ~140-160km range gedeeltelijk spits..
Bij 120km/h of hoger kakt de range wel snel in..
Deuren zijn idd zinloos, maar wel leuk 🙂.
Als je dagelijks niet meer dan 50km rijdt en wel naar Parijs of wintersport wilt kunnen dan ken ik geen auto die dit biedt voor deze prijs, rijeigeschappen, interieur & afwerking..
GO Mazda!! 😀
De grote vraag is natuurlijk met welk rendement de wankelmotor de accu oplaadt…
Hier kan je het beste de BSFC (Break-specific-Fuel-Consumption in g/kWh) voor gebruiken.
Vooral bij 80-90% belasting, waar het koppel maximaal is, kan het rendement zeer hoog liggen (35-50%).
Aangezien je zo’n motor dus als generator ontwerpt, zal je zorgen dat hij 100% van de tijd in deze range werkt. Dan is het verbruik dus zeer laag.
Zo’n relatief kleine accu is onderweg zo opgeladen door de brandstofmotor lijkt me.