Wat mag je dokken voor deze opgefriste hatchback?
Een geheel nieuwe generatie Astra zit er nog niet in. Wel heeft Opel de Astra in het nieuw gestoken. Onderdeel van deze vernieuwing zijn een reeks nieuwe benzine- en dieselmotoren.
De pret begint met een 1.2 benzinemotor met 110 pk. Voor dit instapmodel mag je 24.199 euro neertellen. Daarna volgt dezelfde motor, maar dan met 130 pk. Deze variant is slechts een paar honderd euro duurder en kost 24.699 euro. De ‘dikste’ 1.2 is de variant met 145 pk voor 25.949 euro. Daarna volgt de 1.4 met eveneens 145 pk voor 27.949 euro. Laatstgenoemde komt uitsluitend met een CVT-automaat. Opel stelt dat de benzinemotoren tot 21 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met de vorige motoren. Wat de diesels gaan kosten is nog niet bekend. Opel zeg dit in een later stadium bekend te maken.
Voor het eerst is de Astra te krijgen met een 9-traps automaat. Deze zal geleverd gaan worden op de 1.5 liter diesel met 122 pk. Net als met de benzinemotoren, variëren de vermogens van de diesels van 105 tot 145 pk.
De zakelijke rijker kan opteren voor de Astra Business Edition. Deze variant komt met een Multimedia Navi-systeem met 7-inch touchscreen, Apple CarPlay, Bluetooth en USB-aansluiting, een verstelbare middenarmsteun voor, een lederen stuurwiel met bedieningsknoppen en parkeersensoren achter. Deze hatchback kost 24.199 euro of 163 euro netto bijtelling per maand.
De vernieuwde Astra is over een paar weken op de (IAA) van Frankfurt voor het eerst te zien.
Wat kosten equivalente Golfs ?
#teluiomzelfuittezoeken
@amghans: geen idee
#teluiomjetehelpenmetjeluiereet
@koekwaus: aan jou heb ik ook niks . . . ?
Opel heeft toch weer een imagobooster nodig. Hier word ik niet warm of koud van. Vast een zeer geschikte comfortabele auto die je brengt waar je moet zijn. Uiteraard is dat belangrijk. Alleen met dit design kijkt echt niemand op of om. Lelijk vind ik t ook niet hoor. Maar wie wordt hier nu hebberig van?
@quotama: ik vond de GTC van een paar generaties terug echt een mooi ding. Daar is hier niets meer van over volgens mij
@gulli: eens, mooi design. Oogt sportief en wat gedrongen. Nooit mee gereden, iemand hier ervaring met een GTC met wat meer pk’s?
@wouteraerox: Ik heb een OPC van de gtc van 2015 met 320pk. Rijdt heerlijk. Vreet alleen voorbanden… Maar ja, beetje normaal met semi slicks en vlot rijgedrag…
Heb een tijdje de Astra Touring gereden. Veel waar voor het geld maar niet de beste auto in de klasse. Wel een prima alternatief als je een scherpe prijs zwaar laat wegen. Met de nieuwe motor van Peugeot zal de auto nog een stuk fijner rijden want de 1.0 3 cilinder was off-boost echt niet fijn en kwam met boost soms wat ongecontroleerd over. Soepel rijden in de bebouwde kom was lastig. Of te traag of standje “uitslover” zeg maar.
@w0o0dy: deze Facelift heeft geen Peugeot-motoren. De auto heeft nog GM-architectuur en de nieuwe blokken zijn GM-blokken.
@bernoulli: prove it.. ik geloof er namelijk helemaal niets van en met mij de meeste pers ook niet.
@w0o0dy: prove maar dat het PSA-blokken zijn.
@w0o0dy: Je zou het kunnen afleiden uit het gegeven dat bijvoorbeeld de transmissies anders zijn dan bij PSA. Ook is de diesel een driecilinder dus ook niet het bekende PSA-blok en het lijkt me heel sterk dat die al vervangen wordt. Verder ook infotainment uit de GM-stal, ook wat merkwaardig als ze er verder PSA spullen in zouden stoppen, vind je niet? Of de 1.2 benzinemotor ook een andere is dan het PSA motortje zal moeten blijken uit de technische details, maar ik durf er wel een kwartje op in te zetten dat het geen PSA spul is.
@w0o0dy: 1.2 motoren zijn peugeot motoren. Heb zelf nog aan gesleuteld
@serro: heb je al gesleuteld aan een Astra die nog niet rondrijdt?
@bernoulli: die motoren die zitten al in de crossland
@serro: de Crossland is ook al een halve Peugeot. De Astra niet.
@bernoulli: oh ja en het onderstel van de nieuwe modellen zijn ook van peugeot
@serro: klopt. De nieuwe modellen is allemaal PSA. De nieuwe.
Met pruttel motortjes die zuipen als een malle en bij 100.000km kanoem zeggen. Nee dank je #ontsladownsizing
@baklava: *kaboem. Wtf is kanoem
@baklava: Kaboem, maar dan met een n ipv een b
Overigens stuurde de auto erg prettig, was erg stil en geeft het onderstel zoveel rust aan de bestuurder dat je prima lange afstanden kunt afleggen. Ik vond het in ieder geval een prima auto terwijl ik best kritisch ben.
@w0o0dy: de “nieuwe” motoren hebben niks van doen met Peugeot. Zijn gewoon Opel motoren.
@avdb55: Hahaha en jij gelooft ook in Sinterklaas?
@w0o0dy: beste w0o0dy, vroeger wel, nu denken mn neefjes en nichtjes dat ik Sinterklaas ben.
OT: je schijn het beter weten dan de Opel-directie. Die heeft nl. zelf aangegeven dat dit absoluut geen Peugeot motoren zijn. Misschien eerst nadenken en dan pas reageren. Het feit dat er andere typen Opel rondrijden waar wel Peugeot motoren in worden gebruikt betekent niet dat dat automatisch ook voor de Astra geldt. Toegegeven de specs komen wel erg overeen.
@avdb55: jij gelooft ook in Sinterklaas?
@w0o0dy: Ik vond alleen de stoelen echt belabberd, had je daar geen last van op die lange afstanden? Normaal nooit rugpijn na het autorijden behalve toen ik die Astra 3 weken als leenauto had.
@1audi1: er zijn standaard stoelen en die optie voor betere.. welke had je? Ik vond de stoelen niet geweldig maar goed genoeg voor 1000 km op een dag zonder pijn en dat redde ik niet met een Golf 5
Ze hadden hem flink mogen wijzigen hoor. Ziet er erg gedateerd auto, maar goed opa Henk en oma Dien zullen hem wel te pruimen vinden.
Niet eens een torretje met meer dan 150pk. Geen optie dus
Gewoon een auto die prima lijkt voor bijna heel nederland. Misschien niet voor ‘liefhebbers’ of ‘kenners’, maar wel voor mensen die zich van A naar B verplaatsen.
Wat een zaaddodend design zeg!
Hebben ze die chrome lijkenwagenstrip aan de zijkant nu eindelijk weggelaten?
@chriscross: zwarte sierlijst is altijd al een kosteloze optie geweest. Viel het iets minder op maar nog steeds geen design uitblinkertje.
Als het verschil kleiner dan chiptunen is zal de 110pk vrij weinig verkocht worden gok ik zo.
Wat was er mis met de 1.4 en 1.6 turbo van Opel? 10 keer liever dan die drie cilindertjes van Peugeot
Is dit de nieuwe Astra? Zou zweren dat dit al een paar jaar rond rijdt.
“Opel stelt dat de benzinemotoren tot 21 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met de vorige motoren.”
Dat zegt meer over de vorige reeks motoren dan de huidige denk ik ?
Ik les in een pre-facelift Astra diesel met bijna 2 ton op de teller. Een prima wagen hoor met dito looks
Opel, het automerk equivalent van “Meh”
Een oud collega van me heeft een astra gereden, elke week had hij er wel gezeik mee. En de Opel garage wist niet meer wat ze er mee moesten doen. Kort samengevat die motoren van de vorige generatie waren een grote flop.
@blackmilo: ik heb 10 jaar geleden een Corsa gehad, reed erg leuk maar na een olielek (welke de dealer pas ontdekte dat ik geklaagd had over het verbruik) zijn er zoveel gremlins overgebleven dat ik bijna om de maand weer in de garage stond. De dealer durfde me op een gegeven moment niet wéér de vervang-Agila mee te geven dus kreeg ik zijn 200pk sterke Astra Station mee. Dat was wel een leuk weekje ? Maar die tijd in de Corsa kijk ik met gemengde gevoelens op terug.
@gulli: het zijn prima autootjes, ik heb er 2 wat oudere gereden, allebei oud boodschappen auto’s. Een ervan trok boven de 80 kilometer sterk naar links of rechts, bleken de wielen een beetje scheel te kijken (ik kom even niet op het juiste woord). Verder wel plezier van gehad.
@gulli: zeer bekend probleem bij vooral de 1.4 16v blokjes. Iets met de olie keer ring van de krukas…
Is dit het nieuwe model, en niet het model wat al even meegaat. Of heb ik onder een steen gelegen?.
@mikje90: ik heb een maamd of 8 in dit model gereden. 1.0 “roffel” Innovation. En deze facelift verschilt inderdaad amper, behalve de motoren.
Heb niks met Opel, maar auto is prima bevallen. Goede AGR-stoelen. Wel een aantal onhebbelijkheden en overall een goedkope feel. En de auto ziet er “meh” uit.
Kan hij die 533.000km halen ? Zoals die 2000 modellen
@ozzytrk: nee
Grappig .. bij opel een facelift voordat de nieuwe komt .. en de Golf 8 als totaal nieuw heeft een soortgelijkmgestylde achterkant. En ik kies voor de Astra
Werkelijke “kost”prijs is vanaf ruim 16.000 euro.. De rest is allemaal belasting, BPM en BTW.. Mooi he, zo’n 50% wil men in Den Haag even vangen als je een auto koopt..
Mist iets wat voorgangers wel hadden en ik bedoel niet het gewicht… ?
@wouteraerox: Ik heb een OPC van de gtc van 2015 met 320pk. Rijdt heerlijk. Vreet alleen voorbanden… Maar ja, beetje normaal met semi slicks en vlot rijgedrag…