Opel facelift de Astra, dit is er anders

Auteur: , 36 Reacties

De hatchback krijgt onder andere nieuwe motoren en stuurt strakker met een aangepast sportonderstel.

Voordat er een compleet nieuwe Opel Astra komt onder de vleugels van PSA moeten we het nog de komende jaren stellen met het huidige model. Opel heeft dit huidige model van een kleine facelift voorzien. Qua uiterlijk hebben er geen ingrijpende veranderingen plaatsgevonden. Wel zijn er op technisch vlak de nodige zaken anders.

Opel brengt een reeks nieuwe benzine- en dieselmotoren naar de Astra met onder meer een benzinepartikelfilter (GPF) en selectieve katalytische reductie (SCR). De vermogens variëren van 105 tot 145 pk. Standaard zijn de motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De nieuwe 9-traps automaat is een optie, behalve op de 1.4 benzinemotor. Die komt uitsluitend met een CVT-bak. Ook op het gebied van rijden zijn er zaken anders, mits je het optionele sportonderstel kiest. De Duitsers hebben de dempers stijver gemaakt. Andere vernieuwingen aan het sportonderstel is een Watt-link achterwielophanging en een directere besturing.

De vernieuwde Opel Astra herkennen ten opzichte van het pre-facelift model zal nog een moeilijke taak worden. Het enige noemenswaardige is de vernieuwde grille met een ‘3d effect’. Kopers kunnen kiezen uit drie infotainmentopties met Apple CarPlay en Android Auto. Met een inductielader kun je een smartphone, mits compatibel, draadloos opladen. Een ander nieuwtje is de mogelijkheid om de Astra te krijgen met een verwarmbare voorruit. De facelift Opel Astra kan binnen enkele weken besteld worden. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.



36 reacties

Nu met een gecombineerde Opel/Vauxhall grill.
Wat ziet dat ding er verouderd uit zeg.
@str8six: Dat zag hij er al toen hij uitkwam, vind ik.
Gemiste kans om meteen dat achterlijke lijntje van de station aan te pakken. Nu rijd je nog steeds voor lul in iets wat op een lijkenwagen lijkt als je een donkergrijze of zwarte koopt.
@edge: Haha inderdaad. Echt een lijkenwagen. Dat niemand dat op de designafdeling is opgevallen.
@Edge: wel een beetje een sneue reactie dit. Het is toch mooi voor mensen die niks om auto’s of kleur geven en gewoon een grijze of zwarte station wagen willen rijden voor niet al te veel geld. ;)
@mikje90: jawel, maar dat kan ook zonder rouwrandje
@gulli: volgens edge kan dat niet, en moet iedereen het rouwrandje accepteren als mensen daar gelukkig van worden.
@Edge: best handig toch, als je dit koopt zit je toch al met één voet in het graf…
Voortaan ook adaptive cruise control zo te zien bij de station.
@roland78: Dat was al leverbaar. Het zit op mijn station (geleverd in december 2017).
Nou ja, het is kennelijk de auto waarin Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen leren rijden, dus zal ‘ie voor ons ook wel goed genoeg zijn.
Lekker hoor, een verwarmde voorhuid
@sjonniedeluxe: ideaal in de winter als ’t gevroren heeft 😂
Nou, 145pk houdt niet over he…
@f1tim: 145pk is echt zat als je normaal meerijdt met ’t verkeer.
@f1tim: we got a badass over hete…
De neus van de vorige generatie A-klasse, zijkant doet mij denken aan de Nissan Leaf en de achterkant lijkt me onveranderd. Misschien ben ik gewoon chagrijnig, of hij is echt ‘verouderd’.
Dat lijntje in de neus vind ik wel aardig. Voor een lijkwagen.
Zag het al in de Engelse pers. Jammer dat de Vauxhall nu helemaal geen eigen gril meer heeft pre-facelift ook al niet meer). De foto’s zijn gewoon geflipped en gephotoshopped.

Het is een minimale facelift. Iets verteld me dat ze er geen energie meer in willen steken en zich concentreren op een op PSA gebaseerde vervanger en de veel beter verkopende SUV’s.
Weinig veranderd. Hoeft ook niet, liep er nog prima bij. Maar een OPC of GSI topmodel was natuurlijk leuk geweest, ook voor het imago. En dan meteen een GSI-line uitvoering voor de schraapmodellen, iedereen weer blij.
Klokkenwinkel is ook anders van opzet. De oude had nog kokers met alles analoog en een klein scherm.

Zesbak voor de 1.0 is ook een verbetering.

Verder weinig schokkende wijzigingen, maar het was ook best een goede auto. Hoop dat ze meteen het volume en de overgevoeligheid van de parkeersensoren hebben aangepakt.
@bernoulli: De parkeersensoren zijn echt ongelofelijk slecht. Wie dat heeft kunnen goedkeuren….
@paulusdeb: zijn wel goed, als in ze werken goed, alleen tetter je er de hele buurt mee wakker..
@olivier420: je kunt ’t volume en zelfs het type geluid volgens mij instellen in de boordcomputer. Of ben ik in de war met de Mégane?
@sirprize: bij de Astra helaas niet. Die kleredingen gaan zelfs af in de file.
@bernoulli: Zelfs de parkeersensoren achter? Dan ga ik in de file heel dicht achter een Astra zitten.
@bernoulli: parkeersensoren zijn inderdaad afschuwelijk, heb je eigenlijk niets aan.
Alhoewel, ik had vorige week een tijdelijke vervang astra die simpeler was uitgevoerd(eenvoudiger display tussen de 2 klokken) en daar zaten de zelfde parkeer sensoren op als de vorige generatie, en die deden het wel weer prima.
We hebben een paar diesels in de pool zitten, prima auto’s en op alle fronten beter dan de Méganes die we ook hebben
@racerx: defensie zeker? Ik vindt de Meganes juist fijner dan de Astra’s en de Ceeds, om maar te zwijgen over de 208’s en Corsa’s… Brrrr
@sirprize: alleen vanwege de automaat zeker ;). Die 208’s zijn inderdaad waardeloos.
Faceliftje van een bij launch al verschrikkelijk verouderd model. Gelukkig komt het hele nieuwe, PSA, model Astra binnen 2 jaar. :)
Wat is Opel toch het soort van ongewilde Duitse automerk kindje….
@sjeppie156: En toch beter scoren in verkoopcijfers dan Audi, Bmw en Mercedes…
Komt er ook nog een OPC variant?
Wat een negatief gedoe altijd over Opel. Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien. Gewoon een leuk net autootje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).