Dit kost de Polestar 2 in Nederland

Auteur: , 49 Reacties

Gaat hij in het vaarwater van Tesla zitten, of hebben zij nog steeds een betere deal?

Polestar 2

Polestar begon als een tuner voor Volvo. Nadat de S60 en V60 Polestar niet een gigantisch succes werden, pakten ze het iets anders aan. Polestar werd een zelfstandig merk in de Geely-alliantie en begon met de Polestar 1. Nadat deze 600 pk sterke hybride coupé de wereld warm maakte, kwamen ze met een auto die daadwerkelijk een commercieel succes kan worden. De Polestar 2, een middenklasse sedan met een 100 procent elektrische aandrijflijn. Met zijn 408 pk (300 kw) en een potentiële actieradius van 500 km is het een sterke middenmoter in de nieuwe wereld der ‘betaalbare’ elektrische auto’s. De koning in dit segment is de Tesla Model 3 met vergelijkbare specs. Ten minste, als de prijs ook gelijk is.

De Polestar 2 gaat in Nederland alles vanaf 59.800 euro kosten (wat overigens net iets te veel is om te genieten van acht procent bijtelling over het hele bedrag). Als de configurator net zo simpel is als die van de Polestar 1, dan zal het met alle opties ook niet veel meer worden. Zoals gezegd: 300 kw, vierwielaandrijving en een batterijpakket van 78 kWh waar je dus theoretisch 500 km mee kan afleggen. De sprinttijd ligt onder de vijf seconden en door Öhlins-veren is de verrassend sportief, een beetje zoals de Volvo S60 Polestar Engineered. Let wel dat de Polestar 2 ietsje kleiner is van formaat, je kan hem vergelijken met wat in de huidige strategie een Volvo S40 zou zijn. Op het gebied van veiligheid wil Polestar hun Volvo-genen bewijzen, vooral gericht op passieve- en actieve veiligheidssystemen en structurele integriteit. Hier scoort Tesla goed, dus als ‘Volvo’ met elektrische auto’s op de proppen komt, moet dat een belangrijk speerpunt zijn. Qua technologie is het de eerste auto met een infotainmentsysteem wat draait op Android, waardoor je favoriete Google-apps makkelijk te gebruiken zijn in de auto en waarschijnlijk de connectiviteit met Android-smartphones erg goed in elkaar steekt.

Polestar 2

Belangrijker is hoe hij het doet tegenover de Model 3. Met 58.980 voor de Long Range is dat de versie die met de Polestar te vergelijken is. Qua WLTP-actieradius trekt de Tesla aan het langere eind, deze kan volgens Tesla 560 km ver komen, 60 km meer dan de Polestar. Die laatste gooit het dan weer op sportiviteit en weet met zijn 408 pk (57 meer dan de Tesla) iets krachtiger te zijn. Qua grootte zijn de auto’s vergelijkbaar, al weten we nog niet zeker of de Polestar een ‘frunk’ heeft. Indien dat niet het geval is, is de Tesla een klein stukje beter op praktisch gebied. Binnenruimte en kofferruimte achter zal bij de auto’s aan elkaar gewaagd zijn.

Kortom, met de Polestar 2 lijkt Volvo of Geely een regelrechte aanval te plaatsen op de Tesla Model 3. Op sommige fronten is de Zweed de Amerikaan te slim af, maar als puur range voor het geld je ding is, geeft de Polestar geen gloednieuwe invalshoek. Met zijn 60 km minder range voor hetzelfde geld is de Polestar nog niet op het niveau van de Model 3, maar het is wel een goede deal als je in de markt bent voor de middenweg tussen het allergoedkoopste (Peugeot e-208) en het ‘premiumsegment’ (Audi e-tron, Jaguar I-PACE). Je kunt alvast een pre-order plaatsen met een aanbetaling van 1.000 euro, dan krijg je de auto in 2020. Wanneer precies is niet bekend.

Polestar 2



49 reacties

Dik apparaat voor dat geld! Het is echt heerlijk dat er geen BPM op EV’s zit, hebben we eindelijk eens dikke auto’s voor een fatsoenlijke prijs in dit land.

Ik heb verder niets met Volvo (verschrikkelijk saaie auto’s) maar ik moet zeggen dat deze echt goed gelukt is.
@oxidizers: Dit duurt totdat er genoeg mensen zo’n auto hebben gekocht, en dan draaien ze het weer om. Net als bij al die belasting vrije muesli auto’s 10 jaar geleden.
@mikje90: prima manier om volk aan de EV te krijg mijns inziens, zij het niet een elegante
@mikje90: met beetje geluk is dan de economy of scale ook doorgedrongen en kan de prijs naar beneden…
@oxidizers: dikke auto’s? Meen je dat nou? Dit is een Volvo V40 hè? Geen M5. Dat ie wel zo hard optrekt ligt gewoon aan de aard van elektrische aandrijving en zo rap komt over een poos de gemiddelde hyundai i10 ook van z’n plek. Het is zowat 60k voor een nét een middenklasser… Ieder z’n referentiekader maar ik vind het een flink pak geld…
@davelepeef: Dit zou toch echt het S60 segment moeten zijn, en met 400pk is dit dan best een scherpe aanbieding.

Zeker omdat het een Volvo is die de laatste jaren bewezen hebben dichter bij merken als Mercedes en Lexus te staan qua luxe dan een Opel of VW.

De enige vraag is of de auto voor die 60k af is, zoals de Model 3, of dat je nog Audiaans moet vinken.
@karhengst: er staat in het artikel dat je ‘m moet zien als een S40? Volvo is natuurlijk altijd relatief luxueus geweest, dat is wel zo, maar we staren ons ook een beetje blind op “400pk”. Zo speciaal is dat met elektrische aandrijving niet en je moet je afvragen of het nut heeft, wat het gebruikspotentieel is vrij klein met zo’n actieradius. Punt is, dit is een middenklasse sedan – soit, wat luxer dan. Voor 60k. Maar ok, wie weet ziet ie wel boordevol “dikke” opties voor dat geld. Of toch niet?
@davelepeef: ja dat las ik ook en is wat dubieus aangezien de V/S40 geen middenklassers zijn (D-segment) maar C-segment.

Het is aardig aan de prijs maar ik denk wel dat er een goede markt voor is. De Model 3 kost ongeveer hetzelfde en voor de iets mindere range krijg je een luxer interieur en hogere zit.

Maar het blijft luxe vervoer ja. 500km in een auto van 25k zal nog wel ff duren, helaas.
@davelepeef: een M5 is natuurlijk ook maar gewoon een 5 serie met veel pk’s voor veel meer geld dan een 520i die al ruim voldoende heeft voor gebruik op de openbare weg. Inderdaad gaat veel pk’s met elektromotoren en veel gemakkelijker dan met turbo motoren en we mogen ons best wel eens afvragen of dat wel zo ’n goede ontwikkeling is? Tuurlijk is het leuk maar je ziet nu al steeds meer Tesla piloten die het ding amper onder controle hebben. Misschien de wegen belastingen niet meer naar gewicht maar naar motor vermogen indelen om de boel onder nog ietsjes in de perken te kunnen houden.
@oxidizers: ik heb geen Volvo maar saai kun je ze niet meer noemen met die grote porno-velgen, porno-uitlaten, porno-glas en R-Line pakketjes verpakt in een gladde koets.
@mwti: merkwaardige woord fetisj heb jij.
@appeltaartislekker: Jij ook, want ik ken zat mensen die appeltaart niks vinden
@appeltaartislekker: neem nog een stukje appeltaart tijdens het punniken. En denk aan de lijn hè?
Poewee, 60km range verschil, dat is compleet oninteressant. Mensen die de allerlangste range belangrijk vinden nemen de komende jaren nog wel een leasecontractje met een diesel. Het gaat nu weer meer om de andere eigenschappen van de auto: hoe rijdt het, hoe is het afgewerkt, hoe is het onderhoud geregeld, etc.
@mashell: idd! Snel kunnen opladen en weer verder kunnen is belangrijker dan een klein beetje grotere range (12%)
Apart, ondanks de slechte koers van de pond is hij hier toch goedkoper. Hier vragen ze er £49,900, dat is minder dan 57k.
Het is een hoop geld voor een compacte auto maar de techniek komt ook niet voor niks. Ik vind hem persoonlijk mooier dan de 3.
@sketcher: Waarschijnlijk hogere marge in Nederland. Ze denken die auto wordt toch wel verkocht in NL
@sketcher: psychologisch prijspunt; hier minder dan 60K, daar net onder de 50K GBP
Hij heeft een frunk
@sjonniedeluxe: kleintje maar toch? Tesla Bjørn heeft er een video over gemaakt recent.

Ik vind dit een mooie auto, binnen en buiten. Jammer dat hij net te laat komt want anders was het een kanshebber geweest.
@stephane8200: pakweg 300 euro netto bijtelling. Begint aardig in buurt te komen van reguliere benzineauto
@sjonniedeluxe: een benzineauto met 400pk?
@kareljansen: ik zeg toch reguliere, niet gelijke?
@kareljansen: volle Mazda 3 sedan voor 35k. Inderdaad maar 180pk, maar geen gedoe met laden tijdens vakanties. Is in bijtelling straks nog goedkoper ook
@sjonniedeluxe: weet niet hoe jij rekent, maar met 50% belasting kom ik niet hoger dan 225,- netto
@jaapies: je moet met 8% tot 45k en 22% daar boven rekenen. Pas in 2020 word de polestar geleverd
@sjonniedeluxe: ik heb dit weekend een blauwe Model 3 LR met 19” in ontvangst genomen dus sowieso te laat onafhankelijk van de bijtelling.
Belangrijker: wanneer kan ik hem bestellen?
@godfather: en ontvangen…
@godfather: je kunt nu reserveren, net zoals bij Tesla wordt dan een aanbetaling van 1.000 euro gevraagd en ze zeggen dat je hem dan tegen 2020 hebt. Heb het er ter verduidelijking even bij gezet, thanks!
Eerlijk is eerlijk, hij is fors goedkoper dan ik had verwacht.
De Duitse zogenaamde topmerken staan weer in hun hemd met ranges die belachelijk laag zijn (e-tron, EQC, nog komende iX3).
Benieuwd wat de XC40 EV in de WLTP gaat doen.
Volvo is goed bezig en het is mooi om te zien hoe ze steeds weer de Duitse premium merken verslaan.
Op alle varianten kan Volvo plug-in hybride leveren. Zonder verlies aan kofferbarruimte!
De Duitsers? Die komen daar nog mee… ergens in 2020 op een nog onbekend moment bijvoorbeeld de GLC plug-in en nog maar net de Q5 plug-in. De X3 plug-in is ook nog lang niet leverbaar.
Waarom hebben die electrische auto zo veel vermogen, ik snap het wel, maar zouden ze niet minder vermogen kunnen leveren en een grotere actieradius. Of werkt dat niet zo?
@sjonniecamaro84: Nee. Dat is verbrandingsmotor-denken.
@sjonniecamaro84: Nee, dat werkt niet zo. Het vermogen is het beschikbaar vermogen. Als je het als bestuurder daadwerkelijk aanspreekt dan gaat dat ten koste van je bereik, maar je hoeft het niet te gebruiken. Fabrikanten kunnen de auto minder vermogen geven. Dat spaart kosten in de motor, de aansturing daarvan en zelfs de vereisten aan de batterij. Het maakt de auto goedkoper, maar een noemenswaardige invloed op de WLTP (die dat vermogen toch niet aanspreekt) zal het niet hebben.
@sjonniecamaro84: als een verbrandingsmotor een efficiency van 96% had, kwam dit vermogen er ook wel uit…
@sjonniecamaro84: Bij verbrandingsmotoren moet je altijd een minimale inspuiting hebben voor de motor te laten draaien. Er zijn slimme trucjes zoals cilinderinschakeling en start/stop, maar je hebt nog steeds versnellingen en een optimaal toerental.

Bij een elektrische auto, hangt het verbruik altijd af aan hoeveel je vraagt. Daarom dat je geen ampère kan meten op een stopcontact bv, want je moet eerst een verbruiker hebben. Als je met je Tesla met een fluwelen voet rijdt en niet boven de 30 Km/u, kan je misschien 1000 km halen uit de batterij of meer, zoals in het verleden reeds meerdere malen bewezen is. Én als je afremt, gaat de energie niet verloren, maar wordt deze gebruikt om de batterij op te laden.
@SimonMc: maar als de Tesla maar 150pk zou hebben, zou die ook voldoende vlot zijn en zou dat met een fluwelen voet rijden veel gemakkelijker zijn. Een ietsjes zwaardere electro motor kost niet veel meer, heeft zoals je stelt geen nadelige invloed op het verbruik, maakt de wagen loeisnel en dus gemakkelijk te verkopen. Maar of het nou wenselijk is om de man in de Volvo V40 D2 met 120 pk die op 1m van je achterbumper rijdt nu als volgende leaseauto en Polestar 2 met 400pk te geven? Ik ben bang dat daar brokken van komen. Evengoed wil ik er zelf wel eentje 😁
Is het een sedan of heeft ie een hatchback klep?
@harrie: hatchback. 5 deuren dus. Met skiluik.
Ik heb wat foto’s naar autojunk/autoblog gespot gestuurd van de bagageruimte en de frunk
Lijkt een beetje op de iPace. Wel slim om onderhoud inclusief te doen, want dat is er nauwelijks. Mooie ontwikkeling
Bestaat er nu ook al zoiets als een premium-segment?

God sta me bij.

Die Volvo/Polestar/Geely ziet er wel netjes uit trouwens.
Een SUV coupe kan dus wel mooi zijn..
In tegenstelling tot wat het artikel suggereert heeft de Tesla niet alleen een betere range, maar juist ook 60 pk meer.

Tevens zie ik veel artikelen stellen dat het een middenklasser is, dus toch echt S60 en niet S40 niveau. Net zozeer als dat de Model 3 geen Golf segment is.

Zijn alle andere websites nu gek of is Autoblog even niet zo goed bij de les?
@karhengst: volgens mij haal je de Tesla Model 3 Long Range en de Long Range Performance door elkaar. Die laatste heeft 462 pk, de normale Long Range heeft 352 pk. En de Polestar 2 is geen kleine auto, maar qua formaat is de S60 gewoon ietsje groter. Volvo heeft hun ‘40 Serie’ een beetje in het midden geparkeerd, kijk maar naar de V40. Iets groter en meer ‘stationwagon achtig’ dan de Golf, Audi A3 etc maar nog steeds kleiner dan de V60. Zo moet je de Polestar 2 ook zien.
@720s: Lastig lastig om de juiste getallen te vinden. Ik had gisteren op Wikipedia (de Engelse versie) gekeken en daar werd de Long Range als 412 PK vermeld. De Performance, die dan waarschijnlijk qua prijs niet met de Polestar meer te vergelijken is, die heeft natuurlijk nog net wat meer. Van de Tesla site zelf werd ik echt niks wijzer.

Qua formaat houdt het enigszins het midden tussen de V40 en de huidige S60. Qua wielbasis valt de Polestar 2 er precies tussenin, qua lengte van de auto staat hij echter dichter bij de S60 dan de V40. Wat dat betreft denk ik wel dat ze hier de sweet spot hebben voor veel mensen, zeker als de beschikbare ruimte in orde is doordat de aandrijflijn meer ruimte over laat.
Dit wordt een lease topper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).