Eindelijk is het doek getrokken van deze elektrische auto!
Het heeft even geduurd, maar het resultaat mag er zijn. Polestar heeft de fraaie elektrische fastback gepresenteerd die in Genève zijn opwachting maakt. De productieauto blijft qua uiterlijk dicht bij het concept en daar is al veel over gezegd. Laten we dan ook maar meteen over de details beginnen.
De vijfdeurs elektrische auto beschikt over een 78 kWh batterij en staat op het CMA-platform van Volvo. De aandrijflijn stuurt alle vier de wielen aan en de elektromotoren leveren een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm koppel. Daarmee is de Polestar 2 in staat om 0-100 km/u te doen in minder dan vijf seconden. Polestar mikt op een actieradius van 500 kilometer. De elektrische auto komt met Brembo-remmen, staat op 20-inch wielen en dempers van Öhlins.
Prijstechnisch moet de Polestar 2 gaan concurreren met de Tesla Model 3. Onder de Europese marktlancering valt ook Nederland, maar voor nu zijn enkel op de Duitse markt gebaseerde prijzen bekend. De autofabrikant heeft het over een vanafprijs van 39.900 euro. De launch edition gaat 59.900 euro kosten. Polestar krijgt geen traditionele dealers op afgelegen industrieterreinen. Een bestelling dient online geplaatst te worden. Wel komen er showrooms in bekende winkelstraten.
De productie van de auto begint in 2020 in China. Vanuit China bouwt Polestar de ‘2’ voor de globale markt, met zowel linksgestuurde als rechtsgestuurde auto’s. De lanceermarkten zijn China, de Verenigde Staten, Canada, België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. In een later stadium zullen het aantal landen uitbreiden.
Target is 500 WLTP Range.
Dus zeg maar dag tegen i-Pace, Audi e-tron en Mercedes EQC.
Zeg maar dag tegen de Duitsers op EV gebied, ze hebben gefaald als je dit van Polestar leest en hoort.
Polestar heeft het hoge gewicht en constructie van de batterij ingezet als stevige constructie van de hele auto. Slim gewicht besparen! Dus geen EV auto van 2700kg op de markt zetten zoals Audi…
Natuurlijk is deze Polestar 2 kleiner, maar de prestaties zijn ook relatief vele malen beter dan alles van de Duitsers en Jaguar.
@kroon: in 2020 komt ook de vw neo. Dat zal wel concurrentie zijn.
@sjonniedeluxe: nog even opgezocht. Vw stelt dat de id neo met een 111kw accu komt. Dat is wel een serieus aantal kw. Als die id neo net zo zuinig is als de polestar dan is 600/700km range niet ondenkbaar.
@sjonniedeluxe: je spreekt over kw en over range. Maar beiden hebben geen directe relatie met elkaar.
kW (grote W) is het vermogen dat de batterij kan afleveren, en als de elektromotor goed gedimensioneerd is, ook het vermogen aan de wielen (min wat verliezen). (Vermogen = snelheid x kracht). kWh (kilo Watt uur) is de energiecapaciteit (hoeveelheid energie of arbeid, = afstand x kracht) van een batterij en een indicatie van hoe ver je zou kunnen komen.
Allemaal wat nieuw hé die electrodingen…
@Onehp: prima joh
@kroon: Prestaties beter? Volvo MIKT op 500 km range ! Auto is kleiner ,maar ook veel lichter ? Waar haal jij die wijsheid van daan? In 2020 komt deze pas ,denk dat er dan vele merken met dezelfde of betere prestaties zijn.
@dijan: Dat is slechts over een jaar. En hij zal dan al beter presteren en goedkoper zijn dan wat de Europese merken laten zien. Als in, wat de Europese merken dit jaar (+ staartje eind vorig jaar) op de markt hebben gebracht en ook nog in 2020 zullen proberen te verkopen.
Dit is qua aanbod meer vergelijkbaar met de elektrische Hyundai en Kia, maar dan denk ik dat de Europese koper liever deze Polestar koopt. Sneller en mooier.
@dijan: die wijsheid heeft hij waarschijnlijk van daan.
@kroon: Eerst zien dan geloven he? Fabrikanten beloven altijd gouden bergen.. in de realiteit blijft daar vaak maar weinig van over.
@donjunior: Zijn chinezen he, geen duitsers.
@cazzo046: klopt, ook de Duitsers maken soms dingen niet waar
@donjunior: niet te vergeten het beperkte aantal accu/batterij producenten. Ik hoop het voor Volvo maar ik ben het met jou eens.
@kroon: Wow, wat een onzin. De Polestar 2 is een Model 3 concurrent en geen Etron, I-Pace of EQC concurrent.
De Etron is zwaar omdat hij niet is gemaakt voor efficiency, maar voor luxe. Hij is aanzienlijk stiller dan de Model X. Dat gebrek aan efficiency maakt die meer dan goed met 3 fase laden en 150 KW tot 80%.
@flutterby: Als een i-Pace, e-tron en EQC echt overal groter in zijn dan een Polestar 2 en bijvoorbeeld Kia Kona, dan hoort daar ook een grotere accu bij. Maar helaas levert dat niet veel range. Alle drie merken falen hierin met zeer matige range. In de winter gewoon slechte range.
Snel laden is prachtig, maar ook weer niet. Er worden slechts weinig snellaadstations gebouwd (Ionity zet vaak slechts 4 of 6 bij elkaar neer) een ze werken ook niet altijd of zijn bezet. Zo wordt snelladen toch weer niet zo snel laden… Bovendien gaat het ten koste van je accu waardoor er na een paar jaar weer minder range over is.
@kroon: Zelf rijd ik 30-35k per jaar en kan op basis van mij ritten afgelopen 10 jaar prima uit met een I Pace waarbij de snelladen actie per jaar op één hand te tellen zouden geweest.
Een groot deel van de bevolking rijdt minder dan mij dus is het een prima oplossing, alleen niet voor iedereen. Gelukkig maar want de fabrikanten kunnen de vraag al niet aan (of houden het kunstmatig laag omdat ze er geen geld op verdienen).
Ik kan die nieuwe designtaal van Skoda wel waarderen.
@str8six: Ik zie dat het een beetje lijkt, maar lekker design is nou eenmaal lekker.
@jochempie: ben gek op lekker!
@str8six: Soms ook op vies, maar meestal op lekker!
@jochempie: vies kan ook lekker zijn.
@str8six: vieze seks is vaak lekker.
Hoera, een EV met dashboard.
@johnwaters: Huh, wat gebruikt u voor drugs?
@sanderp: het stapelrek met iPad van een Tesla model 3 kun je moeilijk een dashboard noemen.
@johnwaters: En er zijn bestaan geen andere ev, zoals de kia e-niro?
@sanderp: die heeft ook een dashboard.
@johnwaters: ik ben ook een klant
@str8six: ik wil kaas
@720s: ik wil peekaas.
Met mee gespoten bumpers en wat lager op de pootjes vind ik het wel een fraaie auto! Nu ziet hij er eerder uit als een budgetuitvoering, zeker die witte.
@berlinetta: eens, maar dat lager op de pootjes zal denk ik niet gebeuren. Of eigenlijk denk ik dat het gezichtsbedrog is. Ze moeten die accus onder de vloer kwijt, dus het is altijd een wat hogere auto. Niet goed voor de zitpositie als je het mij vraagt.
@sjonniedeluxe: lekker interessant die zitpositie, zal niet zo uitnodigend zijn voor een potje sturen. En besides, schijnbaar wil iedereen een SUV dus scoren ze er nog punten mee ook… Maar los van dat, het ziet er vreemd uit, krijg er een cross country-vibe bij, zeker met dat kunststof. Alle vroege hybrides etc staan juist erg laag op de grond, puntje frontaal oppervlak oid, dus dit lijkt inderdaad gek.
@davelepeef: alles wat je noemt, is precies de reden dat ie zo ontworpen is. SUV cross-over die niet te massief/lomp lijkt. En als je wil sturen, neem je maar een Polestar 1. Dit is een leasebak voor Jan (1,5x) Modaal.
@vroaaar: dat zal best ja. Maar dat staat niet in de weg dat ik ‘m mag afzeiken toch? :P
@davelepeef: ja zitpositie is interessant. Bepaald namelijk of ik comfortabel in een auto zit of niet.
@sjonniedeluxe:of je nou op de grond in een stoel zit, of of het dak van de Burj Khalifa, dat maakt natuurlijk geen fluit voor je zitcomfort… Dan gaan we verder op het puntje voertuigbewegingen, daar heb je waarschijnlijk gelijk, maar voor je daar last van gaat krijgen leg je zulk rijgedrag aan de dag dat van comfortabel rijden überhaupt geen sprake is. Meestal zie ik wat over het hoofd, dus geef svp even aan wat ik mis :)
@davelepeef: je mist dat als ik te hoog zit, ik het idee heb dat ik een buschauffeur ben. Dat zal bij deze polestar wel meevallen, maar bij de eniro had ik dat gevoel wel. En het is ook de vraag of de armsteunen ook mee omhoog zijn verhuisd.
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit ‘merk’ het gaat doen de komende jaren. Als Volvo-liefhebber hoop ik dat er veel van deze waggies op straat komen!
Ik moet even in m’n wijsvinger bijten. Wat een lekker ding zeg!!
@Jochempie: op foto 3 vind ik m vanaf de c-stijl naar achter een beetje rare verhouding hebben. Kan aan de foto liggen, maar ziet er raar uit
Ben nog niet helemaal uit over het uiterlijk, maar wel indrukwekkende specs voor het geld. Zal wel een flinke levertijd op komen.
Leuk ding maar ik bedank ervoor.
ik begrijp niet goed wat de marketing strategie is achter het label polestar op deze wagen.. iedereen ziet dat het een volvo zou moeten zijn
@jonathan1996: je bent of wordt nog maar 23, je komt er dus nog wel achter. Hou je ons op de hoogte?
@winkeb: wat een arrogante reactie. Ik ben 37 en werk in de auto-industrie oa aan branding. Ik stel er ook zo mijn vragen bij, zeker als Volvo straks ook helemaal elektrisch gaat.
@sketcher: Denk je dat Volvo, met miljoenen, al dan niet miljardensteun van Geely, niet 2x nagedacht heeft over de marketingstrategie van hun submerk? Ok dan.
@winkeb: ja, het lijkt een zeer impulsief besluit te zijn. Ze eentje dat briljant kan uitpakken maar ook totaal kan mislukken.
@sketcher: het staat gewoon op hun website: Business model
Polestar will take a new approach to market with subscription as the primary offer. The cars will be offered as an all-inclusive single monthly payment, aiming to take the hassle out of traditional car ownership.
The monthly fee will include everything from maintenance, insurance and roadside assistance to pick-up and delivery services that will redefine the owner experience. All orders and transactions will be completed online.
This online approach will be complemented by stand-alone retail spaces around the world. Polestar Spaces will be located in city areas where people gather and where customers can experience Polestar by meeting and talking with product experts.
@sirprize: en dan hier vanafprijzen melden.
Toch gek als je niet wilt verkopen, maar alleen soort van leasen.
En een nieuwe Volvo wordt op een enkeling na ook geleased…
@sketcher: Volvo heeft een stoffig image terwijl ze Polestar als sportief willen neerzetten voor millennials die niet kopen maar huren.
@flutterby: je bent duidelijk niet op de hoogte van de reden waarom Polestar bestaat.
Het is een hele slimme zet geweest van Volvo om zo de toekomst van het accu-EV rijden te ontwikkelen zonder je eigen merk om zeep te helpen als de accu-EV toch blijkt niet te toekomst te zijn of als je (in het begin) faalt met minder geschikte en geslaagde EV-producten. Zoals Jaguar, Audi en Mercedes.
Polestar lijkt wel te slagen in goede range die ander topmerken voorbij streeft en Tesla evenaart (ook Kia doet het goed trouwens). Maar dan wel een Volvo-product dat degelijk en netjes in elkaar zit en geen Amerikaanse Tesla rommel.
@kroon: en jij bent duidelijk niet op de hoogte van de bouwkwaliteit van Tesla. Misschien je de review van Casper even kijken.
Jou uitleg lijkt mij zeer discutabel aangezien de BEV onmiskenbaar dé oplossing voor mobiliteit wordt. Alleen lithium is niet de toekomst en enkel een tussenstap. Daarnaast is Polestar altijd de huistuner van Volvo geweest. Die link met sportiviteit gooien ze echt niet zo maar te grabbel om te experimenteren.
@jonathan1996: helemaal mee eens. Ze willen zich los van volvo positioneren maar nemen wel design kenmerken over.
Is bijna 1 op 1 het design van de Saab 9-3 Phoenix van Jason Castriota toch ? Gewoon wat hoger op zijn poten.
@boxer74: Werkelijk? Ik vond ‘m nogal op de Volvo 40.2 concept lijken…
@jochempie: wow, die lijkt er wel erg op. Komt wel heeel dichtbij zo…
@jochempie: Dat gezegd zijnde, waarom noemen ze dit niet gewoon de nieuwe Volvo V40? Wat is het nut van het merk Polestar? Elektrisch ja, akkoord, maar een Volvo kan dat toch gewoon ook zijn…
@boxer74: ik moest ook al aan Saab denken. En Skoda. En aan een Dodge Charger – en da’s geen grap mbt plug-ins… Ik vind het een raar mengelmoesje van stijlen en smaken. “Het zal wel hip zijn”…
@davelepeef: knoetje, baardje, tattoos, T-shirt met Levi’s logo, jeans met enorme gaten, veel te grote bril met gouden randje, het mag allemaal tegelijk.
@mashell: je vergeet de broek tot over je navel!
@davelepeef: en dan met het logo van DS
De range, het uiterlijk, het vermogen met zo’n vanafprijs is echt gestoord goedkoop vergeleken het huidige aanbod elektrische auto’s.
En dan ziet het er ook nog veel beter uit.
Ben benieuwd of ze het ook echt voor zulke prijzen op de markt kunnen krijgen.
@reactief: Ehm, voor 60k heb je een Long Range AWD model 3, met betere prestaties en meer range. En die is al een jaar op de markt?
@crepito: Degene die nu verkocht worden zijn allemaal over de 70k. En nog geen jaar op de markt, hier pas net.
Deze Volvo start bij 40k en de eerste editie kost 60k waarbij waarschijnlijk alles erop en eraan zit. Range is vergelijkbaar, performance ook, AWD weten we nog niet, maar bovenal ziet deze Volvo er van buiten, maar vooral van binnen tig keer beter uit.
@reactief: aanvulling: ook awd voor deze Volvo.
Dus de Tesla lijkt mij een stuk duurder zonder dat je meer krijgt.
Maar zoals gezegd. Hij zal uiteindelijk wel duurder worden en rond de zelfde prijs komen…
@reactief: Niet waar, heb je het artikel niet gelezen? Je hebt voor 58k de long range AWD versie. En dat is dus inclusief 10% import kosten. Daar hoef je geen opties meer bij aan te vinken, alleen Autopilot. Hier is die inderdaad pas net op de markt. Maar de techniek is er dus al 1 jaar.
Dus dat verschil is kleiner dan jij denkt. Wat betreft feeling of het interieur, is subjectief, maar zal bij Volvo zeker beter zijn.
@reactief: de Model 3 instapper is €58.800. Ik kan het weten want dat heb ik betaald.
@flutterby: Scheelt toch 20k met de instapper van deze dan. Dat is fors. Maar hierboven staat dat hij dan fulloption is…
ach… het zal allemaal wel, maar die 40k is gewoon veel goedkoper dan nu vergelijkbaar gekocht kan worden.
@reactief: Alle informatie wijst naar het feit dat de €40k Model 3 ($35k zonder BTW) nog dit jaar leverbaar wordt. Deze is dus eerder leverbaar dan de 60k Polestar en de 40k Polestar volgt pas een jaar daarna (2021).
Maar alsnog, 12-18 maanden na Tesla.. petje af Volvo. Nu nog winst.
Kan iemand Polestar zo ver krijgen om gewoon die 400pk smurfblauwe C30 in productie te nemen?!
De enige Volvo die ik zou willen hebben.
@ghost: Die kun je ook zelf bouwen natuurlijk :)
@Jochempie: ja je kan alles zelf bouwen, maar daar gaat het hier niet om.
@ghost: Nee, waar het hier om gaat is dat je gewoon even je ei kwijt wil. Volvo is een saai merk, een witte polo met blauwe racestrepen is de shit. Got it. Next.
@piebepost: ja man, helemaal gelijk. Feit dat je die polo niet kent zegt meer over jou dan over mij. Get your shit together! Next!
Zo’n mooi ontwerp in de basis, even wat lager op de pootjes en het is écht een mooie auto. Nu ziet het er niet uit. De specs klinken geweldig!
@dutchdriftking: valt volgens mij wel mee. Is een beetje optisch bedrog door (a) laag standpunt van fotograaf waardoor je onder de auto door kijkt en (b) zwarte side-skirts om de auto slanker te laten lijken.
@vroaaar: die zwarte skirts er onderuit en die 10cm zakken. Zou hij flink van opknappen.
@dutchdriftking: maarja, dan kom je dus geen meter meer vooruit…
@vroaaar: Ojawel, minder luchtweerstand, en minder wervelingen onder de auto. Er is een reden waarom formule 1 auto’s zo laag zijn.
@dutchdriftking: behalve dan dat waar die zwarte side-skirts zit ook het accupakket zit… en zonder power geen vooruitgang.
Toch tof dat de concepts van Volvo in productie gaan bij Polestar
Shit zeg, baal ik even dat ik net een Model 3 gekocht heb.
Nee serieus, hij ziet er mooi uit, Klasse!
Zijn brembo’s geen overkill op een EV?
@duderuud: Die dingen zijn loeizwaar joh. Het verbaast me dat ie naast de brembo’s geen anker of een parachute heeft.
@berlinetta: EV’s kunnen behoorlijk “op de motor remmen” en zo energie terug winnen. Traditionele schijven met blokken zijn er vooral om bij te remmen in noodsituaties.
@duderuud: Brembo is maar gewoon een toeleverancier. Eentje met een goede reputatie, daarom wordt net als bij de toelverancier van het premium audiosysteem de merknaam gebruikt.
@duderuud: Brembo maakt ook betaalbaar spul.
Ik zie wat Saab stijlen, met name bij de ramen. Mooi ding!
Zeer mooie auto, vooral het interieur …
Ben wel beniewd of hij wel degelijk voor 39.900 verkocht gaat worden.
Vond die coupe wel aardig. Vind dit geen knappert eerlijk gezegd
Een panoramadak dat niet open kan is voor mij een dealbreaker. Jammer want verder is het een zeer interessante wagen.
Joepie, nog meer Volvo proleten op de weg!! Of paalster proleten.
@raoufff: lekker generaliseren joh. Nog wat te zeiken over Audibestuurders die geen richting aangeven? Volkswagenbestuurders die graag besodemieterd worden? Daciabestuurders die meer verstand dan geld hebben?
@sirprize: Typefoutje! ;)
Daciabestuurders die meer verstand Van geld hebben!
@reactief: nee, geen typefout. Dan.
Lekkerrrrrrrr… Nu na 7mnd 32k km op mijn nieuwe v60 staan dus deze kont denk ik precies goed voor mijn volgende auto…
Komt deze ook als S40 of heb ik wat gemist?
@sketcher: dit zou eigenlijk de opvolger van de V40 moeten zijn geworden. Toen kreeg Volvo echter kortsluiting in het hoofd en werd dit de Polestar. Volgens Autobild ontwikkelt Volvo nu een V40 opvolger. Dat wordt ook een crossover ding en er zou een sedan van komen.
@mashell: waar blijft de XC40 dan in de line-up? De V40 XC bestaat al.
Hallo volgende leaseauto, ik zorg dat er een mooi laadpaaltje naast de oprit wordt gemonteerd!
Wat een saaie verschijning zeg…
Vroeger was een sedan suf. Nu is ‘ie suv.
Prachtige bak met dito interieur. Smaakvol en wat oranje veiligheidsgordels al niet doen. Had ook wel de reïncarnatie van SAAB kunnen zijn, zwevend dak en de c-stijl geven hem wel iets 900.
Laat die brembo maar zitten, elektrisch hoort one-pedal te zijn en zijn de remmen er haast alleen nog voor een noodgeval.
Staat ‘ie nou zo hoog op de poten, is dat gezichtsbedrog of ben ik de enige die het ziet? Ik ben er niet kapot van.
Ik verwacht dat de Polestar2 in het echt mooier is dan op de fotos. Aan het eind van de introductie video wanneer de auto het toneel op rijdt, vallen mij ook de wat rondere vormen op die niet direct opvielen op de fotos. Zelf hoop ik dat de ‘Ohlings” (onderdeel vh. Performance pakket) ,verstelbaar zullen zijn. Daarmee zouden ze de Tesla3 aftroeven, die alleen met aftermarket onderdelen is te verlagen. Het blijft een kwestie van smaak. Ik zelf vind het mooier als de beide karretjes iets lager op de poten zouden staan. Niet overdreven maar beschaafd verlagen zeg maar.
In deze link heb ik gevonden dat de ‘Ohlings’ idd. verstelbaar zijn op de Polestar2. https://www.amenaauto.org/2019/02/tesla-warned-as-polestar-2-breaks-cover/