Dit kost een jaar als teameigenaar in de Formule 1

Auteur: , 46 Reacties

Ambities om volgend jaar met een tweetal wagens aan de start te staan? Check dan even of je genoeg pegels op je Zilvervloot-rekening hebt staan.

Toro Rosso

Racen kost geld, dat hoeven we jullie niet meer te vertellen. Je kunt natuurlijk meedoen met de Junkyardrace, je kunt ook direct voor het hoogst haalbare mikken: de Formule 1. Daarvoor heb je wel iets meer geld nodig, zo becijferde Formula Money. Flink meer geld zelfs.

Enig idee wat bijvoorbeeld een nieuwe voorvleugel kost? Ongeveer 190.000 euro. Versnellingsbak? een klein miljoen. Motor? Bijna vierenhalf miljoen euro. Dat setje banden a 1650 euro valt dan nog mee, het is alleen jammer dat je er per raceweekend toch al snel een set of drie erdoor heen jaagt. In totaal worden de productiekosten van de gemiddelde F1-wagen uit 2015 geschat op ongeveer 7.5 miljoen euro. Per auto dus…

De totale productiekosten van een gemiddeld F1-team liggen namelijk rond de 50 miljoen euro. Ontwikkeling van nieuwe auto’s kost per seizoen gemiddeld 53 miljoen, terwijl teams al snel 53 miljoen euro kwijt zijn aan alle salarissen. Daar kan een klein team overigens wat op besparen door te kiezen voor paydrivers of hun coureurs wat minder te betalen dan het gemiddelde van ruim 16 miljoen euro.

Een andere manier om geld binnen te harken, is door het verkopen van ruimte op je auto. De beste plekken zijn de sidepods, de achterspoiler en natuurlijk de Airbox. Als je een bedrijf hier zijn stickers laat plakken, dan levert je dat gemiddeld 21.5 miljoen euro op per plek. Berdrijven die iets minder sponsorgelden hebben te verdelen, kunnen opteren voor goedkopere plekjes, zoals de wing endplates, de spiegels, de ruimte voor de sidepods of de neus. Prijzen variëren van tweeënhalf tot achtenhalf miljoen euro.

Wie een beetje gevoel heeft voor nummers, voelt de bikkelharde conclusie van dit stuk al aankomen. Terwijl de stickers op de auto’s goed zijn voor gemiddeld 84 miljoen euro, kost een seizoen Formule 1 je ongeveer 200 miljoen euro. Voor fabrieksteams een overkomelijk gat in de begroting, deelname is meestal goed voor het merkimago, al geven deze teams vaak ook nog een stuk meer uit. Voor de private teams is het een ander verhaal, zij moeten vaak elk dubbeltje omdraaien om te kunnen overleven. Bekijk het deelnemersveld van twintig of zelfs tien jaar terug en je ziet hoe moeilijk dat is. Bezint, eer ge begint…



46 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wie zei ook alweer dat de snelste manier om miljonair te worden is als miljardair de F1 in te gaan?
@sportevo: motoragent dus…
@sportevo: vlg mij zei Eddie Jordan dat? Maar zeker weet ik het niet.
@rolov: volgens mij ook
@sportevo: Bij mijn weten zei Richard Branson dat de snelste manier om miljonair te worden is om als miljardair een vliegmaatschappij op te richten. Dit na zijn ervaring met het oprichten van Virgin Atlantic. Al gaat die vlieger vast en zeker ook op voor de F1. Al valt daar ook wel wat te verdienen als je Ferrari heet.
@sportevo: Paul Stoddart heeft die opmerking bij mijn weten eens gemaakt, dit nadat hij eigenaar was geworden van Minardi.
Ze zeggen niet voor niets; de snelste manier om miljonair te worden in de Formule 1 is door er in te stappen als miljardair.
@motoragent: 3 setjes banden per weekend is wel heel zuinig trouwens, dan rij je aan het eind van de race op het canvas. Reken eerder op een setje of 13.
@motoragent: eerder 3 setjes voor de race ja, voor een weekend stuk of 12 – 13 idd !
Ze krijgen toch ook geld voor kampioenschap punten en een percentage van de televisie inkomsten? Ik begreep ook dat Bernie Ferrari elk jaar een bedrag toe schuift om mee te doen…
@pomoek: ik heb gehoord dat Ferrari 100 miljoen per jaar krijgt aan tv geld enz
@eferrari: jij moet het kunnen weten ;-)
@pomoek: bernie heeft ooit tussen al zijn onzin gezegd dat er zonder Ferrari geen Formule 1 is. Vandaar dat ze ondanks dat ze afgelopen 10 jaar maar 1 wereldtitel hebben behaald nogsteeds het meeste geld krijgen.
@eferrari: Ferrari krijgt een soort extra vergoeding om in de F1 mee te doen, puur uit historisch oogpunt en geldt voor geen ander team.

Daarnaast is elk WK punt ook weer een paar miljoen waard en ik denk dat er ook wel een soort startgeld vergoeding is.
@eferrari: Klopt. Voordat Ferrari ook maar één meter heeft gereden, krijgen ze al ruim 100 miljoen euro. Dat komt doordat Ferrari als langst deelnemende team een of andere regeling met Bernie/FOM heeft, waardoor ze aanspraak kunnen maken op 5% van de winst van F1 als sport en bovendien als één van de drie teams met historische status staat aangemerkt (die samen ook 100 miljoen door mogen verdelen)
@pomoek: dat klopt.. Per WK punt krijg je geld, bepaalde teams krijgen standaard al meerdere tientallen miljoenen om aan de start te verschijnen.
@pomoek: En merchandising, etc. Had meegenomen kunnen worden in het artikel. Als je Ferrari buiten beschouwing laat tenminste, da’s amper met de rest te vergelijken.
En die uitspraak van winning sunday is selling on monday… zal bijv Mercedes toch ook wel wat centen opleveren… of is dat al lang niet meer zo?
@maferick74: F1 geeft mij het vertrouwen dat Mercedes haar Credo waar maakt
Das beste oder nichts
@maferick74: het is een gezegde..
Ach ja, als je geen extreem groot budget hebt moet je ook gewoon geen F1 doen.
iemand een linkje naar een pdf van dat rapport? Ik ga er geen 350 pond voor dokken. Schandalig
Dat gemiddelde loon van 16 miljoen is een beetje overdreven. Het is alleen maar zo hoog door de top 4 coureurs die dik 20+ miljoen krijgen. Daarna daalt het loon sterk. pak je het gemiddelde loon van de 14 opvolgende coureurs dan zit je nog “maar” op iets meer dan 3,4 miljoen aan loon per coureur.

Al een stuk aantrekkelijker toch? nog steeds onbetaalbaar voor een simpele ziel als ik, maar ff voor de beeldvorming iets minder vertekenend.
200 miljoen? Moet te doen zijn. Denk dat we zelfs het dubbele bij elkaar kunnen brengen. Kopen we een Merc motor, huren we Adrian Newey in en als coureur onze eigen Max. De tweede auto is voor ons AB’ers. Gaan we onderling uitmaken wie in welk weekend mag rijden. De kleuren van de auto worden natuurlijk rood, wit en blauw met oranje accenten.
Ik hou mij wel bezig met pitspoezen….

Let’s crowdfund the shit out of this, Autoblog.
@Rick-dos: Klein prolbeempje: Je mag als F1 team niet meer dan vier verschillende coureurs per seizoen inzetten. Naast Max zouden dan dus maar 3 AB’ers achter het stuur plaats mogen nemen. Los van het feit dat waarschijnlijk niemand hier voor een superlicentie in aanmerking komt ;)
@Edge: Wie zegt dat we maar één seizoen mee gaan doen?

En ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben in het getoonde vertrouwen van je in je medereageerders dan wel je mede meekijkers op deze site… ;)
@Rick-dos: Ik heb alle vertrouwen in mijn mede-lezers en kijkers hoor! De FIA heeft de regels alleen aangepast waardoor je kampioenschappen gewonnen moet hebben (of in ieder geval een topper moet zijn) voordat je in aanmerking komt voor een superlicentie. Voorheen was 300km testen in een oude auto genoeg, en op basis van die regels had ik het nog wel een kans willen geven. Met die nieuwe regels wordt het simpelweg te duur, omdat we voor elke lezer/kijker die zou willen racen dan ook een complete carrière in juniorklassen moeten verzorgen.
@Edge: dan ben ik dus degene die mag gaan rijden! als ab me 1 miljoen leent, stap ik nu in een kart. over 5 jaar, as max alles wint wat er te winnen valt, zetten we het team op. dan hebben we Max van 23 en Max van 18 naast elkaar.

helaas ben ik iets te oud, te groot en te zwaar om nu nog met karten te beginnen…
De prijs van de banden kan toch bijna niet kloppen? Ik heb achter 275/40/19 en als ik Michelins zou nemen ben ik ook al 1.400 kwijt ofzo. Dus 1.650 euro voor vier F1 banden???
@645cabrio: Toch klopt het, ik heb het even nagezocht en ook de BBC bericht over een prijs van £1300 per setje banden. Dat laat zich bij de huidige wisselkoersen ook vertalen naar 1650 euro.
@Edge: Maar drie banden setjes klopt ook niet toch? Ze gebruiken alleen tijdens de race al verplicht twee setjes en regelmatig zelfs drie.
@phaeton: Nee, dat klopt inderdaad niet. De teams krijgen per raceweekend 12 setjes droogweerbanden die ze kunnen gebruiken hoe ze willen. De wagens die Q13 halen krijgen nog een dertiende setje dat ze in Q3 moeten gebruiken (om te voorkomen dat men niet rijdt en banden bespaart) en dan zijn er nog de nodige setjes full wets en intermediates aanwezig. Drie setjes is wat je gemiddeld gebruikt in een race zonder gekke situaties of regen.
@645cabrio: Sorry wat?!? €1.400 voor 2 banden? Bij de dealer zeker? Jij wil graag van je geld af?

Online heb je voor minder dan €500,- 2 Michelin Pilot Super Sport in de door jou opgegeven maat. Montage en balanceren is niet zo duur…

Pffff
@Bender: Sorry voor de verwarring. Het bedrag is voor vier achterbanden. Ik had het omgerekend naar vier stuks uitgaande van mijn duurste twee banden. Voor zijn smaller en goedkoper
@Bender: En bedankt voor de tip! ;-)
Waren die audis van lemans niet 18m per stuk?
Doordat Ferrari een absurde deal met Philip Morris heeft die officieel als bestickering kan worden gezien à 150 miljoen per jaar krijg je een volledig vertekend beeld van de situatie. En ik ben ook benieuwd hoe Red Bull en Toro Rosso in de vergelijking zijn opgenomen. Telt die Red Bull bestickering ook mee, of niet? Mercedes betaalt immers ook niet voor die grote ster op de motorcover.
Daarnaast haalt bijna geen enkel team die 84 miljoen op. Williams, toch niet de minste, krijgt van Martini (hoofdsponsor mét naamrechten) bijvoorbeeld maar 15 miljoen per jaar. En ik ben er vrij zeker van dat de kleinere sponsoren (Rexona, Kemppi, Wihuri, Hackett etc.) samen niet die overige 69 miljoen ophoesten. Zelfs Mercedes krijgt als regerend wereldkampioenen en topteam maar 30 miljoen per jaar van hoofd- en naamsponsor Petronas.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de cijfers waarop Formula Money hun conclusies gebaseerd heeft, en als iemand een PDF’je of iets dergelijks heeft houd ik me aanbevolen!
@Edge: Martini betaald in Formule 1 termen dan ook echt een schijntje voor hun stickers op de Williams, dat voorbeeld is niet geheel representatief voor het hele veld.

Wat ik me dan wel afvraag, waarom houden veel teams die prijzen zo hoog? Je hebt je auto toch liever vol staan met relatief goedkope sponsoren dan een enkel stickertje voor de hoofdprijs? Kijk bijvoorbeeld naar de wagens van Haas en Manor, die zijn vrijwel leeg, terwijl elke cent voor hun mooi meegenomen is.
@motoragent: Puur uit esthetische overwegingen zou ik liever één sponsor van 15 miljoen hebben dan 15 sponsoren van één miljoen. Maar inderdaad, als ze de prijzen verlagen kunnen ze veel makkelijker nieuwe sponsoren aantrekken. En in dit geval spreid je ook de risico’s. Wanneer één grote sponsor à 15 miljoen stopt ga je er immers harder op achteruit dan wanneer één van de 15 kleine sponsors à 1 miljoen stopt. Daarop volgend heb je weer sneller een nieuwe kleine sponsor gevonden dan een bedrijf dat 15 miljoen in je racestal pompt.
@motoragent: aan de andere kant als haas er toch honderd miljoen in stopt en ze kunnen als reclame object het eerste jaar 10 miljoen binnen halen, dan weet ik niet of dat verstandig is.
Dan betaal je 90 miljoen zonder duidelijke reclame!
€190.000,- voor een voorvleugel? Waar de fuk gaat het over. Wat een belachelijke sport is het als je er een beetje nuchter en reëel naar kijkt. Waanzin.
@baap: nog extremer: een F1-stuurtje? Koop je een paar Porsches voor. Mooie Porsches…
Toch lijkt het mij best leuk
Zo wat een geld voor een nieuwe neus, denk dat alleen die van Michael Claxon duurder was..
Iedereen moet dokken maar oome Bernie schrijft het bij op zijn rekening…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).