Dit kunnen we verwachten van de nieuwe Range Rover

Auteur: , 30 Reacties

Huh? Staat de opvolger nu al in de steigers?

Range Rover

Er zijn zo van die auto’s die uitstekend bestand zijn tegen veroudering. Waar sommige auto’s er na een paar jaar gedateerd uit kunnen zien, zijn er ook auto’s die juist lang ‘vers’ blijven. Dat geldt voor veel Volvo’s bijvoorbeeld. De Range Rover past precies in dat rijtje.

Je zou het niet direct zeggen, maar de huidige Range Rover begint al een oudgediende in klasse te worden. De auto kwam in 2012 op de markt. Nu is zeven jaar niet bizar lang voor een Range Rover. Sterker nog, de Range Rover ‘P38’ (tweede generatie) was het kortst in productie: 8 jaar. De vorige generatie (L322) stond 10 jaar lang in de showrooms.

Land Rover Range Rover Classic 4.2 Autobiography '94

Ondanks de relatieve jeugdigheid van huidige Range Rover is JLR druk bezig met de opvolger, dat meldt het Britse Car Magazine. Jaguar Land Rover is bezig met een compleet nieuw model. Dat mag op zich ook wel, want het concurrentieveld is ingrijpend veranderd sinds de introductie van de ‘L405’-Range Rover. Denk aan de komst van de Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan, Aston-Martin DBX, BMW X7 en een compleet nieuwe Mercedes-Benz GLS waarvan zelfs een Maybach-versie op stapel staat.

Land Rover Range Rover Holland & Holland (P38A) '00

De Range Rover wordt ontwikkeld op het nieuwe MLA-platform. Mocht je dat platform nog niet kennen, dat is niet zo vreemd, want deze wordt (nog) niet gebruikt. De eerste auto op dit platform zal de nieuwe Jaguar XJ worden. Het MLA-platform wordt gekscherend een ‘skateboard’ genoemd, gezien de vorm en de vier wielen. Het knappe is dat het platform ontwikkeld is voor elektrische motoren, verbrandingsmotoren of een combinatie van die twee.

Land Rover Range Rover Westminst (L322) '12

Naar verluidt staat er dan ook een zeer gevarieerd motorengamma gepland voor de Range Rover. Denk aan diesels, een zes-in-lijn benzinemotor, een V8 op benzine, een plug-in hybride en een volledig elektrische variant. De gewone diesels en benzinemotoren zullen een vorm van elektrificatie krijgen, denk aan 48V ondersteuning. De elektrische aandrijflijn wordt ontwikkeld in samenwerking met BMW en krijgt een accupakket van 90 kWh en heeft een actieradius van 450 km. Qua uiterlijke kenmerken is Land Rover vrij duidelijk. De auto zal niet zoals de Jaguar I-Pace gedicteerd gaan worden door de techniek. Die gekke, platte en korte neus van de I-Pace blijft de Range Rover dus bespaard. Het moet een Range Rover blijven. Verwacht een evolutie van de huidige Range Rover, met wat subtiel lijnenspel van de beeldschone Range Rover Velar.

Land Rover Range Rover Autobiography (L405) '19

Van onder naar boven:
Range Rover Classic 4.2 Autobiography ’93
Range Rover Holland & Holland (P38A) ’00
Range Rover Westminster (L322) ’12
Range Rover Autobiography (L405) ’19



30 reacties

Zo’n L322 zou ik nog wel een keer willen hebben👌🏼👌🏼👌🏼
@kennone: nee hoor. Dat wil je niet.
Groeten,
Ervaringsdeskundige
@polpol33: net zo’n leeg loper als het laatste type?
@kennone: Ik heb 2 jaar in een L322 4.4 benzine gereden. Youngtimer regeling dus erg voordelig.
Hij was prachtig Epsom green, beige interieur. Maar het rijdt als een vrachtwagen en alles gaat kapot. Ik bedoel alles. Echt alles. Vervangen buiten normaal onderhoud: waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, dynamo, accu 2x, 4x balg van luchtvering, luchtvering compressor, stuurkolommotor, alle slangen koelvloeistofsysteem, koelvloeistofreservoir etcetera etcetera.
Hoewel ik er blij van werd als ik m zag staan is het goed dat ie de deur uit is.
Nu een L494 Range Rover Sport van paar jaar oud. Heerlijk! Rijdt 100x beter. Beetje als een X5 die ik hiervoor reed.
@polpol33: en hoeveel heeft dit geintje gekost?
@alper: kosten vielen mee. De Italiaanse 2e eigenaar moest er snel van af ivm verhuizing naar het buitenland. Opgehaald in Milaan voor 4200€ en probleemloos naar huis gereden. Op de zaak gezet voor 4700€ (incl bpm).
Hierover dus 35% bijtelling.
Veel onderhoud zelf gedaan. Is ook mijn hobby. Deels uitbesteed. Al deze kosten kon ik dus aftrekken.
Ik moet nog uitrekenen wat ik heb uitgegeven maar schat zo’n 7k€.
Na 2 jaar verkocht voor 8200€ 😄

Op weg naar Schiphol problemen met de luchtvering. Terug van vakantie weer een lege accu op de parking was de druppel.

Het onderhoud vind ik geen probleem als de auto maar betrouwbaar is/blijft. Ik heb er 2 maal mee stil gestaan. Maar als je rijdt is het wel lekker. King of the road en heerlijk zoefen. Met het weggedrag van een vrachtwagen.

Mijn Range Rover Sport is net zo ruim, nog luxer en rijdt bijna sportief.
@polpol33: Phoe klinkt niet goedkoop! Maar qua software was het wel oke. Geen weigerende infotainment etc?
@kennone: nee. Op dat gebied geen gremlins gehad.
@polpol33: Er is een reden dat je een 2002 model voor een habbekrats op de kop kunt tikken. Dat betekent niet dat ieder exemplaar slecht is. Integendeel. Er is namelijk ook een reden waarom je voor een facelift 2010+ het vijfvoudige neer moet leggen. Totaal andere techniek en auto. En maar blindstaren op de youngtimerregeling, sjongejongejonge. Pannekoek.
@goed_koopman: Pannenkoek? Ik heb 2 jr plezier gehad voor weinig. Maar het zijn geen goede betrouwbare auto’s. Dat is het punt dat ik maak.
@polpol33: 4 jaar de tdv8 gereden. Nergens last van behalve de remschijven die altijd krom gingen. Deze vervangen naar de supercharged versie (incl klauwen etc). Nadien geen issues meer gehad. Verkocht met 120k km op dacht ik.
Voor de rest heerlijke bak!
@polpol33: rijden als een vrachtwagen doet hij niet. Het is geen race auto, maar een Range Rover is toch een koning op de weg. Dat alles kapot gaat geloof ik dan wel weer…
@polpol33: jawel hoor. Rij een TDV8 met de nieuwere 4.4 en 8 traps ZF bak van 2011 Top auto. Schuift over de weg, stil en trekt goed. En nog best zuinig ook. Je moet em van na 2011 hebben. Niet daarvoor. Maar vertel, welke heb jij gereden?
@jometdebanjo: akkoord! Een L322 vanaf 2010 is een ander verhaal. De statistieken tonen echter aan dat de eerst L322 en het eerste model Range Rover Sport bovenaan in de lijst met onbetrouwbare auto’s belanden.
En dan vinden ze de opeenvolgende generaties VW Golf een fantasieloos ge-copy-paste…
@rrrobert: Dat copy-paste design is juist bijzonder knap, vind ik. Er zijn enorm veel eisen die veranderen, dan is het knap om alsnog dezelfde designtaal te kunnen voeren.
@willeme: is dat zo ja
@willeme: oh, maar dat ben ik volledig met je eens. Alleen wordt dat bij de Golf over het algemeen behoorlijk negatief opgevat. M.i. niet terecht overigens, want naast de eerste, hebben de tweede en ook de derde generatie zich inmiddels ook al van hun petjes-imago ontdaan en krijgen deze meer en meer een cult-status. En ook de Golf IV is daar al hard naar op weg.
@RRRobert: een originele golf IV vind ik nog steeds prachtig !
@enricoleerdam:
Geheel mee eens.
@enricoleerdam: En degelijk.
@RRRobert: cult voor de golf 2 t/m 4? Zolang je t zelf maar gelooft.
Een Range Rover is de 911 onder de SUV’s. Moet je geen rare design fratsen mee uithalen.
Zo’n L322 is echt schitterend.
Die P38 begin ik ook steeds beter te waarderen. Droogt toch netjes op.
De huidige vind ik wel mooi, maar iets te gladjes. De eerste vind ik nog steeds de mooiste. Dan vooral de LSE-versie met verlengde wielbasis.

Je hoort alleen wel veel negatieve verhalen over betrouwbaarheid, ook van mensen die er daadwerkelijk een hebben (gehad).

Ik ben erg benieuwd hoe de volgende eruit gaat zien en hoe ze weer een nieuwe interpretatie van dit icoon gaan vormgeven.
@sabrerator: Valt reuze mee. Tussenbak is wat zwak, maar 200Tkm is geen enkel probleem.
@rulefollower: 200Tkm is toch niet zo extreem veel,.
Klopt, de vorige heb ik probleemloos naar 360Tkm gereden. Wel snelweg km’s, elke week een en weer naar Zwitserland.
@rulefollower: Vliegangst of mag je graag een stukje rijden? 👍🏻
Ik werkte een keer als parkeervalet, en als grote verrassing kwam er zo’n zwarte L322 die ik ook altijd leuk heb gevonden. Maar nadat ik hem moest wegparkeren vond ik hem wel lomp rijden. En plastic en kapjes waren allemaal los rondom de zetels en handrem. Gelijk afgeknapt.
90kW accupakket en 450 km actieradius in een voertuig met de aerodynamica van een flatgebouw. Ik geloof niet sprookjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).