
De laadsnelheid valt alvast een beetje tegen.
Porsche, Maserati en Rolls-Royce hebben al lang een EV, maar Bentley is er vrij laat bij. Dat is eigenlijk niet zo erg, want zo goed verkoopt dit soort auto’s niet. Maar dat betekent niet dat Bentley hun EV-plannen in de prullenbak gooit. De eerste elektrische Bentley is nog steeds in aantocht.
Luxury Urban SUV
Dat wisten we al, maar Bentley licht vandaag de sluier iets verder op. De nieuwe EV wordt een ‘Luxury Urban SUV’ (lees: crossover), met een lengte van minder dan vijf meter. Voor Bentley-begrippen is dat een bescheiden formaat. Ter vergelijking: de Bentayga is 5,1 meter lang.
Bentley belooft dat de auto “industry-leading technology” krijgt. Zo moet de auto in minder dan 7 minuten 100 mile (161 kilometer) kunnen bijladen. Dat is netjes, maar ook weer niet baanbrekend. De Lotus Emeya kan 310 kilometer bijladen in 10 minuten, en die is al een tijdje te koop. Deze Bentley komt pas in 2027 op de markt.
EV-strategie
Bentley geeft verder een update van hun EV-strategie. Het plan was eerst om in 2030 alleen nog maar EV’s te verkopen, maar dat was al 2035 geworden. Ook dat komt nu op losse schroeven te staan. Bentley zegt voorzichtig dat de levensduur van modellen met verbrandingsmotor nog verlengd kan worden tot ná 2035.
Volgens de huidige plannen mogen er in de EU helemaal geen benzineauto’s meer verkocht worden na 2035, maar er zijn natuurlijk nog meer markten. En het is ook heel goed mogelijk dat de plannen van de EU nog uitgesteld worden.
Bentley wil in ieder geval nog tot 2035 hybride modellen leveren. En de nieuwe Supersports, waar we eerder vanochtend over schreven krijgt gewoon een V8 zónder hybridehulp. Zo, nu ben je weer helemaal op de hoogte van de plannen van Bentley.





“want zo goed verkoopt dit soort auto’s niet”.
Pardon? Er zijn in NL in 2024 22 RR Spectre’s op kenteken gezet. Tegenover 0 Phantoms, 1 Ghost en 2 Cullinans. Kortom, in Nederland tenminste, is de Spectre goed voor 88% van de verkopen.
Dat zegt vooral iets over de verkopen van de andere Rolls-Royce-modellen. Dit jaar zijn er 10 Spectres op Nederlands kenteken gezet, terwijl er 136 nieuwe Continentals zijn geregistreerd.
Nou is de Continental niet echt vergelijkbaar met een Spectre. Het afwerkingsniveau van Rolls ligt toch wel veel hoger dan dat van Bentley. Persoonlijk vind ik de Continental een beetje de tokkie van het luxe topsegment.
Pfff…
Kwantificeer dat eens. Dat hogere afwerking niveau? Volgens mij zit er weinig verschil in. Standaard Audi en BMW spullen omhuld met luxe materialen. De reden dat Rolls Royce duurder is gewoon omdat ze exclusiever zijn dan Bentley en de kosten dus over minder wagens kunnen afschrijven. Persoonlijk ervaar ik Bentley als de top en Rolls Royce over de top.
Ga eens in een Phantom en een Mulsanne zitten, trek de portieren dicht en vergelijk alleen al het verschil in rust eens. Vergelijk het leer eens, kijk eens naar het materiaalgebruik (als het bij Rolls als metaal uitziet, dan is het ook metaal). Kijk eens naar het lakwerk, daar waar je bij Bentley (ja ook de Mulsanne) sporen van sinaasappelwerking ziet, is het bij Rolls alsof je in een spiegel kijkt.
De reden dat Rolls duurder is omdat ze exclusiever zijn moet je me even uitleggen. Bedoel je dan exclusiever in aantallen of iets anders?
Is de auto niet gewoon gebaseerd op de nieuwe Cayenne?