Rijdend jeugdsentiment. Mijn aandacht heb ik in elk geval…
Voor de mensen die het nog niet weten, hier bij Autoblog werken allemaal ouwe lullen. Sommigen zijn bijna 50, terwijl we ze er ook van net 20 bij hebben lopen. Maar allemaal vonden we het vroeger beter. Johan Derksen is onze spirit animal, zullen we maar zeggen,
En in principe gaat het niet om alles hoor, alhoewel @willeme nog altijd niet kan verkroppen dat ze de naam Sporthuis Centrum hebben vervangen voor Centerparks. Kan hij met zijn hoofd niet bij. En hij rekent ook nog alles om naar guldens, maar we hebben beloofd dat niet te verklappen. Dus dat doen we niet.
Maar terzake. We hebben nu iets gevonden wat onze oude zielen helemaal doet oplichten van vreugde; een rijdend stuk jeugdsentiment. In de vorm van een Renault 19 GTR. En die zouden we gewoon kunnen kopen!
Vertel meer, desnoods betalen we bij!!
Koop dit rijdend stuk jeugdsentiment
Vanaf de vroege jaren 90 werd je er (figuurlijk) mee doodgegooid, de Renault 19. Je had hem in verschillende soorten en maten, van degelijke sedan -die Chamade heette- tot aan een 16V-variant van de cabriolet. Voor ieder wat wils dus.
En vandaag zagen wij een Chamade op Marktplaats staan. Een 1.4 GTR met het welhaast onbevattelijke vermogen van 59 pk. Dat haalde hij uit een 1.4 die de voorwielen aandreef. En al weegt dit rijdend stuk jeugdsentiment slechts 932 kilo, echt heel veel is het niet.
Maar daar gaat het niet om. Dit is namelijk een GTR met lederen bekleding, een sportstuur en de spiegels zijn van binnenuit verstelbaar. Hij komt uit 1990 en heeft slechts 89.971 kilometer op de teller. En die is niet teruggedraaid, want aangezien het een origineel Nederlandse auto is, staat alles keurig genoteerd in de NAP.
Wil jij de bezitter worden van een uniek stukje rijdend jeugdsentiment, dan kun je hier de advertentie bekijken op Marktplaats. En voordat je klikt, zal ik alvast verklappen dat de vraagprijs 3500 euro is.
En volgens @willeme is dat precies 7710 gulden. En een stuiver. Da’s toch helemaal niks? Nee man, gewoon kopen!
lightisride zegt
En daarmee ben je een welkome gast op het EMWalhalla event. Dat was afgelopen weekend een groot auto feest.. Genieten voor de liefhebber.
Johanneke zegt
Dit soort auto’s zijn super leuk, totdat je gaat rijden. Ze hebben vaak zo ontzettend weinig vermogen dat het echt behelpen wordt. Daarom ben ik zo blij met mijn jeugdsentimentje, heb nog een Galant uit 1993 met gewoon netjes 128pk uit een 1.8 16v. Ziet er leuk uit, jeugdsentiment, en rijdt nog best aardig met dat vermogen + multilink.
mashell zegt
Klopt, toen liep Mitsubishi nog voor en kreeg je daar meer waar voor je geld, tegenwoordig zijn het Renaults met een ander logo.
Johanneke zegt
Haha ja diep triest hoe ver de personenauto’s van Mitsubishi gezakt zijn. Doodzonde, maarja, kan mij er niet meer druk om maken. Wel eventjes gedaan uiteraard, was wel een beetje fanboi.
William zegt
Een grote hatchback past voor mijn gevoel stukken beter bij Renault dan een sedan.
DeWitteCondor zegt
Renault heeft veel sedans gemaakt altijd, dus dat is niet per se waar.
christian85 zegt
Origineel NL, NAP, dus niet teruggedraaid? Vanaf een bepaalde leeftijd elk jaar 5000 km terugdraaien kan als nog betrouwbaar en aannemelijk gezien worden terwijl er eigenlijk 20000km per jaar mee gereden is maar de stand maar + 15000km laat zien.
potver7 zegt
En bedankt weer. Het menselijk geheugen heeft een bias voor leuke dingen, de minder prettige ervaringen worden sneller vergeten. En dit apparaat bewijst dat maar weer. Mocht je nog argumenten zoeken waarom vroeger niet álles beter was…
moveyourmind zegt
Nog in gelest in zo’n Renault Chamade. Gelukkig viel de rijschoolhouder alleen op jonge meiden en heeft hij mij de kunst van het schakelen geleerd zonder me over de knie te aaien en per ongeluk uit te schieten met zijn gore tengels zoals hij naar later bleek bij de jonge dames deed..
In mijn ogen is de Chamade altijd de ideale burgertruttige dekmantel voor oude viezerikken gebleven.
kniesoor zegt
Zo blijkt maar weer, niet elke GTR is een ‘Godzilla’ 🙂
larini zegt
De velgen lijken op Patrick uit SpongeBob en nu kan ik het niet meer niet zien.
Crosscabouter zegt
Leuke hoedtik naar bloemschik Bert V. Uit de jaren 90…
Ook (jeugd)sentiment
mc96 zegt
Ik vond dit destijds een vrij saaie auto, behalve de 16 uitvoering. Die zag er juist precies goed uit. Bovendie werd er mee geraced in het BTCC. Zo’n 16v in sedanuitvoering zou ik wel willen hebben.
tjorque zegt
Vroeger met de auto kwartetten, speelden we door specs te vergelijken.
Met de R19 was het verbruik altijd de troef.
Dat was erg laag (volgens het kaartje) waardoor je er lambo’s en andere dikmobielen mee kon winnen…
Voila, de enige en beste herinnering aan de R19 die ik heb 🤓
pietjealpine zegt
Wel een paar jaren in rond gereden de Chamade !
Na eerst een 7tal jaren in een Renault 5 GT Turbo (grijs kenteken!) te hebben gereden , moest ie er uit , dit ivm komst van kinderen .
Nog nooit zoveel spijt gehad verkoop van een auto .
Maar de Chamade was zeer betrouwbaar , nooit veel onkosten gehad aan de auto , alleen een vast zittende linker achterrem trommel .