
Of BMW 1 Serie. Of Mercedes-Benz A-Klasse.
Tegenwoordig beginnen alle C-segment auto’s op elkaar te lijken. Nu is dat altijd wel een beetje het geval geweest, maar anno 2019 is het écht allemaal eenheidsworst. Bijna zonder uitzondering zijn het allemaal voorwielaangedreven vijfdeurs hatchbacks met een drie- of viercilinder motor overdwars. Zelfs de nieuwe BMW 1 Serie heeft deze layout nu.
Gelukkig is er altijd één eigenwijze uitzondering geweest: Subaru. De Impreza is er immers nog steeds en heeft een behoorlijk afwijkende layout. De motor is niet overdwars, maar in lengte geplaatst. Daarbij is het geen normale lijnmotor, maar een zogenaamde boxermotor. Daarmee is de Impreza een van de weinige auto’s die je nog aan zijn geluid kunt herkennen. Kortom, wil je wat anders dan anders, haast je naar de Subaru-dealer.

Mocht je in Japan of de Verenigde Staten wonen, dan is er goed nieuws, want de Impreza is namelijk net vernieuwd. Het is een facelift, geen compleet model. We zien een strak getrokken front met nieuwe grille en bumperpartij. Tevens krijg je nieuwe koplampen en achterlichten. Net als voorheen is er keuze uit een vijfdeurs hatchback of een vierdeurs sedan. Qua motoren blijft het bij de bekende 1.6 en 2.0 boxermotoren. Wellicht komt er op een latere termijn de hybride aandrijflijn uit de Subaru XV, die in technisch opzicht identiek is aan de Impreza.

In het interieur had Subaru met het vorige model al flink wat stappen gezet, maar het facelift model is net even wat verfijnder. Zo zijn er meer voorzieningen dan voorheen. Als je ‘m bijvoorbeeld in zijn achteruit zet, gaat de rechterspiegel naar beneden. Wat attent. Tevens is de Impreza altijd uitgerust met Eyesight, een systeem dat de bestuurder helpt bij remmen, accelereren en sturen en ingrijpt bij (bijvoorbeeld) vermoeidheid. Het mooiste is echter nog het dashboard. Normaliter was dat juíst de reden om géén Subaru te kopen, maar de nieuwe Impreza kun je krijgen met een met leder bekleed dashboard. Erg chique. De vernieuwde Impreza komt waarschijnlijk later ook naar Nederland.













Dit is echt een auto die ik zou overwegen, om over een paar jaar aan te schaffen. Subaru is eigenlijk ondergewaardeerd, want het is degelijk spul en het rijdt super. En en en boxer?
@mikje90: ik rijd dit model en echt een aanrader! Alweer richting 50.000 in anderhalf jaar en stap er elke keer met een big smile weer in
@mikje90: subaru is niet ondergewaardeerd hoor, maar financieel gewoon niet aantrekkelijk in NL. Als ze morgen weer een Impreza 555 op de markt zouden kunnen brengen voor 55.555 gulden plus inflatiecorrectie plus nog wat extra’s, staan er rijen bij de dealers.
@Willeme het dashboard van huidig model (voor facelift) is ook met leer bekleed. ;) FYI
Ik vind m vooral erg druk qua ontwerp. Maar hey, een kantelende spiegel. Dat heeft VAG al sinds de Golf V, een jaar of 15 al weer. Onze Japanse vrienden lopen weer voorop qua features.
@barchettadriver: Bij VAG kantelt het spiegeltje niet meer na een jaar ,terwijl het bij een japanner nog werkt als die op de sloop ligt met een accu die nog 0,2436 volt levert.
@monsieurleloure: Mijn spiegel doet het nog steeds, hou toch op met dit soort “gezever”.
@wimof: zeker jonger dan een jaar?
@verplicht: VW-Audi dealer tot aan mijn pensioen, heb de Golf mee ter wereld gebracht en ben een exemplaar dat op mijn achterste poten sta wanneer men de Golf afkat.
@wimof: @wimof: Het was maar een flauw grapje.
Het was geenszins mijn bedoeling je op je achterste poten te krijgen.
Sommige van mijn beste vrienden rijden ook Golf. ?
@wimof: het is niet erg Wim, fouten maken is menselijk. Alleen heb jij er niks van geleerd ?
@wimof: Da’s dan niet bij mijn Eos van 11 jaar oud, daar werkt het nog feilloos. Ergens ook wel logisch, want wist je dat de grootste spiegelfabrikant voor auto’s gewoon een Nederlands bedrijf is? Zo staat in de spiegel van de barchetta Made in the Netherlands. Of dacht je dat Subaru zelf zn spiegels fabriceert?
@wimof: Ik overdrijf ook wel een beetje die 0.2436 volt had eigenlijk 0,2458 volt moeten zijn
@monsieurleloure: En zo loopt elk werk in het honderd.
@wimof: Om eerlijk te zijn: mijn ’00 Golf IV 2.0 benzine gaat nog altijd als de brandweer na 350.000 kilometer. Alleen de spiegel voelt wat losjes aan en zakt soms spontaan scheef…
@harmj: Is dat als je m in z’n achteruit zet? ?
@harmj: een golf iv 2.0 als de brandweer? Die dingen waren al zo traag als dikke stront toen ze uit de fabriek kwamen, die 3.5 ton heeft hem vast niet veel goeds gedaan
@barchettadriver:
Goh de accord had standaard in 2002 daarnaast al een elektrische achterklep…
@johanw: Deze was zeker niet standaard maar een optie, en in 2003 ipv 2002..
@barchettadriver: @barchettadriver: de Citroën XM had het al in de begin jaren. Dus doe niet of de Golf een voorloper was, de Golf 5 kon je volgens mij nog krijgen met raamslingers
Je vergeet de standaard Subaru symmetrical full-time AWD.
Het zijn echt geweldige auto’s. Hier in USA en Canada heel populair, in Europa inderdaad onder gewaardeerd….
Maar wat gaat ie in NL kosten? Het top model, Sport-Tech, is hier C$ 31.000 (21.000 euries)
@slowland: ik rijd de Premium (top line in EU) en in NL zo rond de 37.000 euro… BE ongeveer 28.500 Euro… US & CA zijn toch iets beter geprijsd haha
Hmm wordt wel drukjes.. XV, impreza en levorg vissen allemaal in dezelfde vijver… en de importeur is toch al niet erg …… ehm.. laat ik zo zeggen, bij pon krijg je sneller wat geregeld..
@schuimbekje3: met Pon haal je misschien wel het slechts denkbare voorbeeld aan, met name als het gaat om triviale zaken als ‘garantie’, ‘coulance’ of ‘after sales’…
@schuimbekje3: De XV, Impreza en Levorg zijn echt drie totaal verschillende auto’s, vissen zeker niet in dezelfde vijver. XV is crossover, staat net als de Impreza op het Subaru Global Platform. Levorg deelt platform met WRX STi. Stuk voor stuk geweldige rijdersauto’s. Een crossover die beter stuurt dan een XV is volgensmij lastig te vinden. De Impreza is helemaal onovertroffen. Doet denken aan de Civicjes van weleer. Helaas in NL alleen met 1,6 boxer leverbaar… Daar zou best een turbo op kunnen/ mogen.
“Zo zijn er meer voorzieningen dan voorheen. Als je ‘m bijvoorbeeld in zijn achteruit zet, gaat de rechterspiegel naar beneden. Wat attent.”
Zeker heel attent. Alleen is dit een uitvinding die al een eeuwigheid op BMW’s zit (waarschijnlijk een optie en wellicht niet alleen BMW). Mijn 325i van 2004 heeft dat al. Kan ook uitgezet worden. Met een knopje. Heeft Subaru dat ook?
@febsdc76:
En de Citroën XM in 1989….
@sabrerator: en op m’n oude Xantia. Wil erg fijn overigens, ik mis t vaak.
@febsdc76: Wellicht bedoelde willeme het ironisch?
In Alaska zie je zo ontzettend veel Soebie’s. Dan moet het wel goed spul zijn.
Mijn referentie-Subaru is na al die decennia nog steeds de XT (Vortex/Alcyone). Zo’n bak hebben ze, qua design, nooit meer neergezet. Ook niet met de SVX. Die was weliswaar out of the box, maar niet meteen mooi. Wat er de voorbije jaren qua Subaru-looks van de band is gerold, kan daar voor mij nog steeds niet tegenop.
Mijn schoonvader heeft er een en idd superauto. Rijdt heerlijk, goed op het gas, niks mis mee. Als ik al iets kan bedenken is het het verbruik.
@polak: het verbruik vind ik op zich meevallen ik rijd gecombineerd 7.9L/100KM voor bijna 1450KG en AWD is dat ok imo
@aalt: dat is idd minder als wat ik bemerkte. Mijn schoonvader haalt dat in ieder geval absoluut niet.
@polak: snelweg kms voor 90% op de ACC dus dat zal zeker meewerken
@aalt: Dat is inderdaad heel netjes.
Maar wel in NL, goede wegen, lekker vlak…
Een vriend van zijn Impreza rijdt ongeveer 11/100km. Maar dat is in de bergen, veel gravel en grindwegen…
@slowland: mix tussen BE/NL en de rest v EU. Veel snelweg dus dat zel mee werken
@polak: Gas is om op te.., oh nee, dat mag straks ook al niet meer.
Vind hem eerlijk gezegd heel anoniem en saai. Ook vind ik het dashboard niet mooi, ik gokte een Opel of een Ford ofzo…
Ik krijg meer en meer een Japans Volvo-gevoel bij Subaru!
@vonklausenburg: Precies dat!
Doet me erg aan een ford dashboard denken van een aantal jaar geleden. Dat voelt niet erg ‘superdeluxe’…
Lijkt wel wwn advertentie
Jammer dat dit eigenzinnige merk sinds de ‘03 Legacy geen fatsoenlijk ontwerp meer heeft gebracht. Een strook animalskin verandert daar weinig aan.
@mcshine: idd oubollig design wat er bij Subaru vandaan komt.
Maar wat dat betreft is Subaru niet het enige Japanse merk dat niks bakt van zijn vormgeving: Honda en Mitsubishi zijn ook al tijden niet meer om aan te gluren (NSX uitgezonderd).
@gezondverstand: Lol. Heb zelf een FN2 die ik mede om het design heb gekocht. Saai is die auto niet te noemen.
Leuk interieur, lijkt wel een Hyundai uit 2012.
Het interieur van onze B9 Tribeca uit 2007 is anders een knap en tijdloos staaltje mooi. Die is dan echter juist weer van buiten verre van bekoorlijk. Rijdt wel als een tierelier (zoals hij ook zuipt).
In het jaar waarin auto interieurs veganisten compatibel worden komt Subaru met een lapje leer op het dashboard. Ja dat is helemaal wat je van Subaru mag verwachten.
Ziet er niet uit, duur in aanschaf en gebruik. Voila, prima recept voor slechte verkopen.
Wanneer de Subaru’s weer aangeboden gaan worden voor degelijke bedragen (wat niet gaat gebeuren door onze idiote belastingen) zullen de verkopen stijgen. Nu is het merk helaas volstrekt kansloos in Nederland.
Het is nog altijd niet op Europees niveau. Maar voor een Subaru heel mooi. Met een normaal belastingstelsel had het een heel leuke auto geweest.
@dutchdriftking: maar we hebben toch een normaal belastingstelsel? Zuinige auto’s worden bevoordeeld boven onzuinige auto’s. Dat Subaru er voor kiest om vooral onzuinige auto’s te maken is vooral hun probleem en behalve voor wat boswachters en caravantrekkers is het merk ook niet zo’n gemis.
@mashell: Er zit een vorm van logica in jouw stelling, echter raakte manier waarop dit stelsel werkt kant noch wal. De zuinige auto’s zijn de EV’s of de driecilinder skelters. Ga je voor een normale hatchback (neem even de Golf als voorbeeld) dan zit je al direct op €25.000 en dus voor de meeste mensen al niet eens haalbaar door de belastingen
@rike: @mashell exact dit. Deze Subaru wordt zwaarder belast dan een Porsche Macan. Dan is er toch iets mis met ons systeem.
@mashell: Ik zou het liefste zien dat de vervuiler betaalt. Via een kilometerheffing of direct in de brandstof prijs Dan kan de gewone man ook een dikke auto (er bij) hebben.
@arhanso: ehh dat doen we al? Het heet accijns…
Ik gokte op een Kia maar het is Subaru. Niet echt spannend. Ziet er degelijk uit.