Eindelijk wordt Subaru milieuvriendelijk

Auteur: , 15 Reacties

Het zou eens tijd worden.

Subaru en Nederland is geen gelukkig huwelijk. Dat is het eigenlijk nooit echt geweest. Er was een tijdje dat de Impreza GT Turbo spotgoedkoop was (minder dan 50.000 gulden) dat die specifieke variant beter verkocht dan alle andere Subaru’s bij elkaar. Dus toen was Subaru al een merk met een specifieke doelgroep. In Nederland zijn veel Subaru’s behoorlijk duur, dankzij de extra BPM die betaald dient te worden, dankzij de hoge CO2 uitstoot. Ondanks dat de hele wereld overgestapt is op downsite technologie, houdt Subaru behoorlijk vast aan atmosferische boxermotoren met een relatief groot slagvolume. Sinds 2009 heeft Subaru nooit meer dan 1.000 auto’s per jaar verkocht.

Naast het ontbreken van downsize motoren heeft Subaru verder ook weinig geëlektrificeerde auto’s in de aanbieding, maar dat komt nu verandering in. Op de foto’s zie je namelijk de nieuwe Subaru Crosstrek Plugin Hybrid. Jazeker, ook Subaru is eindelijk om! Subaru zelf had de kennis voor een hybride systeem niet in huis, maar gelukkig konden ze techniek lenen van Toyota. De verbrandingsmotor is nog wel van Subaru, een 2.0 viercilinder boxer met directe benzine injectie, zonder turbo. Daarnaast beschikt de auto over twee elektromotoren. De benzinemotor is gekoppeld aan de ‘Lineartronic’-bak, een continu variabele transmissie.

Het maximum totaalvermogen is 148 pk en 202 Nm, waaruit kan blijken dat de elektromotoren niet bijzonder krachtig zijn. Die waarden lijken identiek te zijn aan de normale 2.0 motor. De Crosstrek (wat wij de XV noemen) is 226 pk zwaarder dankzij de accu’s en elektromotoren. De Crosstrek in hybride-vorm is te herkennen aan de badges en deze unieke, blauwe lak: Lagoon Blue Pearl. Daarnaast krijg je deze velgen, roof rails en een zwarte spoiler. Minder prettig is dat de kofferruimte iets minder wordt, daar zitten nu de accu’s. Volgens Subaru moet deze vierwielaangedreven milieu-ridder 1 op 38 kunnen halen in de EPA, wat de auto in de WLTP gaat doen is nog niet bekend. Of de auto ook naar Nederland komt is niet zeker, maar het zou zo maar de best verkochte Subaru kunnen worden.



15 reacties

“De Crosstrek (wat wij de XV noemen) is 226 pk zwaarder dankzij de accu’s en elektromotoren.”

pk moet zeker kg zijn?
@berlinetta: Een 226pk zwaardere uitvoering lijkt me anders geen gek idee:P
Iemand was nog niet helemaal wakker. downsite technologie en 226 pk zwaarder.

Ik vind de huidige modellen van Subaru allemaal net niet. Ze zijn niet lelijk, niet mooi, maar gewoon saai.
@martingtv: Prima ingredienten voor een succes story lijkt me. Lukt Skoda ook goed.
@martingtv: …waar het hart van vol is…
Artikeltje vraagt om zelf maar FF te googelen:
“The 2.0-liter engine’s 137 horsepower and 134 pound-feet of torque are bolstered by the electric drive’s 118 horsepower and 149 pound-feet of torque — the peak combined system output is 148 horsepower.”

137 poundfeet = 186 Nm
149 poundfeet = 202 Nm

Schrijver van het artikel lijkt dus het gecombineerd vermogen van boxer en elektromotor te combineren met het koppel van de elektromotor. Weet niet of hier sprake is van iets met appels en peren, bomen en bos, of klok en klepel.
Leuk en aardig, maar hoever komt de XV op de elektrische aandrijving alleen? Anders kun je beter bij Toyota/Lexus kijken voor een RAV4 / NX die je niet hoeft op te laden.
@steelboy: overweeg jij er 1 te kopen dan?
Doe er een turbo op, zorg voor een acceptabele elektrische range 50km ofzo, een shitload koppel en ik zou geïnteresseerd zijn…
Maar met een 2L motor met amper 202 gecombineerde Nm *geeuw* …

Waar ging het zweer over 🥺
@tjorque: turbo’s waren ooit de specialiteit van Subaru. Subaru had vijf speerpunten: boxer motoren, vierwielaandrijving, ongekende robustheid, (dikke) turbo’s en gruwelijk lelijke interieurs. Dat ze nu een hybride zonder turbo brengen, onbegrijpelijk. Zelfs Mazda is om en en zet inmiddels turbo’s in.
@mashell: Tsja wat maken die speerpunten nog uit in een tijd waarin iedere elektrisch aangedreven auto beschikt over vierwielaandrijving en CVT? Het nieuwe credo is Safe, Fun & Tough. Driveability door all wheel drive en in alle markten #1 worden in de CAP tests. De tijd zal het leren..
@mashell: het lijkt er soms op dat een hybride suf moét zijn voor sommige merken… (veelal de Japanse naar mijn gevoel)
De technische gegevens in dit artikel kloppen niet. De EU XV en Forester krijgen méér vermogen. Ook het geremd trekgewicht, belangrijk item bij Subaru, schijnt er niet op achteruit te gaan.
Ik ben benieuwd wij willen een nieuwe subaru kopen. Nl goede kwaliteit ongeëvenaardebaar4x4technologie super betrouwbaar enne hier in oostenrijk prijs echt concurrerend! Bv heeft atijd standaard eyeside (beste system op de markt)
Probleem bij hybride is vaak de te hoge meerprijs om rendabel te zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).