De Subaru Impreza. Er is weer een nieuwe. Op de IAA staat de vijfde generatie te shinen. Vroeger zag je ze geregeld rondrijden, maar dankzij de hoge prijzen (CO2-taks) zijn het auto’s die niet veel verkocht worden. Dat is jammer, want deze nieuwe Impreza is zeker de moeite waard. Hier zijn 7 redenen:
1. Vierwielaandrijving
Subaru is een fervent gebruiker van vierwielaandrijving. Bijna al hun auto’s beschikken over permanente integrale aandrijving. Dat is in deze klasse best bijzonder. Uiteraard, er zijn andere C-segment auto’s met vierwielaandrijving. Maar dat zijn altijd systemen met een haldex-koppeling, waar de achterwielen pas ingeschakeld worden als de voorwielen grip verliezen. Dus in de sneeuw kun je er uitstekend mee spelen.
2. Boxermotoren
Nog zo’n ding waar Subaru van overtuigd is, de boxermotor. Bijna alle auto’s in deze klasse hebben een viercilinder lijnmotor overdwars. De Impreza heeft dus een boxermotor, in lengte geplaatst. Dit betekent dat het zwaartepunt aanzienlijk lager ligt. Ook de loop van een boxermotor is gecultiveerder in vergelijking met een vier-in-lijn. Dankzij de boxermotor is Subaru eigenlijk de enige auto in zijn klasse die je kan herkenen aan het motorgeluid!
3. Hij is niet bijzonder lelijk
Subaru heeft er een tijd de gewoonte van gemaakt om lelijke auto’s te bouwen. Met name in de tijd toen Andreas Zapetinas aan het design-roer stond, was kijken naar een Subaru een vrij pijnlijke bezigheid. Het is nu gewoon een keurige hatchback. Niet bijzonder, maar ja, dat is een Opel Astra, Seat Leon of Hyundai i30 ook niet.
4. Eindelijk: het interieur is aangepakt
Mocht je jezelf over het uiterlijk heen kunnen tillen, dan was er nóg een uitdaging. Het interieur was niet al te best. Het bleef allemaal heel, maar was zo gezellig als de wachtruimte van een Wit-Russische dierenartsenpraktijk. In het persbericht staan woorden als ‘soft-touch plastics’! Wow!
5. Eindelijk (II): een fatsoenlijk multimedia systeem
Dat kon je al krijgen op voorgaande Impreza’s, maar echt een succes was dat niet. Het systeem was omslachtig, onduidelijk en wekte voornamelijk irritatie op. Nu krijg je een keurig 8″ scherm in het dashboard met Apple Car Play én Android Auto. Oh, en een DAB radiootje, zit er ook op.
6. De verbruiksopgave is eerlijk(er)
We leven in een tijd waarin wij genoegen nemen met het feit dat alle fabrieksopgaven met geen mogelijkheid gehaald gaan worden. Dankzij turbomotoren, DSG-automaten en castrerende elektronica kunnen die auto’s in theorie heel eventjes heel erg zuinig zijn. De Impreza is leverbaar met een 1.6 (114 pk) of 2.0 (154 pk) motor zonder turbo. Dat is nooit zuinig.
7. De nieuwe Impreza zorgt ook voor zijn bestuurder
De nieuwe Subaru Impreza is leverbaar met EyeSight. Dat is het veiligheidssysteem van Subaru wat met behulp van twee camera’s de boel in de gaten houdt en ingrijpt daar waar nodig. Denk aan Lane-assist, actieve cruise control, remmen voor een (eventueel) ongeval en blind-spot detectie. Wat attent.
Is het dan allemaal hosanna? Eh, nee. Er is vooralsnog geen snelle variant (de huidige WRX STI is gebaseerd op de oude Impreza). En zoals gezegd betekent Subaru rijden dat je helpt met het Nationale begrotingstekort aan te vullen door de hoge CO2-taks. Anders had iedereen er eentje voor de deur staan. Kan niet anders.
34 reacties
De simpliciteit in combinatie met de vierwielaandrijving vind ik top.
Daarom ben ik ook fan van de Fiat Panda 4×4 en de Suzuki Jimny, Suzuki Grand Vitara en de Toyota Land Cruiser.
Impreza’s horen om niet aan te gluren zijn, het dashboard van communistische kwaliteit plastics en de rest van de onderdelen een greep uit de voorraad schuurtjes van Toyota, Nissan (dat staat echt op de raamschakelaars van de GC8) en Suzuki.
Dan hoort het dashboard in tegenstelling tot iedere andere auto, behalve een VW, een minimum aan tellertjes te hebben, hoogstens een temperatuur en benzinemeter.
Maar dan start je het vehikel, je hoort de uitlaat diep rochelen, hij komt wat stram tot leven, maar eenmaal op temperatuur blijk je plotsklaps één van de meest capabele auto’s onder je rechtervoet te hebben.
Een auto die in fabrieks getunede STi uitvoering gewoon probleemloos blijkt te zijn mits je de juiste brandstoffen gebruikt en hem gewoon netjes warm rijdt, zoals het hoort.
En dat is de hele kicksaus van een Subaru.
Voor mij dan hè.
i
m
P
R
E
Z
A
Maar eigenlijk hopen we op tien redenen…
Subarus meer liefde geven.