• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichter

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 28 december 2017 om 20:13 – 9 Reacties

Afbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichterAfbeelding Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichter

Koop de persoonlijke auto van Battista Pininfarina
De Ferrari van een icoon.

Van alle carrosseriebouwers die de aarde ooit zegenden met hun voetsporen is Battista Farina misschien wel de bekendste; en met een goede reden. De Italiaan, die na 25 jaar oefenen zijn eigen werkplaats oprichtte, creeërde jaar na jaar de meest schitterende bolides. Nadat hij in 1930 Carrozzeria Pinin Farina startte, groeide zijn bedrijf snel uit tot een van dé ontwerpstudio’s om rekening mee te houden.

Na de tweede wereldoorlog, in 1952 om precies te zijn, ontwikkelde zijn studio een vruchtbare relatie met Ferrari. Enzo was geïntrigeerd door de sprezzatura waarin Pininfarina zich specialiseerde. Dit is een Italiaanse techniek waarbij ingewikkelde structuren en designs op een simpele maar spectaculaire manier worden vormgegeven. Toen Ferrari hem na meer dan een decennium vroeg om zijn hand te leggen aan de nieuwe 275, accepteerde hij de taak met open armen. Hierop kreeg hij twee chassis toegestuurd waarmee hij aan de slag kon. De een fungeerde uiteindelijk als prototype, maar de tweede, met chassisnummer 06437, kennen we vandaag de dag als zijn persoonlijke bolide.

De auto is extra bijzonder omdat deze, in tegenstelling tot de andere Ferrari’s 275, niet door Scaglietti werd gebouwd, maar door Pininfarina zelf. Dit gaat zelfs zo ver dat de structuren van het plaatwerk geenszins overeenkomen met die van hun landgenoten. De auto is uniek in vrijwel ieder detail. Dit is aan de voorzijde te zien door in het oog springende kenmerken als een speciale grille en andere koplampen, maar bijvoorbeeld ook aan de smallere bumpers. Daarnaast kent de 275 GTB Speciale een andere motorkap, inclusief ovalen bulge, en unieke raamlijsten om het design naar inzicht van Battista zo puur mogelijk te houden.

Aan de achterzijde vinden we een speciaal ontwikkelde diffuser met drie gebogen panelen, die de ruimte tussen de uitlaten opvullen. Voor auto’s van die tijd was dit buitengewoon opmerkelijk en nieuw, waardoor we Pininfarina tot op zekere hoogte als visionair kunnen bestempelen. De binnenkant was zelfs voor de standaarden van Ferrari luxe en is vele malen exclusiever dan die van de ‘reguliere’ 275 modellen. De studio ontwierp onvergelijkbare deurpanelen en een middenconsole, die rijkelijk werd uitgerust met een reeks knoppen en schakelaars. Als klap op de vuurpijl is er een overvloed aan hout en prachtig leer, in China-rood.

Dit alles zorgde ervoor dat de auto verschillende keren tentoongesteld moest worden op een reeks toonaangevende shows, zoals Pebble Beach en de auto show van Parijs, waarmee het direct ook een onmisbaar exemplaar werd voor boeken over iconische Ferrari’s. Na enige tijd in het bezit van Battista te zijn geweest, verliet de wagen hem nadat hij in 1966 overleed, waarna de Speciale een periode doorbracht in verschillende privecollecties en restauratiehuizen.

Hoewel het niet exact dezelfde wagen meer is als het origineel, kun je de prijs van een auto met een rijke historie zoals deze heeft gemakkelijk rechtvaardigen. Gooding & Co. verwacht er begin volgend jaar dan ook terecht tussen de 8 en 10 miljoen dollar voor te vangen. Een waar koopje, zo blijkt.

Beeld: Gooding & Co.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video - het geluid van de Ferrari 296 GTB
  • Video - Leclerc laat een klassieke Ferrari 275 uit
  • Ferrari 599 GTB Fiorano

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

275, coachbuilding, Ferrari, gtb, Klassiekers, pininfarina

Vorig bericht: « Belgische politie gaat boeven vangen in Zweedse stijl
Volgend bericht: Dit is de duurste Bentley van Autotrack »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtke zegt

    28 december 2017 om 20:22

    Wat een prachtig model! Die fiat 850 achterlichten kom je toch ook overal tegen

    Login om te reageren
  2. sunder94 zegt

    28 december 2017 om 20:23

    Vandaag nog een foto gemaakt van een ‘gewone’ 275 bij The Gallery in Brummen. Die 2 miljoen is een koopje in vergelijking met deze zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    28 december 2017 om 20:54

    Wat is dit schitterend! Als je de auto’s van tegenwoordig ziet en je zet dit er naast dan springen je de tranen in de ogen.
    Dit is een waar kunstwerkje!

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    28 december 2017 om 20:59

    Wat een schitterende auto’s bouwden ze toen toch. Kolere.

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    28 december 2017 om 21:25

    Het is wel een plaatje zeg!

    Login om te reageren
  6. Dizono zegt

    28 december 2017 om 21:32

    Battista was gren heethoofd, zijn eigen auto’s missen doorgaans het ventilatieraampje aan de bestuurderskant.

    Login om te reageren
  7. FieRo zegt

    28 december 2017 om 23:28

    En een diffuser.. Toen al !

    Login om te reageren
  8. porsche928 zegt

    29 december 2017 om 09:04

    Mooie bak! Jammer van dat Gooding in de foto’s.

    Login om te reageren
  9. imarinos zegt

    29 december 2017 om 16:00

    Wat een prachtige wagen is dit zeg… en dat interieur!

    Ik laat alles lopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North