
Een Nederlands coachbuilding- en designteam is onlangs gestart met de productie van een volledige elektrische Shooting Brake, gebaseerd op de Tesla Model S.
Het project is een jaar geleden gestart, in opdracht van de Nederlandse collecteur Floris de Raadt, een enorme fan van Shooting Brakes. Hij heeft meerdere one-offs in bezit gehad en vond het blijkbaar tijd voor ene eigen/unieke versie. De Raadt is ondernemer en onder andere eigenaar van Elipo, Nederlands eerste importeur van elektrische voertuigen. De Nederlandse ontwerper Niels van Roij heeft hem geholpen met het design, waarna coachbuilder RemetzCar onlangs de productie op zich nam. RemetzCar kennen we onder andere van de Tesla lijkwagen en de Audi A8L van Willem Alexander (video).
De elektrische Shooting Brake zal worden onthuld in de eerste week van maart 2018 (autoshow van Genève). In totaal wil men 20 exemplaren gaan maken. Mocht je interesse hebben; de orderboeken zijn inmiddels geopend.
UPDATE 14-11-2017: geen Shooting Brake, maar wel een stationwagen. Check deze video over de Model S Station.
UPDATE 11-12-2017: er zijn een paar schetsen vrijgegeven van het design, zie hieronder.
Meer weten over coachbuilding? Lees dan dit artikel nog eens door, een aantal voorbeelden van specials coachbuilds hebben we hier op een rijtje gezet.
Verliest de Model S dan ook twee deuren? Anders is het niks meer of minder dan een station
@edge: Als ik het plaatje zo zie denk ik van niet. Volgens mij een ander achterste zijruitje, maar dat is het dan ook. Een estate dus.
@edge: Er zijn nogal wat definities van het begrip ‘shooting brake’, en niet volgens iedere definitie is het een tweedeurs auto.
@perry_snijders: andere definities zijn fout.
@alfapeter: Och, fout… Anders. Je leest ook weleens dat een shooting brake een luxe auto moet zijn die geconverteerd om ‘m geschikt te maken voor de jacht. Per definitie coach built dus. Als mensen dat vinden en er naar handelen, zou ‘fout’ niet het eerste woord zijn dat in me opkomt; ik zou het eerder toejuichen in plaats van de exacte definitie op een gouden schaaltje te wegen.
@edge: Klopt, het bovendien al gedaan door een Engels bedrijf.
https://electrek.co/2017/08/11/tesla-model-s-wagon/
@alfapeter: Die is wel vrij lelijk. Een eerdere gephotoshopte versie van iemand zou wel erg mooi zijn en gewoon in productie kunnen: https://electrek.co/2015/12/14/tesla-model-s-wagon-love-it-or-hate-it/
@alfapeter @fanboy: dat zijn allebei photoshops.
Mag dat zomaar van tesla?
@robert110: die auto is niet (meer) van Tesla toch? Als ik iets koop dan is het van mij en mag ik ermee doen wat ik wil..
@phevtreb: Dat vind ik ook, maar schade herstel schijnt bij tesla ook al een moeilijk iets te zijn dus ik kan mij voorstellen dat tesla hier ook niet zo blij mee is.
@phevtreb: er zijn een aantal schade Tesla’s waarvan 2 defecte gecombineerd zijn naar 1 werkende. De ondersteuning en garantie van Tesla vervalt dan direct en je komt bijna niet onderdelen en handleidingen om het zelf te doen, tenzij dit verankerd is in de lokale wetgeving. Zelfs dan doet Tesla heel moeilijk.
Vergeet niet dat Tesla de volledige keten in handen heeft van productie tot onderhoud.
Plz stop met heel tesla.
We willen verbrandingsmotoren. Elektromoteren bouwen kan nog altijd.
@rensso: Nee hoor, dan zijn we veel te druk met woestijnen irrigeren en massale dierensterfte voorkomen.
@rensso: ik dacht dat dinosaurussen uitgestorven waren, maar dan kom ik er op het internet toch weer een tegen. Wonderbaarlijk dat internet!
Gaaf project, Niels! Ik ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt!
Een Model S als station is een goed idee.
-edit: niet spammen aub-