Dit was de populairste Audi van 2015

Auteur: , 46 Reacties

Audi heeft haar orderboeken van vorig jaar er nog eens op na geslagen en heeft becijferd welk model vorig jaar het meest verkocht werd. Is het de A3, de A4 of misschien toch de A6?

Mis, mis en mis. In totaal bouwde Audi vorig jaar exact 1.803.246 auto’s, waarvan er 220.767 stuks een Q5 waren. Daarmee is de SUV het populairste model, zij het op de voet gevolgd door de A6 (216.224 exemplaren) en de Q3 (205.201). Om de vraag naar de Q5 aan te kunnen, opent Audi nog dit jaar een fabriek in Mexico, waar in eerste instantie enkel dit model van de band zal rollen.

Al met al kunnen we wel stellen dat de SUV’s Audi geen windeieren leggen. niet voor niks presenteerden ze in Genève SUV nummer vier, de compacte en wat merkwaardig vormgegeven Audi Q2. We zijn benieuwd of deze Q2 Audi het succes gaat brengen wat ze hopen. Aan de andere kant, de verkoopcijfers van de Q3 bewijzen dat een wat ongemakkelijk design verkoopsucces niet in de weg hoeft te staan.

Nu we toch met cijfertjes in de weer zijn: de 1.8 miljoen Audi’s werden in elkaar geschroefd door 84.435 paar mensenhanden, bijna 5000 meer dan vorig jaar. Tezamen werkten zij een omzet van 58.4 miljard euro bij elkaar, waarvan na aftrek van alle kosten 4,8 miljard euro winst overblijft. Da’s een winstmarge van 8,3 procent, lang niet slecht voor een semi-volumemerk, al hoopt Audi die marge nog wat dichter bij de tien procent te krijgen.



46 reacties

Populairste Volvo de XC60, populairste Audi de Q5. Vergrijzing en SUV trend, weinig verrassends.
Ik had het niet verwacht maar als ik zo nadenk zie ik die krengen vaak rijden ja.
@branko: nou nou, zo slecht is het toch ook weer niet? Met een S-Line ziet het er voor het oog toch prima uit denk ik dan.
@floridos: beetje overdreven idd. Schoonbroer heeft een SQ5 en best een leuk beestje inderdaad
@branko: je zwager?
@pieterpoes: de vriend van m’n zus idd. 😁
@branko: Ook de SQ5 vind ik niet te pruimen. Dat hele SUV wagenpark mag van mij op de schop.
@floridos: Mooi is anders toch?
Een van de oudste modellen in de line up. Voorraaddump (HOGE KORTING NU KAUFEN!!!!!) voor het nieuwe model? Of zit die nog niet in de pijpleiding?
Toch bijzonder dat de op dit moment bijna “oudste” Audi een van de meest populaire is. Vind het trouwens ook nog steeds een geslaagd model.
Wat een enorme aantallen ..

Dik 7 miljoen autobanden ..
20 miljoen ruiten in 120 verschillende maten ..
9 miljoen gordels ..
Enz enz enz ..

Respect voor de logistiek ..
@lincoln: Knap inderdaad hoe Audi de logistiek georganiseerd heeft…

Alles volgens het JIT-principe, onderdelen worden just in time aangeleverd, waardoor er geen grote voorraden hoeven te zijn…

Dit logistieke hoogstandje heette vroeger nog TPS, het Toyota Production System… Door Toyota in de jaren ’60 ontwikkeld en in de jaren ’70 op grote schaal toegepast door de Japanners… Op grote schaal en met ongekende precisie… Gewoon bijna vijftig jaar terug al… Toen computers niet veel meer konden dan een rekenmachine van een euro anno nu… In Europa volgden ze pas laat in de jaren tachtig…

Respect inderdaad, voor Toyota!
@moveyourmind: volgens mij is de optie catalogus bij Toyota belangrijk veel kleiner als bij Audi. Alle diverse modelvarianten op één productielijn, toch respect voor de oosterburen.
@moveyourmind: Juist, ze hebben eerst naar Ford gekeken en het tot in de puntjes zo efficient mogelijk gemaakt!
@pinut187: Daar heb je een punt, Ford heeft ruim een eeuw geleden de basis gelegd met de toepassing van de lopende band… Respect voor Ford!

En Henry Ford was zo slim om de T-Ford slechts in één kleur te leveren, hebben ze bij Audi gewoon afgespiekt… Alleen heeft de marketingafdeling van Audi daarvoor wel een heel mooie slogan bedacht, echt een sterke, goed gevonden one-liner die over honderd jaar nóg aangehaald wordt als Audi ter sprake komt:

“You can get every color if it’s Grau”
@moveyourmind:

Nope .. Zwart was echter wel het goedkoopste aangezien de samenstelling van die kleur het snelste droog was ..

Anyway .. Ik vind gewoon boodschappen doen al een enorme opgave ..
Respect voor alle massa producenten ter wereld dan maar ..
Met juiste kleur en velg combinatie vind ik het toch wel een mooie wagen. Als geld geen rol was dan sowieso een macan. Zoveel mooier.
@mab: en een tikkie beter ook.
@mab: speelde, niet was
Vergrijzing? Wat is er mis met een Volvo xc60, zou er wel een willen hoor en ik ben geen 60+
@thefmanl: bedoeld voor @pheaton 😅
@thefmanl: @phaeton gaat lekker vandaag.
@thefmanl: Daarom ook de trend er bij gezet. Jij valt dus onder de trend van mensen die mogelijk tien jaar geleden niet in een RAV4 of X3 waren gestapt, maar nu wel een XC60 wensen te rijden. Anderzijds is het gewoon een feit dat oudere generaties liever hoger zitten en het grote aanbod van SUV’s profiteert daar van, geen twijfel mogelijk.
@thefmanl: ik snap die afgunst ook niet. Ik wilde er 10 jaar geleden wel in rijden, en nu ook wel.
Ik probeer het al zo lang te begrijpen maar ik kom er niet toe om te verstaan waarom mensen massaal in voorwiel aangedreven would-be terreinwagens willen rijden.
@White_Lightning:

Omdat AWD of RWD inferieur is op een auto zoals deze ..
@White_Lightning: volgens mij is een Q5 altijd Awd
@volkswagena4tdi: Hier in België is dat niet het geval, 80% van de Q5’s zijn hier voorwiel aangedreven.
@White_Lightning: das best wel sneu dan. :/
@White_Lightning: hogere instap, beter zicht en een veiliger gevoel.
@pinut187: Dus zijn ze eigenlijk erg geschikt voor bestuurders op hogere leeftijd, die niet al te veel meer rijden en niet meer al te goed zicht hebben. Het wordt me al wat duidelijker.
@pinut187: lekker veilig, dat hoge zwaartepunt.. Flinke uitwijkmanouvre en je ligt op je kant. Op de autobahn blazen met een XC90, Range, X5 of Q5 is wat dat betreft verre van veilig maar heel Holland doet het blindelings met de kids op de achterbank en de dakkoffer vol met skishit..
Ben bang dat de opvolger lang niet zo mooi gaat worden als deze..
Heerlijke auto, nog steeds. Ik rij een S-line sinds 2010 en deze is inmiddels onze tweede auto maar gaat voorlopig niet weg.
Maar wat voor Audi staat er nu op de topic foto?
@dutchdriftking: een blauwe
@dutchdriftking: welk model? Huh? Kan elk model van audi zijn. Ik twijffel tussen een a8 van 200k of een a1 van 21k
@dutchdriftking: -edit:lief doen of een ban-, SQ5!!! Easy als wat, horizontale, zilveren/chroom lamellen in de grille, honinggraat rond de mistlampen en nog horizontale zilveren/chroom lijn, en de daytime runnind LEDs gaan heel de koplamp rond… Hijs wel gedebadged ja, maar iemand met oog voor detail een liefde voor het merk ziet het meteen…

Subtiliteit heet zoiets dan, het is niet iedereen gegeven, maar sommigen weten het zeker en vast te appreciëren :)
@nomar: *running
@nomar: Dus kort samengevat: kopieermachinedesign. Zelfs de fanboys geven het toe!
@dikdraak: lood om oud ijzer… en @ de mijnheer/mevrouw die mij ge-edit heeft, be my guest en ban mij maar, ik ga niets, maar dan ook niets missen…
De marketeers hebben ‘m vast weer op z’n VAG’s goed gepositioneerd. Wat er op en aan moet zitten, is natuurlijk naar gebruikelijke klinische perfectie uitgevoerd. Er zullen vast veel mensen heel blij van worden.
Ik schud vervolgens meewarig m’n hoofd naar alle schrale lease uitvoerinkjes. En rijd vrolijk verder in een iets oudere auto met V8 en in volledige uitvoering.
Gewoon nog steeds mooie bak. Goed in proporties en strak design! In tegenstelling tot die afschuwelijke Q3
Wel begrijpelijk, mooie bak goede rijeigenschappen. Zelf liever de X5.
Ik vind de Q5 de mooiste suv van Audi. Sportief en oogt niet zo log als de Q7. Model blijft ook mooi en tot nu tijdloos.
Opvallend dat Audi zoveel van die Q5jes slijt, indrukwekkend zelfs! Het ziet er naar uit dat het einde van de SUV hype nog lang niet in zicht is… Gelukkig worden die dingen wel steeds mooier, misschien is er nog hoop. Ik zelf ben er nog lang niet aan toe maar als het zo ver is, is er vast genoeg 2de hands aanbod!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).