Kimi test cockpitbeschermer: “amper verschil in zicht”

Auteur: , 70 Reacties

Vandaag is voor het eerst de zogenaamde 'halo' cockpitbeschermer getest, de ijskoude Fin was de eerste die ermee de baan op ging.

Kimi test halp

Sinds het noodlottige ongeval van Jules Bianchi is de discussie over bescherming van het hoofd van coureurs weer in alle hevigheid losgebarsten. Vandaag waren in Barcelona de eerste praktijktests met zo’n ‘halo‘ op een F1-wagen. Proefpersoon was Ferrari-coureur Kimi Raikkonen, die enkele rondes maakte met de halo gemonteerd.

Bij terugkomst was de ijskoude Kimi allesbehalve teleurgesteld. “Ja, het zicht is recht naar voren iets beperkter, maar het verschil is verbazingwekkend klein.” Niet alle coureurs staan te springen bij het idee om een stang recht in hun gezichtsveld te hebben. Zo laat Nico Hulkenberg weten het apparaat maar niks te vinden, zo vertelt hij Motorsport.com. ‘Het haalt dat laatste beetje gevaar uit de Formule 1, terwijl de sport nu juist een beetje gevaar nodig heeft om sexy en aantrekkelijk te zijn.’

De statistieken lijken Hulkenberg gelijk te geven, sinds het voorjaar van 1994, toen in één weekend Roland Ratzenberger en Ayrton Senna om het leven kwamen, is ruim twintig jaar niemand verongelukt tot het ongeluk van Bianchi eind 2014 in Japan. Overigens moeten we niet vergeten dat ook het ongeluk van de Spaanse Maria de Villota een stuk beter was afgelopen met een dergelijke halo.

Kimi test halo

Met dank aan Michiel voor de tip!



70 reacties

Meer plek voor stickertjes. Hij gaat er gewoon keihard komen!
Lijkt net een teenslipper zo, doe maar niet.
@gt500eleanor: Een slippertje moet kunnen.
@gt500eleanor: Als dit er voor zorgt dat in sommige ongevallen (Bianchi) de coureur het wél overleefd of die kans aanzienlijk verhoogd, doe maar wel…

Dat het er niet uitziet is jammer, dat doen F1 auto’s zelf ook al tientallen jaren niet meer dus kan dit er ook nog wel bij.
Meh..

Verwelkom het niet echt maar weet niet of het te vermijden is.
Ik zeg op afstand bedienen. Veel veiliger.
Ricciardo en Kvyat zullen er wel geen last van hebben want zo’n Red Bull heeft een een gigantische antenne of wat het ook mag zijn recht voor hun neus staan.
Btw, waarom staat op autoblog altijd Raikkonen en Hulkenberg terwijl het Räikkönen en Hülkenberg is?
@audiisthebest: autistthebest!
@roppp: wtf is dat nou weer voor een kut opmerking?!
@audiisthebest: en niet eens goed geschreven, slaat nergens op
@gtr34: 2x dus
@roppp: scherp weer 👍
@audiisthebest: Omdat ze lui zijn
Veiliger dus doen. En dan 1000 pk erin
@jmdekort: met wat meer cilinders, dan moet het goedkomen toch?
Laat de coureur zelf kiezen dan. Zorgt ook voor wat meer empathie bij het publiek als er keuze is tussen leven of dood..
@fmgarcia: of nog beter: laat het publiek kiezen elke race. Beetje zoals in de arena vroeger . Duimpje omhoog of omlaag.
Ik zou toch gewoon 2 stangen doen eentje links eentje rechts, gewoon heel dun en klaar.
@dutchdriftking: Ik niet. De FIA heeft dat getest, en dat blijkt niet zo stevig als gedacht:

Nu is het bij deze test zo dat het projectiel (de band/velg) recht van voren wordt geschoten, maar als ‘ie niet 100% recht van voren komt krijg je de situatie waarin de kracht niet netjes verdeeld wordt over beide stangen en dan buigen ze dus ook verder door vanwege die hogere krachten.
@dutchdriftking: zet ze in een tank met een Michelinmanpak aan en een helm op. Kom op jongens, de laatste dodelijke ongevallen hadden niets met racen te maken. Dat was domme pech.
Ach mooi waren ze toch al niet meer.
@gerjan: volgend jaar wel weer.
Lijkt mij met de start toch wel wat lastig…. naar boven kijken of de rode lampjes al uitgaan… Vooral de heren voorin zullen het merken…..
@lau_verbeek: dat zien ze toch ook in de cockpit? Vlg mij zijn die lichten er vooral voor het publiek.
Risico van het vak de ‘openwheeler’ racerij. Zo ging het vroeger en zo zou het nu ook moeten zijn. Niet zeuren en gewoon racen, zo niet, lekker BTCC gaan racen or whatever. Oftewel, ik ben tegen die ‘bescherming’. Trouwens, er kunnen nog steeds projectielen door deze creatie heen boenderen.
@baap: ‘vroeger’ werden deze coureurs nog uit de auto geslingerd bij een koprol, om daarna met hun blote schedel gehuld in een petje of lapje leer op de gront te kletsen… gordels en helm ook maar afschaffen?

Formule 1 hoort op alle vlakken vooruit te lopen, ook veiligheid. Of dit de juiste manier is, is een tweede.
@motoragent: Je hebt mij niets zien schrijven over afschaffing van gordels en helm, dus ik weet totaal niet wat je nu suggereert! Je reactie slaat dus kant noch wal. Als men kiest om F1 te gaan rijden dan weet je dat je meer risico loopt dan in bijvoorbeeld de DTM, BTCC etc etc, alhoewel het daar ook flink mis kan gaan. Desnoods maken ze de helmen meer impactproof dan dat ze nu zijn. Maar die beschermkap die ze willen gaan introduceren haalt de gehele charme en look van de auto af en ben ik er ook niet van gecharmeerd.
@baap: Ik bedoel dat als ze toen net zo eigenwijs waren geweest tegen veiligheid, ze nu nog rondreden in doodskisten zonder gordels en helm. Het is nu gewoon een kwestie van wennen, maar binnen een paar jaar snappen we niet dat we ooit zonder deze bescherming hebben durven rijden, net als het geval is met gordels, helmen en HANS-systeem.

Hoe sterk je zo’n helm ook maakt, daaronder zit gewoon een nek die alles opvangt. Als je dan zo’n band kopt, knakt die als een luciferhoutje…
Ja leuk en aardig, maar waren er niet enkele experts die gezegd hebben dat het voor Bianchi geen kont uitgemaakt zou hebben? Dat ie dan niet zijn schedel gebroken zou hebben tegen de shovel maar tegen deze constructie? Sorry is misschien wat wrang, maar ik vind het zo raar dat dit nu als oplossing wordt gepresenteerd.
@wouterem: Zoals ik al vaker gezegd heb. Waarom niet een dichte constructie om de bergingsvoertuigen? Dan was Jules met zijn auto tegen de shovel gereden, en niet eronder door.
Veilig (of beter gezegd, veiliger) is het misschien wel maar het ziet er niet uit :-( Waarom dan geen koepeltje ofzo (had ik dat nou hier “laatst” gelezen?)
Pffff, Jezus ja veiligheid is belangrijk maar Jezus, dit is lelijk…
Vergeet ook een noodlottige ongeval van Justin Wilson niet….
Leuk. Krijg je dadelijk allemaal scheel kijkende F1 coureurs tijdens de persconferentie…

http://bin.snmmd.nl/m/m1cywglwuqap.jpg
@Rick-dos: Lol! Indd, afschaffen dus die teenslipper. Anders lekker gaan tennissen.
“Niet alle coureurs staan te springen bij het idee om een stang recht in hun gezichtsveld te hebben. ”

Beter een stang in je gezichtsveld, dan een stang in je gezicht, zou ik toch denken.

Lijkt me ook dat dit voor Bianchi niks had uitgemaakt. Wat een vreselijke klap was dat… Op een gegeven moment halen veiligheidsvoorzieningen toch niks meer uit, maar het zal zeker wel een verschil voor velen uitmaken.
@SimonMc: of die voor die bout in massa zijn gezicht. Had dit ook niks uitgemaakt. Het helpt tegen stuiterende banden en vliegende auto’s vermoed ik.
Alsof dat stukje breekbare carbon zo sterk is.. wat een flauwekul, zo’n helm van koolstof doet ook geen reet
@sr20det: Daarom is hij ook van staal, niet van carbon:

https://cdn2.vox-cdn.com/thumbor/8horBSCnFichOigaF27eQZxYhws=/1400×0/filters:no_upscale()/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/6135155/fia-2.0.gif

Je wordt er trouwens bang van als je ziet wat carbon voor krachten kan weerstaan…
@motoragent: Wat voor in de kelder
@motoragent: Alles heeft z’n grenzen natuurlijk.

Spaceshuttle Columbia bv, is uiteengespat bij het terugkeren door de dampkring, omdat er bij het opstijgen stukken isolatieschuim van de brandstoftank op de carbon linkervleugel terechtkwamen. Die stukken schuim zorgden voor beschadigingen aan de vleugel.

Zelfs de mensen van Nasa konden moeilijk geloven dat isolatieschuim schade aan een -met carbon versterkte- vleugel konden veroorzaken. Natuurlijk bleek achteraf dat die stukken met een snelheid van 800 km/h op die vleugel kwamen. En tegen 800 km/h komt alles hard aan. Schuim wordt dan ineens beton…

Zeer off-topic natuurlijk, maar moest het je interesseren kan je hier zien wat ik bedoel : https://youtu.be/IgQ3ekcvyRA?t=78
@SimonMc: Heb in het verleden aardig wat ervaring op mogen doen op het gebied van CFRP, dus ik snap je punt. Nadeel van carbon is inderdaad dat als het beschadigd word, je een heel eind van huis bent, sterkte en vooral stijfheid gaat dan verloren. Staal kan wat dat betreft meer hebben.
Dit had alleen geholpen bij een ongeluk a la Justin Wilson. Een relatief licht object dat van boven op de cockpit valt.
Een ongeluk als dat van Bianchi of de veer die Massa tegen zijn hoofd kreeg is zo niet te voorkomen. Die kan er namelijk gewoon tussendoor. En in geval van Bianchi is zo’n tegengewicht van een kraan gewoonweg heel zwaar en veert het niet mee..

Open wheel racing brengt gewoon dit risico mee.
En zou er gebeuren als de auto op z’n kop ligt of in brand staat? Dan moet de coureur ook zijn auto kunnen verlaten binnen seconden.

Om maar wat Cruijffiaans er bij te halen. Ieder nadeel, heeft zijn voordeel. En ieder voordeel heeft zijn nadeel…
@TheVeenmeister: deze schuift gewoon onder die kraan hoor.
@Dizono: Das ook exact wat ik er mee bedoel te zeggen. Zo’n impact is gewoon heel lastig. Je kunt beter voorkomen dat iemand onder deze omstandigheden van de baan vliegt, en dus een kraan kan raken. Een halo, of een dichte cockpit had met deze crash niets uitgemaakt…

Ik heb iig mijn sterke twijfel in hoeverre het de veiligheid verbetert.
Alsof ze de auto een holveter aantrekken…
Ik vind t een beetje gay, alsof dit maardan ook iets uitmaakt bij een ongeluk als die van bianchi
Nou geweldig. Allemaal extra beperkingen en dingen die de sport minder aantrekkelijk te maken, terwijl het één van de veiligste dingen is die je kunt doen!
@lekbak: Is dat wel zo?? Een crash als die van Bianchi had hiermee dezelfde afloop gehad.
De veer had Massa nog steeds geraakt. Die kan er namelijk tussendoor. Henry Surtees had nog steeds dat wiel op z’n hoofd gehad.
Ik denk dat alleen het overlijden van Justin Wilson hiermee voorkomen had kunnen worden.

Carbon fiber versplinterd wanneer het hard geraakt wordt. Dus alleen bij de relatief lichte neus van de Indy Car had een halo als dit effect gehad.

Even daar gelaten hoe snel een coureur een brandend wrak kan verlaten, of hoe gemakkelijk hij kan worden bevrijd met bijvoorbeeld een gebroken ruggenwervel.
@TheVeenmeister: Correctie hij is van staal… Dan had Henry Surtees nog mazzel gehad…
@TheVeenmeister: Dan had John zijn zoon nog gehad inderdaad…

De halo bied trouwens meer dan genoeg ruimte om eenvoudig in en uitstappen mogelijk te maken. In het geval van een koprol word het lastiger.
Edge, ook jij bedankt voor de tip die je vanmiddag instuurde!

Maar goed, om het verhaal compleet te maken zal ik nog even wat dingen aanhalen die ik in de mail richting Autoblog ook aankaartte:

Zoals al aangegeven is niet iedereen blij met dit concept. Martin Brundle noemt het apparaat “erger dan verwacht, in meerdere opzichten”, Lewis Hamilton postte zojuist op Instagram dat hij ook fel tegen deze vorm van bescherming is en ook Christian Horner van Red Bull is niet heel erg blij met deze oplossing. Red Bull is dan wel weer constructief, en komt in april met een eigen, meer elegant voorstel om de coureurs te beschermen. Tegenover Motorsport.com meldt Horner dat hun systeem meer wegheeft van een canopy met open bovenkant, en hij vergelijkt het dan ook met de Batmobiel. Kimi vond het zicht wel oké, maar gaf tevens aan dat hij bij een uiteindelijke versie van het ding verwacht dat het nog wel wat beter wordt. Ook Nico Rosberg liet op Instagram blijken dat hij voor dit concept is.

Last but not least heb ik nog een shot van Kimi’s POV. Zo ziet het er voor een coureur dus uit als die Halo op zijn auto gemonteerd zit: https://pbs.twimg.com/media/CcndzUCXEAAojWA.jpg
Volgens mij begrijpt de F1 langzaam aan zelf niet meer wat eigenlijk hun bestaansrecht is. Wij kijken niet omdat we willen weten wie nu weer het snelst robotisch rondjes heeft gereden. Wij kijken omdat we van auto’s houden, van de snelheid, van de geur van benzine en het rauwe geluid en de ontzagwekkende power van de motor. Omdat we het liefst zelf in die auto zouden willen zitten en omdat er vaak best mooie vrouwen te zien zijn. Als het deze kant op blijft gaan, raakt het alle seks kwijt. Maak die krengen dan meteen afstandbestuurbaar. Hear, hear, Hülkenberg.
Safety window dressing, dit help tegen het vorige ongeluk maar het volgende waar een aandrijfas met 300 op je af komt stopt dit niks. Ze gebben er een band/wiel op afgeschoten en dat ging goed, dat is het enige onderdeel dat zo groot is en nog apart geborgd is.
@thierryvth: Exact. Het ongeluk van Bianchi had hiermee niet voorkomen kunnen worden. Die van Massa ook niet. Het enige wat je hiermee voorkomt is dat coureurs à la Henry Surtees of Justin Wilson een band of ander groot object kunnen koppen. Het is dus zeker niet de meest ideale oplossing. Met oog op de bescherming tegen rondvliegende dingen, klein of groot, zou de volledig gesloten staaljagercockpit de beste oplossing zijn, maar dan loop je tegen andere problemen aan. Denk aan brandveiligheid, het verwijderen van de cockpit wanneer de auto op z’n kant ligt en zelfs iets simpels als een airco tegen beslagen ruiten.
@Edge: nemen ze ook de eject stoel van een straaljager ( ; hoeveel show wil je hebben, eerst een flink ongeluk en dan 3 coureurs die ejecten.
@Edge: oftewel ipv BOX BOX BOX krijgen we dan EJECT EJECT EJECT
Patrolheads…Alle emotie verdwijnt en al het mooie gaat weg.
@rydodrive: Dat kan natuurlijk ook. Gaan racen met Nissan Patrol’s.
Safety first en ervoor zorgen dat een coureur nooit meer in een bergingsvoertuig kan crashen.
@pinut187: Ja we leven in een maatschappij waar mensen denken dat we alle worst case scenario’s kunnen vermijden .
Ik heb niet het idee dat zo een beugeltje helpt wanneer je onder een shovel doorrijd. En ook al zou de beugel voorkomen dat het hoofd direct geraakt wordt, dan kan ik me voorstellen dat die beugel versplintert, met alle gevolgen van dien. Is dat getest? Als het wel voldoende sterk is dan altijd doen, lelijk of niet is mijn mening.
@lovecars: De beugel is van metaal, dus deze zal eerder buigen en bereken dat versplinteren. En het zal het ongeluk van Bianchi ook gewoon niet voorkomen, dat was een opeenstapeling van fouten: slecht management waardoor de kraan in de uitloopzone van de auto’s stond, Bianchi die onder (dubbele?) gele vlaggen zijn snelheid niet verdoende minderde en dan nog eens het absurd slechte weer die dag.
Dit is gewoon te kut, want als ze het gaan toepassen in de F1 duurt het niet lang voordat alle andere klassen het ook gaan doen. Dag dag open-seater autosport.
Ze kunnen dingen tegenwoordig zo sterk maken. Kunnen ze het niet zo bouwen dat die stang niet voor het zichtveld zit? Een zwevende constructie zeg maar. Die van achter aan het chassis zit verankert. Of misschien zelfs onderdeel van het chassis is.
Met 200+ op een ander klappen helpt dat stukje Carbon ook niet
Nee he, we krijgen een zwarte streep midden door onze widescreen als we aan het sim racen zijn. Chique…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).