• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Strijd der Duitse Drie: wie verkocht er het meest in 2015?

Auteur: Dizono, gepost 11 januari 2016 om 22:00 – 60 Reacties

Audi vs. Mercedes vs. BMW


In 2014 ging BMW aan koop, met Audi op plek twee en Mercedes op de laagste trede. Over afgelopen jaar ziet de rangschikking er echter anders uit…

Wie even een blik op onderstaande tabel werpt, weet dat we geen medelijden hoeven te hebben met de drie Duitse primiummerken. Jaar op jaar weten ze te plussen, al zijn de verschillen met vorig jaar minder groot dan de verschillen tussen 2013 en 2014. Voor Audi en BMW tenminste, Mercedes zet de flinke groei namelijk gewoon door.

Dat levert ze nog niet de koppositie op, die blijft ondanks twijfels van haar CEO voor BMW, maar ze weten wel Audi voorbij te steken. Ze zijn BMW nu op 30.000 auto’s genaderd en met een kakelverse E-Klasse zouden ze in 2016 wel eens voor de koppositie kunnen strijden.

MerkVerkoop 2015Verkoop 2014Verkoop 2013Verschil t.o.v. 2014
BMW1.905.2341.811.7191.655.1385,2 %
Audi1.803.2001.741.1001.575.1003,6 %
Mercedes1.875.5111.650.010 1.461.68013,4 %

Situatie in eigen land

Kijken we naar de verkoopcijfers in eigen land, dan zien BMW aan kop gaan, terwijl vorig jaar Audi nog Neerlands populairste premiummerk is. Anders dan de wereldwijde trend, is in Nederland Audi nog altijd populairder dan Mercedes-Benz, dat met een derde plek genoegen moet nemen. Overigens hebben de Duitse Drie sowieso een goed jaar achter de rug, de verschillen ten opzichte van 2014 zijn met name voor BMW en Mercedes enorm.

MerkVerkoop 2015Verkoop 2014Verschil tov. 2014
BMW19.70615.47727,3 %
Audi17.23015.57410,6 %
Mercedes15.37011.79930,3 %

Ook interessant!

  • Premium wars: wie verkocht de meeste dikke Duitsers in 2021?
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, BMW, Mercedes, premium, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Mercedes-AMG SLC 43 is V8-loos bommetje
Volgend bericht: Kopieerchinees bespioneert de Volvo S90 in Detroit »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    11 januari 2016 om 22:02

    De aantallen bij Audi kloppen niet…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      11 januari 2016 om 22:06

      @norge: Nee, er is mee gesjoemeld…..

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      11 januari 2016 om 22:07

      @norge: blijf je nu olie op het vuur gooien? ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        11 januari 2016 om 22:15

        @Dizono: Komt hier uit de grond die olie…Dus waarom niet?

        Login om te reageren
        • iijayvee zegt

          11 januari 2016 om 22:36

          @norge: Beste reactie van 2016, ik ga stuk!

          Login om te reageren
          • phaeton zegt

            11 januari 2016 om 22:38

            @iijayvee: Bij VAG ging wel meer stuk.

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              11 januari 2016 om 22:57

              @phaeton: lol

              Login om te reageren
    • mpowerm3 zegt

      11 januari 2016 om 22:26

      @norge: daarom kloppen ze niet: Fahrzeugangebot: Audi A3 1.9 TDI KEINE ABGASABWEICHUNG USB KLIMA für 9590 EUR
      http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218082357

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      12 januari 2016 om 07:39

      @norge: ach norge blijft vrolijk doorgaan met deze flauwe ongein. Het is een keer klaar hoor ? komen sws weinig zinnige reacties van jou….

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2016 om 22:03

    Toemaar. Groeien ondanks de kleinere afzetting in China. Netjes hoor!

    Login om te reageren
    • parker zegt

      12 januari 2016 om 07:22

      @dutchdriftking: afzetting? Breken ze de chinese muur af?

      Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    11 januari 2016 om 22:08

    Nederland is een leaseland (zo jammer) BMW NLverkoopt zijn wagens ook via andere leasebedrijven, Mercedes-Benz NL is helaas zo dom geweest om die C350e alleen via haar eigen leasebedrijf te laten leasen. Anders waren die cijfers anders geweest. En dan hebben we die saaie rationele Audi rijders nog die nog niet verder kijken dan hun neus lang is.. Maar internationaal doet Mien merk het geweldig! Vraag mezelf wel eens af of plek 1 nou echt belangrijk is maar toch knap om zulke prestaties te kunnen maken binnen een vrij korte tijd! Zet hem op Mercedes! Op naar de eerste plek, dat er nog veel mooie, eigenwijze, chique maar vooral innovatieve producten hier uit mogen voor komen zoals we gewend zijn!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      11 januari 2016 om 22:17

      Ook de prijzen van een MB zijn uitzonderlijk hoog, had ik natuurlijk moeten vermelden. BMW en Audi willen met de lease het een en het ander spelen met de prijzen. Overigens ben ik ook benieuwd hoeveel Jaguar en Land-Rover hebben verkocht en nu blijft het natuurlijk wachten op de winstcijfers.

      Login om te reageren
    • stgp zegt

      11 januari 2016 om 22:21

      @henkhupelschoten: niet helemaal waar he. mercedes verkoopt andere modellen ook gewoon via alle leasemij’s en alleen de c350e had het verschil niet gemaakt (want ook uitverkocht).

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        11 januari 2016 om 23:04

        @stgp: Hij bedoelt ook alleen de C350e

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      11 januari 2016 om 22:48

      @henkhupelschoten: borreltijd??

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      12 januari 2016 om 01:28

      @henkhupelschoten: ja dat had zeker 4.000 auto’s gescheeld ;-)

      Login om te reageren
    • gerwin420 zegt

      12 januari 2016 om 07:27

      @henkhupelschoten: De C350 was ook buiten de captive te verkrijgen. En was het zo’n succes dat ze al de productieplaatsen voor 2015 benut hebben. Meer konden ze simpelweg niet verkopen

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      12 januari 2016 om 09:28

      @henkhupelschoten: Mede daardoor verkoopt Tesla al meerdere malen meer van hun Model S dan BMW en MB met hun 5 Serie en E-klasse. I don’t mind though.

      Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    11 januari 2016 om 22:16

    Kan mee eerlijk gezegd weinig schelen wie net dat beetje meer verkocht heeft, wat ik wel zie dat elke auto die Mercedes uitbrengt gewoon weer nieuws is, bij audi vind ik dit veel minder. Komt waarschijnlijk omdat het woord “nieuw” in nieuws zit. En dan doel ik niet alleen om hoe de buitenkant gevormd is.

    Login om te reageren
  5. mrcy335d zegt

    11 januari 2016 om 22:18

    Hulde aan BMW ????

    Login om te reageren
  6. csx3000 zegt

    11 januari 2016 om 22:19

    Ik vraag me af waarom de grote drie uit Duitsland nog zoveel moeite doen om hier een auto te slijten.

    Volgens mij praten wij hier over 1% van de omzet.

    Klein,klein Nederland.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      11 januari 2016 om 22:25

      @csx3000: Schrik! Bij de BMW is het 1% bij de andere 2 duitsers is het zelfs minder!

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 januari 2016 om 22:58

      @csx3000:
      Misschien doet de fabrikant dan niet zoveel moeite voor NL, maar er zijn hier wel importeurs en dealerorganisaties voor wie het hun boterham is om zoveel mogelijk auto’s te verkopen.

      Login om te reageren
    • PortRo zegt

      12 januari 2016 om 12:30

      @csx3000: omdat Nederland een heel bijzondere markt is waarbij de berijders uitermate kritisch zijn op de auto. Nederlanders komen terug voor allerlei rammeltjes, gebrekjes en andere futiliteiten. Dit houdt de fabrikanten erg scherp. In andere landen accepteert men blijkbaar eerder deze zaken.

      Login om te reageren
  7. spotter2007 zegt

    11 januari 2016 om 22:23

    Klopt nket. Mercedes is zeer goed voor motorisatie. Top geworden. Bmw… Alles naar 4 of 6 celenders, alleen bij m goed lawaai. Maar bij audi krijg je toch nog altijd de dikke v8.

    Login om te reageren
    • nvn1993 zegt

      11 januari 2016 om 23:05

      @spotter2007: duidelijk verhaal inderdaad!

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        12 januari 2016 om 05:28

        @nvn1993: lol

        Login om te reageren
    • E550 zegt

      11 januari 2016 om 23:15

      @spotter2007: 8-jarigen kunnen tegenwoordig ook comments plaatsen…

      Login om te reageren
      • parker zegt

        12 januari 2016 om 07:27

        @e550: de gemiddelde Benz rijder is analfabeet!

        Login om te reageren
    • beefcake zegt

      11 januari 2016 om 23:55

      @spotter2007: hoe vind je zelf dat het gaat?

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    11 januari 2016 om 22:25

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      11 januari 2016 om 22:37

      @Rick-dos: http://www.12v.pl/allegro/vw/bmw/logo.jpg

      Login om te reageren
  9. mellie zegt

    11 januari 2016 om 22:28

    Mercedes zal in NL niet snel de grootste worden als je de de prijs verschillen ziet.
    Mercedes is echt een flink stuk duurder dan Audi en BMW

    Login om te reageren
  10. bmw2 zegt

    11 januari 2016 om 22:33

    Mooi gedaan rick helemaal met je eens

    Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    11 januari 2016 om 22:37

    Het grappigste is misschien nog wel reden waarom BMW zo weet te plussen, het zit ‘m deels in de iets hogere afzet van de X6, 1-serie en X4, maar de echte reden is schokkend… BMW 2 active tourer: 3638 verkopen in 2015, als ze er nog 351 meer hadden gekocht… was het het best verkochte BMW in Nederland

    Login om te reageren
    • norge zegt

      11 januari 2016 om 22:41

      @knipperlichtje: Nederland vergrijsd…

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        12 januari 2016 om 07:47

        @norge: of verjongt. De BMW was nooit eerder een merk voor jonge gezinnen, nu wel deze die Kia Carens. Overigens is een 220i AT ook zo’n 5k goedkoper dan een 320i touring die minder ruimte heeft. De 2 is dus ook nog eens de ‘verstandige’ keuze. En mensen die vroeger geen bmw konden kopen/kunnen dat nu wel. Ze kunnen nu immers een BMW sleutel op tafel leggen in de kroeg, is toch wat anders als een Renault of een Opel. Al is het maar om: kijk mij, ik rij een BMW

        Login om te reageren
        • norge zegt

          12 januari 2016 om 10:29

          @87sandyd: Zo zei ik ooit tegen een collega dat mijn Berlingo beter was dan zijn 320….Na zijn lachbui verklaarde ik hem dat BMW geen auto’s maakte die net zo praktisch waren…

          Login om te reageren
  12. Breinstein zegt

    11 januari 2016 om 22:46

    Ondanks dat ‘mijn merk’ het goed doet, vraag ik me af of de eerste plek halen zo zinvol is. Bij zowel Volkswagen als Toyota ging dit eerder ook al gepaard met enige schandalen.
    Nee doe mij maar een merk als fijnproever ipv. premium eenheidsworst, maar dat zijn ze alle drie al niet meer.

    Login om te reageren
  13. eklasse zegt

    11 januari 2016 om 22:47

    “Totaal” irrelevante cijfers.. Leuk voor n leek, of voor een autoblog ‘reaguuder’ ( zo heet dat toch?)

    Iets met: onder de streep.

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    11 januari 2016 om 23:39

    Dit gaat bmw niet lang volhouden zo lang mercedes iedere dag een nieuw model uitbrengt.

    Login om te reageren
  15. mout zegt

    12 januari 2016 om 00:11

    Het beste nieuws vind ik, dat Audi, hoewel het als enige van de drie een B-segmenter heeft, terug is naar plek 3. En dat terwijl pas de cijfers van 2016 de resultaten van dieselgate zullen weerspiegelen!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2016 om 10:19

      @mout: in 2016 heeft Audi de spiksplinter nieuwe A4 meetellen in de cijfers. Die zullen wel gaan plussen.

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        12 januari 2016 om 18:26

        @mashell: je bedoeld die facelift? …spiksplinternieuwe…

        Login om te reageren
  16. gtwillem zegt

    12 januari 2016 om 01:04

    Knappe prestatie van alle drie de merken. Bijna twee miljoen per merk.

    Login om te reageren
  17. jaapiyo zegt

    12 januari 2016 om 01:12

    Ik vind wel dat Mercedes ook echt hun modellen flink verbeterd heeft de afgelopen jaren en dan met name de (ooit) kern van hun gamma (C, nieuwe E en S). Desalniettemin zie ik ook nu alweer wat negatieve puntjes ontstaan (slachtoffer van het succes?).

    Medio jaren ’90 hebben ze natuurlijk een flinke tik gehad die ook terecht was, welbewust werd afgestapt van het principe ‘we maken de beste auto die we kunnen maken voor dit segment, x% marge op de kostprijs en that’s it’ naar ‘ey, zullen we gewoon eens even testen wat voor rommel mensen nou echt kopen voor veel geld zolang we er maar een ster opplakken’. Een enorme kostenbesparingsronde resulteerde in roestende E’s en Vito’s, (erg) matige interieurs (eerste SLK bijvoorbeeld) en dramatisch slechte elektronica (dieptepunt SBC). In sommige gevallen kwam alles bij elkaar (eerste ML).

    Langzaam hebben ze de draad weer opgepakt en ondanks een lichte voorkeur voor BMW vind ik de huidige C, de GLC, de CLS en de G toffe bakken die bovenaan hun klasses staan IMO (vooral pijnlijk in geval van de Dreier).

    Maar dan ben je weer op de goede weg en…krijg je die A/B-Klasse met FWD en -voor de kleinere motoren- Renault techniek, warmen ze de in de basis stokoude SLK, ML en GL nog maar een keer op in de magnetron en plakken er andere namen op als schijnbare overcompensatie om te verhullen dat het al best oude materie is, zetten ze zelfs vlaggenschip S op het platform van diens voorganger…

    Dan denk ik je weet nu toch dat mensen op de langere termijn alleen maar premium prijzen betalen voor echte premium producten (gebruik van het woord ‘premium’ goedgemaakt met twee alliteraties) en dat je daarvoor moet investeren ipv shortcuts te nemen? Leren het ook nooit…

    Overigens geldt voor BMW deels hetzelfde met die FWD ongein en niet altijd even mooie dashboards.

    Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      12 januari 2016 om 09:09

      @jaapiyo: ik ga grotendeels met je mee, maar helaas spreken de goede resultaten van de A en de CLA je uiteindelijk tegen. En slecht is de Renault motor nou ook weer niet.
      Mercedes heeft het met de A en de nieuwe S en C heel goed gedaan. Toch veel meer gedurft dan Audi dat doet. En kennelijk betaald dat uit.
      Zelfs iets on Mercedes als de CLA had vorig jaar maanden levertijd in nederland

      Login om te reageren
    • paulaner zegt

      12 januari 2016 om 10:29

      @jaapiyo: Je kan toch niet serieus menen dat je de huidige C en E boven de Drie en Vijf zet?
      Ik vind beide modellen minder dan hun voorganger.
      De A, CLS en SUV-achtigen dig ik wel.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        12 januari 2016 om 12:53

        @paulaner: nee de F10 is briljant dus dat blijft de maatstaf. De 3 echter…mwah. Softer afgesteld dan voorheen (‘iedereen’ zegt dat de ATS en XE stiekem lekkerder sturen), niet echt een mooi dash/interieur, geen I6 benzine blokken meer behalve in de 340i en M3…Dan nog steeds is het een puike wagen maar ik ben wel gecharmeerd van de C, zeker de estate versie.

        Login om te reageren
        • paulaner zegt

          12 januari 2016 om 12:57

          @jaapiyo: Word. De estate is een beauty. Het lijnenspel van, helaas de C en E, staan me niet aan. Zeker vanaf de B stijl.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            12 januari 2016 om 13:05

            @paulaner: word. Die aflopende lijn naar achteren die Merc hanteert doet hun sedans en coupé’s geen goed, om de gesmolten kaas look te vermijden mot je dus opteren voor de estate versie’s.

            Login om te reageren
            • paulaner zegt

              12 januari 2016 om 13:08

              @jaapiyo: Of je opteert voor de W204 Coupe. Zeg een C350.

              Login om te reageren
              • jaapiyo zegt

                12 januari 2016 om 13:32

                @paulaner: Nah dat is geen ekte coupé, maar een 3 deurs sedan, de zijruiten worden volledig omsloten door de deuren. E92 is dan toch wel begeerlijker IMO.

  18. blaze3027 zegt

    12 januari 2016 om 02:00

    Op straat zie je toch wel wat meer audi’s rijden. Of lijkt dat alleen maar zo

    Login om te reageren
    • paulaner zegt

      12 januari 2016 om 13:06

      @blaze3027: Dat lijkt omdat dat al grijs overloopt in elkaar..

      Login om te reageren
  19. a3sb zegt

    12 januari 2016 om 02:40

    Pff veel Audi haters zeg, jammer.

    Login om te reageren
  20. hamann zegt

    12 januari 2016 om 09:10

    “De drie duitse primium merken” naar mijn mening is het nog steeds premium.

    Login om te reageren
  21. Design_Driven zegt

    12 januari 2016 om 10:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  22. vonwachowferstenberg zegt

    12 januari 2016 om 16:53

    In heel Afrika is Toyota het best verkocht. Waarom? Juist.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North