Strijd der Duitse Drie: wie verkocht er het meest in 2015?

Auteur: , 60 Reacties
Audi vs. Mercedes vs. BMW

In 2014 ging BMW aan koop, met Audi op plek twee en Mercedes op de laagste trede. Over afgelopen jaar ziet de rangschikking er echter anders uit...

Wie even een blik op onderstaande tabel werpt, weet dat we geen medelijden hoeven te hebben met de drie Duitse primiummerken. Jaar op jaar weten ze te plussen, al zijn de verschillen met vorig jaar minder groot dan de verschillen tussen 2013 en 2014. Voor Audi en BMW tenminste, Mercedes zet de flinke groei namelijk gewoon door.

Dat levert ze nog niet de koppositie op, die blijft ondanks twijfels van haar CEO voor BMW, maar ze weten wel Audi voorbij te steken. Ze zijn BMW nu op 30.000 auto’s genaderd en met een kakelverse E-Klasse zouden ze in 2016 wel eens voor de koppositie kunnen strijden.

Merk
Verkoop 2015
Verkoop 2014
Verkoop 2013
Verschil t.o.v. 2014
BMW1.905.2341.811.7191.655.1385,2 %
Audi1.803.2001.741.1001.575.1003,6 %
Mercedes1.875.5111.650.010 1.461.68013,4 %

Situatie in eigen land

Kijken we naar de verkoopcijfers in eigen land, dan zien BMW aan kop gaan, terwijl vorig jaar Audi nog Neerlands populairste premiummerk is. Anders dan de wereldwijde trend, is in Nederland Audi nog altijd populairder dan Mercedes-Benz, dat met een derde plek genoegen moet nemen. Overigens hebben de Duitse Drie sowieso een goed jaar achter de rug, de verschillen ten opzichte van 2014 zijn met name voor BMW en Mercedes enorm.

Merk
Verkoop 2015
Verkoop 2014
Verschil tov. 2014
BMW19.70615.47727,3 %
Audi17.23015.57410,6 %
Mercedes15.37011.79930,3 %



60 reacties

De aantallen bij Audi kloppen niet…
@norge: Nee, er is mee gesjoemeld…..
@norge: blijf je nu olie op het vuur gooien? ;)
@Dizono: Komt hier uit de grond die olie…Dus waarom niet?
@norge: Beste reactie van 2016, ik ga stuk!
@iijayvee: Bij VAG ging wel meer stuk.
@norge: daarom kloppen ze niet: Fahrzeugangebot: Audi A3 1.9 TDI KEINE ABGASABWEICHUNG USB KLIMA für 9590 EUR
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218082357
@norge: ach norge blijft vrolijk doorgaan met deze flauwe ongein. Het is een keer klaar hoor 😒 komen sws weinig zinnige reacties van jou….
Toemaar. Groeien ondanks de kleinere afzetting in China. Netjes hoor!
@dutchdriftking: afzetting? Breken ze de chinese muur af?
Nederland is een leaseland (zo jammer) BMW NLverkoopt zijn wagens ook via andere leasebedrijven, Mercedes-Benz NL is helaas zo dom geweest om die C350e alleen via haar eigen leasebedrijf te laten leasen. Anders waren die cijfers anders geweest. En dan hebben we die saaie rationele Audi rijders nog die nog niet verder kijken dan hun neus lang is.. Maar internationaal doet Mien merk het geweldig! Vraag mezelf wel eens af of plek 1 nou echt belangrijk is maar toch knap om zulke prestaties te kunnen maken binnen een vrij korte tijd! Zet hem op Mercedes! Op naar de eerste plek, dat er nog veel mooie, eigenwijze, chique maar vooral innovatieve producten hier uit mogen voor komen zoals we gewend zijn!
Ook de prijzen van een MB zijn uitzonderlijk hoog, had ik natuurlijk moeten vermelden. BMW en Audi willen met de lease het een en het ander spelen met de prijzen. Overigens ben ik ook benieuwd hoeveel Jaguar en Land-Rover hebben verkocht en nu blijft het natuurlijk wachten op de winstcijfers.
@henkhupelschoten: niet helemaal waar he. mercedes verkoopt andere modellen ook gewoon via alle leasemij’s en alleen de c350e had het verschil niet gemaakt (want ook uitverkocht).
@stgp: Hij bedoelt ook alleen de C350e
@henkhupelschoten: borreltijd??
@henkhupelschoten: ja dat had zeker 4.000 auto’s gescheeld ;-)
@henkhupelschoten: De C350 was ook buiten de captive te verkrijgen. En was het zo’n succes dat ze al de productieplaatsen voor 2015 benut hebben. Meer konden ze simpelweg niet verkopen
@henkhupelschoten: Mede daardoor verkoopt Tesla al meerdere malen meer van hun Model S dan BMW en MB met hun 5 Serie en E-klasse. I don’t mind though.
Kan mee eerlijk gezegd weinig schelen wie net dat beetje meer verkocht heeft, wat ik wel zie dat elke auto die Mercedes uitbrengt gewoon weer nieuws is, bij audi vind ik dit veel minder. Komt waarschijnlijk omdat het woord “nieuw” in nieuws zit. En dan doel ik niet alleen om hoe de buitenkant gevormd is.
Hulde aan BMW 🎉🎊🎉🎉
Ik vraag me af waarom de grote drie uit Duitsland nog zoveel moeite doen om hier een auto te slijten.

Volgens mij praten wij hier over 1% van de omzet.

Klein,klein Nederland.
@csx3000: Schrik! Bij de BMW is het 1% bij de andere 2 duitsers is het zelfs minder!
@csx3000:
Misschien doet de fabrikant dan niet zoveel moeite voor NL, maar er zijn hier wel importeurs en dealerorganisaties voor wie het hun boterham is om zoveel mogelijk auto’s te verkopen.
@csx3000: omdat Nederland een heel bijzondere markt is waarbij de berijders uitermate kritisch zijn op de auto. Nederlanders komen terug voor allerlei rammeltjes, gebrekjes en andere futiliteiten. Dit houdt de fabrikanten erg scherp. In andere landen accepteert men blijkbaar eerder deze zaken.
Klopt nket. Mercedes is zeer goed voor motorisatie. Top geworden. Bmw… Alles naar 4 of 6 celenders, alleen bij m goed lawaai. Maar bij audi krijg je toch nog altijd de dikke v8.
@spotter2007: duidelijk verhaal inderdaad!
@spotter2007: 8-jarigen kunnen tegenwoordig ook comments plaatsen…
@e550: de gemiddelde Benz rijder is analfabeet!
@spotter2007: hoe vind je zelf dat het gaat?
Mercedes zal in NL niet snel de grootste worden als je de de prijs verschillen ziet.
Mercedes is echt een flink stuk duurder dan Audi en BMW
Mooi gedaan rick helemaal met je eens
Het grappigste is misschien nog wel reden waarom BMW zo weet te plussen, het zit ‘m deels in de iets hogere afzet van de X6, 1-serie en X4, maar de echte reden is schokkend… BMW 2 active tourer: 3638 verkopen in 2015, als ze er nog 351 meer hadden gekocht… was het het best verkochte BMW in Nederland
@knipperlichtje: Nederland vergrijsd…
@norge: of verjongt. De BMW was nooit eerder een merk voor jonge gezinnen, nu wel deze die Kia Carens. Overigens is een 220i AT ook zo’n 5k goedkoper dan een 320i touring die minder ruimte heeft. De 2 is dus ook nog eens de ‘verstandige’ keuze. En mensen die vroeger geen bmw konden kopen/kunnen dat nu wel. Ze kunnen nu immers een BMW sleutel op tafel leggen in de kroeg, is toch wat anders als een Renault of een Opel. Al is het maar om: kijk mij, ik rij een BMW
@87sandyd: Zo zei ik ooit tegen een collega dat mijn Berlingo beter was dan zijn 320….Na zijn lachbui verklaarde ik hem dat BMW geen auto’s maakte die net zo praktisch waren…
Ondanks dat ‘mijn merk’ het goed doet, vraag ik me af of de eerste plek halen zo zinvol is. Bij zowel Volkswagen als Toyota ging dit eerder ook al gepaard met enige schandalen.
Nee doe mij maar een merk als fijnproever ipv. premium eenheidsworst, maar dat zijn ze alle drie al niet meer.
“Totaal” irrelevante cijfers.. Leuk voor n leek, of voor een autoblog ‘reaguuder’ ( zo heet dat toch?)

Iets met: onder de streep.
Dit gaat bmw niet lang volhouden zo lang mercedes iedere dag een nieuw model uitbrengt.
Het beste nieuws vind ik, dat Audi, hoewel het als enige van de drie een B-segmenter heeft, terug is naar plek 3. En dat terwijl pas de cijfers van 2016 de resultaten van dieselgate zullen weerspiegelen!
@mout: in 2016 heeft Audi de spiksplinter nieuwe A4 meetellen in de cijfers. Die zullen wel gaan plussen.
@mashell: je bedoeld die facelift? …spiksplinternieuwe…
Knappe prestatie van alle drie de merken. Bijna twee miljoen per merk.
Ik vind wel dat Mercedes ook echt hun modellen flink verbeterd heeft de afgelopen jaren en dan met name de (ooit) kern van hun gamma (C, nieuwe E en S). Desalniettemin zie ik ook nu alweer wat negatieve puntjes ontstaan (slachtoffer van het succes?).

Medio jaren ’90 hebben ze natuurlijk een flinke tik gehad die ook terecht was, welbewust werd afgestapt van het principe ‘we maken de beste auto die we kunnen maken voor dit segment, x% marge op de kostprijs en that’s it’ naar ‘ey, zullen we gewoon eens even testen wat voor rommel mensen nou echt kopen voor veel geld zolang we er maar een ster opplakken’. Een enorme kostenbesparingsronde resulteerde in roestende E’s en Vito’s, (erg) matige interieurs (eerste SLK bijvoorbeeld) en dramatisch slechte elektronica (dieptepunt SBC). In sommige gevallen kwam alles bij elkaar (eerste ML).

Langzaam hebben ze de draad weer opgepakt en ondanks een lichte voorkeur voor BMW vind ik de huidige C, de GLC, de CLS en de G toffe bakken die bovenaan hun klasses staan IMO (vooral pijnlijk in geval van de Dreier).

Maar dan ben je weer op de goede weg en…krijg je die A/B-Klasse met FWD en -voor de kleinere motoren- Renault techniek, warmen ze de in de basis stokoude SLK, ML en GL nog maar een keer op in de magnetron en plakken er andere namen op als schijnbare overcompensatie om te verhullen dat het al best oude materie is, zetten ze zelfs vlaggenschip S op het platform van diens voorganger…

Dan denk ik je weet nu toch dat mensen op de langere termijn alleen maar premium prijzen betalen voor echte premium producten (gebruik van het woord ‘premium’ goedgemaakt met twee alliteraties) en dat je daarvoor moet investeren ipv shortcuts te nemen? Leren het ook nooit…

Overigens geldt voor BMW deels hetzelfde met die FWD ongein en niet altijd even mooie dashboards.
@jaapiyo: ik ga grotendeels met je mee, maar helaas spreken de goede resultaten van de A en de CLA je uiteindelijk tegen. En slecht is de Renault motor nou ook weer niet.
Mercedes heeft het met de A en de nieuwe S en C heel goed gedaan. Toch veel meer gedurft dan Audi dat doet. En kennelijk betaald dat uit.
Zelfs iets on Mercedes als de CLA had vorig jaar maanden levertijd in nederland
@jaapiyo: Je kan toch niet serieus menen dat je de huidige C en E boven de Drie en Vijf zet?
Ik vind beide modellen minder dan hun voorganger.
De A, CLS en SUV-achtigen dig ik wel.
@paulaner: nee de F10 is briljant dus dat blijft de maatstaf. De 3 echter…mwah. Softer afgesteld dan voorheen (‘iedereen’ zegt dat de ATS en XE stiekem lekkerder sturen), niet echt een mooi dash/interieur, geen I6 benzine blokken meer behalve in de 340i en M3…Dan nog steeds is het een puike wagen maar ik ben wel gecharmeerd van de C, zeker de estate versie.
@jaapiyo: Word. De estate is een beauty. Het lijnenspel van, helaas de C en E, staan me niet aan. Zeker vanaf de B stijl.
@paulaner: word. Die aflopende lijn naar achteren die Merc hanteert doet hun sedans en coupé’s geen goed, om de gesmolten kaas look te vermijden mot je dus opteren voor de estate versie’s.
@jaapiyo: Of je opteert voor de W204 Coupe. Zeg een C350.
@paulaner: Nah dat is geen ekte coupé, maar een 3 deurs sedan, de zijruiten worden volledig omsloten door de deuren. E92 is dan toch wel begeerlijker IMO.
Op straat zie je toch wel wat meer audi’s rijden. Of lijkt dat alleen maar zo
@blaze3027: Dat lijkt omdat dat al grijs overloopt in elkaar..
Pff veel Audi haters zeg, jammer.
“De drie duitse primium merken” naar mijn mening is het nog steeds premium.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
In heel Afrika is Toyota het best verkocht. Waarom? Juist.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).