• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit was het leven van Ferruccio Lamborghini

Auteur: shjdejee, gepost 28 april 2016 om 12:37 – 30 Reacties

the man, the legend


De beste man zou vandaag z’n honderdste verjaardag vieren.

Helaas is het niet zo ver gekomen, want Ferruccio overleed in 1993 op 76 jarige leeftijd. Hij werd geboren op 28 april 1916 in een boerengezin. Het boerenleven van z’n ouders stond de ambitieuze Ferruccio totaal niet aan en hij verhuisde naar Bologna. Hier ging hij Industriële vormgeving studeren, iets dat hij veel interessanter vond.

Tractoren

snelle tractor

Ferruccio verrichte tijdens de oorlog veel onderhoudswerk aan legervoertuigen. Toen hij na de oorlog terugkeerde naar zijn geboorteplaats merkte hij dat hier een grote vraag was naar tractoren. Ferruccio was niet alleen technisch, maar had ook ondernemersbloed. Voor hij het wist had hij op 33 jarige leeftijd een eigen fabriek met zijn achternaam bovenop het gebouw. Binnen een paar jaar was hij zelfs de grootste tractorfabrikant van heel Italië. Voor dit succes heeft hij in Italië de titel “Cavaliere del Lavaro” gekregen, en is hij bij ons op de Wall of Fame gekomen.

Lamborghini supercars

mooi groen is niet lelijk

Ferruccio had een zwak voor auto’s en door zijn zakelijke successen was het mogelijk een mooie collectie op te bouwen. Hier zaten onder andere een Morgan en een Jaguar bij, maar Ferruccio heeft ook meerdere uitvoeringen van Ferrari’s 250GT bezeten. Hij had er echter regelmatig problemen mee. De koppeling ging continue stuk. Bovendien waren de Ferrari’s rumoerig en hadden ze een slecht gebouwd interieur, aldus Ferruccio. Hij ging hij het gesprek aan met Enzo Ferrari. Ferruccio had met zijn oog voor techniek nogal wat op- en aanmerkingen, maar Enzo Ferrari antwoordde als een ware Italiaan. Ferruccio zou niks van auto’s weten en moest vooral tractoren blijven bouwen.

Dat deed hij ook, maar hij ging er sportwagens naast bouwen. Hij huurde Giotto Bizzarinni in voor het ontwerp van een machtige V12, die gebouwd werd in de tractorfabriek. Het leuke is dat Bizzarinni hiervoor bij Ferrari werkte, waar hij de motor voor de Ferrari 250 GTO ontwierp. Ook koos Ferruccio een opmerkelijke plek voor de Lamborghini fabriek, namelijk in Sant’Agata Bolognese. Dit is slechts een paar kilometer van de Ferrari fabriek in Modena vandaan. De eerste twee modellen van het merk waren de 350GT en 400GT. Maar er ontbrak nog iets: de kwaliteit om Ferrari te overschaduwen en het liefst helemaal te vermorzelen. Het was daarom dat Ferruccio Lamborghini akkoord ging met de Miura, hoewel zijn hart eigenlijk bij GT’s lag. Meer daarover in dit artikel. Daarna kwamen modellen zoals de Countach, Urraco en Espada. Dat was in de jaren zestig en zeventig waarin een groot aantal aantrekkelijke modellen de concurrentie met Ferrari en Maserati aangingen. In de jaren tachtig borduurde men nog steeds voort op die modellen en vanaf 1990 had men nog slechts één model, de Diablo. Diens opvolger stond in 2001 op de IAA met de fraaie benaming Murciélago en permanente vierwielaandrijving.

De rest is geschiedenis en dit is een levensverhaal dat een film waard is. Oh wacht, die komt er ook!

Ferruccio Lamborghini zal in ieder geval niet snel vergeten worden, want boeren genieten nog elke dag van zijn tractoren en autoliefhebbers kwijlen nog steeds bij het zien van één van zijn supercars. Gelukkig is de autofabrikant haar oprichter op deze belangrijke dag ook niet vergeten. Onlangs presenteerden ze de Centenario, een speciaal model ter ere van Ferruccio. Met z’n allen een minuutje revven vandaag.

Ook interessant!

  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • onderzoek coronasteunpakket
    Onderzoek coronasteunpakket voor Lamborghini-koper

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferruccio-Lamborghini, Giotto-Bizzarrini, Lamborghini

Vorig bericht: « Arden doopt F-Pace tot een nog stoerdere SUV
Volgend bericht: Een overzicht van jullie hoogste garagerekeningen »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    28 april 2016 om 12:55

    De 350 GT en 400 GT zijn prachtige auto’s, vooral als je bekijkt dat het de eerste Lamborghini’s zijn. Maar de Miura is het meest schitterende design. De mooiste auto ooit die uit de fabriek is komen rollen. Sindsdien is er niets meer zo mooi geweest als de Miura, echt niets! De Diablo is mooi maar komt nooit in zijn buurt. De Countach is een extreme auto, vooral voor in die tijd. Maar ook die zal nooit de Miura evenaren.

    De Miura is voor mij de Lamborghini die het merk ook daadwerkelijk heeft gemaakt.

    Login om te reageren
    • Fidenza zegt

      28 april 2016 om 13:21

      @viezefreddyw: ja opa, je hebt gelijk…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        28 april 2016 om 13:24

        @Fidenza: Onze vieze Fred is 24 als ik het goed heb.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          28 april 2016 om 15:26

          @berlinetta: En gelukkig ook nog geen opa!

          Login om te reageren
  2. bmw507coupe zegt

    28 april 2016 om 12:56

    Je vergeet de miura.. Denk toch wel een kritisch punt in lamborghini’s verleden

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      28 april 2016 om 12:57

      @bmw507coupe: Zeker een kritisch punt in het verleden van Lamborghini. De auto zelf is in het artikel niet genoemd (wat zeker had gemoeten), maar een prachtig plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      28 april 2016 om 13:11

      @bmw507coupe @viezefreddyw je hebt gelijk, stukje+link toegevoegd!

      Login om te reageren
  3. shalomleon zegt

    28 april 2016 om 13:07

    Roest in vrede ouwe

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    28 april 2016 om 13:10

    De Miura is toch wel de gaafste ooit!

    Login om te reageren
  5. dutchcorvette zegt

    28 april 2016 om 13:11

    Rust zacht ouwe stakker.

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    28 april 2016 om 13:13

    Ferrari was right ..

    Lamborghini zelf was een beroerde autobouwer ..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 april 2016 om 14:29

      @lincoln: ook een beroerde trekkerbouwer…

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        28 april 2016 om 15:36

        @lekbak: volgens mij waren Lamborghini’s wel de trendsetters als het gaat om spontaan in de fik vliegen van sportwagens.

        Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    28 april 2016 om 13:20

    Held

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    28 april 2016 om 13:26

    Ik zal vandaag inderdaad even een minuutje revven met mijn 0,9 liter tweecilinder in de Panda. Hopelijk hoort hij mijn geratel.

    Login om te reageren
    • hotnigga zegt

      28 april 2016 om 13:38

      @berlinetta: als je een beetje geluk hebt draait ie zich om in z’n graf

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        28 april 2016 om 16:08

        @hotnigga: In z’n Miura bedoel je.

        Login om te reageren
  9. ghost zegt

    28 april 2016 om 13:27

    Deze man is toch wel wat anders dan die maffe Stefan Winkelmann die nu de scepter zwaait bij Lamborghini.

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    28 april 2016 om 13:31

    In deze wereld zijn meer mensen nodig met de insteek: ‘dit is bagger, ik kan t zelf beter, dus ga ik het doen’!
    Mooi merk dat Lamborghini.
    En je kan commentaar hebben op het VAG gehalte van nu: maar ga voor de grap eens bij een Lamborghini dealer naar binnen. Ook al kan je t lelijk spul vinden; het is wel indrukwekkend spul!
    Ik heb op de openbare weg in een Huracan mogen rijden en het was als een computerspelletje; een hele andere league. Prachtig.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2016 om 13:35

      @gregorius:

      Jahaa .. Maar bij zo een ouwe moest je nog echt werken ..

      Als je geen monteur meer kon betalen ..

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 april 2016 om 13:44

      @gregorius: Groot voordeel was wel dat hij al een succesvol bedrijf had. Dan heb je toch sneller de middelen voor handen om zoiets te flikken dan wanneer je een gewone loonarbeider met modaal salaris bent. En het feit dat er in die tijd veel minder eisen waren met betrekking tot veiligheid helpt natuurlijk ook wel. Al dat gedoe met airbags en voetgangersveiligheid had je in die tijd niet/in mindere mate. Desalniettemin vind ik het een geweldige prestatie van Lamborghini en is het een heel mooi merk.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        28 april 2016 om 15:46

        @Edge: ook toen was het redelijk kostbaar om a) een model te ontwikkelen en b) te produceren. Het merk is niet voor niets zo vaak van eigenaar veranderd. Dat VAAG het nu in handen heeft, is de redding van het merk, hoewel ik de laatste modellen niet meer heel erg mooi vind met al die aparte lijntjes, hoekjes en spoilers.

        Login om te reageren
  11. Edge zegt

    28 april 2016 om 13:41

    Eigenlijk was het wel mooi geweest als Lamborghini hem een écht eerbetoon gegeven had. Geen verbouwde Aventador die net zo goed van Mansory had kunnen komen, maar een moderne interpretatie van een van de klassieke modellen die het merk gedefinieerd hebben. Een nieuwe 350 of 400, of een nieuwe Miura, dát zou pas een eerbetoon aan je roots zijn.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      28 april 2016 om 13:50

      @Edge:
      Zoiets?
      http://www.conceptcarz.com/images/Lamborghini/lambo_Miura_DV_06_DAS_01.jpg

      Harstikke retrotastisch. Misschien wel mooi, maar totaal niet creatief. Kopie uit het verleden. Ik vind het een nogal zwak eerbetoon eigenlijk….

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        28 april 2016 om 13:55

        @Rob:

        Een auto zo absurd vormgeven zoals Lamborghini in 63 deed zou niet eens meer lukken ..

        De Miura is eigenlijk nog het meest laffe ontwerp ..

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          28 april 2016 om 14:36

          @lincoln:
          En ook een stuk meer tijdgebonden, die Miura. Wat ze even daarvoor en even daarna maakten was veel tijdlozer. Bij de Miura zie je dat het een jaren 60/70 product is.

          Dan dit. Ruim 40 jaar oud, het is dat ik het weet…..
          http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/lamborghini_countach_lp500_prototype_14.jpg

          Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        28 april 2016 om 13:56

        @Rob: Is zeker niet creatief nee en dit zou eigenlijk niet moeten gebeuren. Maar stiekem is ‘ie wel mooi..

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        28 april 2016 om 14:35

        @Rob: Nah. Hoewel ik een gelimiteerde oplage van die Miura concept zeker zou toejuichen (prachtwagen!) is dat niet waar ik op doel. Een moderene interpretatie hoeft wat mij betreft niet altijd volledig retro te zijn. De huidige Ford Mustang is wat dat betreft een mooi voorbeeld van een compromis tussen moderne en retro styling. Het is typisch Mustang, maar past ook perfect bij het huidige design van de Ford-range. Wat dat betreft komt de Asterion concept dichter bij wat ik bedoel dan die Miura.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          28 april 2016 om 14:52

          @Edge:
          Zijn we het eens (ook betreft de Mustang ;-))
          Maar eigenlijk heeft Lamborghini zoiets al een keer gedaan:
          http://www.conceptcarz.com/images/Lamborghini/lambo_Murcielago-HR_manu-07.jpg

          Een hedendaagse Countach. Maar juist die auto werd te lafjes bevonden…

          Login om te reageren
  12. thomasthomas zegt

    28 april 2016 om 17:33

    Ferrucio Ferrari en zo Lamborghini

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North