Dit worden de nieuwe regels van de Formule 1

Auteur: , 23 Reacties

De grote bazen van Liberty Media zijn erover uit.

GP van Australië 2018

Komend weekend vindt de Grand Prix van Bahrein plaats. Gelijkertijd worden de toekomstplannen van de F1 toegelicht door de meest invloedrijke mannen binnen de koningsklasse: Ross Brawn en Chase Carey. Hebben ze goed of slecht nieuws te melden? Uiteraard wordt het als ‘goed nieuws’ bestempeld. Liberty Media zegt te hebben geluisterd naar zijn fans en heeft de toekomstvisie hierop afgestemd.

Ten eerste moet het eerlijker qua inkomsten en uitgaven. Momenteel is Ferrari degene die de meeste inkomsten ontvangt. De reden hiervan is de historie van het team. Hoe langer je deelneemt, hoe meer money je van Liberty Media kunt verwachten. Vanaf 2021 wordt dit eerlijker. Elk team krijgt evenveel inkomsten via de televisierechten, waardoor (als het goed is) elke coureur evenveel kansen heeft. Dit is mede te danken aan het budget dat wordt ingesteld. Of het nou Mercedes of Sauber betreft: elk team dient over drie jaar evenveel geld uit te geven. Tot dusver klinkt het goed…

Er komen in ieder geval strengere regels. Wat blijft is de concurrentie op technisch gebied, want Libert Media belooft dat de ontwikkeling van de motor en wielophanging in handen blijft van het team. Onderdelen waar het publiek niet direct zicht op heeft, moeten standaard worden als het aan Brawn en Carey ligt. Wat zij hier precies mee bedoelen is nog onduidelijk. Wel willen ze dat de krachtbronnen eenvoudiger zijn te bouwen en bovendien goedkoper worden.

Ook het andere puntje van kritiek zijn ze niet vergeten: het geluid van de huidige V6’en mag beter en harder! Het maximale toerental zal worden opgeschroefd met 3.000 tpm. Tot slot wordt de MGU-H ingeruild voor een MGU-K. Dit hybride-systeem is minder complex en omvat o.a. een KERS-systeem voor extra pk’s.

Kort samengevat: de Formule 1 zal, als we Brawn en Carey mogen geloven, eerlijker en eenvoudiger worden.



23 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Jaja, wel 3000 rpm meer en meer vermogen maar ja, ook maar 3 blokken voor een heel seizoen. Dat strookt niet helemaal met elkaar vind ik. Want niemand gaat dat ook doen als daardoor die motoren in de soep lopen.
@E34M5Touring: Vergeet ook niet dat ze maar een bepaalde hoeveelheid benzine mogen gebruiken.
@carfreakjim: Dat is nu, het zou gewoon eerlijker zijn indien er geen limiet op staat. Diegene die het zuinigst is moet minder kg. meenemen en heeft dan weer een concurrentieel voordeel.
@royaledeluxe: Dit klinkt eigenlijk zo logisch dat niet valt in te zien waarom dit niet wordt ingevoerd.
@carfreakjim: nu is dat 100kg volgens mij. Ik zeg, tanks waar max 125 ofzo in mag en het verder lekker aan de teams laten hoeveel ze meenemen.
@dizono: ze hebben een maximale fuelflow van 100kg per uur, ze mogen er wel een 1000 liter tank ingooien bij wijze van maar daar heb je weinig aan.
@e34m5touring: volgens mij rijden ze al iets van 3-5000 rpm lager vergeleken met de max.
@gregorius: Oh dat geloof ik meteen. Dus die 3000rpm extra zegt vrij weinig.
@gregorius: klopt, omdat ze idd een Max op het aantal blokken hebben gaar niemand die marges opzoeken
In eerdere discussies komt dit ook vaak naar voren. Het is niet een probleem dat de teams direct meer rpm willen, dit willen de fans vooral. Meer rpm betekent vaak ook een hoger verbruik en dát is iets wat niet direct gewenst is. Hiervoor staan vooral de maximum brandstof per race EN de maximale brandstof per uur in de weg. Als dit wordt verruimd, dan is het interessant voor de teams om meer vermogen te verkrijgen door een hogere rpm
Zolang teams ook meer motoren en meer benzine mogen gebruiken, vind ik het wel positief. Ik mis alleen nog wel iets over de aerodynamica. Wordt deze ook aangepast zodat inhalen weer mogelijk wordt?
@berlinetta: FOM schrijft “We must make cars more raceable to increase overtaking opportunities.”. Hoewel de bewoording (bewust) vaag is, lijkt het mij wel aannemelijk dat ze dat deels met aangepaste aerodynamica willen bereiken.
@edge: Dat lijkt me dan inderdaad wel aannemelijk ja. Op zich vind ik het ook wel jammer als de aero eenvoudiger wordt. Dat vind ik eigenlijk wel het meest interessante aan de F1, zeker omdat dat ook het enige is wat echt zichtbaar is voor de fans. De hele wetenschap erachter vind ik ook echt interessant.
@berlinetta: ik denk zelf dat ze dat idd bedoelen met de delen die zichtbaar zijn standaardiseren
Dit is een dikke, vette middelvinger naar Ferrari. Ben benieuwd wat hun reactie wordt.
@silverarrow: Die zullen wel weer dreigen de F1 te verlaten, zoals elk jaar :)
@roel_lemaire: ze lijken cristian horner met Redbull wel! ;)
er is nog geen enkele nieuwe regel, dit zijn zeer obvious richtlijnen voor nieuwe regels
Lijkt me dat goedkoper en 3000 toeren meer in tegenspraak zijn
Goedkoper is meer cilinder inhoud dat kost niet extra
Meer toeren wel , heb je erg lichte krukassen , zuigerstangen , zuigers , kleppen voor nodig
@supertjeduc: Het heeft vooral invloed op de betrouwbaarheid, maar die toeren gaan ze toch niet halen want daarvoor hebben ze te weinig brandstof
Zolang de aero in handen van de teams blijft, verandert er niets, ik herhaal, niets aan het close racen. Dat gaat simpelweg niet gebeuren. Tenzij er een regel komt dat downforce per 20xx met 50 of 75% omlaag gaat. Dan kun je wat.

Toegegeven, het een sluit het ander niet uit. Maar ik ben zeer sceptisch over deze vage bewoordingen.

Meer toeren heeft zoals hierboven gezegd ook geen zin als je niet meer benzine mag gebruiken. Dus ik vermoed dat we nog lang naar optochten zullen kijken die mogelijk alleen nog maar erger worden.

Max moet snel wereldkampioen worden want over 5 a 10 jaar heeft de F1 zich al volledig overbodig/onaantrekkelijk gemaakt als dit zo doorgaat.

Voor de context, ik ben een F1 fanboy sinds 1992 en kijk elke race dus ik wil geen azijn pissen om maar lekker weerbarstig te doen. Maar ik heb zeer zelden iets zien veranderen in F1 dat echt gewerkt heeft de laatste 25 seizoenen.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg.
Voordat dit gebeurt zal Ferrari nog een heeeeeelleeeee boel stennis maken. Misschien vertrekken ze zelfs wel echt.
Dat laatste zou een behoorlijke ramp zijn voor beide partijen en kan zelfs de dood zijn van F1 als sport. Jij of ik mag dan geen F1 kijken vanwege Ferrari, maar een groot deel van de fans, zeker in bepaalde landen doen dat blijkbaar wel.
De vraag is dus… hoever durft Ferrari gaan en hoever durft Liberty gaan… ?
Verplicht 1 setje profielbanden per race oproken is ook een simpele oplossing om het spannender, leuker en interessanter te maken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).