Dit zegt het CBS over Nederlands voertuigenbezit

Auteur: , 36 Reacties

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft weer eens wat cijfers opgetrommeld. Dit keer gaat het over het bezit van motorvoertuigen onder de Nederlanders.

M4 CS

Het gaat om een afgerond onderzoek uit 2016. Volgens het CBS hadden 2,1 miljoen huishoudens in Nederland geen vorm gemotoriseerd transport. Dat is 27 procent van de huishoudens. Onder motorvoertuigen verstaat het CBS een (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto.

Zoals ook logisch, zijn het met name de huishoudens in de laagste inkomensklasse die geen gemotoriseerd transport hebben. 46 procent van deze groep had in 2016 geen motorvoertuig. Bij huishoudens in de hoogste inkomensklasse komen hele andere cijfers naar voren. Hier blijkt vrijwel ieder huishouden één of meerdere motorvoertuigen te bezitten.

Een andere open deur is dat huishoudens in stedelijk gebied minder snel een motorvoertuig hebben. Het gaat hier om 43 procent van de huishoudens. In dorpjes, waar vaak geen goed openbaar vervoer beschikbaar is, heeft slechts 15 procent van de huishoudens geen motorvoertuig. Die conclusie trekt het CBS door heel Nederland. Hoe meer stedelijke trekjes een gemeente toont, hoe meer mensen geen gemotoriseerd transport hebben.

De universiteitssteden representeren een groot gedeelte de combinatie huishouden met een laag inkomen zonder motorvoertuig. Studenten houden deze cijfers in stand. In Groningen heeft 43,9 procent van de huishoudens met een laag inkomen geen motorvoertuig. In de studentensteden Wageningen en Delft is dat 39,8 en 38,3 procent.

In de gemeente Rozendaal zijn de cijfers weer heel anders. Slechts 5,1 procent van de laagste inkomensgroep heeft geen motorvoertuig. Daarna volgen Renswoude en Staphorst met 6,4 en 7,2 procent. Het populairste motorvoertuig is de auto. Het geliefde brik representeert 95,3 procent van de huishoudens. 30 procent van de huishoudens in Nederland in 2016 had twee of meer auto’s.

Fotocredit: BMW M4 CS via @wouterjeuring op Autojunk



36 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Slechts 30 procent van de Nederlandse huishoudens heeft twee of meer auto’s. Hoe komt het dan dat er in de gemiddelde woonwijk altijd te weinig parkeerruimte is? Of komt dat door alle busjes van de zaak die ’s avonds ook voor de deur staan?
@Original_Arnoud: ik wordt er ook helemaal gestoord van!
@Original_Arnoud: dat laatste inderdaad. 😕
@Original_Arnoud: omdat een woonwijk is ingericht op 1 auto per gezin. Er is dus een 30% standaard overbelasting.
@jiltjes:
Dan kan visite/bezoek dus ook nooit de auto parkeren.
@original_arnoud: Er is wel plek maar soms moet je dan meerdere meters extra lopen. Dan krijg je beweging en zo… yuk! Beter op de stoep parkeren. Not ‘tokkie’ at all….
@jiltjes: dit hangt geheel van de wijk af. Mijn wijk is ingericht op 1.6 auto’s per huis. Hier loop je alleen tegen het probleem aan dat er veel mensen meer dan 2 auto’s hebben
@jiltjes: de huidige norm is 1,3 tot 1,6 waarbij parkeerplaatsen op eigen terrein ook meegenomen worden.
@original_arnoud:
Omdat daar een berekening van autobezit uit 1948 op losgelaten wordt.
Gemeentes haten de auto -al weten ze niet waarom- we moeten met het OV en in mijn dorp is het parkeerterrein van het station nu een blauwe zone geworden waar je 2 uur max. mag parkeren.
Leg mij het maar uit, ik begrijp het niet meer met mijn boerenverstand.
@desjonnies: dat is zodat waneer je anderhalf uur tevergeefs op een trein hebt gewacht je dan alsnog de auto kan nemen.
@original_arnoud: In een gemiddelde woonwijk wonen geen gemiddelde mensen, maar gezinnen. Die hebben vaak wel meer dan 1 auto. Eenpersoonshuishoudens (3 miljoen op dit moment) en mensen met weinig inkomen wonen veel minder vaak in gemiddelde woonwijken, maar in appartementencomplexen en sociale huurwoningen, en juist die doelgroepen trekken het gemiddelde aantal voertuigen omlaag.
@dondeboer:
Dat is inderdaad een interessante opmerking.
Verder heb ik op internet even nagelezen hoe het aantal parkeerplaatsen in een wijk bepaald wordt. Gemeenten laten het CROW berekenen hoeveel parkeerbehoefte er zal zijn bij een nieuwbouwplan. Maar vervolgens zijn die gemeenten eigenlijk geheel vrij in het interpreteren van de cijfers over parkeeebehoeften. Er is zelfs jurisprudentie over bewoners die gemeenten gedaagd hebben en uiteindelijk bot vingen omdat gemeenten cijfers van het CROW anders (mogen) interpreteren, mits goed onderbouwd.
@original_arnoud: vraag me af of leaseauto’s worden meegerekend. Ons blokje huizen telt 6 woningen, allemaal jonge gezinnen en tweeverdieners. Er horen bij die 6 woningen 12 auto’s (en 1 motor) omdat iedereen 2 auto’s heeft. De wijk is in 2012 opgeleverd met een plan voor 1,3 auto’s per woning, nou mooi niet dus!

Overigens schat ik dat er van die 12 auto’s 7 leaseauto’s zijn, dus als die niet mee worden gerekend kunnen die de telling aardig scheef zetten.
@Original_Arnoud: veel wat oudere woonwijken hebben minder dan 1 parkeerplek per huis. Onder tussen zijn dan veel huizen gesplitst waardoor er al helemaal geen plek meer is
@Original_Arnoud: Wat ook niet helpt zijn garages en opritten die niet worden gebruikt waar ze voor gedacht zijn. Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat dit wél in het bestemmingsplan wordt meegenomen.
@Original_Arnoud: ik vind het vooral bijzonder dat in nederland altijd woningen zonder eigen oprit worden gebouwd. Zou een heel stuk parkeer ellende schelen.
Het is toch grappig want hier in de stad zijn het júist de mensen uit lage inkomensklassen die gemotoriseerd vervoer lijken te hebben, in de vorm van Canta’s, scooters, of vaak ook auto’s. Ik vind het ook altijd bijzonder dat in de rijkere delen van de stad, wel veel parkeerplek te vinden is.
@enrique: misschien omdat de rijkeren een garage hebben waardoor het voertuig niet op straat hoeft te staan?
@hollow: Die heb je er ook bij ja, maar in Amsterdam zuid zijn niet bijzonder veel parkeergarages… Weinig Prive-garages, weinig ondergrondse garages. Het gros van de mensen parkeert gewoon op straat. Punt is vooral dat je hier vaak juist wat armere mensen ziet die toch een auto, scooter of ander gemotoriseerd voertuig hebben.
@enrique: Omdat mensen met een baan waarschijnlijk niet heel de dag de auto voor de deur hebben staan. Maar op de weg en of het werk zijn?
@xenonlampje: Ik heb het over parkeerplekken in het algemeen, dus ook ’s avonds – als de werkende ook weer terug is met de auto. Ook dan is er ruim voldoende plek om te parkeren, ik kan nagenoeg altijd de wagen voor de deur kwijt.

Ik heb vooral het idee dat de stelling van het CBS niet rechtlijnig is. Natuurlijk hebben rijke mensen meer geld voor 1 of meer auto’s, maar lagere inkomensklassen beschikken echt vaak over gemotoriseerd vervoer, in welke vorm dan ook. Naar mijn idee, maar ik bepaal de cijfers niet, is het juist de middenklasse (+studenten) die geen auto bezitten.
@hollow: of dat er in rijke wijken meer ruimte is (of wordt gemaakt) voor parkeerplaatsen.
@enrique: iets met bepaalde types op dure vespa’s?
Studenten hebben geen auto omdat ze gratis openbaar vervoer hebben. Voor de studenten-OV-chipkaart hadden studenten ook geen geld, maar stond er wel vaak een auto voor de deur. Een oud barrel van ’t ergste soort, maar toch…
@potver7: ken zat studenten incl mezelf die gewoon een auto hebben hoor, al sinds mn 18de wel reis ik elke dag met het ov naar mijn hogeschool. Zo’n e36 328 is iets te gortig en ik kan er niet parkeren. (Nee ik woon niet nog thuis bij dn ouders)
@potver7: ja, en als het per huishouden gaat, zou dat zou kunnen betekenen dat er dus 1 auto op 12 man is. In werkelijkheid zal het percentage nog wel veel lager liggen. De mensen uit mijn (studenten)stad met auto/scooter zijn op 1 hand te tellen.
Autobezit is in Nederland dan ook schreeuwend duur. Weet niet of ik mijn auto’s in Nederland zou kunnen of willen rijden.
@sketcher: Amen. Ik ga lopend naar mijn werk en heb een X5 die ik 1x per maand gebruik. In NL zou ik een sloot aan wegenbelasting moeten betalen elk kwartaal. Hier 170 euro voor een heel jaar.
Ik hoor bij de groep zonder gemotoriseerd vervoer. Had het toen ik startte met een nieuwe baan niet meer nodig. Ik kon met de trein naar werk en ik woon midden in een stad waar alles op loopafstand is. Echter ben ik pas geleden weer van baan gewisseld en hoewel ik de auto nu ook niet per se nodig heb, wil ik op termijn wel weer eentje gaan kopen. Hopelijk kan ik tegen die tijd een mooi adviesje van @willeme krijgen.
Tja, hier ook 2 auto’s, om de doodsimpele reden dat we er allebei mee naar het werk moeten. Vorige week opritje aangepast zodat er nu 2 auto’s op kunnen. Voor bezoek is parkeren echter wel altijd een drama.
Toen ik studeerde was het simpel: Zorg dat je zsm aan het werk kan zodat je je onafhankelijk kan maken van het OV. Hoe beter de baan, hoe prettiger de auto.

Als je werkelijk zonder auto kan, prijs jezelf gelukkig.
@karhengst: Eerlijk gezegd vind ik met het OV naar het werk fijner dan met de auto. Liever in de trein een serie kijken dan in de file staan. Oke, als het regent of als je vertraging hebt is het minder, maar dat is niet altijd het geval. Die file wel (in ieder geval op de A12).
@berlinetta: Ideaal, in dat geval geef ik je groot gelijk.

Hier betekent OV 80% van de tijd te moeten staan in een overvolle metro. En de reistijd is te kort om er een boek of serie voor bij te pakken. Dan liever relaxed een muziekje over de Burmester set, dan m’n koptelefoon op standje oncomfortabel te moeten zetten vanwege de droplul naast me.
Wat ik erg interessant vind zijn initiatieven als Greenwheels. Voor die enkele keer dat ik een tweede auto nodig heb is het een uitkomst. Per rit wat duurder wellicht, maar de TCO van een deelauto is toch enorm veel lager dan er een eigen tweede auto op na houden.

Maar ik woon in de kop van Overijssel en – potjandikkie – daar is geen greenwheels of andere deelauto beschikbaar …. :(
We hebben op dit moment 3 auto’s en zijn met z’n tweeën. Ik ervaar het meer als een last want 1 auto rijd ik alleen af en toe naar de wasstraat op en neer en verder niet. Daarom gaat ‘ie er ook binnenkort uit.
Ik zelf kan niet zonder mijn auto. Ik werk op 37km enkele reis van mijn huis. Ov is zo waardeloos dat ik een uur langer onderweg ben dan met de auto. Voordeel is wel ik lach de andere kant van de snelweg uit. Daar staat elke ochtend file en ik rijd lekker met 130 op de cc naar mijn werk. Ik verbaasde mij ook over die 30% die 2 auto’s heeft. Als ik hier in de wijk kijk is dat ruim de helft die 2 auto’s hebben. En ook bij de sociale huur woningen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).