
Wie staan er allemaal op de zwarte lijst?
Je kan natuurlijk een auto kopen vanwege de looks, de zachte plastics in het interieur of het geluid van de motor. Sommige mensen zijn echter wat saaier en gaan voor een extreem betrouwbare bak. Voor ons Nederlanders is die beweegreden misschien niet zo héél belangrijk. Je doorkruist tenslotte het land in een uurtje of drie en overal is er wel iemand nabij om je 159 af te slepen mocht die stuk gaan *duikt weg*. Panne is dus vervelend maar niet onoverkomelijk. In ‘Murica daarentegen ga je letterlijk dood als je ergens in de middle of nowhere strandt.
Om consumenten die daar geen trek in hebben tegemoet te komen, voeren de statistici van JD Power ieder jaar weer onderzoek uit om vast te stellen welke auto’s het minst vaak kapot gaan. Dit jaar werden eigenaren van auto’s uit het modeljaar 2014 gevraagd naar eventuele problemen met hun auto in de afgelopen twaalf maanden. In totaal zijn er 177 potentiële problemen meegenomen in de studie, onderverdeeld in acht categorieën. Elke auto wordt vervolgens een score toegekend op basis van het aantal problemen per 100 auto’s. De gemiddelde score was 156, wat wil zeggen dat je gemiddeld 1,56 probleempje tegenkomt bij een nieuwe auto anno nu.
Maar niet alle auto’s zijn natuurlijk gelijk geschapen, wat voor ons autoliefhebbers mooi voer voor discussie is. Laten we maar eens kijken wie er dit jaar de dertien grootste pechvogels waren.
Merk | Aantal problemen per 100 auto's in afgelopen 12 maanden |
---|---|
Fiat | 298 |
Jeep | 209 |
Infiniti | 203 |
Dodge | 187 |
Ram | 183 |
Ford | 183 |
Mitsubishi | 182 |
Land Rover | 178 |
Nissan | 170 |
Acura | 167 |
Mazda | 166 |
Volkswagen | 164 |
Subaru | 164 |
Een pijnlijk resultaat dus voor FCA, dat vier van haar merken terugvindt aan de verkeerde kant van de lijst. Fiat verkoopt in de Verenigde Staten overigens de 500, 500L, 500X en sinds kort de 124. Gelukkig is er hoop voor het concern, want sinds kort is Alfa Romeo ook weer vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt. De cijfers zullen dan ongetwijfeld verbeteren.
Ook opvallend is dat we een aantal Aziaten tegenkomen in de onderste regionen van de betrouwbaarheidslijst. Hoe kan dat nu opeens? Infiniti doet het zelfs ronduit slecht met een positie op het foute podium. Voor ons Europeanen interessant is dat Volkswagen het ook niet bijster goed doet. Met 164 fouten per 100 auto’s zitten ze net iets onder het gemiddelde. Pijnlijker is echter dat luxedivisie Audi ook maar iets beter dan gemiddeld scoort met 153 problemen per 100 auto’s, terwijl concurrenten Mercedes en BMW juist de top-10 van de beste merken halen. Nu we het daar toch over hebben: laten we die er voor de volledigheid ook nog maar eens bijpakken.
Merk | Aantal problemen per 100 auto's in afgelopen 12 maanden |
---|---|
Lexus | 110 |
Porsche | 110 |
Toyota | 123 |
Buick | 126 |
Mercedes | 131 |
Hyundai | 133 |
BMW | 139 |
Honda | 142 |
Jaguar | 143 |
Kia | 148 |
Trots op Honda!
@thezwart: Honda 142, Acura 167. Het luxe merk van Honda doet het (relatief) slechter dan Honda zelf? En of je nu 1,42 keer een probleem hebt of 1,67, per definitie is een auto daardoor niet slecht.
@erik2907: luxe merk. Het enige waar ik dan aan denken kan is een heleboel elektronische storingen.
@peug206: uit dat soort problemen bestaat dit onderzoek ook voor 25%. op hun site staat duidelijk te lezen dat de meeste genoemde problemen bluetooth ,multimedia , spraakherkenning zijn
@c-greg: vorig jaar eens wat dieper er in gedoken in dit onderzoek. Klanten die niet begrijpen hoe je een telefoon verbindt met de auto en dit door de garage laten uitvoeren, ook dat wordt geregistreerd als een ‘probleem’. Het is een consumenten onderzoek en ja, als de klant het niet begrijpt ligt het aan de auto.
Daarnaast, zelf heb ik ook zo’n uitdaging gehad en met de dealer lopen zoeken waarom mijn iPhone (nieuw) niet koppelde. Bleek na onderzoek dat de Bluetooth van mijn iPhone defect was.
Kortom, een consumenten onderzoek geeft enkel een indicatie.
@erik2907: Ah interessant. Raar dat daar geen duidelijker onderscheid gemaakt tussen wordt.
Hahaha Alfa Romeo! Way to go!
Jaguar??!!
@adhd1001: lol ! jag bij de meest betrouwbare merken
Heb genoeg facturen liggen om het tegendeel te bewijzen…
@phdg: euh, dan ben jij dus 1 van die 174, dat jij wat facturen heb liggen zegt toch niets over de algehele betrouwbaarheid van t merk,,?
@phdg: Vond het ook al vreemd dat Mazda bij de meest onbetrouwbare merken zit… Hier zit een luchtje aan
@phdg:
n=1 als bewijs.
Neem nog een kop koffie.
Overigens kwam de XJ X350 ook al eens in de top 3 van meest betrouwbare auto’s voor, afgemeten aan de pechstatistieken in Duitsland per x aantal auto’s.
@macready: Ik dacht dat, na 7 jaar als technisch trainer te werken voor JLR , ik toch een redelijk goed zicht op de problemen van deze merken had.
Maar blijkbaar weten jullie iets meer dan ik…
Bedankt voor de extra kennis en de kop koffie ;)
FIAT = Fix It Again Tony
Tja, waarom zou je eigenlijk nog voor een FAG – ehm sorry, VAG – kiezen?
@driver38: Omdat een Golf 7 (bijvoorbeeld) een hele fijne wagen is om te rijden.
Elke auto gaat kapot, de een wat eerder dan de ander.
@senne: dan moet je eens in andere merken gaan rijden, die rijden nog beter dan de Golf.
@rufctr01:
zoals? Een Golf, hoe je het draait of keert, blijft een benchmark in zijn klasse.
@misterdrogba: niet qua sturen, want dat is de focus
@lekkerlinksrijden: dat maakt de Golf niet meteen minder fijn. Met de elektr besturing is Ford dat ook al iets meer kwijt overigens.
@misterdrogba: zal allemaal best. De Golf bewijst de laatste jaren keer op keer dat ze helemaal niet goed zijn. Nog niet zo heel lang geleden heeft een directeur van het ADAC de cijfers van de pechgevallen met Volkswagen gemanipuleerd, naar beneden bijgesteld dus.
@rufctr01: nu weet ik dat ADAC gesjoemeld heeft met cijfers van de Golf, maar ik weet dat het enkel om de verkiezingscijfers ging die naar boven bijgesteld (x10) werden door de directeur. Over die pechgevallen vind ik niks terug.
@rufctr01: nepnieuws, meneer Trump! De ADAC had als organisatie gesjoemeld met de uitslag van een populairiteitswedstrijd. Daarbij niet eens de uitslag veranderd maar het aantal stemmen opgehoogd. De verkiezing zelf bleek namelijk helemaal niet populair. De directie van de ADAC is ook in opspraak geweest omdat deze zich met de trauma helicopter maar huis liet vliegen.
@misterdrogba: Golf is de Benchmark voor nergens echt slecht in… dat betekent niet dat er geen andere aanbiedingen zijn die op punten duidelijk beter zijn. Een gemiddelde van een 6 maakt dat alles voldoende is. Als dat door alleen maar 6jes tot stand komt kan een andere auto op een aantal vlakken beter zijn. Als.er dan een 3 tussen de cijfers staat bij de concurrent dan kan de Golf winnen maar welke auto voor een koper beter is hangt toch vooral af van de wegingsfactor van die 3.
@w0o0dy: LOL, ga jij ‘ns gauw de politiek in..
@rufctr01: jongens laat rufctr01 lekker, elk topic over VAG begint ie te blèren over hoe slecht het allemaal is.
@senne: Lol, typisch een VAG rijder reactie… ‘Andere merken gaan ook stuk’! Goedpraten van inferieure kwaliteit is dat. Groeten, een Lexus rijder
@svenska_aeroplan_ab: euh, de cijfers bewijzen het toch ?
@svenska_aeroplan_ab: in elk topic roepen dat je een lexus rijdt is ook niet echt bescheiden te noemen
@lekkaah: Dit.
Zet het dan gewoon in je nicknaam ofzo.
@lekkaah: Joh, voor een paar knaken koop je een Lexus LS400, rij je koninklijk in een van de betrouwbaarste auto’s die er ooit zijn gemaakt.
@svenska_aeroplan_ab: Daar heb je het toch aardig mis…
Ik rijd dagelijks in een 9-5 Aero, en heb daarnaast een Bmw e28 als hobby auto.
Hiervoor C70 en Is200 sportcross gehad overigens.
Ik probeer niets goed te praten, ik geef enkel aan dat de Golf 7 een prima auto is om in te rijden.
Ik weet ook wel dat ze verre van foutloos zijn, maar dat zijn Franse auto’s ook.
De van Toyota geleende IS220d motor is ook niet betrouwbaar te noemen.
Elk merk heeft wel iets…
@senne: eens hoor, en ik heb echt al heel veel verschillende merken gereden en een golf rijdt inderdaad erg prettig.
Opel?
@gideonwillemsen: Die doen het precies zoals ze rijden, niet slecht maar ook niet goed…
@gideonwillemsen: Opel in Amerika?
@gideonwillemsen: zie Buick dat zijn omgekatte Opels.
Welke problemen worden hier eigenlijk meegenomen? Zijn het alleen de echte serieuze problemen die de auto bijna onbruikbaar maken of worden ook de kleine dingen die eigenlijk geen reet uit maken ook opgenomen in de lijst?
@robert110: Almost a quarter of the problems cited by owners were related to their automobiles’ audio, communication, navigation and entertainment systems, the study said. is een beetje een sensatie artikel, word neer gezet als een betrouwbaarheid studie maar in werkelijkheid gaat het meer over klachten als bluetooth pairing en andere zaken.
is natuurlijk alsnog vervelend maar geef het onderzoek dan een andere naam
@c-greg: hier was ik inderdaad benieuwd naar. Het maakt best wel een verschil wat je als probleem definieert.
@yupyup: nergens in dit onderzoek wordt er naar mij weten of pech statistieken gesproken .daarom flauw om een merk onbetrouwbaar te noemen. dat het systeem bij Fiat niet top is kan ik beamen , me pa rijd met een Fiat 500x top auto maar op multimedia valt wel wat aan te merken bluetooth navi en spraakherkenning..
@yupyup: JD heeft wel meer van dit soort onderzoeken die je met een korreltje zout moet nemen. Als het lampje in je achterbak stuk gaat is dat niet echt een groot probleem, dat nemen zij dus wel mee het onderzoek.
Amerikaans lijstje, zegt niet zo veel over Europa. Wel opvallend dat Fiat/Jeep zo slecht scoort. Dacht dat ze wel een inhaalslag hadden gepleegd de laatst jaren.
@Henk_he: een kwart van de problemen gaan in dit onderzoek over het multimedia systeem(bluetooth pairing, navigatie) ,nergens is te lezen in die onderzoek wat de pech statistieken zijn. fca heeft vanaf 2013/4 een nieuwe systeem genaamd uconnect denk dat daar de slechte scoren door komt.
Oke, iedereen aan de porsche!
Raar, vorig jaar stond KIA nog op één..
@jaapiyo
For a third consecutive year, the problems most reported by owners are Bluetooth pairing/connectivity and built-in voice recognition misinterpreting commands.
misschien handig om dit soort zaken te vermelden? word nergens in dit onderzoek gesproken over betrouwbaarheid..
Wat Porsche doet is pas echt knap. Verkopen alleen auto’s met “dikke” motoren en de laatste snufjes en kijk waar ze staan in de lijst. Wat een kwaliteit.
@straatzakelijk: en wat een prijzen betaal je daar voor…. dan mag je ook veel verwachten…..
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat Jaguar veel beter scoort dan Land Rover terwijl ze in basis dezelfde techniek gebruiken? Ik ben heel blij dat Jaguar in het juiste rijtje staat, maar wat mij betreft moet ieder ex-Leyland merk respect hebben voor zijn herkomst en het toppunt van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn.
Ha, ik heb zowel een nieuwe Fiat 500 als een Lexus is 250. Beiden bovenaan de lijsten. En……helaas kan ik de lijst bevestigen. In de 8 jaar met de IS nul nada problemen en met de Fiat….nagelnieuw en 2 x stil gestaan. Voor de rest wel een leuke auto.
Temperamente heeee
Wie koopt er dan ook een Fiat buiten huisvrouwen, kappers en zwervers?
Renault?
@timbolone: amerika?
@timbolone: heb je het artikel wel gelezen? is een Amerikaans onderzoek. Renault word niet verkocht in the states
@c-greg: Te snel gelezen, nu zie ik het ook!
Lekker bezig Fiat!
Ah, het is weer eens zover. Het jaarlijkse onzin onderzoek is er weer eens. Nogmaals: niet weten hoe je navigatie werkt heeft niks met betrouwbaarheid te maken!
@lekbak: en dat vind ik zo erg aan het kopiëren van zo een artikel, groot gedeelte van de mensen leest de reacties niet eens en denk dus dat een bepaald merk onbetrouwbaar is. Autoblog hoort dit gewoon te melden dit is stemmingmakerij.
Laat dit nou juist de reden zijn dat we voor mijn vriendin van #1 van de eerste lijst naar #3 van de tweede lijst zijn gegaan.. Drama-auto’s die Fiats, zeker als je zoiets technologisch hoogstaands wilt als een automaat..
Betere vraag is: Hadden we wat anders verwacht?
Ik bedoel wanneer staat FIAT of Chrysler niet bovenaan (of onderaan het is maar net wat voor lijst het is) dit soort lijstjes?
Ik snap weinig van die Amerikaanse lijstjes. Hoe krijg je ooit Subaru in de problemen-lijst? Mazda? Nissan?
Komt dat dan allemaal door Amerikaans aandoende pickups die ze daar bouwen?
En ik weet dat Jaguar beter is geworden – maar zo goed? En Volvo, waar hangt dat rond?
@mout: hier staat de hele lijst,http://www.jdpower.com/press-releases/2017-vehicle-dependability-study
en lees even door de reacties heen dan zie je waar dit “onderzoek” voornamelijk over gaat.
Als toyota dan de ontwerpers ontslaan en de vormgeving veranderen dan rijd iedereen straks een toyota.
Op een bepaald moment,als babyboomer, hab je op je 73ste geld om een nieuwe auto te kopen, vorige had 10 jaar achter de wielen.
Een belangrijke parameter voor mij, punt een:verkoop het basismodel, en praat niet wat er het laatste decinia is uitgevongen
Na een kwartier zie je de ogen alle richtingen uitgaan,bij aflevering, dan weet je dat de rest verloren energie is
Ik vraag mij af hoe ik binnen afzienbare tijd ga reageren.
En terloops de meeste bestuurders weten niet wat er in hun wagen omgaat, zoals hoe werkt mijn versnellingsbak en andere mechanische delen en, o ja richtingsaanwijzers.
Waarom zijn er zoveel defecten aan wagens die hadden kunnen voorkomen worden
Bvb een diesel aanschaffen als men maximaal drie kilometer rijdt.
Ik vraag mij af hoeveel foutpunten hierin zitten, te wijten aan een fout gebruik.
@wimof: blijven ademhalen, het is maar een lijstje.
@inbedrijf: Ik weet het, maar heb al teveel meegemaakt.
Met invoerders, constructeurs die alleen maar de aandeelhouders lonken.
Met de naverkoopdienst waar de klant absoluut niet op de eerste rij in aanzien stond.
Met mijn personeel die mij maar een rare vonden.
En mijn klanten voor wie ik altijd het beste wilde.
Ik werd er gek van.
Geen idee of het al is geplaatst, maar waarom staat er heel erg groot een Abarth plaatje boven terwijl het hele merk Abarth niet in de lijst staat?
Vallen de problemen met sjoemel VWs wel mee dus.
@dutchdriftking: Jij ziet toch ook dat ze in het verkeerde lijstje geven?
Seat hoort ook in yet rijtje thuis
In je golf kun je tenminste dan wel vanaf de vluchtstrook via je bluetooth bellen, dat hemelt de betrouwbaarheid wel op als dit soort problemen als betrouwbaarheidsissues worden gezien
Subaru in de lijst slechts presterende?? Iets klopt hier niet.
Worden die VW bashers dat nooit beu? Of leven jullie echt nog in de waan dat andere merken foutloos zijn?
@luxaeterna: wij streven naar een wereld zonder VAG maar dat is slechts een utopie. Anderzijds geeft vag me levenslust, elke morgen sta ik op om een beetje op autoblog te kunnen komen afgeven op VAG. Dus moest vag er niet meer zijn dan heeft mijn leven geen zin meer. :p
Mijn vriendin heeft een 500C uit 2011 waar ze al jaren probleemloos mee rond rijdt. Ikzelf rijd een Corolla waar ik al ik weet niet hoeveel problemen mee heb (gehad). Lijstje klopt voor mij dus totaal niet :D
Ik weet niet waar hun al die problemen vandaan halen. Maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat FCA zeker niet bovenaan het lijstje staat.
Gevalletje de beste plekjes voor de hoogste bieder?
Och, die Fiat 500 tjes
Nu nog een lijstje met de meest onbetrouwbare fabrikanten…
1. VAG
2. VAG
3. VAG
4. …
Het grappige is dat dit een onderzoek is van de merken/ modellen die in de VS te koop zijn en er in de reacties merken worden genoemd die daar niet eens op de markt zijn.
Als eerste wil ik zeggen dat ik geen kapper of vrouw ben, ook geen zwerver maar inmiddels sinds 1992 Fiat rijder ben en verschillende modellen rij en heb gereden.
De modellen van Fiat voor de VS worden in Mexico gebouwd. Ik weet niet of dit verschil maakt maar ik weet wel dat de bouwkwaliteit van andere Europese merken die in de VS te koop zijn vaak van mindere kwaliteit zijn dan die van dezelfde modellen maar dan in Europa zelf gebouwd. Hoe dit zich weerhoud tot bv Japan-VS weet ik dan weer niet.Daarnaast is Fiat lange tijd niet op de Amerikaanse markt aanwezig geweest en dus weer een relatief jong/ nieuw merk daar.
@milan0: naar mijn weten komen de Fiat 500x en 500 gewoon uit Europa, problemen zijn vooral multimedia gericht . en dat kan wel kloppen want het uconnect systeem van Fiat werk zeker niet vloeiend en de spraakherkenning is een ramp. dat is zoals hier boven al geschreven 25% van alle klachten.
Het betrouwbaarste lijstje. Rijdt al sinds ‘ 78 VW met 30.000km gemiddeld /jaar. slechts 2x een echt probleem gehad (riempje waterpomp, turbo druk verlies door losgekomen schroefje).
1. VAG
2. VAG
3. VAG