
Elk jaar is het weer verrassend welke merken reden hebben om de vlag uit te hangen. Of juist niet.
De gegevens die JD Power verzamelt zijn wederom in een overzichtelijk lijstje gegoten. De rangorde wordt bepaald op basis van het aantal technische problemen per 100 auto’s. Daarbij hebben we goed nieuws voor in elk geval Subaru, Jeep en Chrysler. Deze drie merken stegen het hardst op de lijst en dus hebben zij hun huiswerk goed gedaan, al blijft het een beetje kort door de bocht om op basis van één lijstje te concluderen dat de auto’s van deze merken ook echt kwalitatief beter zijn geworden.
Porsche staat al een aantal jaren steevast op nummer 1 in de lijst. De (sport)wagens uit Zuffenhausen doen het ook dit jaar weer prima met 84 problemen op 100 auto’s, maar de koppositie zijn ze kwijt. Het is namelijk Kia dat de vlag uit mag hangen! Dit merk pakte met 83 problemen de koppositie. De Koreanen stonden vorig jaar nog op plaats twee en bovendien is Kia samen met Toyota het enige niet-premium merk dat ooit dat het onderzoek “wint”. Overigens voerde Kia vorig jaar al de lijst met niet-premium merken aan. JD Power verdeelt het onderzoek namelijk in verschillende categorieën.
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van ruim 80.000 meldingen van eigenaren en leaserijders van MY 2016-auto’s. Uit de resultaten bleek verder dat Jeep en Chrysler zoals gezegd de meeste progressie boekten, maar met respectievelijk 113 en 115 problemen staan beide merken er nog niet geweldig voor. FCA als groep doet het sowieso niet al te best, gezien de problemen bij Ram (114), Dodge (117) en Fiat (174!). Overigens mag Daimler zich achter z’n oren krabben. Smart staat stijf onderaan met 216 problemen, waar het vorig jaar nog Fiat achter zich liet. Toen scoorde het merk van de kleine auto’s met 154 problemen aanzienlijk minder slecht.
De rest van de resultaten check je hieronder. Ter info: het gemiddelde aantal problemen lag op 105 stuks per 100 auto’s. De resultaten van vorig jaar vind je HIER.
Positie | Merk | Problemen per 100 auto's |
---|---|---|
1 | Kia | 83 |
2 | Porsche | 84 |
3 | Hyundai | 92 |
4 | Toyota | 93 |
5 | BMW | 94 |
6 | Chevrolet | 95 |
7 | Buick | 96 |
8 | Lexus | 96 |
9 | Lincoln | 96 |
10 | Nissan | 101 |
11 | Ford | 102 |
12 | GMC | 103 |
13 | Infiniti | 103 |
14 | Volkswagen | 104 |
15 | Audi | 110 |
16 | Mercedes | 111 |
17 | Cadillac | 112 |
18 | Jeep | 113 |
19 | Ram | 114 |
20 | Chrysler | 115 |
21 | Mitsubishi | 116 |
22 | Dodge | 117 |
23 | Subaru | 118 |
24 | Honda | 119 |
25 | Acura | 122 |
26 | Scion | 123 |
27 | Jaguar | 127 |
28 | Mazda | 127 |
29 | Mini | 127 |
30 | Land Rover | 132 |
31 | Volvo | 152 |
32 | Fiat | 174 |
33 | Smart | 216 |
Foto: Porsche 993 GT(2), omdat het kan. Via Autojunk.
Lincoln op plek 9…
Echt een onderzoek van likmevestje.
Bij ons op Autoblog staat hij keer op keer bovenaan.
@moveyourmind: En Smart dan weer onderaan.. Apart lijstje?
@moveyourmind: Het is dan ook het enige courante model dat het merk nog levert he :)
@moveyourmind:
Typisch Amerikaans lijstje ..
Klopt geen kut van want ik heb wel eens een KIA met een lekke band gezien ..
En een een Smart is kei-vet ..
@lincoln: hahaha
Op 1 en 3 de Korea en als niet premium merk. De rest mag z’n borst natmaken in de toekomst.
@erik2907: ‘Korea en’ + ‘n’ is Koreanen
Nu koop ik echt direct een Kia…..
@dutchdriftking: Toch wel lekker van KIA. Je hebt dus weinig problemen met de auto en als je het hebt dan valt het de eerste 7 jaar of 150.000 KM gewoon binnen de garantie. Mits geen slijtage onderdeel natuurlijk.
Op zich voor veel mensen wel een zeer goede reden om een KIA te kopen.
Alsnog liever een Porsche dan een Kia
De aandeelhouders van BMW zullen niet blij zijn dat ze zoveel hoger eindigen dan Mercedes en Audi. Die productiekosten hadden dus veel lager kunnen zijn!
@erwh: het zal geen gezellige zomer worden bij de familie Quandt ;)
@erwh:
Clevere kwinkslag .. +1 ..
Een onderzoek waar je geen drol aan hebt
@flik2punt0:
Heel misschien ooit ..
Als je eenmaal een ribewijs hebt ..
Verbaasd mij dat Volvo het zo slecht doet, volgens mij staat Volvo toch bekend als redelijk betrouwbaar. Heb nu zelf bijna 175.000km in mijn V40 gereden zonder problemen.
@kraakensmaak: met mijn V40 na 25k km al vaker bij de garage geweest dan met m’n kia na 125k :(
@kraakensmaak: ik rij mn v50 al 2 jaar zonder ook maar iets eraan te hebben gedaan. Deze week waren de schokdempers kapot maar dat is volledig mijn eigen schuld. Tot nu toen geeneens olie ververst
Blij dat ik een Peugeot heb, staat niet het lijstje
@eefie:
Er zijn er nog drie over in de States, dit is er eentje van…….
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/01/CC-163-039-1200.jpg
@desjonnies: haha hebbennn
Porsche m’n favoriet!
Dus met de best scorende heb je nog een kans van 83% op een probleem. Geruststellende gedachte…
@pjotr: volgens mij ziet dit onderzoek op elk wissewasje. Piepende ruitenwissers die opnieuw afgesteld worden tellen ook al.
@pjotr: Ja hé! Maar ik vermoed dat als een auto een probleem heeft, dat ie er waarschijnlijk wel meerdere heeft. En dat er dus wel meer goeie auto’s tussen zitten dan 17%, en dat andere dan meteen een stuk of vier samenhangende problemen heeft…
Hyundai-Kia aan de top. Lijkt me wel logisch.
Toch vind ik het nog veel. 83 fouten per 100 auto’s, en das het beste wat er is?? Ik had iets van een 10 op 100 verwacht…
@Esprit_de_Flandre: Is dat zo gek? Ik heb nergens gelezen wat de kilometrage en randvoorwaarden van het onderzoek zijn. Als ze naar auto’s kijken tot 150.000km met dealeronderhoud is 83 toch geen gek getal?
@pesu: “Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van ruim 80.000 meldingen van eigenaren en leaserijders van MY 2016-auto’s.”
MY2016, allemaal recente auto’s dus. Misschien gaan er daar wel een aantal tussen zitten die in zeer korte tijd heel veel kilometers gemaakt hebben, maar ik denk dat de fouten toch vooral productiefouten zijn, geen slijtagemankementen. En dus vind ik dat wel veel ja…
@Esprit_de_Flandre: Ah ik zie het, niet goed gelezen. Dat is inderdaad wel veel ja! Zouden ze ook rekening hebben gehouden met de datum van release?
Stel dat merk A twee jaar geleden hun laatste modellen hebben gereleased, dan hebben ze alle kinderziektes inmiddels al uit de huidige productiemodellen gehaald. Merk B met net een aantal nieuwe modellen zal dan flink slechter scoren. Maargoed, zullen ze vast wel aan hebben gedacht. Zie eigenlijk geen autofabrikant ertussen staan zoals ik merk A heb geschetst.
Erg veel Japanners onderaan zeg… Heb wel eens anders gezien.
Zeg idd lekker veel.. De gemiddelde Porsche rijder doet max 10.000km p/jr terwijl die Volkswagen//Audi/BMW/Mercedes/Ford/Volvo enz enz er 50.000 doen.. Dan krijg je toch in eens een heel ander lijstje.. Lijstjes zijn leuk voor statistieken..
Met zulke extreme schommelingen als bij Smart heb plaats ik wel vraagtekens bij de waarde van deze resultaten. Zou er zoveel verschil kunnen zitten per bouwjaar zonder een duidelijke aanwijzing als een nieuw model of verplaatste productie? Kan natuurlijk, maar hoe waarschijnlijk is het…
Het staat niet in het artikel.!!!! Het zijn geen mankementen gedurende de levensduur van een auto maar……
JD Power stelt elk jaar de zogenaamde PP100-waarde vast, het aantal problemen dat eigenaren van nieuwe auto’s ondervinden binnen negentig dagen na aankoop per honderd auto’s.
Met andere woorden, de kwaliteitscontrole na productie kan dus beter, alhoewel 83 op 100 mankementen is gemiddeld nog niet eens één mankement per auto binnen 90 dagen na aflevering.
@erik2907: verbetering:
…….alhoewel 83 mankementen op 100 nieuwe auto’s…….
Dit artikel roept meer vragen op dan het beantwoordt.
Eigenlijk kan je dus concluderen dat kia de beste verkopers heeft en de slimste kopers.
Als iemand te stom is om te snappen hoe het navigatiesysteem werkt, en daarom naar de dealer gaat, is het al een puntje. Als iemand de luchtvering van de nieuwe mercedes wat stugger of zachter wil hebben maar niet weet hoe, is dat al een ‘fout’.
Hoewel niet volkomen nutteloos heeft dit dus werkelijk geen drol met betrouwbaarheid of kwaliteit van de auto te maken.