• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de genomineerden voor Auto van het Jaar 2020

Auteur: willeme, gepost 22 oktober 2019 om 10:57 – 45 Reacties

Jaguar I-Pace


Een lekker lijstje. Nu nog eventjes snoeien.

Gevoelsmatig is het nog niet zo heel erg lang geleden dat de Auto van het Jaar verkiezing was. Voor wie het gemist heeft: het was een bijzonder spannende strijd tussen de Alpine A110 en Jaguar I-Pace. Het ging dermate gelijk op, dat de jury even moest uitrekenen wie er had gewonnen.

Het is niet alle jaren zo spannend. Soms is de overwinnaar overduidelijk, zoals de Ford Focus in 1998. Hoe het dit jaar gaat worden, is even afwachten. We hebben de lijst met genomineerden. Daarvoor hebben de fabrikanten niet extra hun best hoeven doen. Om mee te kunnen dingen naar de felbegeerde titel moeten de auto’s in minimaal 5 landen in Europa verkrijgbaar zijn. Voorheen was het altijd de stelregel dat er minimaal 5.000 per jaar van verkocht moesten worden. Tegenwoordig lijkt die regel niet meer te gelden, gezien de F8 Tributo die op het lijstje staat.

Alpine A110

Dit zijn de kanshebbers voor 2020:
Audi E-Tron
BMW 1-Series
BMW Z4
BMW X6
BMW X7
DS3 Crossback
Ferrari F8 Tributo
Ford Puma
Kia e-Soul
Mazda3
Mazda CX-30
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLS
Nissan Juke
Opel/Vauxhall Corsa
Peugeot 208
Porsche 911
Porsche Taycan
Range Rover Evoque
Renault Captur
Renault Clio
Renault Zoe
Skoda Kamiq
Skoda Scala
SsangYong Korando
Subaru Forester
Tesla Model 3
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Toyota GR Supra
Volkswagen Golf
Volkswagen T-Cross

Shortlist
Uit deze lijst van kanshebbers wordt een shortlist van 8 deelnemers gemaakt. Deze worden vervolgens allemaal uitvoerig getest onder de juryleden. De juryleden moeten dan punten geven aan de auto’s. Hier komt het arbitraire om de hoek kijken, want de juryleden zijn er min of meer vrij in. In al hun ervaring en expertise komt chauvinisme af en toe om de hoek kijken. Althans, dat is eenvoudig op te maken aan hoe de punten verdeeld worden. Veelal worden auto’s van de thuismarkt overspoeld met punten.

Juryleden
Over de juryleden gesproken, elk land stuurt een aantal juryleden. Er zijn drie Nederlandse juryleden: Gert Wisse (ANWB), Jaco Bijlsma (AutoVisie) en nieuwkomer Peter Hilhorst. Die laatste is dit jaar nieuw en volgens de ECOTY-organisatie afkomstig van De Telegraaf. Nu valt AutoVisie onder de Telegraaf Media Group en wordt het autokatern in de Telegraaf verzorgd door, jawel, AutoVisie. Opmerkelijk, want daarmee is Nederland het enige land met een jury van twee dezelfde tijdschriften.

Ook interessant!

  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2021! [nog 3 dagen]
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    TNO: alle schone auto's verdwijnen naar buitenland
  • De Auto van het Jaar 2021: dit is 'm geworden!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

coty

Vorig bericht: « Dít bedrag wil Volkswagen voor T-Roc R ontvangen
Volgend bericht: Renault lanceert niet één, maar twee waterstofauto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Allroundnoise zegt

    22 oktober 2019 om 11:07

    Puma sws :p

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    22 oktober 2019 om 11:13

    Twee mensen van Autovisie? Doorgestoken kaart! Tijd om het hoofdkantoor van de ECOTY-organisatie te bestormen en Wouter of Casper op die lijst te krijgen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2019 om 11:31

      @edge: je zou inderdaad beter iemand van de online pers kunnen nemen in plaats van twee Autovisie mannen.

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      22 oktober 2019 om 11:33

      @edge: ter nuancering: Fred van de Vlugt (één van de grondleggers van Autovisie) heeft de auto van het jaar verkiezing bedacht. Dus zie het maar als extra-Fred-stem

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      22 oktober 2019 om 12:39

      @edge: Als Autoblog wil je toch helemaal niet geassocieerd worden met zo’n verkiezing?
      Aan de andere kant: het zou qua steekpenningen misschien best nog wat opleveren.

      Keuzes… Keuzes…

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      22 oktober 2019 om 14:29

      @Edge: dan gaat het tussen de Grande Punto en de eerste generatie TT.

      Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    22 oktober 2019 om 11:25

    Ik vind betrouwbaarheid extreem belangrijk. Als een auto gemiddeld na 200k km klaar is, is het een stuk slechter voor mens en milieu dan een robuuste auto die dan net aan de 2e helft van zijn leven begint. En wat kan je absoluut niet zeggen over al deze auto’s? Of ze betrouwbaar zijn. Want dat moet nog blijken.

    Ik nomineer de volkswagen t-cross hierbij wel even voor lelijkste eendje van allemaal. Dat ding ziet er echt niet uit.

    Login om te reageren
    • joel1987 zegt

      22 oktober 2019 om 11:34

      @grasvreter: Helemaal mee eens.
      Wat dat betreft zie ik het somber in voor heel erg veel downsize blokjes in de huidige auto’s…

      Login om te reageren
    • bosje zegt

      22 oktober 2019 om 11:39

      @grasvreter: iedereen beoordeelt en kiest auto’s anders, dus een lijstje met beste auto’s maken waar iedereen het mee eens is zal nooit gaan werken (anders zou iedereen in dezelfde auto rijden in theorie). Ik vermoed dat dat dan ook niet het doel is van ECOTY. Wat dan wel het doel is is de vraag natuurlijk, zo te zien gewoon een auto in de spotlight zetten die bij een eerste kennismaking een goede indruk maakt op een bepaald aantal aspecten. Of dat heel waardevol is in de praktijk mag je zelf bepalen..

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    22 oktober 2019 om 11:27

    Doe de 208 maar. De eerste EV die ik we zou lusten.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      22 oktober 2019 om 12:28

      @bernoulli: Het bewijs dat een compacte auto er niet als een blik bockworst uit hoeft te zien.

      Login om te reageren
  5. Godefridus zegt

    22 oktober 2019 om 11:48

    Gezien de impact op het auto landschap kan het enkel de Model 3 worden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 oktober 2019 om 11:52

      @godefridus: Ik zal niet ontkennen dat ik het echt een hele interessante auto vind, maar vergeet niet dat er zoveel Tesla’s rondrijden vanwege financiële voordeeltjes die verstrekt worden.

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        22 oktober 2019 om 12:28

        @berlinetta: wat dan ook de reden is, blijft het toch de meest significante nieuwkomer van dit jaar.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          22 oktober 2019 om 12:36

          @hehe: het gaat wel om het totaalplaatje, op de achterbank zitten schijnt niet echt een feest te zijn voor volwassenen. De achterklep openen in de regen ook niet omdat er dan water naar binnen loopt. Er is nog ruimte voor verbetering

          Login om te reageren
    • mlut zegt

      22 oktober 2019 om 21:41

      @Godefridus: eens

      Login om te reageren
  6. alassad zegt

    22 oktober 2019 om 12:16

    Volkswagen Golf? De nieuwe is nog niet onthuld en Gen 7 is toch al veel te oud?

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    22 oktober 2019 om 12:16

    Analoog aan de geest van de tijd zou het me logisch lijken als een elektrieke oto er uiteindelijk met de titel vandoor gaat.

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      22 oktober 2019 om 12:34

      @amghans: alweer ?

      Login om te reageren
  8. emping zegt

    22 oktober 2019 om 12:30

    De Supra voor mij!

    Login om te reageren
  9. sanderz28 zegt

    22 oktober 2019 om 12:43

    Dacht altijd dat alleen auto’s mee mochten doen die dit jaar geïntroduceerd waren? Beetje raar om een captur of een golf auto van het jaar te laten worden…

    Login om te reageren
  10. enricoleerdam zegt

    22 oktober 2019 om 12:44

    Ik neem aan de 208.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    22 oktober 2019 om 13:17

    Wat de jury betreft, Jaco Bijlsma is toch de hoofdredacteur? Ze hebben bij Autovisie een enorme aderlating gedaan met Werner Budding… De auto van 2020 uit bovenstaand is natuurlijk de Taycan.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      22 oktober 2019 om 13:21

      @dutchdriftking: voor mij ook de Taycan. En ik denk ook met een groot puntenverschil.

      Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      22 oktober 2019 om 13:40

      @dutchdriftking: Ja, idd jammer dat Werner weg is. Vond niet alleen z’n stukken erg scherp. Z’n filmpjes op YT waren ook wel lachwekkend, zeker met z’n vaste fotograaf er bij.

      Maar ik denk dat ie voor de toekomst heeft gekozen. Hij zit nu erg in het hoekje van elektrische automobielen. Schoorsteen van een journo moet natuurlijk ook roken.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 oktober 2019 om 14:40

        @joejojo2012: Ik zie ook nog regelmatig dikke benzine bolides voorbij komen. Doet hij best lekker dus.

        Login om te reageren
  12. baklava zegt

    22 oktober 2019 om 13:33

    Mazda 3. Met de revolutionaire skyactiv x technologie

    Login om te reageren
  13. dromedaris zegt

    22 oktober 2019 om 13:44

    Waar is de VW Arteon en Mazda?

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      22 oktober 2019 om 13:45

      @dromedaris: Mazda dus niet

      Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    22 oktober 2019 om 13:49

    Het is zo subjectief. Als je ziet dat de Porsche 928 én de Nissan Micra hem ooit gewonnen hebben. Wat zegt dat dan? Voor beide auto’s ben ik waarschijnlijk nooit in de markt. Leuk feestje voor het autojournaille, maar mij zegt het niks.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      22 oktober 2019 om 14:14

      @tenaci: vroeger won Fiat altijd. Maarja, in die tijd kwamen ze nog met nieuwe modellen.

      Login om te reageren
  15. cossiekiller zegt

    22 oktober 2019 om 14:22

    Ik mis de Hummer EV

    Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    22 oktober 2019 om 14:25

    Is er van de Puma uberhaupt al een rijdend model? Beetje voorbarig om hem nu al in de lijst te zetten toch? Of overtuigt hij op papier zo veel dat hij de plek daarmee verantwoord? Ik gun het ze van harte maar het lijkt me op zijn minst wat vroeg.

    Login om te reageren
  17. dutchc4rs zegt

    22 oktober 2019 om 14:30

    Wat doet de nissan duke daar

    Login om te reageren
    • dutchc4rs zegt

      22 oktober 2019 om 14:31

      @dutchc4rs: juke*

      Login om te reageren
  18. spyderweb zegt

    22 oktober 2019 om 15:53

    Her kan eigenlijk alleen de Mazda 3 worden met de Active-X motor.

    De Tesla 3 is gewoon een electrische auto en op de prijs na niet veel anders dan de Tesla S, die al sinds 2012 op de markt is.
    De andere in de lijst voegen weinig nieuws toe aan wat er al op de markt is.

    Login om te reageren
    • madhatter zegt

      22 oktober 2019 om 17:29

      @spyderweb: Als je de Model 3 hetzelfde noemt als de Model S omdat ze beide elektrische auto’s zijn, dan kunnen we op die fiets zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn omdat ze voor transport dienen.
      Dan is er 6 keer een auto van het jaar geweest. De eerste auto op stoom, de eerste op benzine, de eerste op diesel, de eerste op gas, de eerste op waterstof en de eerste elektrische.

      Login om te reageren
    • mlut zegt

      22 oktober 2019 om 21:45

      @spyderweb: huur eens een Tesla en geef dan je mening nog eens. Oprecht nieuwsgierig.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 oktober 2019 om 09:36

      @spyderweb: waarom die Mazda dan? Wat ik van de pers begrijp is dat het de 180pk Skyaktive X motor nog steeds sloom aanvoelt en nog steeds niet zuinig is. Dit gaat tussen de Clio, 208 en Taycan.

      Login om te reageren
  19. por100 zegt

    22 oktober 2019 om 16:21

    De Ferrari

    Login om te reageren
  20. raoufff zegt

    22 oktober 2019 om 16:39

    Car of the century is toch wel de Alfa Romeo 159!!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 oktober 2019 om 18:42

      @raoufff: nee, T-Ford

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        22 oktober 2019 om 21:58

        @lekkerlinksrijden: Andere eeuw.

        Login om te reageren
  21. loggy zegt

    23 oktober 2019 om 12:00

    Model 3, geen 1 auto heeft meer impact gehad op ons straatbeeld en wijze van automotive keuzes.

    Login om te reageren
  22. spiderman zegt

    25 oktober 2019 om 14:53

    Ook ik stem nadrukkelijk voor de Tesla Model 3. Tesla heeft het autolandschap stevig veranderd de afgelopen jaren. Bizar dat noch de Model S, noch de Model X eerder deze prijs hebben gekregen. Ondertussen ging die wel naar saaie Peugeotjes etc. Herkansing bij de Model 3, anders is er m.i. sprake van een verkochte wedstrijd bij deze verkiezing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North